Na programu abonentního koncertu pardubického souboru Barocco sempre giovane budou 24. dubna dva stěžejní opusy komorní hudby 19. a 20. století – klavírní kvintety Franze Schuberta a Dmitrije Šostakoviče. Účinkovat budou členové souboru, houslisté Markéta Čepická a Vít Chudý, violista Jakub Čepický, violoncellista Jan Zemen, kontrabasista Jan Prokop a jako host klavíristka Kateřina Ochmanová.…
Alžběta Poláčková jednou z mnoha tváří příštích dní u Pražských symfoniků
V Anežském klášteře vystoupí 24. dubna klavírní Orbis trio se sopranistkou Alžbětou Poláčkovou. V rámci cyklu Obrazy a hudba FOK provedou společně Sedm romancí na básně Alexandra Bloka od Dmitrije Šostakoviče a Orbis trio zahraje ještě vybrané Dumky Antonína Dvořáka. Cyklus rodinných koncertů Orchestr na dotek v rámci programu Symfonického orchestru hl. m. Prahy…
Olomoucké hudební jaro v novém prostoru. Test s FOK a Tomášem Netopilem
„Divácká návštěva nenaplnila záměr vyzkoušení akustiky. Chyběla potřebná rezonanční výplň.“
„Zazněly skladby autorů, kteří se proslavili skladbami pro filmové plátno. To koresponduje s názvem Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK.“
„Náročného houslového partu se ujala mladá, teprve 25letá houslistka původem z Polska Sara Dragan.“
Olomoucké hudební jaro nabízí pestrou paletu zajímavých koncertů, které se konají na rozličných místech Olomouce, kdy vedle známých lokalit jsou objevovány prostory nové. Jedno takové „testování“ se konalo v sobotu 12. dubna v Bea centru. Nová stavba tyčící se do úctyhodné výšky má v přízemí atrium, kde se konají nejrůznější společenské akce a vyzkoušet prostor i jako koncertní sál se u příležitosti vystoupení Pražských symfoniků v čele s Tomášem Netopilem rozhodl management olomouckého festivalu.
Písňový recitál Národního divadla nabídne soudobou tvorbu
Šestice písňových recitálů v sezoně 2024/25 přispívá k pestrosti repertoáru Opery Národního divadla. Dopolední koncerty na jevišti Stavovského divadla navazují na pilotní sezonu, která ověřila nejen akustické možnosti prostoru obvykle vymezeného pouze účinkujícím. Následující, v součtu už třináctý písňový recitál 12. dubna představí čtveřici etablovaných pěvců tuzemského zpěvního umění, kdy na klavír je…
Vítěz soutěže královny Alžběty hraje v Košicích
Šostakovičův Koncert pro housle a orchestr č. 1 a moll a Weinbergova Symfonie č. 3 h moll vznikly ve stínu útlaku sovětského režimu. Díla pomyslně pojí pouto přátelství mezi skladateli, kteří chovali i vzájemný profesní respekt. Koncert Šostakovič a Weinberg: Hudba ve stínu času čítající zmíněná díla nabídne ve čtvrtek 10. dubna Státní filharmonie Košice…
Robert Kružík na košickém pódiu. Tamní nabídnou také Šostakoviče s Weinbergem
Následující dva koncerty košického abonentního cyklu A nabízí poměrně netradiční díla světového repertoáru. První večer 3. dubna v košickém Domě umění řídí šéfdirigent zlínské Filharmonie Bohuslava Martinů Robert Kružík ve skladbách Nielsena, Roty a Respighiho, o týden později košičtí filharmonici hrají díla letos jubilujícího Šostakoviče a také jeho přítele Weinberga. Dánský skladatel Carl Nielsen je…
Expresivní Šostakovič à la Byčkov a Vodičkovo renomé zas o kousek výš
„Jiří Vodička uložil skladbě výrazově ztemnělý nádech gradačního napětí, jejž přesvědčivě saturoval pečlivě stupňovanou dynamikou a šustivě zastřeným tónem.“
„Zdálo se, že skladba až příliš vystupovala sama za sebe bez originálnějšího dirigentského přičinění – jako by posluchač měl k dispozici pouze Šostakoviče bez Byčkova.“
„Do čtvrté věty Česká filharmonie vstoupila s expresivní nesmlouvavostí.“
Programově homogenní, ale co do interpretačních výkonů rozmanitý večer 26. března prožili posluchači během rudolfinského vystoupení České filharmonie, při němž kromě dirigentského umění Semjona Byčkova zazářila proslulá virtuozita Jiřího Vodičky. Houslový koncert a moll a Pátá symfonie Dmitrije Šostakoviče získaly díky skvělé souhře orchestru a sebejisté dirigentské perspektivě žádoucí punc svěžesti a modernosti, které si díky očekávané agresivnosti a disonantní sytosti ničím nezadaly s vysokým evropským standardem v provádění klasické literatury avantgardní hudby.
Holešovským zámkem popatnácté zní hudba
Musica Holešov zahájila na začátku března svoji letošní jarní koncertní sezónu. Na úvod zařadila vzpomínku na před dvěma lety premiérovaný film Il Boemo, o jehož hudební stránku se postaral Václav Luks se souborem Collegium 1704 a sopranistka Simona Šaturová. V neděli 30. března bude cyklus pokračovat uvedením Schummanova písnového cyklu Láska básníkova v interpretaci…
Schumann, Šostakovič. Steven Isserlis v Brně
Steven Isserlis, britský violoncellista pravidelně koncertuje s předními světovými symfonickými tělesy a v klasických programech nezřídka diriguje komorní orchestry od sólového violoncella. Roli dirigenta tentokrát vynechá, když zavítá k Filharmonii Brno ke koncertům 27. a 28. března v Janáčkově divadle, mezi koncerty navíc stihne poskytnout masterclass. Brněnský orchestr v dílech Schumanna a Šostakoviče řídí jeho šéfdirigent Dennis Russell…
Italské turné Škampova kvarteta
Škampovo kvarteto hrající aktuálně v obsazení Petra Brabcová, Adéla Štajnochrová (housle), Martin Stupka (viola) a Lukáš Polák (violoncello) stráví poslední březnové dny v Itálii. Na turné, v rámci něhož navštíví města Trieste, Pistoia, Modena a Macerata, uvede skladby Haydna, Mozarta, Šostakoviče, ale také Janáčka a Dvořáka. Škampovo kvarteto odstartovalo svou uměleckou dráhu v březnu roku 1989 na…
Padesát let od smrti Šostakoviče, stejná doba od Byčkovova odchodu ze SSSR
Česká filharmonie si pod taktovkou Semjona Byčkova připomene padesáté výročí skonu Dmitrije Šostakoviče uvedením jeho dvou skladeb. Vedle Páté symfonie, kterou orchestr hrál na evropském turné, zazní i První houslový koncert. V něm se sólového partu ujme koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodička. Koncerty se konají ve Dvořákově síni Rudolfina od středy do…
Slovenská filharmonie doma, její sbor v Salcburku
Následující abonentní koncerty Slovenské filharmonie v jejím sídle v bratislavské Redutě řídí 20. a 21. března její šéfdirigent Daniel Raiskin. Dvakrát nabídne pořad z děl Šostakoviče, Weinberga a Prokokfjeva, přičemž part sólisty ve Weinbergově Violoncellovém koncertu nastudoval Mario Brunello. Slovenský filharmonický sbor se naproti tomu připravuje na operní produkci Musorgského Chovanštiny v rámci Salcburského velikonočního festivalu.…
Jiří Vodička: Šostakovič svoje ‚emocionální nůžky‘ rozevírá doširoka
„Je třeba nejen autora pochopit, ale také se do něj vcítit.“
„Když člověk Šostakoviče filtruje od jeho souvislostí, tak vlastně rozpojuje nerozpojitelné.“
„Dirigování si klidně zkusím i s dalším orchestrem.“
V závěru března si Česká filharmonie při svých abonentních koncertech vystačí s „vlastními zdroji“. V Rudolfinu 26., 27. a 28. března diriguje šéfdirigent orchestru Semjon Byčkov, houslové sólo má koncertní mistr Jiří Vodička. Ztvární hlavní part Šostakovičova Prvního houslového koncertu, v druhé půli bude znít Pátá symfonie téhož autora.
Vítězka varšavské ‚Chopinky‘ potěší Ostravu
Ostravská Janáčkova filharmonie věnuje velkou pozornost klavírnímu umění a zve elitní světové interprety. Ruská pianistka Yulianna Avdeeva si získala světové uznání, když v roce 2010 získala první cenu na Mezinárodní Chopinově soutěži ve Varšavě. Stala se tak teprve čtvrtou ženou, které se to podařilo. Umělkyně se nyní chystá na klavírní recitál v ostravském…
Emotivní program v klasickém hávu a velice solidní Prague Philharmonia
„Pryč jsou doby, kdy soudobí skladatelé chtěli hlavně šokovat.“
„Jeho přístup k hudbě jako by v sobě měl něco tradičně anglického, typově trochu připomínal někdejšího šéfa PKF, Švýcara Kaspara Zehndera.“
„Nebylo to tedy provedení, které šlo existenciálně na hranu…“
Atraktivní program měla na programu v úterý 4. března Prague Philharmonia. Se dvěma vzácnými hosty v dirigentu Angusi Websterovi a violoncellistovi Istvánu Várdaiovi zazněl v Rudolfinu program se soudobou skladbou Huwa Watkinse, slavným violoncellovým koncertem Dmitrije Šostakoviče a nakonec s romantickou Symfonií č. 2 Roberta Schumanna. Pro orchestr s tradicí komornějšího klasicismu to byl hraniční repertoár.
Klasika v souvislostech (83)
Prokofjev a Šostakovič. Válka a mír, totalita a svoboda
„Nikdy si nějak zvlášť dobře nerozuměli a setkávali se jen příležitostně. I umělecky byl každý jiný.“
„Prokofjev, očekávající pozici ´celebrity´, byl ochoten k velkým ústupkům. Jeho návrat do Moskvy se kryje s dobou, kdy v deníku Pravda vyšel článek Chaos místo hudby.“
„S Prokofjevem a Šostakovičem je to možná podobné jako se vztahem mezi Mahlerem a Straussem.“
Před osmdesáti lety, v lednu 1945, měla premiéru Pátá symfonie Sergeje Prokofjeva. V něčem se podobá Páté Šostakovičově z roku 1937. Obě díla, virtuózní a závažná, rozhodně spíše optimistická než tragická, odrážejí nutnost vyrovnat se s požadavky vládnoucí propagandy, ale zároveň tvůrčí snahu politickému diktátu nepodlehnout. Prokofjev a o patnáct let mladší Šostakovič měli společného protihráče, ztělesněného Stalinem, avšak současně vykazují i mnoho rozdílného. Hudebně i lidsky. A byli vůbec přátelé?
Semjon Byčkov okouzlil Vídeň Šostakovičem
„Bola radosť sledovať, ako sa tento systém ozubených kolies postupne rozbiehal.
„Človeka mrazí, no aj tak tú krásu chcete ďalej pozorovať.“
„Semjon Byčkov svoje zanietenie povýšil do výrazového prostriedku.“
Česká filharmónia 3. marca odohrala prvý z dvoch koncertov zájazdu do Viedne. Dirigent Semjon Byčkov previedol divákov dielom Šostakoviča, konkrétne jeho Violoncellovým koncertom č. 1 a Symfóniou č. 5. Po jeho boku sedel violoncellista Sheku Kanneh-Mason a svojím majstrovstvom sa im podarilo zdvihnúť návštevníkov Musikvereinu zo stoličiek.
Dance. Světová premiéra skladby Jiřího Kabáta v Českých Budějovicích
První březnová dvojice abonentních koncertů Jihočeské filharmonie se uskuteční ve dnech 5. a 6. března od sedmi hodin večer v kostele sv. Anny v Českých Budějovicích. Janem Talichem řízené těleso uvede ambiciózní program, jemuž dominuje světová premiéra skladby Dance Jiřího Kabáta a také sólové role klavíristky Jitky Čechové a trumpetisty Armanda Giordana v Šostakovičově dvojkoncertu. Violista…
Trojice zahraničních osobností při orchestrálním koncertu Prague Philharmonia
Watkins. Šostakovič. Schumann je označení dalšího koncertu orchestrální řady Prague Philharmonia. 4. března se v Dvořákově síni Rudolfina tedy rozezní i tóny kompozice Huwa Watkinse, který nabídne svou skladbu Svítání v české premiéře. Sólistou v Šostakovičově Koncertu pro violoncello a orchestr č. 1 Es dur bude István Várdai, provedení diriguje Angus Webster. „Hned dvě zahraniční…
Čtyři evropská hlavní města, osm koncertů. Česká filharmonie na cestách
Jarní evropské turné České filharmonie začíná prvním vídeňským koncertem 2. března, tedy právě na Smetanovo 201. výročí narození. Turné se ponese ve znamení rezidencí, což je označení pro zájezdy, při nichž orchestr v jedné síni vystoupí více než jednou. Tak se stane v případě vídeňského Musikvereinu, londýnského Barbicanu a Pařížské filharmonie. Trojici koncertních destinací…
Klavírní trio v ruské hudbě a tubová exhibice
„Obdivuhodná byla zejména intonační čistota obou smyčcových nástrojů, dokonalá souhra všech tří a jejich dynamická vyváženost.“
„Lehké bylo vyzvat je oba ke společnému koncertnímu vystoupení, nelehké však bylo najít pro ně vhodný repertoár.“
„Umělci byli odměněni dlouhým potleskem, přidali tak krátkého Dvořáka.“
Trio Concertante, komorní soubor hrající ve složení Hana Jarošová Kubisová (housle), Teodor Brcko (violoncello) a Slávka Vernerová Pěchočová (klavír), zařadilo na program svého vystoupení v rámci komorního cyklu 31. sezony Prague Philharmonia dvě ruská díla. Ideou večera a hlavním lákadlem však byla 24. února tuba Jana Jaroše, který se představil i sólově.
Semjon Byčkov ve stylovém klasicismu
„Slyšet s moderním orchestrem Haydna je vzácné.“
„Monolog dlouhé kadence, který navazuje bez přerušení na pomalou větu, vyzněl jako dlouhá osobní promluva.“
„Pročištěné a zářivé provedení…“
Česká filharmonie se 19. února dala do služeb programu, který pro ni není zrovna typický. A to je dobře. Pod taktovkou svého šéfdirigenta Semjona Byčkova hrála Haydnovu Symfonii č. 44, Beethovenovu Symfonii č. 2 a mezi nimi Šostakovičův Violoncellový koncert č. 1 se sólistou Shekuem Kanneh-Masonem. Klasicismus a neoklasicismus se k sobě hodí…
Sólo má tuba
Komorní cyklus orchestru Prague Philharmonia letos s úspěchem pojal koncept „jiné nástroje“. Představuje tedy hudební instrumenty, které se v sólové roli vyskytují spíše zřídka. Tak příchozí do Profesního domu na pražském Malostranském náměstí tentokrát uslyší zejména nástroj tuby. 24. února ji rozezní host pořadatelské organizace Jan Jaroš v uměleckém partnerstvím se souborem Trio…
Sheku Kanneh-Mason debutuje u České filharmonie
Mladý britský violoncellista s africkými a karibskými kořeny Sheku Kanneh-Mason, který se do povědomí široké veřejnosti dostal zejména díky vystoupení na celosvětově sledované svatbě britského prince Harryho, se představí poprvé s Českou filharmonií. Na třetí únorové trojici abonentních koncertů, která je ve Dvořákově síni Rudolfina na programu mezi 19. a 21. únorem, s tělesem řízeným…
Housle, viola, klavír. Krestovi a Tomáš Vrána v Sále Martinů
Vedoucí skupiny viol České filharmonie Eva Krestová představí svůj nástroj ve dvou různých kombinacích. Zatímco spolupráce violy a klavíru v sonátách od Dmitrije Šostakoviče a britské autorky Rebeccy Clarke je běžná, ve Třech madrigalech Bohuslava Martinů diváci uslyší duo violy a houslí. V tuto chvíli vyprodaný koncert pod hlavičkou Českého spolku pro komorní hudbu v Sále Martinů Lichtenštejnského paláce…
Skvělý šestý Šostakovič v Plzni
„Na koncertních pódiích se Schulhoffovy klavírní koncerty neobjevují často.“
„Originální hudební řeč autora ve vynikajícím provedení přizvaného německého klavíristy Olivera Triendla a skvělé spolupráci orchestru publikum nadchla.“
„Iwasaki měl obrovský aparát pod stálou kontrolou, dirigoval doslova celým tělem.“
Dalším koncertem, s dramaturgicky velmi zajímavým programem pokračovala Diamantová abonentní řada orchestru Plzeňské filharmonie. Kromě magnetu programu, Šesté symfonie Dmitrije Šostakoviče, bylo 6. února uvedeno i zajímavé dílo českého skladatele německo-židovských kořenů Erwina Schulhoffa, a to jeho První klavírní koncert.
Plzeňská filharmonie zahájí únor s Bedrníkem a Triendlem
Šestá Pocta Bedrníkovi otevře únorový program Plzeňské filharmonie. Vzpomínku na osmdesáté výročí popravy Zdeňka Bořka-Dohalského v terezínské Malé pevnosti ve středu 5. února v Památníku Terezín hudebně doprovodí kytarista Štěpán Rak. O den později těleso se svým šéfdirigentem Chuheiem Iwasakim vystoupí v plzeňské Měšťanské besedě a návštěvníkům odpoví na otázku: Co rád poslouchá šéfdirigent? Sólistou…
Jakub Hrůša mezi Jenůfou a Šostakovičem
Český dirigent Jakub Hrůša, který aktuálně řídí sérii provedení Janáčkovy Jenůfy v londýnské Královské opeře Covent Garden, si 31. ledna odskočí od opery k symfonické hudbě. S BBC Symphony Orchestra uvede v Barbican Hall Šostakovičovu Jedenáctou symfonii zvanou Rok 1905, a to společně s díly Pavla Haase a Ludwiga van Beethovena. Koncert začne v půl osmé večer. Současné…
Vilém Vlček má sólo ve Zlíně
Koncem ledna zavítá do Zlína americký dirigent Maurice Cohn, aby společně se zlínskými filharmoniky realizoval pestrý program sestavený z děl tří předních ruských skladatelů a jednoho italského hudebního malíře. Sólistou večera bude violoncellista Vilém Vlček, mimo jiné vítěz Mezinárodní soutěže Krzysztofa Pendereckého a laureát Ceny Jiřího Bělohlávka. Akce zvaná Dialog v čase se koná…
Nevšední Hudba ve foyer libereckého Šaldova divadla
Divadlo F. X. Šaldy v Liberci uvádí další ze série komorních koncertů Hudba ve foyer, kterými každoměsíčně zpestřuje svůj program. V pátek 24. ledna od pěti hodin odpoledne ve foyer Šaldova divadla vystoupí flétnistka Daniela Vrbasová, houslistka Marcela Mikolášková a klavírista Vilém Valkoun. Lednová Hudba ve foyer libereckého divadla zájemcům nabídne nevšední výběr…





























