MHF Leoše Janáčka příští rok nově pod křídly Janáčkových filharmoniků a ‚jinak‘
Mezinárodní hudební festival Leoše Janáčka se v roce 2026 uskuteční od 1. června do 3. července pošestasedmdesáté. Nový pořadatel, kterým je Janáčkova filharmonie Ostrava, avizuje pod novým vizuálem bohatý program napříč Moravskoslezským krajem, který zahrne přes tři desítky akcí od symfonických koncertů přes mistrovské kurzy, soutěže až po programy pro děti. Pod mottem ‚Můj hudební festival letos jinak‘ chce Janáčkova filharmonie pod vedením Jana Žemly tradiční přehlídce vtisknout novou energii a moderní tvář.

Mezinárodní hudební festival, nesoucí jméno významného moravského skladatele, vstoupí do další kapitoly svého dění pod novým organizačním zajištěním. Rozhodnutím Rady města Ostravy z 18. listopadu 2025 přešla produkce festivalu pod Janáčkovu filharmonii Ostrava. Podle představitelů města a zástupců filharmonie má změna prohloubit propojení mezi festivalovou tradicí, orchestrem a budoucím koncertním sálem, zvýšit mezinárodní profil akce i umělecké renomé Ostravy v evropském kontextu.
Od 1. září letošního roku je ředitelem festivalu Jan Žemla, současný ředitel Janáčkovy filharmonie, který po vítězství ve výběrovém řízení nastoupil na místo Jaromíra Javůrka, jenž z vedení akce odešel na vlastní žádost. „Navázat na tuto tradici je pro nás ctí, závazkem, a zároveň velkou příležitostí. Z let předchozích chceme zachovat to nejlepší, ale festivalu chceme přinést také novou energii, otevřenost a moderní tvář, protože je sám o sobě prostorem, kde se setkává špičková hudba, osobnost Leoše Janáčka a místní příznivci kultury. Věřím, že propojením obou značek vzniká synergie, která může posílit mezinárodní prestiž festivalu i filharmonie a zároveň obě instituce pevněji zakořenit v kulturním životě místního publika,“ uvedl Žemla k novému směřování přehlídky. Rozhovor s novým ředitelem o jeho dalších vizích čtěte ZDE.
Program příštího ročníku Mezinárodního hudebního festivalu Leoše Janáčka, který se bude konat v termínu od 1. června do 3. července 2026, kombinuje koncerty předních symfonických uskupení, komorní projekty i akce zaměřené na mladé posluchače. Slavnostní zahajovací koncert obstará Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK s violoncellistou Pablem Ferrándezem pod taktovkou Tomáše Netopila. Netopil dále vystoupí v dramaturgii i v menších prostorách, například v opavském kostele sv. Václava s programem odkazujícím k moravskému baroknímu dědictví vytvořeným ve spolupráci s ansámblem Silentium. V programu nechybí ani Symfonický orchestr Českého rozhlasu se sólisty Janem Martiníkem a Sárou Slovákovou či Národní symfonický orchestr Polského rozhlasu (NOSPR) z Katovic, který přijede pod vedením renomované dirigentky Marin Alsop s pianistou Lukášem Vondráčkem.

Festival zachovává i své otevření žánrovým přesahům. V Hukvaldech vystoupí projekt Police Symphony Orchestra ve spolupráci s písničkářem Thomem Artwayem. Závěrečný koncert v tamním amfiteátru bude mít tradičně velkolepé dispozice, zazní Orffova kantáta Carmina Burana v provedení Filharmonie Hradec Králové, Českého akademického sboru Brno, Českého chlapeckého sboru Boni Pueri a sólistů Alžběty Poláčkové, Josefa Moravce a Filipa Bandžaka.

Vedle velkých orchestrálních projektů nabídne přehlídka i pestrý komorní program; mezi pozvanými je například Jerusalem Quartet se záměrem představit díla Haydna, Janáčka a Ravela. Pedagogickou a soutěžní složku festivalu zajišťují mistrovské kurzy, mezinárodní skladatelská soutěž Generace a interpretační soutěž Beethovenův Hradec, které podle organizátorů vytvářejí prostor pro rozvoj mladých talentů a setkávání profesionálů se studenty.

Do mezinárodní skladatelské soutěže Generace pro rok 2026 je možné se již nyní přihlásit. Kompoziční klání je rozdělené do dvou kategorií podle věku účastníků. Starší kategorie do třiceti let je zaměřena na tvorbu pro komorní orchestr a vybraní finalisté stráví několik dní v Ostravě, kde budou své skladby konzultovat s porotou, zkoušet přímo s Janáčkovou filharmonií Ostrava a následně je představí na závěrečném červnovém koncertě. Na tuto část naváže dvoudenní Symfonická laboratoř na Hukvaldech vedená renomovanými skladateli. Mladší autoři do jednadvaceti let mohou přihlásit komorní skladby pro jeden až devět nástrojů. Úspěšné práce poté zaznějí na podzim roku 2026 v rámci festivalu Hudební současnost, kde budou mladí autoři přítomni na zkouškách i provedení. Porotu tvoří mezinárodní tým skladatelů a pedagogů v čele s Ondřejem Adámkem. Dalšími členy jsou Markéta Dvořáková, skladatelka a pedagožka reprezentující Tvůrčí centrum Ostrava, skladatel, dirigent, pedagog ze Slovenska Marián Lejava, Mateusz Ryczek, skladatel, místopředseda Svazku polských skladatelů a konečně slovenský skladatel Vito Žuraj. Přihlášky do soutěže, jejíž podrobné podmínky jsou uveřejněny zde, je možné zasílat do 24. ledna příštího roku. Výsledky prvního kola budou známé 28. února.
Doprovodný program má u festivalu dlouhodobě důležitou úlohu a ani v příštím roce tomu nebude jinak. Pořadatelé plánují interaktivní nabídky pro rodiny a děti, konkrétně projekt Filharmoniště s Janáčkem a pořady představující Janáčkovy písně v hravé formě v prostředí Hukvald a ostravského prostoru Vesmír. Součástí programového záměru je také přeshraniční spolupráce, kterou ilustruje plánovaný koncert v katovickém NOSPRu.
Festival se v příštím roce vrátí na řadu tradičních i nově otevřených míst regionu: program se uskuteční ve zmíněných Hukvaldech, ale také v Opavě, Frýdku-Místku, Novém Jičíně, Příboru a samozřejmě v domovské Ostravě. Jednou z nových scén se stane zrekonstruovaný Hukvaldský dvůr. Pořadatelé avizují, že celková nabídka bude zahrnovat zhruba třicet koncertů a akcí, které mají oslovit jak pravidelné návštěvníky klasické hudby, tak rodiny, studenty a nové publikum. Kompletní program pořadatelé zveřejní na nové webové prezentaci přehlídky.
Novinkou je rovněž vizuální proměna festivalu. Autorský tým studia Kantor’s Creative Club přepracoval grafickou identitu tak, aby Janáček vystupoval v moderním, hravě stylizovaném pojetí; podle Žemly má nový vizuál Janáčka oživit a vtáhnout ho do současného kulturního diskurzu. Motto ročníku Můj hudební festival letos jinak zároveň odkazuje na zkratku MHFLJ a zdůrazňuje osobní rozměr vztahu skladatele i návštěvníků k festivalu.

Foto: Marco Borggreve, Nancy Horowitz, Felix Broede, Tad Kent Tey
Příspěvky redakce
- Anda-Louise Bogza (1965–2025)
- Předvánoční nabídka v Atriu Žižkov včetně hudebně-tanečního divadla
- Vodička, Petr a Kasík závěrem roku v Třeboni
- Neobvyklé spojení Ryby a Ravela v podání ostravských filharmoniků
- Kam před Vánoci na Rybovku
Více z této rubriky
- Předvánoční nabídka v Atriu Žižkov včetně hudebně-tanečního divadla
- Vodička, Petr a Kasík závěrem roku v Třeboni
- Neobvyklé spojení Ryby a Ravela v podání ostravských filharmoniků
- Kam před Vánoci na Rybovku
- Vánoční setkání s Václavem Hudečkem v Betlémské kapli
- Břevnovská hudební setkání završují svojí desetiletou kapitolu. Adventně a s premiérou
- Andělská adventní pohlazení v závěru Vox Imaginis
- Společně a vánočně s Urbanovou a Donutilem
- Vánoční nádech svatojakubských varhan
- Debussy, Messiaen, Mahler. Česká filharmonie znovu pod taktovkou Simona Rattla