Velikonoce v Brně s duchovní hudbou. Podvaatřicáté a ve znamení smíření
Nejen Pašijový týden, ale i dny následující až do neděle 27. dubna se v Brně ponesou ve znamení Velikonočního festivalu duchovní hudby. Sexteto koncertů a trojí temné hodinky brněnskému publiku zpestří prožití velikonočních svátků nejen v brněnských svatostáncích, ale premiérově také ve Vodojemech na Žlutém kopci. Dramaturgie pod ročníkovým tématem Smíření nabídne čtyři premiéry a připomene tři skladatelská výročí.

Dvaatřicátou velikonoční přehlídku duchovní hudby pořádanou pod hlavičkou Filharmonie Brno zahájí na Květnou neděli v kostele sv. Jakuba první brněnské provedení Janových pašijí letos devadesátiletého estonského skladatele Arvo Pärta v podání na festivalu debutujícího komorního sboru Martinů Voices pod vedením Lukáše Vasilka. V roli Ježíše vystoupí Jiří Brückler, part Piláta zazpívá Ondřej Holub. Alena Hellerová, Jana Kuželová, Ondřej Benek, Martin Kalivoda se ujmou úloh evangelistů. Instrumentálně pěvce doprovodí kvinteto složené z varhanice Daniely Valtové Kosinové, houslistky Pavly Tesařové, violoncellisty Lukáše Pospíšila, hobojisty Vladislava Borovky a fagotisty Martina Petráka.
O dva dny později, tedy v úterý 15. dubna do Brna přijede další debutant, a to francouzský soubor Les Traversés Baroques specializovaný na dobově poučenou interpretaci barokní hudby. Pět sólistů v čele s mezzosopranistkou Dagmar Šaškovou doprovodí zhruba dvacetičlenný soubor v brněnské premiéře oratoria Marc’Antonia Zianiho La Morte vinta sul Calvario určeného pro uvedení ve Svatém týdnu u Božího hrobu. „Děj tohoto kusu, ostatně jak je u sepolkra příznačné, není příliš složitý. Důležité je zejména vtažení posluchačů do děje a jejich rozjímání, což se děje nejen obrazně, ale i fyzicky, neboť Lidská přirozenost je jednou z postav na scéně,“ uvedl k titulu muzikolog Petr Slouka. Francouzský soubor v Brně vystoupí s uměleckou vedoucí a cinkistkou Judith Paquier, dirigovat bude Etienne Meyer. Program jednoduše nazvaný Barokní oratorium pořadatelé zasadili do kostela sv. Janů.

Následující triduum od 16. do 18. dubna bude zasvěceno tenebrae, tedy temným hodinkám s chorálovými programy Via, Aqua a Lux. Po souborném uvedení Zelenkových lamentací a responsorií či responsorií Carla Gesualda da Venosa festival zařadil hudebně-divadelní trojici projektů hudebně svázanou gregoriánským chorálem. „Sjednocuje je téma gregoriánského chorálu, každý večer jiného a v jiném vodojemu. Pomocí symbolických režijních prvků, jemné práce se sborem a důrazem na estetické řešení prostoru přineseme unikátní celistvý scénický koncept, jenž překračuje hranice zážitku běžného koncertu,“ uvedl k projektu dramaturg festivalu Vladimír Maňas.
První večer symbolizuje vnitřní cestu Ježíše Krista, kterou ve Vodojemech na Žlutém kopci doprovodí videoprojekce. „Druhý večer Aqua vnese do prožitku symboliku vody, nejen jako připomínku mytí nohou učedníků Kristem, ale také jako symbol očisty a rovnosti. Celkem pět průhledů mezi žlábky vodojemu nabídne pokaždé trochu jiný výjev, například performativní práci s vodou,“ představila projekt režisérka Kateřina Křivánková. Velký pátek s tématem Lux se scénicky dotkne temnot lidské duše. Hudebně trojice večerů představí pašijový příběh v českých chorálních zpěvech patnáctého století v podání smíšené scholy, druhý večer pak mandatum z kláštera cisterciaček na Starém Brně v podání ženské scholy a třetí večer s mužskou scholou velkopáteční obřady dle liturgie olomoucké diecéze. Večery ve Vodojemech začnou v půl desáté s výjimkou posledního plánovaného o čtvrt hodiny dříve, umělecky se jich zhostí Ensemble Versus, v druhém večeru společně s vedoucí Zuzanou Badárovou. Se sborem standardně pracuje sbormistr Patrik Buchta.

V úterý 22. dubna bude Velikonoční festival duchovní hudby pokračovat varhanním koncertem zaměřeným výhradně na odkaz letošního jubilanta Johanna Sebastiana Bacha. Jeho protagonistou bude další francouzský host Christophe Mantoux, respektovaný bachovský specialista. Lipského kantora Matnoux v kostele sv. Augustina připomene chorálovými předehrami na velikonoční písně, preludii a fugami.

Mimo sféru klasické hudby přehlídka vykročí zařazením improvizačně laděné Jazzové velikonoční suity Oscara Petersona svérázně zpracovávající Janovy pašije, o jejíž provedení se 23. dubna v Besedním domě postará Trio Luboše Šrámka.
Předposledním projektem velikonoční přehlídky budou Španělské renesanční nešpory zasazené do prostor kostela svatého Augustina. Vícehlasé skladby z Musices liber primus od Diega Ortize pro festival nastuduje soubor More Maiorum s osmi zpěváky pod vedením Jakuba Kydlíčka.
Letošní Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholí v neděli 27. dubna koncertem pořádající Filharmonie Brno pod taktovkou finské dirigentky Anny-Marie Helsing se sólistou Josefem Špačkem. Jeho programovou osu utvoří pastorální Vzlet skřivana Ralpha Vaughana Williamse a Symfonie č. 7 Anděl světla finského autora Einojuhaniho Rautavaary náležící do skladatelovy série skladeb s andělskou tematikou, která v premiéře zazněla před jednatřiceti lety.

Foto: archiv festivalu, archiv KlasikyPlus.cz, z archivu Christophe Mantouxe
Příspěvky redakce
- Plachetkova podzimní Zimní cesta v Brně a Jeseníku
- Jan Dušek (1942–2025)
- Klášterní hudební slavnosti oslaví dvacetiny
- Příštím šéfdirigentem královéhradeckých filharmoniků bude Jiří Habart
- Ardaševovi a Praženica prosincovými hosty v Žilině
Více z této rubriky
- Plachetkova podzimní Zimní cesta v Brně a Jeseníku
- Klášterní hudební slavnosti oslaví dvacetiny
- Ardaševovi a Praženica prosincovými hosty v Žilině
- Antonín Dvořák mladým popáté kolbištěm pro klavírní talenty
- Mariánskolázeňský prosinec ‚Rybovku‘ nepostrádá
- Saint-Saënsův Omfalin kolovrat prvním prosincovým přednesem v Košicích
- Dvanáctý měsíc v Českých centrech s ‚Rybovkou‘ až v Madridu
- Pět orchestrálních pořadů s pěti různými dirigenty. Prosinec u Severočeské filharmonie
- ČRo D-dur: Sobotní večer ve znamení stoletého jubilea Zdeňka Šestáka
- Nadmíru pestrá prosincová nabídka Filharmonie Hradec Králové