Čtyři koncertní večery, čtyři výrazné sólistické osobnosti a jeden z nejintimnějších sálů Prahy. Jubilejní ročník donátorské řady Lobkowicz abonmá pořádané orchestrem Prague Philharmonia nabízí model vybrané hudební nabídky podpořené soukromými patrony. Mezi 6. dubnem a 26. listopadem příštího roku platforma přivítá mimo jiné francouzského klarinetistu Carlose Ferreiru či saxofonistku Asyu Fateyevu. Prague Philharmonia…
Prague Philharmonia komorní, hostující i ve společnosti donátorů
Orchestr Prague Philharmonia, který začátkem příštího roku čeká výprava do Spojených států amerických, samozřejmě do té doby nikterak nezahálí. Aktuálně se v rozmezí 10. a 13. listopadu uskuteční dokonce tři projekty pod pořadatelstvím instituce, resp. s jejím uměleckým přispěním. Nejdříve je v plánu třetí koncert komorní řady, konaný tradičně na Malé Straně. Na koncertě…
Prague Philharmonia v domovském repertoáru aneb Ta zrádná Pražská…
„Program začínal autorským provedením skladby Oscara Jockela floris glacialis, tedy ledové květy…“
„Osobně bych si raději vybral kratší program se stoprocentně nazkoušeným závěrem.“
„Orchestr je tu sám sobě největší domácí konkurencí.“
Druhý orchestrální koncert Prague Philharmonia měl na programu hudbu, která je, nebo alespoň dlouhá léta byla, kmenovým repertoárem tohoto orchestru. Hudba Haydna a Mozarta s výletem do baroka a do 21. století. A hlavní slovo měli mladí: violoncellista Brannon Cho a skladatel, cembalista a dirigent Oscar Jockel. V pondělí 3. listopadu ve Dvořákově síni muzikálnost zvítězila, preciznosti bylo méně.
Talichův Beroun v listopadu s důrazem na nové kompozice
Letošní 43. ročník Mezinárodního hudebního festivalu Talichův Beroun se nese v duchu tématu Václav Talich světový. Dramaturgie festivalu tak vzdává hold významnému dirigentovi a jeho mezinárodnímu hudebnímu odkazu. Listopadový program v KD Plzeňka načnou studenti pražské HAMU a další koncerty představí mimo jiné nové skladby současných tuzemských tvůrců. Crossover projekt, který vznikl ve spolupráci s HAMU,…
Prague Philharmonia zamíří do Carnegie Hall. Český orchestr oslaví americkou nezávislost hudbou Antonína Dvořáka
Český orchestr Prague Philharmonia uskuteční v lednu příštího roku koncertní turné ve Spojených státech, které vyvrcholí vystoupením v newyorské Carnegie Hall. Turné pod vedením šéfdirigenta Emmanuela Villaumea proběhne v roce, kdy si USA připomenou 250. výročí své nezávislosti, a bude zaměřeno na prezentaci evropského repertoáru s důrazem na dílo Antonína Dvořáka. Orchestr vystoupí v šesti městech…
Originalita v klasické fazóně. Quasi trio potěšilo i příjemně překvapilo
„Následovalo naprosto vrcholné provedení Fantazijních kusů pro klarinet a klavír Roberta Schumanna.“
„Program lákal na balkánský folklór a na Sedm balkánských tanců srbského skladatele Marka Tajčeviće.“
„V každém případě to bylo další méně známé a velmi milé dílo pro vděčnou kombinaci klarinetu, violoncella a klavíru.“
V pondělí 20. října se v barokním refektáři Profesního domu MFF UK na Malostranském náměstí konal další koncert komorní řady, kterou pořádá Prague Philharmonia. Ač to byl na první pohled nenápadný koncert pro tři nástroje – klarinet, violoncello a klavír – a jediným známým skladatelem byl Robert Schumann, byl to opravdu krásný večer. Hrálo Quasi Trio ve složení Judita Škodová, David Šimeček a Kateřina Ochmanová a vyprodaný sál ukázal naplno, jaký efekt má dobře vedená abonentní řada.
Quasi Trio protagonistou komorního cyklu Prague Philharmonia
Orchestr Prague Philharmonia, brzy se vracející z asijského turné, nabídne další dva večery s hudbou. Nejdříve půjde o v pořadí druhý koncert komorního cyklu aktuální sezony, při kterém se 20. října v letos zvoleném tématu folklór představí soubor Quasi Trio. O den později hraje celý orchestr Dvořákovu Osmou v pořadu zvaném Osmička pro Osmičku pod taktovkou Leoše…
Zrození hvězdy. Koncertní pocta Emě Destinnové
Projekt Zrození hvězdy k poctě Emy Destinnové byl představen na tiskové konferenci 7. října a je koncipován k přibližujícímu se výročí světoznámé české operní pěvkyně. Spoluautor dramaturgie koncertní pocty Emě Destinnové Jiří Vejvoda v průvodním slovu seznámil přítomné se stěžejní myšlenkou projektu, kterou je 150. výročí narození pěvkyně v roce 2028 a tým pořadatelů připravil k nadcházejícímu…
Prague Philharmonia devětkrát v Japonsku s ‚přídavkem‘ v Thajsku
Orchestr Prague Philharmonia, jehož nový ředitel nastupuje právě dnes, s novým měsícem aktuálně čeká také prestižní asijské turné. Uskuteční se v Japonsku a Thajsku, a to mezi 4. a 15. říjnem. Instrumentální uskupení absolvuje celých deset koncertů a pobyde v dirigentské společnosti zkušeného Leoše Svárovského a tří sólistů. Většina koncertů se uskuteční v odpoledních hodinách místního času. Orchestr připravil…
Od barokního lesku k novodobé vitalitě s cembalistou Mahanem Esfahanim
„Esfahanimu se podařilo udržet pevný tvar a zároveň ponechal prostor pro svobodu a výraz.“
„V jeho interpretaci se koncert nejevil jako pouhý „historický kousek“, ale jako hudba, která dokáže být aktuální.“
„Zvuk orchestru byl kompaktní a přitom vzdušný.“
Koncert, který se uskutečnil 14. září v sále Fakulty umění Ostravské univerzity, se nesl ve znamení výjimečného setkání – nejen mezi publikem a interprety, ale především mezi různými epochami hudební historie. V centru pozornosti stál Mahan Esfahani, mezinárodně uznávaný cembalista, jehož kariéra je spjata s prestižními oceněními a tituly jako např. BBC New Generation Artist. Esfahani, známý svou schopností propojit historicky poučenou interpretaci s moderním cítěním a výrazovou intenzitou, vystoupil v Ostravě nejen jako sólista, ale zároveň jako dirigent orchestru Prague Philharmonia.
Objevná a přitom přívětivá dramaturgie Zemlinského kvarteta
„Všichni tři autoři vybraní pro tuto specifickou sestavu se narodili na začátku poslední dekády 19. století.“
„(…) nezapře v sobě však vroucnost a lyrickou melodičnost autora pocházejícího z Českomoravské vysočiny.“
„Zemlinského smyčcové kvarteto se svým názvem hlásí k významné hudební osobnosti meziválečné Prahy.“
První koncert komorního cyklu orchestru Prague Philharmonia ve své již dvaatřicáté sezoně 2025/26 přinesl objevnou, příjemnou a přitom důmyslnou dramaturgii. Uskutečnil se v pondělí 15. září v barokním refektáři Profesního domu MFF UK na Malé Straně. Podstatnou měrou se na něm podíleli členové Zemlinského kvarteta ve složení František Soušek, Petr Střížek (housle), Petr Holman (viola) a Vladimír Fortin (violoncello). Na vrcholu večera přednesli rozsáhlý Smyčcový kvartet č. 15 Franze Schuberta.
Největší slovenský festival klasické hudby zahájí i ukončí domácí
Šedesátiny Bratislavských hudebních slavností oslaví pořádající Slovenská filharmonie. Festival začíná 19. září s rezidenčním domácím orchestrem, z českých interpretů se na Slovensko vypraví Prague Philharmonia, Pražský filharmonický sbor a Pražští symfonikové, ale také dirigenti Kružík, Netopil, Jindra nebo houslista Špaček. Rámec šedesátým Bratislavským hudebním slavnostem, které se uskuteční od 19. září do 5. října,…
Dvořákova Praha pokračuje. Prostor dostane Česká filharmonie, Epos o Gilgamešovi i kubánské mambo
Osmatřicátý kalendářní týden bude třetím v programu osmnáctého ročníku Dvořákovy Prahy a opět nebude den, v němž by se neuskutečnila aspoň jedna festivalová akce. Ke slovu se hned dvakrát dostane Česká filharmonie a jednou také Pražský filharmonický sbor, jehož partnerem bude orchestr Prague Philharmonia. Ze zahraničních hostů přehlídka láká na osobnosti, jako jsou sir…
Prague Philharmonia načíná komorní i soudobý cyklus, pokračuje v donátorském
Časné zahájení orchestrální řady orchestru Prague Philharmonia už je minulostí, následují tedy ostatní koncertní cykly. Termínově nejblíže leží 15. září první koncert komorního cyklu, o dva dny později dojde také na pokračování donátorské řady a ještě než skončí devátý měsíc v roce, dočkají se také fanoušci soudobé hudby. Folklór v hudbě je tématem nového…
Prague Philharmonia ve formě už zkraje sezóny, stejně tak Simon Trpčeski
„Zlatým hřebem večera byl ‚Egyptský‘ klavírní koncert Camilla Saint-Saënse.“
„Simon Trpčeski je známý tím, že dokáže rychle navázat kontakt s publikem.
„Prague Philharmonia i její šéfdirigent Emmanuel Villaume jsou zjevně ve skvělé kondici.“
Prague Philharmonia a její šéfdirigent Emmanuel Villaume zahájili 4. září ve vyprodaném Rudolfinu 32. sezónu koncertem s lákavým, zajímavě koncipovaným a posluchačsky vstřícným programem. V první půli slavnostního večera zazněly skladby Wolfganga Amadea Mozarta a Camilla Saint-Saënse, druhá půle patřila hudbě Haydnově a Schubertově. Hostem orchestru byl významný makedonský klavírista Simon Trpčeski.
Pražské orchestry zahrají v Ostravě. SHF s mnoha výlety ke starší hudbě
Pětici koncertů přinese Svatováclavský hudební festival v příštím týdnu. Do Ostravy a okolí zavítají soubory Collegium 1704 či Prague Philharmonia společně s jednotlivci seskupenými v komorních sestavách. Dění načne 9. září dirigent Václav Luks se svým barokním souborem, který v letošním roce slaví dvacet let od založení. Koncert Václava Lukse s Collegiem 1704 a Collegiem Vocale 1704…
Oslava čtvrtstoletí se světovými operními pěvci
„Již čtvrt století do Prahy vozí světové operní hvězdy agentura Nachtigall Artists.“
„Petean přijel, zazpíval a zvítězil. Troufám si tvrdit, že se stal hvězdou večera. Ne proto, že zpíval na záskok, ale jak a o čem zpíval.“
„Patří ke cti agentury Nachtigall Artists, že propaguje též naše nejtalentovanější umělce.“
V neděli, poslední den měsíce srpna, se konal ve zcela zaplněné Smetanově síni Obecního domu v Praze narozeninový koncert k 25. výročí existence agentury Nachtigall Artists vedené Alenou Kunertovou. Koncertu se zúčastnili operní pěvci Pretty Yende, Emily D‘Angelo, Petr Nekoranec, George Petean a Adolfo Corrado, které doprovázela Prague Philharmonia pod taktovkou Giacoma Sagripantiho.
Simon Trpčeski: Saint-Saënsova hudba je přístupná. Není ale lehké ji hrát
„Máme štěstí, že jsme byli obdarováni hudebním talentem.”
„Je to vždycky velká výzva, když pracujete s lidovou hudbou.”
„Pro Českou republiku mám místo ve svém srdci.”
„Zůstaňte sami k sobě upřímní.“ To je životní a umělecké motto světového klavíristy Simona Trpčeského pocházejícího z Makedonie. Společně s Prague Philharmonia zahájí její koncertní sezónu 4. září v pražském Rudolfinu jako sólista Klavírního koncertu č. 5 F dur „Egyptského” od Camilla Saint-Saënse. Vedle úspěšné mezinárodní kariéry se věnuje i pedagogické činnosti na konzervatoři v chorvatském Záhřebu, je také iniciátorem projektu Makedonissimo, který světu poutavým způsobem přibližuje makedonskou lidovou hudbu. A rozhovor s pianistou se dotkl i jeho osobního vztahu k České republice.
Nachtigall Artists oslaví pětadvacetiny
Agentura Nachtigall Artists, která už pětadvacet let obohacuje českou hudební scénu, slaví významné jubileum. Stala se synonymem pro setkávání s těmi nejkrásnějšími hlasy současnosti a i díky ní je Praha jejich přirozenou zastávkou na mapě světových turné. 31. srpna se uskuteční slavnostní galakoncert v pražském Obecním domě, který bude nejen ohlédnutím, ale současně…
Pavla Tesařová druhou koncertní mistryní orchestru Prague Philharmonia
Houslistka Pavla Tesařová se vedle Romany Špačkové stává druhou koncertní mistryní orchestru Prague Philharmonia. Orchestr si Tesařovou zvolil po úspěšné roční zkušební době. Na pozici nastupuje se zahájením dvaatřicáté sezóny tělesa. Umělecké vedení orchestru Prague Philharmonia, založeného v roce 1994 díky společné iniciativě dirigenta Jiřího Bělohlávka a skupiny mladých talentovaných hudebníků tehdy…
Prague Philharmonia zahájí 32. sezonu s makedonským klavíristou Trpčeským
Díla Mozarta, Saint-Saënse, Haydna a Schuberta budou znít už 4. září ve Dvořákově síni Rudolfina při startu nové, 32. koncertní sezony Prague Philharmonia. Sólistou večera bude charismatický makedonský klavírista Simon Trpčeski a orchestr povede jeho šéfdirigent a hudební ředitel Emmanuel Villaume. Nová sezona nabízí „jak chuť hudebního domova, tak i vůně dalekých krajů“, jak…
Joseph Calleja: Dnes by Don José chodil na terapii
„Bizet uměl pro zpěváky psát velice dobře, tedy přesně věděl, jak využít hlas a jak vyjádřit charakter postavy skrze hudbu.“
„Kdyby mi přišla nabídka zazpívat si Prince v Rusalce, přijal bych ji s radostí.“
„Soutěže samotné se zásadně nezměnily – pořád jde o tvrdý boj, jenže dnes je soutěžících víc a příležitostí méně.“
Maltský tenorista Joseph Calleja, často přirovnávaný k pěveckým legendám zlatého věku jako Gigli, Björling nebo Caruso, patří k nejvýraznějším lyrickým tenorům současnosti. Na světových operních jevištích debutoval už v devatenácti letech a jeho kariéru odstartovalo vítězství v prestižních soutěžích, včetně Operalie Plácida Dominga. V Praze v minulosti vystupoval několikrát, nyní se do naší země vrací, aby vystoupil na Festivalu Krumlov jako Don José v Bizetově Carmen po boku Ester Pavlů a Svatopluka Sema a s choreografií Jiřího Bubeníčka. Orchestr Prague Philharmonia bude 2. srpna řídít Tomáš Brauner.
Petr Nekoranec a jeho hosté na zámku v Polné bojovali s ozvučením
„‚Vidíte tam to poslední okno nahoře? Tak tam jsem měl svoji první hodinu zpěvu,‘ svěřil se s mírným dojetím dnes už slavný Petr Nekoranec“
„Ostrý, kovový zvuk poznamenal všechny nástroje a výsledek byl sluchově nekompaktní.“
„Pohotově zaskočil a koncert zachránil barytonista Vincenzo Taormina z Palerma.“
Petr Nekoranec, náš nejvýraznější mladý tenorista, se vrátil na skok domů, do Polné. Byla to významná společenská událost, na které nechyběly politické špičky. Na nádvoří zámku spolu s ním 19. července vystoupili estonská sopranistka Mirjam Mesak a italský barytonista Vincenzo Taormina, a to za doprovodu Prague Philharmonia a pod taktovkou Rastislava Štúra.
Na zámek v Polné za světovými hlasy
Petr Nekoranec zazpívá takřka doma. Pořad Noc na zámku nabídne pod záštitou agentury Nachtigall Artists 19. července na nádvoří Zámku Polná (okres Jihlava), nedaleko svého rodiště v Nových Dvorech. Dalšími pěvci, kteří vystoupí, jsou Nekorancovi kolegové ze zahraničních operních produkcí, a to sopranistka Mirjam Mesak a barytonista Mattia Olivieri se zkušeností z newyorské Metropolitní.…
Zahraniční působení Václava Talicha námětem letošního Talichova Berouna
Letošní 43. ročník Mezinárodního hudebního festivalu Talichův Beroun se nese v duchu tématu Václav Talich světový. Dramaturgie festivalu tak vzdává hold významnému dirigentovi a jeho mezinárodnímu hudebnímu odkazu. Program festivalu nabízí pestrou paletu koncertů, které představují renomované soubory i sólisty, a to nejen z České republiky, ale i ze zahraničí. Zahajovací koncert se koná 7. října.…
Skvělá Romana Špačková vévodila koncertu Prague Philharmonia
„Emmanuel Villaume kouzlil s dynamikou od mihotavého, tichého nasazení přes potřikráte vzedmutý zvukový nápor až k návratu tichého umlkání.
„Instrumentalisté filharmonie demostrovali v Passacaglii svou individuální vyzrálost a citlivé nastudování.“
„Romana Špačková na pódiu zářila, její dosavadní kariéra koncertní mistryně překonala řeholi postu a zjevila sólistku prvotřídního zjevu a osobnosti.“
Webern, Šostakovič, Beethoven – takový byl program devátého koncertu orchestrálního cyklu Prague Philharmonia, který se konal ve Dvořákově síní Rudolfina ve středu 18. června. Sólo měla koncertní mistryně filharmoniků Romana Špačková, dirigoval šéfdirigent orchestru Emmanuel Villaume. Tři skladby koncertu v poutavé dramaturgii mají zajímavé momenty i pojítko. Webernova Passacaglia není psána ve třídobém, ale dvoudobém taktu. Šostakovičův První houslový koncert vznikal v letech 1948 a 1949, byl utajován až do roku 1955 a jeho třetí věta koncertu nadepsaná Passacaglia má třídobý takt. A druhá věta Symfonie č. 7 Ludwiga van Beethovena se podobá passacaglii.
Biblický král David. Pomazaný i hřešící, Honeggerem oslavený
„Oratorium působí zpočátku jako kaleidoskop, jakýsi hudební komiks. Postupně se ale čím dál víc stává vroucnějším, až k hymnickému Hallelujah.“
„Lukáš Vasilek k jedinečným kreacím z nedávných let, zejména k Honeggerově Johance z Arcu a Brittenovu Válečnému requiem, přidal další mimořádný umělecký čin.“
„Zvukově stupňovaný, ale stále mírný, vznešený, vroucně radostný chvalozpěv, po jehož doznění se posluchači vůbec nechce s dílem loučit…“
Hned druhý den třítýdenního festivalu Smetanova Litomyšl přinesl jednu z nejkrásnějších položek letošního programu. Vzácné a umělecky dokonalé provedení oratoria Král David, meziválečného díla Arthura Honeggera. Nedělní koncert připravil Pražský filharmonický sbor, Prague Philharmonia, tři pěvečtí sólisté a dva recitátoři a s nimi sbormistr a dirigent Lukáš Vasilek, interpret s jasným názorem a pevnou rukou.
Prague Philharmonia uzavírá sezonu. Sólo má houslistka Romana Špačková
Závěr 31. koncertní sezony Prague Philharmonia nabídne 18. června ve Dvořákově síni Rudolfina program dramaturgicky propojující expresivní pozdní romantismus s modernistickou hloubkou a energií. Večer pod vedením šéfdirigenta Emmanuela Villauma bude patřit třem velikánům evropské hudby: Antonu Webernovi, Dmitriji Šostakovičovi a Ludwigu van Beethovenovi. Sólistkou večera bude koncertní mistryně orchestru Romana Špačková, která…
Že je soudobá hudba přístupná, může překvapit
„Prague Philharmonia se dostavila v nápadně širším složení, než bývá obvyklé.“
„Tam, kde počítače suplují základní vklad invence, prý dochází ke vzniku děl, která nemají potenciál přetrvat.“
„Dnešní hudba nemusí být intelektuálským fetišem povýšené mysli.“
Sezóna se chýlí ke konci a s ní přirozeně i jednotlivé koncertní řady českých orchestrů. Platí to i o tělese Prague Philharmonia a jeho unikátním cyklu soudobé hudby, který je soustavně už přes dvacet let součástí činnosti organizace a který je v minimálně v českém kontextu ojedinělý. Žádné jiné tuzemské filharmonické těleso současné hudbě nevěnuje abonentní řadu. Speciální koncert ve Studiu 1 Českého rozhlasu přivítal velké množství umělců a také dramaturgyni Hanu Dohnálkovou. Kdo se chtěl setkat s přístupnou formou soudobé hudby, měl na „hudební talkshow“ s pány skladateli Karlem Havlíčkem a Vadimem Petrovem dorazit.
Ondřej Šindelář v hlavní roli. Prague Philharmonia završila komorní cyklus
„Jan Souček se za necelé dva roky naučil hrát na barokní hoboj.“
„Nebývá zvykem, že dramaturg na úvod koncertu vystoupí a sdělí posluchačům zajímavosti o dílech, která ten večer uslyší.“
„Fagot proplouval mezi tóny elegantně a hravě, nenuceně a současně výmluvně.“
Poslední koncert komorního cyklu K orchestru Prague Philharmonia sezóny 2024/25 zazněl v pondělí 9. června a byl věnován především baroknímu fagotu v rukou Ondřeje Šindeláře, který je mimo jiné členem České filharmonie. Vystoupili také Jiří Sycha, František Kuncl, Petr Mašlaň, Jan Souček a Jiřina Marešová a v různém obsazení jsme si vyslechli tři skladby z barokního a dvě skladby z klasicistního období. Koncert přinesl několik překvapení, atmosféra se nesla ve velmi přátelském duchu a měli jsme možnost slyšet inspirativní výkony interpretů.





























