KlasikaPlus.cz© - portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Šumperk spolu s Adamem Plachetkou vzpomněli na slavného rodáka Leo Slezaka english

„I když byl Leo Slezak hrdinným tenorem a Adam Plachetka je králem barytonu, přesto si jsou hodně podobní: impozantní postavou, smyslem pro humor, který se odráží v jejich interpretaci, a schopností elektrizovat publikum.“

„V kostele je výborná akustika a bylo slyšet každou pěvcovu notu, s perfektní výslovností i intonací, ale velmi dobře byl slyšet i orchestr, který pěvce doprovázel.“

„Bylo obdivuhodné, jak dokázali hudebníci hrát čistě na z dnešního pohledu obtížně ovladatelné historické nástroje.“

Zahajovací koncert festivalu Klášterní hudební slavnosti se konal v sobotu 10. června 2023 a byl věnován slavnému šumperskému rodákovi, Leo Slezakovi. Od jeho narození uplynulo 150 let a v Kostele Zvěstování Panny Marie se konal při té příležitosti koncert pěvce, jehož kariéra je hodně podobná. Adam Plachetka vystoupil s recitálem, ve kterém prezentoval známé árie z oper Wolfganga Amadea Mozarta, i neznámé od Antonia Salieriho. To vše za doprovodu Czech Ensemble Baroque Orchestra a dirigenta Romana Válka.

Šumperk je kulturní město a hýčká si své Klášterní hudební slavnosti. Sedmnáctý ročník má na programu sedmnáct koncertů, které nesobecky realizuje i v dalších městech kraje Olomouckého. Bílá Voda, Bruntál, Šternberk, Maršíkov, Jeseník – to jsou jen namátkově lokality, ve kterých se v rámci festivalu, od 10. června do 30. září, konají koncerty krásné hudby.

I když byl Leo Slezak hrdinným tenorem a Adam Plachetka je králem barytonu, přesto si jsou hodně podobní: impozantní postavou, smyslem pro humor, který se odráží v jejich interpretaci, a schopností elektrizovat publikum – podmanili si obecenstvo Metropolitní opery i Vídeňské státní opery. Oba se rádi vracejí do Šumperku.

Program ale musel být postaven na mohutném barytonu sólisty a na repertoáru pro tento hlasový obor. V kostele je výborná akustika a bylo slyšet každou pěvcovu notu, s perfektní výslovností i intonací, ale velmi dobře byl slyšet i orchestr, který pěvce doprovázel. Dirigent Roman Válek hlídal pečlivě, aby si s pěvcem rozuměli v otázkách dynamiky i agogiky a aby podpořil mohutný baryton zvučným, hutným a kompaktním zvukem orchestru. Bylo obdivuhodné, jak dokázali hudebníci hrát čistě na z dnešního pohledu obtížně ovladatelné historické nástroje. Během večera pouze jednou, po šestém čísle, přelaďovali a po celý večer se krásně doplňovaly smyčce s dřevěnými dechovými nástroji a obdivuhodně zněly i dva historické lesní rohy a dvě klariny. Měkkost a kompaktnost doprovodu pomáhala barytonu, aby se dobře nesl prostorem.

Večer zahájila předehra k opeře Axur, re d´Ormus Antonia Salieriho a pak už se postupně střídaly části z oper Salieriho a Mozarta, aby se konfrontovaly a aby se prokázalo, že oba skladatelé byli mistři svého řemesla a že si dokonce byli vzájemně podobní. Nicméně Mozartovy árie krom brilantnosti vynikají i jiskřivým humorem, což velmi konvenovalo sólistovi, který si s Mozartovými áriemi s radostí pohrával. Nejprve to byl recitativ a árie hraběte Almavivy z Figarovy svatby, následovala árie Falstaffa ze stejnojmenné opery Salieriho a první blok árií ukončila předehra k Mozartově opeře Figarova svatba.

Druhý blok árií zahájila árie Blasia ze Salieriho opery Škola žárlivosti, následovala árie Figara z Mozartovy Figarovy svatby a poté burácela předehra k Mozartově opeře Don Giovanni, ve které opět orchestr prokázal své kvality a skvělou souhru. Další pokračování představilo opět Salieriho operu Axur, re d´Ormus a to třemi ariosami Axura. Následovala árie Guglielma z Mozartovy opery Cosi fan tutte a poté árie Aristona ze Salieriho La grotta di Trofonio a následně i předehra k této opeře.

Další blok uvedl recitativ a árie Figara z Mozartovy Figarovy svatby a poté opět Mozart a jeho Don Giovanni, tentokrát Leporello a jeho árie, ve které vypočítává, kolik jeho pán vlastně měl milenek. Po neutuchajícím potlesku nemohl chybět přídavek a z mohutné hrudi barytonisty vytryskla Šampaňská árie Dona Giovanniho, kdy se zdálo, že ji pěvec zpívá jen tak lehce na jeden nádech a se šibalským úsměvem. Zdálo se, že obecenstvo je zelektrizováno a atmosféra koncertu byla plná nadšení a pospolitosti. Přesto, že zpočátku to byla velmi oficiální a závažná událost, které se účastnil ministr kultury Martin Baxa, hejtman Olomouckého kraje Josef Suchánek a zástupci města Šumperku. Všichni oficiální hosté se nechali unést svěží a perlivou hudbou. Snad nadšení a radost vydrží všem zúčastněným co nejdéle.

******

Foto: Milan Dvořáček

Karla Hofmannová

Hudební a divadelní publicistka, novinářka, kulturoložka

Pochází z Brna, kde žije a pracuje. Vystudovala pěveckou konzervatoř v Brně a kulturologii v Praze. Pracovala na různých pozicích v kultuře, jako zpěvačka, pedagožka, působila v marketingu a managementu kulturních institucí, což ji přivedlo ke kulturní politice a k žurnalistice. V současné době je v důchodu a působí jako nezávislý novinář, píše recenze především na opery a koncerty klasické hudby a realizuje rozhovory se zajímavými lidmi, kteří se profilují v oblasti kultury. Zajímá se o historii a cestování a jejím velkým koníčkem a relaxací jsou malá vnoučata.



Příspěvky od Karla Hofmannová



Více z této rubriky