KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

‚Všude pusto, tma a smrt.‘ Reimannův Lear poprvé v pražském Národním english

Neoexpresionistická opera inspirovaná shakespearovskou tragédií, Lear Ariberta Reimanna, bude ve dnech 7. a 12. června poprvé uveden v České republice. Stane se tak ve Státní opeře v inscenaci připravené režisérkou Barborou Horákovou Joly a v hudebním nastudování Hermanna Bäumera, designovaného hudebního ředitele pražské scény.

Opera Lear v loňském roce zesnulého německého skladatele Ariberta Reimanna vznikla na objednávku Bavorské státní opery, kde měla světovou premiéru v roce 1978. Od té doby se podobenství o lidské pýše, pošetilosti, o iluzi vlastní důležitosti, ale i o rozkladu zdánlivě stabilního světa, vycházející ze shakespearovské látky, dočkalo přibližně tří desítek dalších provedení. Tato skutečnosti činí z Leara jednu z nejúspěšnějších současných oper a současně jediný operní titul, který životně zpracovává právě Shakespearova Leara. A vedle loni premiérově uvedeného Ligetiho Grande Macabre i Leara uvede prvně první pražská scéna.

Opera Lear, stejně jako Shakespearova předloha, je hlubokým existenciálním putováním do nitra rozkladu – rozkladu státu, rodiny, jednotlivce i samotného vesmíru. Právě tento rozklad je v mé režii středobodem. Chci vyzdvihnout téma stáří, úpadku a odpuštění. Věřím, že Lear zápasí s počínající demencí, kterou jsem se snažila v inscenaci zřetelně odhalit. Jeho chování nese stopy ztráty soudnosti,nečekaných výbuchů emocí a podivných gest, které dnes známe z neurologie. Shakespeare, mistr pozorovatel, tyto jemné nuance lidské duše zachytil s překvapující přesností,“ říká režisérka Barbora Horáková Joly, s níž portál KlasikaPlus.cz připravil k tématu rozhovor. Inscenace vychází ze Shakespearova vnímání světa jako „divadla bláznů“ a hledá hranice mezi hrou na jevišti a skutečností.

Hudebně Reimannovo dílo reflektuje expresionismus Druhé vídeňské školy zosobněný Schönbergem, Webernem nebo Bergem a velkolepě podporuje Shakespearovu existenciální dramatičnost přetavenou do libreta Clause Hennenberga. „Pro každého jednotlivce na jevišti nachází (Reimann) jedinečnou barvu a vedení hlasu – krkolomné koloratury Learovy brutální dcery Regan, koktavé a také ztracené repliky milující dcery Cordelie, barvu kontratenoru pro Edgara, mluvícího Blázna, který naznačuje středověké melodie, a hrdinný baryton Leara, který se nakonec ztrácí v nekonečných zvratech. Na jedné straně orchestr doprovází dění na scéně jako doprovodná hudba, aby naopak třeba ve scéně bouře rozpoutal ohlušující zvukovou podívanou. Akordy obohacené o čtvrttóny podporují Learovo narůstající šílenství a jeho zoufalství hudebně uvádí téměř improvizované sólo na basovou flétnu. Reimannův hudební jazyk vytváří dramatický podtón, jemuž nelze uniknout, a to jak z hlediska brutality protagonistů, tak jejich naprosté izolace,“ charakterizuje dílo dirigent Hermann Bäumer. Druhým dirigentem inscenace bude Richard Hein.

Scénu pro pražskou inscenaci v duchu uvedeného Shakespearova citátu: „Všude pusto, tma a smrt,“ který však není v opeře explicitně využit, připravila Rhea Eckstein, nezávislá divadelní scénografka a kostýmní výtvarnice, která začínala ve Státní opeře v Hannoveru a dnes spolupracuje s předními operními domy po celé Evropě. Kostýmy pro pražského Leara připravil Benjamin Burgunder, vyučený kuchař a studovaný módní návrhář, který se narodil ve Švýcarsku a do divadelního světa pronikl v Hamburku a od té doby jsou jeho působištěm renomované evropské divadelní scény.

Pěvecké obsazení poslední letošní pražské operní premiéry nabídne pražský debut islandského barytonisty Tómase Tómassona, uznávaného interpreta moderní hudby, jenž pravidelně hostuje v Královské opeře Covent Garden, Vídeňské státní opeře, Bavorská státní opeře, Semperově opeře v Drážďanech, Berlínské státní opeře nebo v italských domech Teatro alla Scala, Teatro dell’Opera di Roma apod. Do činoherní role Blázna obsadila režisérka Barbora Horáková Joly mezzosopranistku Dagmar Peckovou. V dalších úlohách vystoupí Viktorija Korosunova (Goneril), Petra Alvarez Šimková (Regan), Csaba Kotlár (Vévoda z Albany), Jaroslav Březina (Vévoda z Cornwallu), Josef Moravec (Hrabě z Kentu), Miloš Horák (Hrabě z Glostru), Hagen Magzeit (Edgar) nebo Andreas Conrad (Edmund).

Premiéry se uskuteční ve dnech 7. a 12. června, do konce letošní sezóny bude novinka uvedena ještě třikrát, a to 17., 21. a 27. června.

foto: Národní divadlo / Petr Neubert

KlasikaPlus.cz

Redakční články v rubrikách AktuálněPlus a VýhledPlus



Příspěvky redakce



Více z této rubriky