KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Bacha na Mozarta! Tentokrát spíše Salieriho

„Celý výstup Romany Kružíkové naplňoval pocit nadhledu, rezervy a stability.“

„Oba ansámbly část Dies Irae zpracovaly velmi pestře, překvapivě zapůsobila mnoha dynamickými kontrasty.“

„Závěr díla působil nezavršený, po stránce interpretační by snesl dřívější ztišení.“

V pátek 19. září odstartovala 14. sezóna cyklu Bacha na Mozarta! V kostele sv. Janů v Brně společně uctili členové Czech Ensemble Baroque a Silentium ensemble pod taktovkou Romana Válka památku Antonia Salieriho, jehož dvousté výročí úmrtí mělo připomenout provedení jeho vlastního Requiem. Kromě toho zazněla i další duchovní díla skladatele, v nichž se jako sólistka představila Romana Kružíková.

Číst dál…

Náměšť nad Oslavou oslaví ‚svého‘ Salieriho

Čtyřiatřicátý zámecký koncert v Náměšti nad Oslavou (okres Třebíč) bude vyvrcholením projektu Maestro Salieri. U výročí dvou set let od smrti Antonia Salieriho se představí soubory Czech Ensemble Baroque a Silentium Ensemble pod vedením Romana Válka. Koncert je pořádaný v sobotu 20. září v zámecké knihovně a mimo jiné zazní dílo samotným Salierim dedikované majiteli místního…

Číst dál…

Velká pr*el aneb Co zbylo ze Salieriho?

„Opera o opeře. Divadlo o divadle. Mimořádně vtipné, hubaté představení, přirozené a civilní, jako ze života.“

„Ztřeštěný příběh před smějícím se publikem rozkrývá, jak to chodívalo a chodívá na divadle.“

„Představení plné mluveného slova, ve kterém herecky i pěvecky excelují s naprostou přirozeností rozených komiků Roman Hoza a Tadeáš Hoza.“

Všechno. Ale jinak… Z původního díla zbylo hudebně vlastně vše, ale výsledek se schválně tváří, že skoro nic. Čtyřikrát opakovaný večer na zámku v Nových Hradech v rámci Smetanovy Litomyšle letos zohlednil výročí Antonia Salieriho, nicméně z jeho opery Prima la musica e poi le parole pod rukama dramaturga a režiséra Tomáše Studeného nezůstal kámen na kameni. Vzniklo něco takového, o čem se mladí s uznáním vyjadřují, že to bylo „hustý“. Také se říkává „hlína“. A nebo „velká p****“.  Prostě skvělá zábava.

Číst dál…

Tomáš Studený: Dělat si legraci z operních manýrů bylo v Salieriho době běžné 

„S nadsázkou humorizovali a shazovali sami sebe a své současníky.“

„Vznik opery byl akcelerován touto otázkou. Hudba, nebo slovo: V jakém jsou poměru? Je to jedno z nejpřirozenějších metatémat v opeře.“

„Vyhovuje mi, když režisér má svoje uši a glosuje barvu, výraz, dikci, deklamaci, aby totiž i to, co já chci po zpěvácích, bylo v souladu s tím, co chce režisér.“

Na počátku bylo přesné zadání od Smetanovy Litomyšle: Méně hraná opera z 18. století v principu site-specific. Tak se zrodila myšlenka na zámku v Nových Hradech uvést jednoaktovku Prima la musica e poi le parole (Nejprve hudba, až potom slova) Antonia Salieriho, kdy požadovanou interpretační úroveň zajistí soubor Barocco sempre giovane pod taktovkou Jakuba Kydlíčka a v režii Tomáše Studeného vystoupí poprvé už v úterý 24. června čtveřice komediálně nadaných sólistů. O detailech vzniku, nutných dramaturgických změnách a společné práci obecně se oba hlavní tvůrci rozpovídali pro portál KlasikaPlus.cz.

Číst dál…

Maestro Salieri v Moravském zemském muzeu

U příležitosti dvoustého výročí úmrtí skladatele Antonia Salieriho připravilo Moravské zemské muzeum novou výstava. Ve čtvrtek 29. května ji v sedmnáct hodin odpoledne zahájí vernisáž. Výstava bude k vidění v Dietrichsteinském paláci na brněnském Zelném trhu, její druhá část je již otevřena na zámku v Náměšti nad Oslavou. Kapelník císařského dvora ve Vídni, hudební…

Číst dál…

Klasika v souvislostech (88)
Salieri. Ital ve Vídni, císařský dvorní kapelník

„Ve Vídni se Salieri brzy stal protežovaným oblíbencem císaře. I díky tomu ve čtyřiadvaceti získal jednu z nejdůležitějších hudebních pozic v Evropě.“

 „Jaký byl vztah Mozarta a Salieriho, se dá jen domýšlet. Byli si zcela jistě názorově, sociálně a lidsky dost vzdálení. Ale neexistují důkazy o skutečném nepřátelství. Spíše o tom, že spolu žili v kooperativním vztahu.“

„Jako nejzajímavější představitelé klasicismu vystoupili Haydn, Mozart a Beethoven. Jak se stalo, že ti ostatní, včetně Salieriho, přestali být hráni a jsou dnes, často s překvapením, objevováni, není velkou záhadou.“

O velikonočních svátcích se v severoitalském městě Legnago rozezněly tóny oratoria La passione di Gesù Cristo. Koncert orchestru a sboru z nedaleké Verony v místním divadle připomněl, že před dvěma sty lety, 7. května 1825, zemřel tvůrce díla, tamní slavný rodák Antonio Salieri. Autor duchovních děl, instrumentální hudby a čtyř desítek oper, proslulý vídeňský pedagog a císařský dvorní kapelník. Italský hudebník, teprve v roce 1997 soudem v Milánu oficiálně a definitivně očištěný od podezření a legend, že otrávil Mozarta.

Číst dál…

Skvosty rakouské hudby s Moravskou filharmonií Olomouc

„Moravská filharmonie při oslavě rakouské hudby prvoplánově nesáhla po posluchačsky vděčné, avšak všudypřítomné První vídeňské škole, ale vybrala zřídkakdy hraného Schönberga.“

„Poslední věta koncertu zvaná Hornpipe přináší harmonicko-melodicky nebývale bohatého a hudebními hříčkami prošpikovaného Händela.“

„Ve třetí symfonii Bruckner spojuje svůj nesporný kompoziční um s již hluboce etablovaným autorským stylem.“

Moravská filharmonie Olomouc slaví Rok rakouské kultury. Pomalu končící rok 2024 se totiž v Olomouci nenese jen ve znamení všudypřítomného Roku české hudby, ale také sezónou rakouské kultury v hanácké metropoli. Slavila se při nejrůznějších akcích – od výstav, přes filmové projekce až po koncerty. Moravská filharmonie při této příležitosti naplánovala několik tematických koncertů a 29. listopadu uvedla díla trojice rakouských hudebních velikánů. Posluchači si užili Antonia Salieriho, Arnolda Schönberga a Antona Brucknera.

Číst dál…

Salieri, Kublai Khan a Kublai Kugeln. Vídeňská rehabilitace Antonia Salieriho

„Premiéra opery se v roce 1788, kdy ji Salieri dokončil, ve Vídni neuskutečnila. Byla za tím politika.“

„Děj opery přepracoval do současných reálií režisér Martin G. Berger a průvodcem operou je sám maestro Antonio Salieri.“

„Režisér pojal vše jako cirkusovou taškařici, se samozřejmou lehkostí a humorem, kterou občas tvrdě prostoupí politická realita.“

Operní divadlo MusikTheater an der Wien, které stále ještě hraje v provizorní hale v muzejním komplexu MuseumsQuartier, připravilo další premiéru. Tentokrát je autorem hudby Antonio Salieri a hraje se o mongolském a čínském chánovi Kublaiovi, který žil ve 13. století. Komickou operu Antonia Salieriho na libreto Giovanniho Battisty Castiho uvádí vídeňská scéna téměř po dvou stech padesáti letech poprvé: v době vzniku byla cenzurou zakázána. Nyní přichází v aktualizované verzi.

Číst dál…

Festival Mozart Week 2024 zkoumá hudbu a legendy obklopující Mozarta se Salierim

Po pěti čistě mozartovských letech znamená Mozartův týden 2024 začátek nové éry. Mozartova díla i nadále poskytují festivalu jeho hlavní zaměření a zůstávají jeho duší, v nadcházejících letech se ale k Mozartovi připojí několik dalších velkých skladatelů, jejichž díla umožní přiblížit život a dílo Mozarta z řady dalších hledisek. Přirozeně se tedy objeví i Antonio Salieri. Festival…

Číst dál…

Betlémská kaple srovná Mozarta se Salierim. Členové SOČRu se ukážou v roli sólistů

Na programu dalšího koncertu rozhlasových symfoniků v Betlémské kapli jsou působivá díla Vivaldiho, Mozarta, Salieriho i Josefa Matěje. Sóla v nich přednesou hudebníci z řad rozhlasových symfoniků trumpetista Jiří Houdek, houslista David Pokorný, violista Jakub Novák a trombonista Pavel Čermák. Večer v Betlémské kapli diriguje 5. ledna šéf orchestru Petr Popelka. Hráči orchestru rozhlasových symfoniků v tomto…

Číst dál…

Klasika v souvislostech (62)
Amadeus.
Hudba proti hudbě, talent, vášeň a smích proti řevnivosti a upjatosti

„Vzniklo výjimečné, nadčasové dílo, které navíc po uvedení do kin způsobilo ve světě ´mozartománii´.“

„Střet konformního, průměrného, žárlivého a konvenčního staršího umělce s uvolněným, drzým, samolibým a prostořekým, ovšem nesporně geniálním, Bohem políbeným mladším hudebníkem.“

„Československá metropole konkurovala uvažované Vídni nejen díky zachovalému, tehdy navíc ještě omšelému historickému centru, ale i tím, že byla pro americké filmaře mnohonásobně levnější.“

Osm Oscarů, třináct nominací na Oscara a dalších dvaatřicet ocenění včetně čtyř Zlatých globů. To je bilance jednoho z nejlepších filmů historie, jednoho z nejúspěšnějších titulů světové kinematografie – amerického velkofilmu o Mozartovi a Salierim. Filmu o hudební vášni a o konfliktu geniality a průměrnosti, ale i o nerovném a marném zápasu výjimečného jedince s představiteli institucionalizované moci. Amadeus Miloše Formana se točil v roce 1983, tedy před čtyřiceti lety. Mnoho záběrů tehdy vzniklo v Praze, další v Kroměříži.

Číst dál…

Barokní orchestr, legenda Václav Hudeček a plný sál Pražské konzervatoře

„Dirigent Jakub Kydlíček adekvátně podněcoval aktéry sólových výstupů a v práci s orchestrem v plném zvuku byl mnohdy vehementní.“

„Snad nejvíce na očích byla hrdinská sóla koncertní mistryně.“

„Oba sólové nástroje, hoboj Anety Ondryskové a flétna Vojtěcha Čermáka, hrály velmi kultivovaně a báječně souzněly v duetech.“

Letošní, už 32. ročník festivalu Svátky hudby, Václav Hudeček a jeho hosté, pokračoval v úterý 21. listopadu druhým koncertem. A naplnil koncertní sál Pražské konzervatoře do posledního místa. Pravda, sál má kapacitu pouhých 333 míst, ale konal-li by se jinde, bylo by jistě zase vyprodáno. V úterý vystoupil na podium Barokní orchestr Pražské konzervatoře, který vedl Jakub Kydlíček. Sóla měli hobojistka Aneta Ondrysková, flétnista Vojtěch Čermák a houslový virtuos Václav Hudeček. Kdo čekal jen nadšený výkon a srdečné ovace, byl překvapen.

 

Číst dál…

V Rudolfinu se sejde Pražské dechové trio a Marie Fajtová

Pražské dechové trio a sopranistka Marie Fajtová vystoupí v úterý 21. listopadu od půl šesté odpoledne v Sukově síni pražského Rudolfina. Koncert, který pořádá Český spolek pro komorní hudbu, nabídne díla Jana Zacha, Antonia Salieriho, Wolfganga Amadea Mozarta, Endre Székelyho, Daria Milhauda a Františka Xavera Thuriho, který ve své době platil za posledního českého…

Číst dál…

Šumperk spolu s Adamem Plachetkou vzpomněli na slavného rodáka Leo Slezaka

„I když byl Leo Slezak hrdinným tenorem a Adam Plachetka je králem barytonu, přesto si jsou hodně podobní: impozantní postavou, smyslem pro humor, který se odráží v jejich interpretaci, a schopností elektrizovat publikum.“

„V kostele je výborná akustika a bylo slyšet každou pěvcovu notu, s perfektní výslovností i intonací, ale velmi dobře byl slyšet i orchestr, který pěvce doprovázel.“

„Bylo obdivuhodné, jak dokázali hudebníci hrát čistě na z dnešního pohledu obtížně ovladatelné historické nástroje.“

Zahajovací koncert festivalu Klášterní hudební slavnosti se konal v sobotu 10. června 2023 a byl věnován slavnému šumperskému rodákovi, Leo Slezakovi. Od jeho narození uplynulo 150 let a v Kostele Zvěstování Panny Marie se konal při té příležitosti koncert pěvce, jehož kariéra je hodně podobná. Adam Plachetka vystoupil s recitálem, ve kterém prezentoval známé árie z oper Wolfganga Amadea Mozarta, i neznámé od Antonia Salieriho. To vše za doprovodu Czech Ensemble Baroque Orchestra a dirigenta Romana Válka.

 

Číst dál…

Rozhlasoví symfonikové v příští sezóně s hvězdami i s premiérami

„Miroslav Srnka bude mít možnost vyslechnout v české premiéře svou kompozici Standstill, jak ji předvede cembalista Mahan Esfahani.“ „V Betlémské kapli se bude konat koncertní řada B, dříve odehrávaná v Anežském klášteře.“ „Veřejnost bude mít možnost navštívit také šestici Komorních koncertů ve Studiu 1 v sídle rozhlasu na Vinohradské ulici.“ V koncertní nabídce…

Číst dál…

Dva italští hosté, dvě filharmonie, dvě Mozartovy symfonie, dvojnásobná radost

„Bohužel, Česká studentská filharmonie odvedla poněkud nervózní výkon.“

„Koncert C dur pro zobcovou flétnu, smyčce a basso continuo, který si vybral Giovanni Antonini, měl českou premiéru.“

„Pod Antoniniho vedením hráli čeští filharmonici jako o život.“

Česká filharmonie už léta bere vážně svou edukační činnost, která spočívá nejen v organizovaní akcí pro děti a mládež, ale rovněž i ve výchově mladých orchestrálních hráčů. K tomuto účelu má určenou nejen svou Orchestrální akademii České filharmonie, ale i sdružení hudebníků, které se sice schází ad hoc, ale možnost má vystupovat i v abonentních koncertních řadách. Mají pro ně zavazující název, který zní Česká studentská filharmonie. Právě ta zahajovala ve středu 8. 2. 2023 pod vedením dirigenta Giovanni Antoniniho sérii koncertů.

Číst dál…

Teatro San Carlo Neapol v Rudolfinu

„Giorgi Guliashvili vládne sympatickým zvučným lyrickým tenorem, který byl publikem kvitován s nadšením.“

„Chiara Polese zpívala populární árii Toscy. Ještě to nebylo na jeviště Metropolitní opery v New Yorku, ale její výrazové nasazení a hlasová přitažlivost byly evidentní. Divino!“

„Dirigent Maurizio Agostini vedl orchestr s grácií a soubor s ním souzněl po celý večer ve všech momentech interpretace.“

Nedělní večer 18. prosince patřil v Rudolfinu Galavečeru staroslavné italské operní scény, která byla otevřena 4. listopadu 1737. Teatro San Carlo v Neapoli je nejstarší nepřetržitě provozovaná veřejná opera na světě, otevřená desítky let před milánským Teatro alla Scala či benátským divadlem Teatro La Fenice. Do Prahy přijelo pěvecké mládí, které vychovává Akademie operního zpěvu zmíněné opery, spolu s divadelním orchestrem a dirigentem Mauriziem Agostinim. Koncert byl součástí oslav výročí sta let Italského kulturního institutu v Praze a uspořádalo ho italské Ministerstvo zahraničních věcí a mezinárodní spolupráce v gesci Generálního ředitelství pro veřejnou a kulturní diplomacii ve spolupráci s Italským velvyslanectvím a Italským kulturním střediskem.

Číst dál…

Klasika v souvislostech (44)
Svatý Ambrož a milánská La Scala

„Premiéra opery Nabucco, uskutečněná na této scéně 9. března 1842, byla Verdiho prvním velkým úspěchem.“

„Spolu s Rossinim, Bellinim a Donizettim, jejichž sochy jsou, podobně jako jeho, ve vstupním foyeru, a spolu s Puccinim, jehož busta je na prvním balkoně, patří Verdi k základním autorům repertoáru La Scaly.“

„Sezóna 2022/2023 má v plánu celkem čtrnáct operních titulů, z nichž jedním je Dvořákova Rusalka v hudebním nastudování Tomáše Hanuse.“

Riccardo Chailly diriguje dnes večer v milánském divadle Teatro alla Scala Musorgského Borise Godunova s Ildarem Abdrazakovem v titulní roli. Nová produkce režiséra Kaspera Holtena není ale pouhou běžnou premiérou. Jako každoročně 7. prosince jde o oficiální zahájení sezóny v La Scale. Datum není vybráno náhodně – svátek má katolický světec Sant’Ambrogio, sv. Ambrož, ve 4. století milánský biskup a dodnes patron města.

Číst dál…

AudioPlus | Adam Plachetka: Salieri není horší než Mozart

Basbarytonista Adam Plachetka spolu s Romanem Válkem, dirigentem souboru Czech Ensemble Baroque, pokřtili album Molieri navazující na stejnojmenný úspěšný společný koncertní projekt. Wolfganga Amadea Mozarta a Antonia Salieriho, jejichž příjmení název CD skrývá, vnímá široká veřejnost zejména od dob Formanova filmu Amadeus jako soky, výrazně se lišící mírou talentu. Nahrávka árii obou skladatelů jako záměrná konfrontace dvojího tvůrčího přístupu proto logicky oživuje otázku,…

Číst dál…

Až na konec světa (7)
Překročit most.
Operní skladatel Florian Leopold Gassmann

„Jako harfeník a jarmareční zpěvák si za dva týdny vydělal v Karlových Varech dost peněz na to, aby se vypravil do vysněné Itálie.“

„Když pak Gassmanna roku 1763 povolala Vídeň, měl už dost zkušeností, aby se uplatnil jako skladatel baletů i dvorní kapelník; přitom dál komponoval opery.“

„Jeho dílo bývá dodnes provozováno na špičkových evropských pódiích od Berlína po Paříž; nezapomnělo na něj ani jeho rodné město Most.“

Most může člověk přejít, překročit, dokonce ho za sebou spálit. To vše platilo – v přeneseném smyslu slova – pro čin, k němuž se bez velkých okolků rozhodl v pouhých dvanácti letech budoucí skladatel vážných i komických oper uznávaný po celé Evropě. Florian Leopold Gassmann navíc tehdy, psal se rok 1741, opustil nejen své rodinné zázemí, ale dokonce Most s velkým M. Město, které se tehdy ovšem nazývalo spíš Brüx, protože v něm převládal německý živel…

Číst dál…

Mnichovské operní slavnostní hry 2022 a opery Richarda Strausse

„Obě představení Straussových oper v Mnichově byla bez nadsázky na světové úrovni.“

„Režisér Marton celou operu rozehrál do nejmenších detailů a vždy zcela v souladu s hudbou. Inscenace nepostrádá i vtip.“

„I při Růžovém kavalíru můžeme konstatovat to, co při představení opery Capriccio. Vynikající orchestr, moderní režie a výborné pěvecké i herecké výkony všech rolí.“

Na Mnichovských operních slavnostních hrách zazněly bezprostředně po sobě dvě opery Richarda Strausse. Capriccio v režii Davida Martona 23. července řídil Leo Hussain, o den později uvedeného Růžového kavalíra v pojetí Barrieho Koskyho dirigoval Vladimir Jurowski. V obou operách se sešlo vzácně vyvážené obsazení inscenačního týmu i interpretů.

Číst dál…

Až na konec světa (5)
Evropský virtuóz z pražského ghetta.
Klavírista, pedagog a skladatel Ignaz Moscheles

„Když od října 1814 do června 1815 probíhal Vídeňský kongres, mladý Ignaz u toho nemohl chybět; složil dobový hit Alexandrovy variace.“

„V roce 1827 působil jako prostředník mezi Londýnskou filharmonií a těžce nemocným Beethovenem, jemuž chtěl zajistit zakázku.“

„Pražský žid, londýnský katolík, vídeňský lev salónů a celoevropský pedagog nebyl géniem komponování, ale zato významnou postavou.“

Dvěma, a možná spíš třemi aspekty se muž, narozený 23. května 1794, liší od většiny postav tohoto volného cyklu. Především tím, že na rozdíl od nich neprožil většinu života v minulém století, ale už v předminulém; stal se svědkem i účastníkem odlišných časů a vydobyl si v nich celoevropské renomé. Díky tomu se o něm sice dodnes ví víc než o jeho následnících, našich zapomenutých krajanech. Má to však háček – kdo byl Ignaz Moscheles, sice leckdo zodpoví na první dobrou, ovšem jeho fascinující život plný setkání s hudebními veličinami má v malíčku málokdo. A přitom, jak známo, ďábel je vždycky v detailu…

Číst dál…

Arte dei Suonatori a fenomenální Filippo Mineccia zazářili v Olomouci

„Už samotná volba struktury programu působila velmi nápaditě.“ „S prvními tóny si polský ansámbl pod vedením Aurelia Golińského ihned podmanil publikum.“ „Vskutku mysteriózní charisma vyzařovalo z kontratenoristy už po jeho příchodu.“ Prázdná srdce bezpochyby nezanechal v posluchačích v podvečer soboty 31. července polský soubor Arte dei Suonatori po dechberoucím výkonu spolu s italským kontratenoristou…

Číst dál…

Jiří Ludvík: Chceme ve Znojmě vrátit vykloubenou dobu zpátky do kloubů

„Věnujeme se světu po katastrofě, světu ovládaném živly… Ale zároveň jsme se snažili téma uchopit i z druhé strany, tedy trochu vtipně, odlehčeně, ne pouze k zamyšlení.“

„Martin Jakubíček se těší, že bude hrát na varhany ´jednu katastrofální skladbu za druhou´.“

„Jen mám ještě trochu strach, že možná roky 2022 a 2023 budou nakonec těžší než ten letošní…“

Sedmnáctým rokem se v létě uskuteční Hudební festival Znojmo. Řada koncertů, začínající hned na počátku prázdnin, vyvrcholí vlastní festivalovou scénickou produkcí oratoria Poslední soud od Georga Philippa Telemanna. Hrát se bude 23., 24. a 25. července…

Číst dál…

Harold v Itálii, „mexický Paganini“ v Ostravě.
Zahajovací koncert MHF Leoše Janáčka 2021

„Slavnostním zahajovacím večerem odstartoval 27. května bezmála šestitýdenní maraton patnácti koncertů MHF Leoše Janáčka před publikem.“ „Violistu, ale také houslistu a dirigenta Josého Adolfa Aleja Solise doporučil festivalu jeho končící čestný prezident Ivan Ženatý.“ „Do sálu s kapacitou 800 diváků jich směla přijít polovina; dostavilo se kolem tří stovek oddaných, které neodradila…

Číst dál…

Plachetka mezi Mozartem a Salierim

„Tito dva velikáni by se asi divili, jakou roli nesmiřitelných soků jim budoucnost přisoudila,“ říká dirigent Roma Válek, „v našem projektu chceme poukázat na to, co je spojuje.“ „V přímém střetu s Amadeovými perlami to nemá Salieri snadné, přestože Plachetka dělí své interpretační mistrovství mezi oba rovnoměrným dílem.“ „Záznam tohoto představení…

Číst dál…

Adam Plachetka v live streamu i ze záznamu

Basbarytonista Adam Plachetka zavítá do Ostravy na Mezinárodní hudební festival Leoše Janáčka, a to 29. listopadu, kdy za doprovodu Czech Ensemble Baroque s dirigentem Romanem Válkem v Evangelickém Kristově kostele přednese árie Wolfganga Amadea Mozarta a Antonia Salieriho. Publikum z pohodlí domova může koncert sledovat v živém přenosu na webových i facebookových stránkách festivalu. Večer také zaznamená…

Číst dál…

Jaromír Javůrek: Bez hudby by život byl daleko prázdnější a smutnější

„Osobně jsem optimista a věřím, že se festival uskuteční.“

„Jsem rád, že se nám podařilo jako rezidenční festivalový orchestr angažovat právě SOČR“

„Hudba má úžasnou moc“

Zatímco Evropou obchází koronavirus, naděje neuhasíná a na plné obrátky se připravují jarní hudební festivaly. Jedním z nich je Mezinárodní hudební festival Leoše Janáčka, který v Moravskoslezském kraji patří od konce května po začátek prázdnin k neodmyslitelným a tradičním akcím. O festivalu, jeho účinkujících, hudbě, obavách a nadějích jsme si povídali s panem ředitelem Jaromírem Javůrkem.

Číst dál…

Pohledem Petra Vebera (18)
Bacha na Händela!

„Duchovní díla obou završitelů barokní hudební éry budí úctu a úžas, těší nás a přesvědčují… a toho, kdo chce, vedou blíž k víře.“

„Na Händela je opravdu potřeba dávat pozor. Není totiž o nic menší než Bach.“

„Jejich hudba je odlišná, třebaže oba patří baroku.“

Mozart a Salieri tvoří hudební dvojici, které přidaly na věhlasu společnou rukou literatura, divadlo a film. Začal s tím básník Alexander Sergejevič Puškin a na něj navázal skladatel Nikolaj Rimskij-Korsakov, o století později téma oživil dramatik a scenárista Peter Shaffer a pár let po něm filmový režisér Miloš Forman. Podobné zajímavé hudební dvojice by mohli tvořit Smetana s Dvořákem nebo Prokofjev se Šostakovičem… Bach s Händelem také, jen s tím rozdílem, že oni dva se zřejmě nikdy nepotkali.

Číst dál…

Ostrava představí v Salieriho opeře i mladé interprety

V nejnovější premiéře Národního divadla moravskoslezského získají nejtalentovanější studenti ojedinělou možnost účinkovat po boku profesionálů. V Salieriho opeře Škola žárlivých se představí studenti zpěvu Fakulty umění Ostravské univerzity, do řad orchestru pak zasednou instrumentalisté fakulty a Janáčkovy konzervatoře Ostrava. Premiéra profesionálního obsazení opery NDM se koná ve čtvrtek 20. února, druhá je…

Číst dál…