Prvně ve floridské Palm Beach Opera bude zpívat český patrně nejznámější operní pěvec Adam Plachetka. Při trojici vystoupení v inscenaci Mozartovy komické opery Figarova svatba ztvární titulní roli Figara. Diváci v Kravis Center for the Performing Arts jeho kreaci zhlédnou ve dnech 4. až 6. dubna. Spojení Mozarta s českým pěvcem zdaleka není…
Federico Colli a mladé hudebnice v Ostravě
Janáčkova filharmonie Ostrava vstoupí do dubna s triem mladých hudebnic. Ve čtvrtek 3. dubna se v Kině Vesmír v sólových úlohách představí posluchačka JAMU, marimbistka Lenka Titzová, a mladá klavíristka studující ve Vídni Klára Skalková. Taktovky se ujme etablující se jihokorejská dirigentka Juya Shin. O čtyři dny později bude na programu komorní cyklus a do Ostravy…
Petr Popelka oslnil Vídeň Mozartovou Prahou
„Spojením dobrej akustiky a skromnej priebojnosti orchestra jej hlas vynikal aj v tých najtichších chvíľach.“
„Petr Popelka dokázal zachovať vznešenosť a delikátnosť diela bez toho, aby sa opúšťal v burácajúcich pasážach.“
„Plechové dychy dokázali veľkou opatrnosťou podložiť najmä ironizujúce pasáže.“
Nedeľné dopoludnie 23. marca sa v Konzerthause rozozneli nástroje Viedenských symfonikov pod dôsledným vedením ich šéfdirigenta Petra Popelky. Úvodná krátka, no náročná Mozartova ária znela v podaní jedinečnej sopranistky Hera Hyesang Park ako oddychová skladba. Po nej Pražská symfónia ešte viac rozvinula spektrum Mozartovej hudobnej elegancie. Na záver koncertu odznela Mahlerova Štvrtá symfónia, v ktorej Petr Popelka dokonale spojil talent sopranistky s majstrovským umením symfonikov.
AudioPlus | Václav Luks: Mozartovi věřím
Dirigent Václav Luks má za sebou v Národním divadle Brno premiéru Mozartovy Figarovy svatby. Jde o jeho osmý operní titul. Připravil ji se svým souborem dobových nástrojů Collegium 1704 a se skupinou výrazných pěveckých sólistů. Režisérem nové inscenace, koprodukce s Théâtre de Caen a se Slovenským národním divadlem, chystané navíc i pro červnový festival Smetanova Litomyšl,…
Figarova svatba zadostiučiněním, paradoxně navzdory výkonu orchestru
„Základem kvality nové inscenace je pěvecké obsazení. A tak tomu ostatně v opeře má být!“
„Barokní orchestr zněl v prostoru Janáčkova divadla poněkud dutě, lze konstatovat, že jeho výkon nebyl nijak oslňující.“
„Tvůrci nové brněnské inscenace předem avizovali, že se budou snažit operu inscenovat v duchu, v jakém ji autoři zamýšleli: Figarova svatba je komedie pevně zakotvená v době svého vzniku.“
Brněnští milovníci opery mají možná v paměti nešťastnou inscenaci Mozartovy Figarovy svatby v Mahenově divadle v roce 2011. Po čtrnácti letech se tato opera do Brna vrátila a je radostné konstatovat, že debakl minulého představení může být zapomenut. Premiéra se uskutečnila 22. března v Janáčkově divadle.
Beethoven a Mozart. Do Mariánských Lázní za ryzí klasikou
Společenský dům Casino v Mariánských Lázních přes turbulentní vývoj poslední doby stále žije klasickou hudbou. Nejbližší koncertní setkání 28. března přinese hudbu obyvatelů „hudebního Olympu“ Mozarta a Beethovena. Následující pořad 4. dubna bude stylově o poznání kontrastnější. Program nazvaný Mozart & Beethoven přinese nejslavnější díla těchto dvou velikánů. Po Mozartově předehře k Figarově svatbě…
Daniel Matejča pohostinsky coby primárius Zemlinského kvarteta
Smyčcové Zemlinského kvarteto připravilo pro rok 2025 už osmý ročník koncertní série 4plus. Tématem letošního ročníku je Přátelství, což se odráží jak v dramaturgii jednotlivých koncertů, tak ve výběru hostujících umělců. Přední český soubor zahájí svůj cyklus s houslistou Danielem Matejčou jako hostem ve středu 26. března ve Velkém sále Městské knihovny…
Italské turné Škampova kvarteta
Škampovo kvarteto hrající aktuálně v obsazení Petra Brabcová, Adéla Štajnochrová (housle), Martin Stupka (viola) a Lukáš Polák (violoncello) stráví poslední březnové dny v Itálii. Na turné, v rámci něhož navštíví města Trieste, Pistoia, Modena a Macerata, uvede skladby Haydna, Mozarta, Šostakoviče, ale také Janáčka a Dvořáka. Škampovo kvarteto odstartovalo svou uměleckou dráhu v březnu roku 1989 na…
Do Plzně zavítala vzácná návštěva z Vídně
„Pozvání Fedora Rudina a Julie Turnovsky se stalo magnetem celého večera.“
„Těžko by si posluchač mohl představit poctivější přístup k nastudování Ysaÿeho sonáty pro dvoje housle.“
„Následně se v budovách Konzervatoře Plzeň konaly současně mistrovské kurzy obou umělců.“
Emeritní první fagotista Vídeňských filharmoniků Štěpán Turnovský přijal pozvání festivalu Smetanovské dny a přijel do Plzně. Jeho otec Martin Turnovský zde totiž na počátku šedesátých let působil jako šéfdirigent rozhlasového orchestru, dnešní Plzeňské filharmonie; roku 1968 rodina emigrovala. Plzeňský koncert 18. března ozdobila přítomnost dalších členů rodiny a také virtuosa Fedora Rudina.
Simona Šaturová: Brněnská Hraběnka je žena plná energie a emocí, občas i humoru
„S Václavem Luksem cítíme společně interpretovanou hudbu naprosto stejně.“
„Jsem nesmírně šťastná, že své obavy z vývoje ve světě můžu vybalancovat svojí prací a krásou klasické hudby.“
„S Jiřím Heřmanem jsme vystavěli roli Hraběnky, která je pro mě naprosto přirozená a autentická.“
Po úspěšné inscenaci Händelovy Alciny se do Brna vrací orchestr Collegium 1704 pod taktovkou Václava Lukse, aby společně s režisérem Jiřím Heřmanem připravili novou inscenaci Mozartovy Figarovy svatby. Ta vzniká v koprodukci s Théâtre de Caen a Slovenským národním divadlem. Premiéra se koná 22. března v Janáčkově divadle. V roli Hraběnky Almaviva vystoupí slavná sopranistka Simona Houda-Šaturová, pro kterou je to zároveň návrat do brněnské opery po patnácti letech.
Baroko jaksepatří. Mozart jen přihlížel…
„Silentium! ensemble zpíval pod vedením sbormistryně Terezy Válkové s vyrovnanou dynamikou hlasů, intonační čistotou a radostným nasazením.“
„Na většině houslí nebyly patrny ramenní opěrky, natož kovové dolaďovače strun.“
„Držení houslí převažovalo již současné, ale za výrazovými tahy smyčců bylo možné si představit jednoho z prvních proslulých barokních virtuosů, Arcangela Corelliho.“
V rámci již třináctiletého koncertního cyklu Bacha na Mozarta uvedl 12. března Czech Ensemble Baroque spolu s nově vytvořeným sborem Silentium! ensemble v brněnském Besedním domě koncertní večer tří hudebníků žijících ve stejném časovém období, Henryho Purcella, Arcangela Corelliho a Georga Friedricha Händela. Všichni tři také ovládali hru na housle a jistě i na cembalo a mnohé další hudební nástroje, měli též bohatou hudební představivost. Na tu navázaly oba vzájemně provázané účinkující soubory ve snaze dosáhnout co nejautentičtějšího zvuku.
Figarova svatba v Brně. Pěvce doprovází Collegium 1704
Janáčkova opera očekává další premiéru. 22. března jí v Janáčkově divadle bude Mozartova Figarova svatba v hudebním nastudování Václava Lukse, který do Brna pozval svůj barokní orchestr Collegium 1704. Opus inscenuje umělecký šéf Janáčkovy opery Jiří Heřman. Zájemci o představení v koprodukci s Théâtre de Caen a Slovenským národným divadlom mohou zhlédnout tradiční Předpremiérové kukátko, kterým…
Z Kolína nad Rýnem přes Antverpy do Vídně. Březnové putování Petra Popelky
Symfonický orchestr Západoněmeckého rozhlasu z Kolína nad Rýnem a Vídeňští symfonikové, to je dvojice těles, s nimiž bude český dirigent Petr Popelka pracovat v druhé polovině letošního března. S prvním jmenovaným jej čeká vystoupení 14. a 15. března v domovské budově Filharmonie a v Sále královny Alžběty v belgických Antverpách. Mezi 21. a 23. březnem pak Popelka absolvuje trojici koncertů ve…
Don Giovanni podle Tomáše Netopila v Kolíně nad Rýnem
„Operu oper“, tedy Mozartova Dona Giovanniho nově uvádí Opera Köln v německém Kolíně nad Rýnem. Hudební nastudování tam řídí designovaný šéfdirigent Pražských symfoniků Tomáš Netopil a režie je svěřena Cecilii Ligorio; obsazení je z pohledu českého diváka čistě zahraniční. Premiéra díla o dvou dějstvích se uskuteční 9. března, první repríza pak 12. března. Wolfgang…
Vídeňská souhra kontrastů
„Po rôznom klavírnom škriepení sa sestry stretli v mólovej repríze…“
„Orchester tu vstupoval do diela veľmi málo… ako keď človek skočí do konverzácie malým komentárom, len aby pripomenul kontext.“
„Semjon Byčkov víta tento východ slnka, no rovnako vzdáva hold búrke, ktorú odvialo.“
Česká filharmónia sa 3. marca rozlúčila s Viedňou nie inak ako po viedensky. Po úctyhodnom klavírnom výkone sestier Labèqueových, kde sa Mozartovmu dielu dostalo zaslúženej interpretačnej kvality, rozburácal Semjon Byčkov sálu Musikvereinu Symfóniou č. 5 Gustava Mahlera. Bolo počuteľné, že Mahlerova monumentalita sa v priestore trochu tlačila, no viedenské publikum výkon orchestra vo veľkom velebilo.
Radim Dolanský: Střední východ se otevírá západní kultuře
„Paolo Petrocelli je úspěšný kulturní manažer, univerzitní profesor a novinář vedený přesvědčením, že kultura, umění a vzdělávání jsou hlavní silou rozvoje a globální změny.“
„Od 14. do 21. února se odehrálo se celkem osm představení. Pětkrát balet Bajadéra, dvakrát opera Evžen Oněgin a jeden koncert, na kterém jsme uvedli Requiem W. A. Mozarta a jeho První symfonii.“
„Z Londýna přijel významný kritik Graham Watt, který se specializuje na balet a který konstatoval, že společnost je ve skvělé formě. Dalším přítomným kritikem byl pan John Allison, šéfredaktor londýnského operního časopisu Opera.“
Dva soubory Národního divadla Brno se vrátily ze Spojených arabských emirátů, kde měly obrovský úspěch. Jak k zájezdu došlo a co se v jeho průběhu dělo dalšího, přibližuje ředitel zahraničních vztahů divadla Radim Dolanský.
(Ne)překvapivě organická kombinace Ullmanna a Mozarta ve vídeňské Lidové opeře
„Mezi jednotlivé scény opery jsou vloženy obsahově odpovídající části Rekviem.“
„Režisér každému protagonistovi opery přidal jeho taneční alter ego.“
„Katarze vídeňské inscenace se koncentruje na Císařovu sebereflexi.“
Protiválečná opera Viktora Ullmanna (1898–1944) Císař Atlantidy aneb Odepření Smrti se od své, byť necitlivou úpravou poněkud sporné, světové premiéry v roce 1975 v Amsterodamu a zejména od počátku devadesátých let 20. století stala nejčastěji uváděným dílem svého autora. Inscenací od té doby vzniklo několik desítek a protože časovým rozměrem je opera jednoaktovkou, sahali inscenátoři někdy i ke spojení s jinými autorovými díly, např. s melodramem Píseň o lásce a smrti korneta Kryštofa Rilka nebo – jako před dvěma lety v Ostravě – s další Ullmannovou operní jednoaktovkou Rozbitý džbán. Avšak kombinace Ullmannovy opery a Mozartova Rekviem, kterou pro svoji inscenaci, premiérovanou koncem ledna letošního roku, zvolila Lidová opera (Volksoper) ve Vídni, je spojením opravdu nečekaným a na první pohled zarážejícím. Ovšem jen na první pohled.
Čtyři evropská hlavní města, osm koncertů. Česká filharmonie na cestách
Jarní evropské turné České filharmonie začíná prvním vídeňským koncertem 2. března, tedy právě na Smetanovo 201. výročí narození. Turné se ponese ve znamení rezidencí, což je označení pro zájezdy, při nichž orchestr v jedné síni vystoupí více než jednou. Tak se stane v případě vídeňského Musikvereinu, londýnského Barbicanu a Pařížské filharmonie. Trojici koncertních destinací…
Festivalu Smetanova Litomyšl se vrátí genius loci – zámecké nádvoří
„Mozartova Figarova svatba v nastudování Jiřího Heřmana a Václava Lukse s Collegiem 1704 má v Brně premiéru 22. března.“
„Protagonisty operního gala mají být sopranistka Corinne Winters, která se poslední dobou intenzivně věnuje českému repertoáru, a tenorista Pavel Černoch.“
„Sál má přijít na 85 milionů korun, obdobný rozpočet má letošní festivalový program.“
Národní festival Smetanova Litomyšl, jehož 67. ročník se uskuteční od 14. června do 6. července, se po dvouleté pauze vrátí operními představeními a hlavními koncertními programy na zámecké nádvoří. Vznikne tam letní auditorium, nazývané SmetaNOVÝ sál, nově koncipované architektem Josefem Pleskotem. Na festivalu se vystřídají operní soubory z Brna a Prahy, Drážďanská filharmonie, Kremerata Baltica, The King’s Singers, zahraniční i tuzemští sólisté a další orchestry a komorní soubory. V pravidelné spolupráci budou pokračovat Česká filharmonie, Collegium 1704 a Pavel Haas Quartet. Nově se festival víc zaměří i na balet a tanec. Na 48 pořadů se bude prodávat 31.000 vstupenek.
Od tří tenorů po anglické pastorále se Západočeskými symfoniky
Sezóna mariánskolázeňského Západočeského symfonického orchestru bude pokračovat abonentním koncertem s titulem Anglická pastorále v pátek 21. března. Ještě před tím však program nejstaršího českého orchestru zpestří vystoupení tří tenorů, symfonický koncert v ohnisku s Beethovenovou Osudovou nebo komorní večer s dialogem baroka a druhé poloviny minulého století. Závěr února bude u Západočeských symfoniků ve znamení opery. Ve…
Akademičtí komorní sólisté s klarinetem Jany Krejčí a taktovkou Jana Sedláčka
Orchestr pražské HAMU zvaný Akademičtí komorní sólisté vystoupí s klarinetistkou Janou Krejčí a pod vedením Jana Sedláčka, budoucího debutanta festivalu Pražské jaro. Stane se tak v Sále Martinů poslední únorový den a koncert začíná od večerní půl osmé. Na programu je předehra k Mozartově opeře La clemenza di Tito, Weberův Koncert pro klarinet a orchestr č.…
ČRo D-dur: Prokofjevův Hráč a Mahlerova Osmá s Byčkovem
„Večer poslouchejte program Živě ze Studia 1 s inspirací lidovou písní, hrát bude Petr Popelka a Čarotaj, jehož členy jsou například basklarinetista Petr Valášek nebo fagotista Ondřej Roskovec.“
„Od 22:06 ve středu si nenechte ujít Mahlerovu Osmou se severoněmeckými sbory a Labskou filharmonií a Semjonem Byčkovem, mezi sólisty je Camilla Tilling a Adam Plachetka.“
„Víkend bude v dopoledních hodinách patřit nikoli hudebníkovi, ale hudebnímu nadšenci Michalu Bednářovi.“
Stanice D-dur Českého rozhlasu vysílá výhradně klasiku, a to nepřetržitě. Ve všední dny „od čtyř do osmi“ je v projektu Klasika na dosah prostor dokonce pro nenápadné vzdělávání. Stanice s hudebním názvem je synonymem pro „samou hudbu“, pravidelně proto nahlížíme do jejího vysílání. Co tedy D-dur nabízí v týdnu od 24. února do 2. března?
Vídeňský večer s Andrásem Schiffem
„Ze Schubertovy hudby doslova prýštila radost a dobrá pohoda.“
„Menuet vyzněl pod Schiffovými prsty přímo pohádkově.“
„Publikum nechtělo charismatického umělce pustit z pódia.“
Sir András Schiff, jeden z nejvýznamnějších současných pianistů, se u nás těší mimořádné oblibě. V Praze ho máme možnost slyšet poměrně často, Česká filharmonie si jej v minulé koncertní sezóně dokonce vybrala za rezidenčního umělce. Na koncertě, který uspořádal Český spolek pro komorní hudbu v Rudolfinu v pondělí 17. února, vystoupil Schiff s Komorním orchestrem České filharmonie nejen jako sólista, ale také jako dirigent. Na programu koncertu byla díla vídeňských skladatelů, kteří jsou Schiffovi obzvláště blízcí: Ludwiga van Beethovena, Wolfganga Amadea Mozarta a Franze Schuberta. O tom, že se jednalo o prvořadou uměleckou událost, svědčila skutečnost, že vstupenky byly beznadějně vyprodané dlouho dopředu.
Královéhradečtí filharmonici jako salonní orchestr po francouzsku
„Koncertní mistr Jan Fišer je ve skladbě Vincenta d‘Indy plně zaměstnán po celou dobu, musí bedlivě sledovat nejen nástupy svých kolegů, ale ve svém vlastním partu si střihne i několik technicky náročnějších míst.“
„Roxana Hädler, patřící k nejnadanějším českým harfistkám, projevila svůj přirozený cit, technickou suverenitu i neobyčejnou vnímavost pro náladu Ravelova díla.“
„Mozart alla francese: Jde o pouhé rokokové, lehkost zdůrazňující ozdůbky, nebo o umné, zdánlivě jednoduché tahy, pod nimiž se skrývá cosi mnohem rafinovanějšího?“
Již podruhé v této sezoně se přesunula část hráčů Filharmonie Hradec Králové o pár set metrů po proudu Labe. V Muzeu východních Čech se v neděli 16. února uskutečnil další koncert abonentní řady, představující orchestr v „kapesním vydání“ a nabízející zajímavá zpestření běžného repertoáru…
Rossinim protkaný program v Českých Budějovicích
Poslední únorové koncerty Jihočeské filharmonie se odehrají pod taktovkou Petra Altrichtera. Ten po návratu z turné s Pražskými symfoniky zavítá do Českých Budějovic, aby s tamními filharmoniky nastudoval program, jehož ústřední linií budou rossiniovské operní předehry v dialogu převážně s klasicistní tvorbou. Koncerty se uskuteční ve dnech 19. a 20. února od devatenácti hodin v kostele sv.…
Valentýn ve Slovenské filharmonii ve společnosti nadaného mládí
Bratislavskou Redutu čeká nabitých sedm dní – zahrnují pět různých hudebních pořadů. V pátek 14. února dění načne zahajovací koncert cyklu Junior pro mladé návštěvníky Slovenské filharmonie. S filharmonií vystoupí pět talentovaných studentů Vysoké školy múzických umění v Bratislavě a Akademie umění v Banské Bystrici. Umělci interpretují pod taktovkou Ondreje Olose. Valentýnský večer zahájí premiéra…
Jubilejní koncert královédvorského Kruhu přátel hudby. Zahraje Belfiato Quintet
Přesně 500. koncert čeká posluchače královédvorského Kruhu přátel hudby. Koncertní tradice založená roku 1967 probíhá ve Dvoře Králové nepřetržitě a nabízí komorní, orchestrální i sborová zastavení, ale také sólové recitály, operní představení nebo balet. Ve čtvrtek 13. února 2025 se v Hankově domě od sedmé hodiny večer představí etablované dechové seskupení Belfiato Quintet.…
Pražští komorní sólisté zahájili cyklus koncertů Mistři souzvuku
„Stalo se skutečností, že umělci svá vystoupení doprovázejí slovem, a Baborák je skutečně moderátor na slovo vzatý.“
„Komorní ansámbl měl v chladném prostoru velmi vitální a průzračný zvuk s bezpečnou intonací a precizní souhrou.“
„Invenční vlohy Baborákovy, s nimiž aranžoval třeba Bachovy violoncellové suity pro lesní roh, se uplatnily i v Ave verum corpus Wolfganga Amadea Mozarta.“
Nedělním večerním koncertem otevřeli Pražští komorní sólisté svou letošní řadu sedmi koncertů s titulem Mistři souzvuku. Zahajovací koncert se konal 1. února na okraji Prahy a hostitelem souboru se stal kostel svaté Anežky a patronů českých na Spořilově. V úvodním slovu souborné brožury festivalu poznamenal umělecký vedoucí, dirigent a dramaturg souboru Radek Baborák: „Na tomto místě se stalo a pravděpodobně stane vše podstatné v mém osobní životě.“
Hoboj Martina Daňka k slyšení v Karlových Varech
Označení Holst, Martinů, Mozart nese další abonentní koncert z dílny Karlovarských symfoniků. 6. února bude hlavním hostem orchestru hobojista Martin Daněk, někdejší vítěz soutěže Pražského jara, a v Atriu Císařských lázní zvolenými skladbami provede šéfdirigent karlovarského tělesa Ondřej Vrabec. Diváci uslyší Brook Green Suite Gustava Holsta, Koncert pro hoboj a malý orchestr Bohuslava Martinů…
Kouzelná flétna Barbory Horákové má víru v člověčenství. Vídeň aplauduje
„Hlavními znaky inscenace jsou půvab, nadsázka, laskavý humor a hravost. A především víra v člověka.“
„Půvabné i dojemné jsou loutky starých lidí v životní velikosti, se kterými vládnou jak Papagena, tak Tamino s Paminou.“
„Slovenská pěvkyně Slávka Zámečníková hlasově i výrazově ovládla jeviště.“
První premiérou Vídeňské státní opery v tomto roce byla Kouzelná flétna Wolfganga Amadea Mozarta. Konala se 27. ledna a hudebního nastudování se ujal Bertrand de Billy spolu s orchestrem Vídeňské státní opery. Režijní zpracování je dílem české režisérky Barbory Horákové a role Paminy se zhostila slovenská zpěvačka Slávka Zámečníková.





























