KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Alinde Quintet v komorní řadě Prague Philharmonia. Orchestr brzy nato v zahraničí 

Verdi, Klughardt, Salonen, Jersild. Snad trochu divoce v prvním dojmu působí volba autorů, jejichž díla zazní na předposledním koncertu aktuální komorní řady orchestru Prague Philharmonia. Interpretovat je bude dechové kvinteto, jež se v loňském roce zapsalo do dějin hudební historie vítězstvím na mnichovské soutěži ARD, tedy soubor zvaný Alinde Quintet. Koncert na…

Číst dál…

Nejen HAMUfest v závěru května na AMU

Hudební a taneční fakulta AMU v Praze pořádá v sobotu 24. května v čase od čtrnácti hodin do půlnoci v prostorách kampusu třetí ročník festivalu HAMUfest. V průběhu jednoho sobotního odpoledne a večera fakulta představí to nejlepší ze svých prací a projektů napříč obory. Těšit se lze na současnou i klasickou hudbu, jazz, bicí, zpěv, nonverbální divadlo, tanec,…

Číst dál…

Bez první ceny, přesto obdivuhodné. Hobojové finále soutěže Pražského jara

„V centru pozornosti byli samozřejmě skvělí hobojisté.“

„Mimořádný výkon podala Prague Philharmonia pod vedením Roberta Kružíka.“

„V případě Koncertu pro hoboj a orchestr Jiřího Gemrota, který byl povinnou skladbou, je určující premiérové provedení z roku 2017.“

Prodloužený večer finále 76. ročníku Mezinárodní hudební soutěže Pražské jaro v oboru hoboj se konal v úterní večer 13. května ve Dvořákově síni Rudolfina. Soutěž uváděla slovem v angličtině Klára Boudalová a tři finalisté – Leandro Lazzari z Itálie, Pedro Moreira z Portugalska a Fedor Osver z Ruska – předstoupili na podium před slušně zaplněné auditorium s jednou povinnou a jednou volitelnou skladbou. A vyšlo to tak, že všichni hráli stejnou nejen povinnou skladbu, kterou byl hobojový koncert Jiřího Gemrota, ale i volitelný kus, jímž se stal hobojový koncert, H 353 Bohuslava Martinů. Finalisty doprovázel orchestr Prague Philharmonia pod vedením Roberta Kružíka.

Číst dál…

Festival Mahler Jihlava na startu spolu s Prague Philharmonia

Jarní a podzimní řadu oddělenou červencovým intermezzem nabídne počtyřiadvacáté Hudební festival Mahler Jihlava, který letos rozeznívá Vysočinu v termínu mezi 26. dubnem, kdy se uskutečnil prolog, a 2. říjnem. Zahájení hlavního programu je v plánu 19. května a na programu s přispěním orchestru Prague Philharmonia budou kromě Mahlerových děl také ta Mozartova a Beethovenova. Tomuto i následujícímu květnovému…

Číst dál…

Prvnímu týdnu Pražského jara udají takt symfonici z Bostonu, Tokia nebo rezidenční Patricia Kopatchinskaja

Osmdesáté Pražské jaro, jehož soukolí roztočila již mezinárodní soutěž a předfestivalový doprovodný program, zahájí tradičně dvojí uvedení Smetanovy Mé vlasti ve výročním roce svěřené České filharmonii a jejímu šéfdirigentovi Semjonovi Byčkovovi. První týden prestižní přehlídky přivítá i první renomované zahraniční hosty: Bostonské symfoniky s Andrisem Nelsonsem, symfoniky tokijské vysílací společnosti NHK s Fabiem Luisim, ale…

Číst dál…

Kateřina Horká, Marián Lejava a juxtapozice jejich skladatelských světů  

„V hravej, rytmickej skladbe sme mohli predovšetkým oceniť vynikajúcu Annu Paulovú.“

„Skladateľka si opäť požičiava aj postupy iných žánrov, napríklad glissandá pripomínajúce rockové gitarové sóla.“

„Lejava skladbou zdieľa veľmi koncentrované podnety, ktoré nevyvolávajú len príjemné pocity a nútia k aktívnemu počúvaniu.“

Cyklu soudobé hudby S orchestru Prague Philharmonia sa v poslednej dobe podarilo prilákať pomerne stále publikum. Je v ňom pritom aj mnoho poslucháčov, ktorí so súčasnou hudbou zas tak blízky vzťah nemajú. Tvoria si ho teda skrze cyklus S, ktorého podoba a vlastne aj dramaturgia je tomu prispôsobená. 29. apríla tak v Studiu Švandova divadla zaznela kombinácia diel autora a autorky, ktorých kompozičné jazyky vykazujú rôznu mieru komplexnosti a posluchovej „ústretovosti“: Mariána Lejavu a Kateřiny Horkej.

Číst dál…

Večer plný německé romantiky

„V době, kdy Weber definoval německou operu, mělo v Neapoli premiéru jedno z vrcholných děl opery italské, Rossiniho Jezerní paní.“

„Prague Philharmonia byla plná jiskřivého zvuku a energie sálající do všech stran, s bohatým výrazovým rejstříkem, který si skvěle poradil se všemi finesami a nástrahami skladatelovy partitury.“

„Brownleeho hlas má neuvěřitelnou sílu, energii a na basbaryton nezvykle bohatou paletu barev i jasné výšky.“

Předposlední koncert orchestrální řady Prague Philharmonia svedl 27. dubna takříkajíc pod jednu střechu tři německé romantiky a jeden kouzelný hlas ze Spojených států. Hudba z děl Carla Marii von Webera, Richarda Wagnera a Gustava Mahlera zazněla pod taktovkou šéfdirigenta orchestru Emmanuela Villauma. Výběr z Mahlerova cyklu Chlapcův kouzelný roh ve druhé půli koncertu přednesl americký basbarytonista Nicholas Brownlee.

Číst dál…

Inspirace folklórem či vystoupení na Rock for People. Prague Philharmonia v příští sezoně

Orchestr Prague Philharmonia chce příští sezónu opřít o hudební zážitky vzájemně kontrastující. Slibuje návrat ke klasicistním kořenům v podobě autorů první vídeňské školy, zároveň chce nabídnout prostor také mladým umělcům jak z řad skladatelů, tak hudebníků. Program 32. koncertní sezóny představili zástupci orchestru na tiskové konferenci v pondělí 28. dubna v Café Louvre. „Chceme být…

Číst dál…

Jubilejní festivaly Slovenské filharmonie s významnou českou účastí

Šedesátiny Bratislavských hudebních slavností a sedmdesátiny piešťanského hudebního festivalu oslaví v letošním roce pořádající Slovenská filharmonie. Ambicí prvního jmenovaného je být nejvýznamnějším mezinárodním hudebním festivalem na Slovensku, Eugene Suchoněm založený a dnes titulovaný Music festival Piešťany, který patří k nejstarším slovenským festivalům, mu v tom i letos bude směle konkurovat. Oba nabídnou nejen přehlídku předních slovenských…

Číst dál…

Nicholas Brownlee a posílená Prague Philharmonia v Rudolfinu

Předposlední koncert orchestrální řady aktuální sezony Prague Philharmonia zazní 27. dubna ve Dvořákově síni Rudolfina. Pod vedením šéfdirigenta Emmanuela Villauma se publikum ponoří do německojazyčné hudby 19. století. Hlavním hostem večera bude americký basbarytonista Nicholas Brownlee. Orchestr bude hrát vzhledem k repertoáru Weber. Wagner. Mahler hrát ve větším hráčském obsazení než…

Číst dál…

Kateřina Horká: Mám radost, když moje hudba těší publikum i interprety

„Propojování mezi populární, jazzovou, rockovou a klasickou hudbou je mi hodně blízké.“

„I když je kompozice svým charakterem temná a bojovná, tak v závěru přináším posluchačům naději na usmíření.“

„Mým snem je, aby soudobá hudba měla více příležitostí dostat se v Čechách do repertoáru velkých symfonických orchestrů i malých komorních souborů.“

Jednou z výrazných mladých českých skladatelek je Kateřina Horká, která má za sebou již řadu úspěchů a její skladby se opakovaně hrají. V rámci Cyklu soudobé hudby S, kterou pořádá Prague Philharmonia, jí na koncertě 29. dubna vedle dvou děl jejího slovenského kolegy Mariána Lejavy zazní pět skladeb: Čtyři osudy, Dodeka i do kila, In Honor of Pierrot, Smyčcový kvartet č. 2Tři miniatury. V rozhovoru umělkyně říká, co jí bylo inspirací pro tyto pro kompozice, a hovoří i o některých zajímavostech ze života skladatelky.

Číst dál…

Philharmonie de Prague

Dvojici zahraničních vystoupení očekává orchestr Prague Philharmonia. Konkrétně vystoupí v domovině svého šéfdirigenta ve Francii, v colmarském kostele sv. Matouše. Koncerty se za přispění trojice sólistů uskuteční ve dnech 18. a 19. dubna, jednou diriguje právě Emmanuel Villaume. Tři díla prvního koncertu představují klíčové momenty hudební historie, každé svým vlastním způsobem. Náhrobek Couperinův…

Číst dál…

Festival Mahler Jihlava letos ve znamení písní i jihlavského hudebního mládí

Jarní a podzimní řadu oddělenou červencovým intermezzem nabídne počtyřiadvacáté Hudební festival Mahler Jihlava, Hudba tisíců, který rozezní Vysočinu mezi 24. dubnem a 2. říjnem. Titulního skladatele hudební přehlídka v letošním roce připomene písňovým odkazem, zaměří se však i na klíčové reprezentanty hudebního klasicismu. Tradičně dají pořadatelé příležitost také mladým talentům jihlavské ZUŠ.  Kališťskému rodákovi Gustavu…

Číst dál…

Prague Philharmonia vystoupí v Carnegie Hall

Po loňské úspěšné rezidenci České filharmonie v newyorské Carnegie Hall – a po tamních vystoupeních Filharmonie Brno a Českého národního symfonického orchestru v roce 2023 – bude dalším českým tělesem, které zamíří do prestižní americké koncertní síně, orchestr Prague Philharmonia. Koncert se uskuteční v pondělí 26. ledna 2026 ve Stern Auditoriu.  Prague Philharmonia v New Yorku…

Číst dál…

Dresdner Musikfestspiele ambiciózním mladším sousedem Pražského jara

Drážďanský hudební festival Dresdner Musikfestspiele se bude letos konat poosmačtyřicáté. Chystá od 17. května do 14. června 61 koncertů, nad nimiž se jako téma a motto klene slovo Láska. Z českých umělců do města na Labi v té době zamíří Josef Špaček, Petr Popelka a Prague Philharmonia.  Některé z festivalových koncertů v saské metropoli se shodují…

Číst dál…

Prague Philharmonia zahájí donátorskou řadu a pokračuje v dětské a komorní

Koncert věnovaný dětem v Dvořákově síni Rudolfina, další setkání s milovníky komorního umění i společenská akce v hraběcím paláci. Příští dny je u orchestru Prague Philharmonia rušno – všechno zmíněné se odehraje na ploše pěti dní od 6. do 10. dubna. „Můžeme uniknout osudu, který je nám předepsán ve hvězdách? Osudová může být láska i nemoc,…

Číst dál…

Odlehčený Cherubini, rutinní Beethoven a znamenitý Brahms

„Hlavní téma předehry k opeře Les Abencérages cválá vpřed natolik bezstarostně, až budí dojem, že by mohlo pocházet z předehry k nějaké nenáročné operetě.“

„Už z úvodních tří sólových kadencí první věty bylo zjevné, že Barry Douglas má Beethovenův ‚Císařský‘ koncert dokonale zažitý.“

„Vrcholem večera se stala Brahmsova Třetí.“

Na sedmém večeru cyklu „A“ 23. března ve Dvořákově síni Rudolfina nabídl orchestr Prague Philharmonia se svým šéfdirigentem Emmanuelem Villaumem svému publiku posluchačsky vděčný program, sestavený z děl tří skladatelů – Luigiho Cherubiniho, Ludwiga van Beethovena a Johannesa Brahmse. Hostem orchestru byl významný irský pianista Barry Douglas.

Číst dál…

Barry Douglas budí zájem. Prague Philharmonia tak otevřela i rudolfinskou emporu

Večer plný heroického étosu a dramatických kontrastů si pro své posluchače připravila Prague Philharmonia na 23. března. Vystoupí pod vedením svého šéfdirigenta Emmanuela Villauma, klavírní sólo v Beethovenově Císařském klavírním koncertu ztvární irský pianista Barry Douglas. Po úspěchu Cherubiniho Requiem č. 1 c moll v minulém roce se Prague Philharmonia k tvorbě tohoto…

Číst dál…

Podnětný večer s Vladimírem Franzem při talkshow zvané Hudba jako energie

„Vladimír Franz se v průvodním dialogu s Hanou Dohnálkovou o tvorbě svého pedagoga skladby obšírně rozhovořil.“

„Na provedení všech tří Franzových skladeb se podíleli členové Prague Philharmonia vedeni jistým dirigentským gestem Kryštofa Kosky.“

„Námětově nás zde skladatel zve do svého složitě filozofického prostředí, rozvádějícího myšlenky převzaté z biblické historie a různých uměleckých oborů.“

Další hudební talkshow orchestru Prague Philharmonia, tentokrát s Vladimírem Franzem, se uskutečnila v pondělí 17. března ve Velkém sále Švandova divadla v Praze na Smíchově. Jako obvykle ji moderovala Hana Dohnálková, dramaturgyně tohoto koncertního cyklu. Přednesené skladby interpretovali vesměs členové orchestru, zejména její smyčcové sekce.

Číst dál…

Hudba jako energie s Vladimírem Franzem a Prague Philharmonia

V pondělí 17. března pokračuje ve Velkém sále Švandova divadla dalším koncertem cyklus soudobé hudby S orchestru Prague Philharmonia. Už podruhé v této sezoně to bude koncert mimořádný, a to nejen svým charakterem a dramaturgií, ale i výběrem hosta. Hlavním protagonistou večera, který se již tradičně uskuteční ve formátu „hudební talkshow“ bude Vladimír Franz, významná…

Číst dál…

Vladimír Franz: Na dobrou hudbu je zapotřebí napětí, přetlaku a trochy Ducha svatého

„Snad jsem konzervativní, ale mám za to, že ne každý shluk tónů je hudba, stejně jako ne každý shluk písmem vytvoří slova, věty.“

„Znám kompozice z 12. století, které jsou živější a soudobější nežli něco, co vzniklo včera.“

„Skladba Kámen a bolest obsahuje i tryznu za hloupost lidí…“

Výtvarník, vysokoškolský pedagog, básník a dramatik prof. JUDr. Vladimír Franz je zároveň jedním z našich nejznámějších skladatelů. Od počátku osmdesátých let skládá scénickou hudbu, za níž získal řadu ocenění, věnuje se rovněž volné hudební tvorbě a kompozici hudby filmové, televizní a rozhlasové; druhou základní oblast jeho umělecké činnosti představuje tvorba výtvarná. Na Divadelní fakultě AMU mnoho let vede Kabinet scénické hudby, zároveň působí na katedře výtvarné kultury Univerzity J. E. Purkyně v Ústí nad Labem a přednáší na FAMU. U příležitosti jeho životního jubilea uvede orchestr Prague Philharmonia 17. března ve světové premiéře jeho novou skladbu Kámen a bolest.

Číst dál…

Prague Philharmonia komorně s harfou a orchestrálně s talenty

Pražská filharmonie či oficiálně Prague Philharmonia zve na další dva koncerty pod svým pořadatelstvím. S malým odstupem od poslední „tubové exhibice“ dojde 10. března na další koncert komorní řady v malostranském Profesním domě a orchestr se o tři dny později v Sále Martinů dá k službám talentům městské části Praha 5 při jejich sólovém vystoupení. „Harfa…

Číst dál…

Emotivní program v klasickém hávu a velice solidní Prague Philharmonia

„Pryč jsou doby, kdy soudobí skladatelé chtěli hlavně šokovat.“

„Jeho přístup k hudbě jako by v sobě měl něco tradičně anglického, typově trochu připomínal někdejšího šéfa PKF, Švýcara Kaspara Zehndera.“

„Nebylo to tedy provedení, které šlo existenciálně na hranu…“

Atraktivní program měla na programu v úterý 4. března Prague Philharmonia. Se dvěma vzácnými hosty v dirigentu Angusi Websterovi a violoncellistovi Istvánu Várdaiovi zazněl v Rudolfinu program se soudobou skladbou Huwa Watkinse, slavným violoncellovým koncertem Dmitrije Šostakoviče a nakonec s romantickou Symfonií č. 2 Roberta Schumanna. Pro orchestr s tradicí komornějšího klasicismu to byl hraniční repertoár.

Číst dál…

Fenomén Amartuvshin Enkhbat a nuance v nejvyšších patrech pěveckého umění

„Jeho barevný hlas je veliký a nesmírně působivý, ale není nijak hřmotný, nekřičí, nenechá se svést k přílišné forzi, jen ho je jednoduše všude plno.“ 

„Gilda mi z úst Juliany Grigoryan přišla nejpřesvědčivější a je to nepochybně směr, kterým se hudebně ubírá.“

„Amartuvshin Enkhbat ukázal, jak silné emoce dokáže hudba předávat, je-li podávána na špičkové úrovni a bez evidentní námahy.“

Poslední únorový den byl svátkem pro milovníky velkých hlasů světové opery. Ve Smetanově síni Obecního domu debutoval mongolský barytonista Amartuvshin Enkhbat spolu s arménskou sopranistkou Julianou Grigoryan, pro kterou byl tento koncert návratem do našeho hlavního města. Oba se předvedli v áriích a duetech z oper Rugerra Leoncavalla, Umberta Giordana, Vincenza Belliniho, Giacoma Pucciniho a největší část koncertu byla věnována operám Giuseppe Verdiho. Umělce doprovázel orchestr Prague Philharmonia pod taktovou italského dirigenta Gaetana Lo Coca.

Číst dál…

Trojice zahraničních osobností při orchestrálním koncertu Prague Philharmonia

Watkins. Šostakovič. Schumann je označení dalšího koncertu orchestrální řady Prague Philharmonia. 4. března se v Dvořákově síni Rudolfina tedy rozezní i tóny kompozice Huwa Watkinse, který nabídne svou skladbu Svítání v české premiéře. Sólistou v Šostakovičově Koncertu pro violoncello a orchestr č. 1 Es dur bude István Várdai, provedení diriguje Angus Webster. „Hned dvě zahraniční…

Číst dál…

Klavírní trio v ruské hudbě a tubová exhibice 

„Obdivuhodná byla zejména intonační čistota obou smyčcových nástrojů, dokonalá souhra všech tří a jejich dynamická vyváženost.“

„Lehké bylo vyzvat je oba ke společnému koncertnímu vystoupení, nelehké však bylo najít pro ně vhodný repertoár.“

„Umělci byli odměněni dlouhým potleskem, přidali tak krátkého Dvořáka.“

Trio Concertante, komorní soubor hrající ve složení Hana Jarošová Kubisová (housle), Teodor Brcko (violoncello) a Slávka Vernerová Pěchočová (klavír), zařadilo na program svého vystoupení v rámci komorního cyklu 31. sezony Prague Philharmonia dvě ruská díla. Ideou večera a hlavním lákadlem však byla 24. února tuba Jana Jaroše, který se představil i sólově.

Číst dál…

Amartuvshin Enkhbat poprvé v Praze. Spolu s ním Juliana Grigoryan

Jméno mongolského barytonisty Amartuvshina Enkhbata je těžce vyslovitelné, ale jeho hlas a jevištní projev stojí za zapamatování. V posledních letech se etabloval mezi světovou špičku, rok 2025 zahájil v lednu v londýnské Covent Garden, v březnu spěje do Říma, La Scaly a Hamburku, v dubnu do Boloni a newyorské Metropolitní opery. 28. února ještě stihne debutovat v České republice, ve…

Číst dál…

Sólo má tuba

Komorní cyklus orchestru Prague Philharmonia letos s úspěchem pojal koncept „jiné nástroje“. Představuje tedy hudební instrumenty, které se v sólové roli vyskytují spíše zřídka. Tak příchozí do Profesního domu na pražském Malostranském náměstí tentokrát uslyší zejména nástroj tuby. 24. února ji rozezní host pořadatelské organizace Jan Jaroš v uměleckém partnerstvím se souborem Trio…

Číst dál…

Válečné rekviem a oratorium Eva. Mantinely dvaadvacátého Svatováclavského hudebního festivalu

Svatováclavský hudební festival se letos v září uskuteční podvaadvacáté a i nadále zůstane tradičním festivalem zaměřeným na hudbu starších stylových období, v jehož dramaturgii mají své místo vokálně-instrumentální projekty, autentická interpretaci staré hudby i crossovery. Pořadatelé mezi 2. a 28. září do Moravskoslezského kraje pozvou mimo jiné houslistku Isabellu Faust, cembalistu Mahana Esfahaniho, basistu Luigiho…

Číst dál…

Nezdolná ženská energie a obdivuhodná Špačkova virtuozita

„Ženský element se v průběhu večera prosadil ve dvou oborech, kompozičním a interpretačním.“

„Dvě stě let starou partituru Louise Farrenc dirigentka Gemma New uchopila s jasným interpretačním záměrem, svěžestí a optimismem.“

„V pomalé větě jsme byli svědky subtilního dialogu Špačkových houslí s hobojem orchestrálního hráče Jana Součka, instrumentalisty nemenších kvalit.“

Na program pátého koncertu orchestrálního cyklu Prague Philharmonia, konaného ve Dvořákově síni Rudolfina 16. února byly zařazeny tři skladby, Předehra č. 2 Es dur Louise Farrenc, Koncert pro housle a orchestr D dur Johannesa Brahmse a Symfonie č. 5 Jeana Sibelia. Před pražské filharmoniky se s taktovkou postavila mladá novozélandská dirigentka, sympatická Gemma New, sólistou večera byl neméně přívětivý Josef Špaček.

Číst dál…