Na dnešní den přichystali pořadatelé festivalu Smetanova Litomyšl tři projekty. Už v dopoledních hodinách zazní recitál klavíristů Iva Kahánka a Miroslava Sekery. V brzkém odpoledni mohou posluchači zavítat na duchovní koncert souborů Collegium 1704 a Collegium Vocale 1704 a od 20 hodin se na zámeckém nádvoří odehraje koncert České Sinfonietty se sólisty pod vedením Radka…
Český filharmonický sbor Brno v neděli s diváky
Také Český filharmonický sbor Brno uzavře svoji sezónu s diváky. Závěrečný koncert 15. ročníku Cyklu abonentních koncertů se uskuteční v neděli 6. června od 19 hodin v katedrále sv. Petra a Pavla v Brně. Zazní na něm Stabat Mater Antonína Dvořáka. Sólisty večera budou Pavla Vykopalová, Jana Sýkorová, Tomáš Černý a Martin Gurbaľ. Koncert bude…
Pražské jaro dnes nabídne duchovní hudbu 19. a 20 století
Český filharmonický sbor Brno je dnes hostem festivalu Pražské jaro. Do Rudolfina přiveze duchovní skladby Antona Brucknera, Henryka Góreckého, Leoše Janáčka i skladbou Petra Fialy, který stojí v čele sboru od jeho založení v roce 1990. Koncert začíná tradičně ve 20 hodin a bude opět určený jak pro omezené publikum v sále, tak pro diváky…
Premiéra Pucciniho Toscy z Ostravy v únoru na TV Noe
Národní divadlo moravskoslezské chystá na 13. února premiéru opery Tosca Giacoma Pucciniho z Divadla Antonína Dvořáka. Vysílat ji bude TV Noe, a to od 19 hodin. Operu o třech dějstvích z roku 1899 nastudoval dirigent Marek Šedivý, režie se ujal Jiří Nekvasil. Scénu tvořil Daniel Dvořák a kostýmy Marta Roszkopfová. V hlavní roli zpěvačky Toscy se alternují sopranistky…
Festival České doteky hudby online
Zítra začíná dvaadvacátý ročník mezinárodního festivalu České doteky hudby. V důsledku vládních restrikcí se přesouvá do online prostoru, a diváci si tak budou moci koncerty vychutnat z pohodlí domova. Pořadatelé věří, že série hudebních setkání prozáří domácnosti diváků klidem a pohodou a pomůže zahnat všechny starosti, které tato zvláštní doba přináší. Koncerty bude možné sledovat…
Derniéra Šostakovičovy Lady Macbeth v Ostravě: Hudba pravdy a nejzásadnější dramaturgický počin současnosti
„Režisér Nekvasil nevnímá Šostakovičovu operu v její primárně divadelní kvalitě, ale v širokém poli sémantických vztahů jako podobenství o jakémkoli lidském utrpení, nespravedlnosti a nesvobodě.“ „Kostýmy Marty Roszkopfové jsou rozeklané mezi tu nejubožejší lidskou bídu i hýřivou marnotratnost a bezduché sobectví.“ „Šostakovičova opera bude Ostravě chybět. Podobně jako bude chybět každé moderní a nadčasové dílo, které proniká…
Olomoucký Podzimní festival duchovní hudby letos nabídne sedm hudebních setkání
Za týden, v neděli 20. září od 19 hodin v olomoucké katedrále sv. Václava, zahájí pořadatelé další ročník olomouckého Podzimního festivalu duchovní hudby. Zazní Rossiniho Petite Messe Solennelle v původní verzi pro sóla, sbor, dva klavíry a harmonium. Sólových partů se ujmou sopranistka Patricia Janečková, altistka Monika Jägerová, tenorista Aleksander Kruczek a basista David Szendiuch.…
Rusalka na vodním zámku Blatná nechtěně ve vodě
„Úspěch této inscenace v podmínkách Českého Krumlova je dán především filmovým charakterem režie Jiřího Heřmana, která je fantazijně bohatá.“ „Mario De Rose má zřetelný vztah k romantickému stylu, disponuje líbivým typem přehledného a exaktního gesta.“ „Ani bouře by nebyla úsilí Jihočeského divadla o realizaci představení přerušila. Za tuto snahu patří velké ocenění všem zúčastněným.“…
Rusalka v parku vodního zámku Blatná
Přírodní scenérie parku vodního zámku Blatná rozezní v sobotu a v neděli 29. a 30. srpna vždy od osmi hodin Dvořákova opera Rusalka. Představení pořádá Jihočeské divadlo v rámci projektu Léto s Jihočeským divadlem. Na začátek září pak chystá reprízu muzikálu Evita, opery Nabucco a rodinné opery Kominíček. V rámci projektu Léto s Jihočeským divadlem připravilo Jihočeské divadlo…
Svatováclavský festival – hudba v kostelech
Devětadvacet koncertů především s tuzemskými účinkujícími. Takový bude od 3. do 28. září letošní Svatováclavský hudební festival tradičně počítající s kostely Moravskoslezského kraje. Je největší mezinárodní přehlídkou duchovní a staré hudby v České republice. Ředitel Svatováclavského hudebního festivalu Igor Františák musel na jaře kvůli krizovým opatřením v souvislosti s pandemií zcela přehodnotit původně plánovaný mezinárodní rozměr…
Ostravské Divadlo pod rouškou nabídne operu Tajemství
Záznam opery Bedřicha Smetany Tajemství nabídne dnes Národní divadlo moravskoslezské. Pokračuje tak ve svém on-line projektu Divadlo pod rouškou. Inscenaci v rámci smetanovského cyklu pro Národní divadlo moravskoslezské nastudovali na jaře 2017 režisér Tomáš Studený a dirigent Jakub Klecker. Stejný inscenační tým ji uvedl na začátku března v premiéře také v Jihočeském divadle, jen pár…
Kolik tónů s námi nebylo aneb Ostrava!!! v Praze
„Hrstka muzikantů, které režisér dokázal přesvědčit, aby si s vážnou tváří dělali legraci nejen z hudby, z opery, z hudebního divadla, ale i ze sebe a z diváků.“
„Šikovné balancování na tenoučké hraně mezi zábavou a průšvihem, mezi spádem a neúnosným natahováním, mezi absurdní groteskou a trapasem.“
„Je to hlína, řekne někdo.“
Čtyři tóny a kolik hudby z nich jde udělat a kolik legrace s nimi natropit…! A, B, D, E. To je veškerý materiál, se kterým americký skladatel Tom Johnson utáhne celou komorní „operu“ a opera Národního divadla moravskoslezského v sedmi lidech na pódiu s pomocí zábavného českého překladu více než hodinové představení. V Divadle Ypsilon byla v pátek Čtyřnotová opera jako podařená inscenace jednou z desítky položek přehlídky Ostrava v Praze.
Dva míjející se světy v ostravské Rusalce
„Rusalka není víla; je obrazem čisté nevinné duše, cizince v neúprosném, bohužel již odlidštěném světě.“ „Znělý, zdravý hlas Veroniky Holbové podporuje dojem z konkrétní prezentace, neakcentující nijak zvlášť snovost, poetičnost.“ „Martin Gurbaľ nemá barvu hlasu patřící skutečnému basu; vyvažuje to však lidskostí, kterou postavě otce (spíše než vodníka) dává.“ Současná ostravská Rusalka…
Dvanáctá Rusalka v Národním divadle moravskoslezském
Národní divadlo moravskoslezské uvede ve čtvrtek 17. října v půl sedmé v Divadle Antonína Dvořáka svoji první premiéru v této sezóně – celosvětově jednu nejslavnějších a nejhranějších českých oper, Rusalku. Nová verze režiséra Radovana Lipuse je už dvanáctým režijním nastudováním slavného díla na jevišti NDM. „Rusalka byla jasnou volbou pro naši 101. sezónu. Zazněla…
Turandot na Otáčivém jevišti v Českém Krumlově vizuální, filmová, v pohybu
„Pucciniho poslední dílo je nejkrásnější, v harmonii a instrumentaci nejdokonalejší.“ „Amplifikovaný zvuk orchestru, v zesílení nikterak přesvědčivý, nemůže stát příliš v popředí. Musel by být alespoň na úrovni mého autorádia.“ „Prakticky permanentní je zároveň pohyb Otáčivého hlediště, až by se z něho mohla citlivějším jedincům točit hlava…“ Pro operní soubor Jihočeského divadla je letní čas…
S Faustem až do pekla
„Jde o dramaticky koncipovanou hudbu s potenciálem opery.“ „Berlioz ochotně a hodně barvitě využil možnost zachytit pekelnou jízdu.“ „Hlavně díky dirigentovi šlo o podmanivé a důstojné připomenutí toho, co Berlioz přinesl do evropské hudby.“ Hector Berlioz vždy znovu překvapí. Respektive se připomene jako hudební novátor a revolucionář, jako romantický excentrik, umělecký megaloman a možná i tak trochu jako…
Robert ďábel poprvé v Ostravě
Opera Robert ďábel Giacoma Meyerbeera z roku 1831 zazní dnes vůbec poprvé v Divadle Antonína Dvořáka v Ostravě. V titulní roli Roberta se budou alternovat maďarský tenorista György Hanczár a Španěl José Manuel. „Ve své době byl Robert ďábel opravdu opulentní hit. Pro mne je dnes ale důležité najít podstatu příběhu i na úkor utlumení těch…
Letošní Dvořákova Olomouc v sedmi koncertech
„Už v první skladbě z odkazu Václava Riedlbaucha – Instrumentální mši – lze zavzpomínat na události roku 1968 a následné nejisté období.“ „Hudebně-literární pořad Dvořákův americký sen bude zajímavým způsobem reflektovat dobu, kdy k jeho žákům patřili Afroameričani i původní obyvatelé kontinentu – indiáni.“ „Závěrečný koncert festivalu ovládne Třetí symfonie Gustava Mahlera.“ Už po osmnácté…
Pocta Petru Ebenovi, ale také Beethovenovi
„Hned od prvních taktů se podařilo navodit velmi klidnou a koncentrovanou atmosféru. Filharmonie v rukou Stanislava Vavřínka působila po celou dobu soustředěně a jistě.“ „Jakmile sólistka položila ruce na klaviaturu, bylo zřetelné, že s tvorbou Petra Ebena má velmi dobrou a dlouholetou osobní známost.“ „Andělské sbory byly po technické i interpretační stránce skutečným blahem pro uši…
Martin Glaser k premiéře Dona Carlose:
Pracuju od rána do noci. Ale je to má volba.
„Polovinu inspirace beru z poslechu hudby, ve které je to, co se slovy vyjádřit nedá.“
„Milostná linka tvoří maso a krev. Ale kostrou je rozhodování lidí, kteří mají odpovědnost i za někoho jiného, než za sebe.
„Po dvouletém půstu jsme chtěli i „oslavit“ technologické možnosti Janáčkova divadla.“
Politické intriky, zakázaná láska i náboženské konflikty – to je děj opery Don Carlos Giuseppe Verdiho. V sobotu 2. února ji v premiéře uvede Národní divadlo Brno, poprvé tam zazní v kompletní pětiaktové verzi. Filipa II., krále španělského, budou alternovat Jiří Sulženko a Federico Sacchi. Jako Don Carlos, infant španělský, se představí Luciano Mastro a Arturo Martín. Alžbětu z Valois nastudovaly Charlotta Larsson a Linda Ballová, která operu pro její pěveckou náročnost připodobnila k maratonu s nejtěžší árií na konci. Režie se ujal ředitel divadla Martin Glaser. V rozhovoru pro KlasikuPlus mimo jiné vysvětlil, jak inscenaci vnímá.
Od lišky k Lišce aneb 90 let po Janáčkovi
„Janáčkova hudba je neodmyslitelně spjata s naším krajem.“
„Akce je zahájena v Hukvaldech a zakončena na ostravském Kuřím rynku.“
„V centru Ostravy zazní od 18.30 scény z Janáčkových oper.“
„Nevím o žádné podobné akci v Česku v den výročí skladatelova úmrtí.“
„Moc se těším na blížící se nastudování Osudu v ostravské opeře.“
Leoš Janáček patří sice celoživotně Brnu, ale jeho život se uzavřel v Ostravě, vlastně nepříliš daleko od rodiště, od Hukvald. Dnešní devadesáté výročí skladatelova úmrtí se připomíná právě tam – v obci na úpatí Beskyd i v metropoli regionu. Pro portál KlasikaPlus.cz komentuje tento den, ale i svůj vztah k Janáčkovi, hudební ředitel opery Národního divadla moravskoslezského Jakub Klecker.






