Festival hudebního divadla Opera vrcholí. Jeho poslední dva týdny budou náležet větším tuzemským operním souborům, kdy se v Praze postupně ukáží reprezentanti brněnské Janáčkovy opery, Národního divadla moravskoslezského, Moravského divadla Olomouc a své předvede i pražská Státní opera. Mezi ně se vklíní Dunami Ensemble s minidílem Františka Chaloupky na prostranství piazzetty Národního divadla. Poslední…
Noc divadel na téma Sousedství
29. března se v Česku uskuteční už třináctý ročník Noci divadel, tentokrát na téma Sousedství. Divadla a další instituce v celé zemi připraví program, který diváci ve zbytku sezony nezažijí. Většina scén navíc program uvede zdarma nebo za snížené vstupné. Milovníci klasické hudby si přijdou na své hlavně v Plzni, Liberci a v Českých Budějovicích. I…
Strauss gala v Brně. Narozeniny krále valčíků byly opulentní
„‚Opereta je mrtvá!‘ znělo před dvaceti léty na zastupitelstvu města Brna.“
„Netopýr samozřejmě nemohl chybět na přehlídce melodií oslavence.“
„Závěr byl vskutku pekelný, kankán v tomto tempu by snad žádné tanečnice nestíhaly!“
Druhý jarní den 21. března vzdal soubor Janáčkovy opery Národního divadla v Brně hold operetnímu skladateli Johannu Straussovi mladšímu a k jeho dvoustým narozeninám uspořádal koncert sestavený z jeho nejslavnějších skladeb. Zazněly valčíky, polky a také árie i dueta z jeho operet. Pod taktovkou dirigenta Roberta Kružíka hrál na jevišti Janáčkova divadla celý divadelní orchestr a zpívali operní sólisté spolu se sborem Janáčkovy opery. Divadlo vyprodané do posledního místa odměnilo účinkující nadšenými a dlouho trvajícími ovacemi.
AudioPlus | Václav Luks: Mozartovi věřím
Dirigent Václav Luks má za sebou v Národním divadle Brno premiéru Mozartovy Figarovy svatby. Jde o jeho osmý operní titul. Připravil ji se svým souborem dobových nástrojů Collegium 1704 a se skupinou výrazných pěveckých sólistů. Režisérem nové inscenace, koprodukce s Théâtre de Caen a se Slovenským národním divadlem, chystané navíc i pro červnový festival Smetanova Litomyšl,…
Figarova svatba zadostiučiněním, paradoxně navzdory výkonu orchestru
„Základem kvality nové inscenace je pěvecké obsazení. A tak tomu ostatně v opeře má být!“
„Barokní orchestr zněl v prostoru Janáčkova divadla poněkud dutě, lze konstatovat, že jeho výkon nebyl nijak oslňující.“
„Tvůrci nové brněnské inscenace předem avizovali, že se budou snažit operu inscenovat v duchu, v jakém ji autoři zamýšleli: Figarova svatba je komedie pevně zakotvená v době svého vzniku.“
Brněnští milovníci opery mají možná v paměti nešťastnou inscenaci Mozartovy Figarovy svatby v Mahenově divadle v roce 2011. Po čtrnácti letech se tato opera do Brna vrátila a je radostné konstatovat, že debakl minulého představení může být zapomenut. Premiéra se uskutečnila 22. března v Janáčkově divadle.
Figarova svatba v Brně. Pěvce doprovází Collegium 1704
Janáčkova opera očekává další premiéru. 22. března jí v Janáčkově divadle bude Mozartova Figarova svatba v hudebním nastudování Václava Lukse, který do Brna pozval svůj barokní orchestr Collegium 1704. Opus inscenuje umělecký šéf Janáčkovy opery Jiří Heřman. Zájemci o představení v koprodukci s Théâtre de Caen a Slovenským národným divadlom mohou zhlédnout tradiční Předpremiérové kukátko, kterým…
Radim Dolanský: Střední východ se otevírá západní kultuře
„Paolo Petrocelli je úspěšný kulturní manažer, univerzitní profesor a novinář vedený přesvědčením, že kultura, umění a vzdělávání jsou hlavní silou rozvoje a globální změny.“
„Od 14. do 21. února se odehrálo se celkem osm představení. Pětkrát balet Bajadéra, dvakrát opera Evžen Oněgin a jeden koncert, na kterém jsme uvedli Requiem W. A. Mozarta a jeho První symfonii.“
„Z Londýna přijel významný kritik Graham Watt, který se specializuje na balet a který konstatoval, že společnost je ve skvělé formě. Dalším přítomným kritikem byl pan John Allison, šéfredaktor londýnského operního časopisu Opera.“
Dva soubory Národního divadla Brno se vrátily ze Spojených arabských emirátů, kde měly obrovský úspěch. Jak k zájezdu došlo a co se v jeho průběhu dělo dalšího, přibližuje ředitel zahraničních vztahů divadla Radim Dolanský.
Festivalu Smetanova Litomyšl se vrátí genius loci – zámecké nádvoří
„Mozartova Figarova svatba v nastudování Jiřího Heřmana a Václava Lukse s Collegiem 1704 má v Brně premiéru 22. března.“
„Protagonisty operního gala mají být sopranistka Corinne Winters, která se poslední dobou intenzivně věnuje českému repertoáru, a tenorista Pavel Černoch.“
„Sál má přijít na 85 milionů korun, obdobný rozpočet má letošní festivalový program.“
Národní festival Smetanova Litomyšl, jehož 67. ročník se uskuteční od 14. června do 6. července, se po dvouleté pauze vrátí operními představeními a hlavními koncertními programy na zámecké nádvoří. Vznikne tam letní auditorium, nazývané SmetaNOVÝ sál, nově koncipované architektem Josefem Pleskotem. Na festivalu se vystřídají operní soubory z Brna a Prahy, Drážďanská filharmonie, Kremerata Baltica, The King’s Singers, zahraniční i tuzemští sólisté a další orchestry a komorní soubory. V pravidelné spolupráci budou pokračovat Česká filharmonie, Collegium 1704 a Pavel Haas Quartet. Nově se festival víc zaměří i na balet a tanec. Na 48 pořadů se bude prodávat 31.000 vstupenek.
Historicky největší turné Národního divadla Brno
Soubory baletu a opery brněnského Národního divadla odlétají za dva dny na zatím největší zahraniční turné. Po celý týden, od 14. do 22. února, budou účinkovat na scéně Opery v Dubaji ve Spojených arabských emirátech. V monumentální skleněné budově ve tvaru arabské plachetnice, stojící v srdci města, mezi největší budovou světa Burj Khalifa a Dubajskou…
Vynikající! Zřejmý úspěch brněnské Manon Lescaut
„Orchestr pod vedením dirigenta Ondreje Olose zněl plně a barevně, dařilo se všem nástrojovým skupinám, a to jak intonačně, tak v souhře.“
„Režie se ujal Štěpán Pácl, režisér Činohry Národního divadla Brno, pro kterého to byla první operní zkušenost.“
„Jana Šrejma Kačírková byla herecky přesvědčivá a pěvecky suverénní.“
Janáčkova opera uvedla v pátek 7. února premiéru opery Manon Lescaut Giacoma Pucciniho. Režie se ujal Štěpán Pácl, dirigentem byl Ondrej Olos, autorem scény Dragan Stojčevski a kostýmy vytvořila Linda Boráros. V titulní roli zářila Jana Šrejma Kačírková a rytířem des Grieuxem byl Peter Berger. Představení silné a okouzlující, které jistě přiláká mnoho hudbymilovného publika.
Do Prahy zavítají v rychlém sledu operní soubory z Českých Budějovic, Plzně i Brna
Celkem tři inscenace nabídne v Praze uskutečňované bienále Festival hudebního divadla Opera v příštím týdnu. Na třech různých místech představí své počiny postupně českobudějovické Jihočeské divadlo, plzeňské Divadlo J. K. Tyla a ve spolupráci s Divadlem Spejbla a Hurvínka také Národní divadlo Brno. Jako první přijde na řadu 10. února opera Komenský z pera Jana Jiráska.…
Štěpán Pácl: Činoherec také myslí hudebně, i když skrytě a možná nevědomě
„V opeře lze příběh zažít zcela bezprostředně, jako by vás hudba vedla přímo do nitra, pod povrch viděného, do hloubky.“
„Puccini je moderní a současný. A je nejen skladatelem, je skvělým dramatikem, vystavuje své hrdiny zkouškám, nutí je rozhodovat a jednat, zkrátka vypráví příběh.“
„Úkolem režiséra je autorovu myšlenku inscenovat tak, aby komunikovala s diváky, s naší současností.“
Národní divadlo v Brně připravuje na 7. února další premiéru. Tentokrát je to opera Giacoma Pucciniho Manon Lescaut a k režii byl vyzván kmenový režisér činohry divadla Štěpán Pácl. Jak se dostal od činohry k opeře a proč, prozradil před premiérou v rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz.
Nový šéf Národního divadla přijde z Brna. Bude jím Martin Glaser
Národní divadlo v Praze bude mít od srpna 2028 nového generálního ředitele. Stane se jím Martin Glaser, současný ředitel Národního divadla Brno. Na tiskové konferenci ve foyer Národního divadla to dnes oznámil ministr kultury Martin Baxa. Glaser nahradí Jana Buriana, který se výběrového řízení nezúčastnil, protože je podle svých slov přesvědčen,…
Martin Glaser: Pražské Národní divadlo? Oproti brněnskému nepoměrně robustnější instituce, spojená s mimořádným společenským očekáváním
„Jedním z mých hlavních úkolů bude využít jedinečné šance na provedení nutných transformačních změn, kterou otevírá nově přijatý Zákon o veřejných kulturních institucích.“
„Bez Jiřího Heřmana bych o změně angažmá mohl jen těžko přemýšlet… Jsem rád, že se mnou spolu s dramaturgyní Patricií Částkovou do Prahy půjde. Tým uměleckého vedení doplní i Mário Radačovský jako příští šéf baletu.“
„Dlouho jsem zvažoval, zda vůbec měnit dres, protože v Brně se nám objektivně velmi daří a je mi tam lidsky dobře. Národní divadlo Brno budu po očku sledovat a držet mu palce.“
Od léta 2028 bude po Janu Burianovi ředitelem pražského Národního divadla Martin Glaser, do té doby ředitel Národního divadla Brno. V rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz přibližuje argumenty pro „změnu dresu“, zmiňuje některá jména a vize i svou „opravdu velkou pokoru“ před budoucí misí. A vyjadřuje se i k odkazu Leoše Janáčka, který k Brnu neodmyslitelně patří a v roce 2028 se bude připomínat sto let od jeho úmrtí.
Natálie Romanová: Úspěch vyplyne z poctivosti
„Se sestrami jsme se později zúčastnily jako sesterské trio pěvecké soutěže, a dokonce jsme i vyhrály první místo, pro nás to ale bylo spíše takové zpestření.“
„V Ústí v divadle byla báječná parta mladých lidí, dokonce nám dělal šéfa Petr Vronský. Tehdy měl asi sedmadvacet a byl to nejmladší operní šéf v republice.“
„U Jenůfky si zpěvačka musí dávat pozor, aby ji nepřemohly emoce.“
Sopranistka Natálie Romanová je pojmem nejen na domácím jevišti Janáčkovy opery v Brně, ale i v celé České republice, potažmo ve světě. Za třicet let si vybudovala široký repertoár a pověst spolehlivé pěvkyně s krásným mladodramatickým sopránem. K významnému jubileu, které v prosinci 2024 oslavila, jí na 10. ledna v Mozartově sále v Redutě připravil Spolek přátel Národního divadla v Brně, ve spolupráci s Hudební fakultou JAMU a Nadací Leoše Janáčka, slavnostní setkání s obdivovateli i zasvěcenci. Pěvkyně se publiku svěřila se svým tajemstvím úspěchu a zasvětila ho i do tajů svého krásného zpěvu.
Předpremiérové kukátko k brněnské Manon Lescaut
Pucciniho Manon Lescaut se 7. února vrací do Janáčkova divadla více než po padesáti letech jako operní režijní debut Štěpána Pácla a v hudebním nastudování dirigenta Ondreje Olose. Tzv. Předpremiérové kukátko, které s předstihem seznámí s některými okolnostmi inscenace, se koná 29. ledna na jevišti Janáčkova divadla a k zhlédnutí je také online. Manon Lescaut byla…
Od Vánoc k Novému roku v českých divadlech
Devítka českých operních divadel láká na vánoční nabídku. Pražské Národní divadlo, Národní divadlo Brno, Národní divadlo moravskoslezské, Slezské divadlo Opava, plzeňské Divadlo J. K. Tyla, liberecké Divadlo F. X. Šaldy, Moravské divadlo Olomouc, Jihočeské divadlo i ústecké Severočeské divadlo nabízejí jak osvědčené tituly, tak ty méně uváděné. KlasikaPlus.cz přináší přehled dění…
Čuj, Miko, čuj! V Brně uvedou Moravskou mši vánoční
V adventním čase uvádí Národní divadlo Brno operu Hry o Marii od Bohuslava Martinů a také v tuzemsku nejuváděnější vánoční dílo, Českou mši vánoční Jakuba Jana Ryby. Navíc však v neděli 15. prosince od patnácti hodin odpoledne soubor Janáčkovy opery připomene i moravskou předchůdkyni Rybovky, Schreierovu Missa pastoralis in C boemica. Operní soubor Národního divadla Brno…
Festival Janáček Brno skončil. Rozjívenou liškou Bystrouškou
„K myšlence propojit tyto dva příběhy a zasadit inscenaci do prostředí dětského domova, kde si ho dokonce děti a zaměstnanci ústavu i sami zahrají a zazpívají, už byl jen krůček.“
„Scéna se stává surrealistickou, do popředí vystupují části artefaktů, které působí dobře výtvarně, i když s příběhem souvisejí jen okrajově.“
„Představení vévodili manželé Plachetkovi.“
Devátý ročník festivalu pod erbem Leoše Janáčka v Brně skončil, v neděli 24. listopadu ho ukončila inscenace Janáčkovy opery. Do šest let staré inscenace Příhody lišky Bystroušky byli přizváni vzácní hosté, Kateřina Kněžíková do role Bystroušky, Adam Plachetka do role Revírníka a malou Bystroušku ztvárnila Adélka Plachetková. Inscenace ve znamení rodiny Plachetkovy tak dostala novou podobu, kterou si málokterý milovník opery chtěl nechat ujít. A skutečně, pod taktovkou Marko Ivanoviće a v režii Jiřího Heřmana se inscenace odvíjela s novým nábojem.
Ceny Divadelních novin 2024 rozdány. Uspěla Janáčkova opera
Ve čtvrtek 21. listopadu byly v pražském Divadle D21 uděleny Ceny Divadelních novin. V kategorii Hudební divadlo zvítězilo Národní divadlo Brno se svojí inscenací operní novinky Ľubici Čekovské Here I am, Orlando, která měla na scéně Janáčkova divadla premiéru 14. června letošního roku. Nový operní titul slovenské skladatelky Ľubici Čekovské uvedla Janáčkova opera…
Jeden z vrcholů festivalu Janáček Brno
„Housle Jana Mráčka začaly putování s tmavším témbrem.“
„Pak nastoupila opět masa účinkujících, aby provedla poslední dílo večera, Kytici Bohuslava Martinů.
„Vznikla barevná hudební paleta širokých, legatových ploch a táhlých oblouků.“
Mahenovo divadlo 15. listopadu hostilo další koncert festivalu Janáček Brno. Orchestr brněnského Národního divadla řídil Robert Kružík, sólové housle rozezněl Jan Mráček a zpívali sólisté Janáčkovy opery Jana Šrejma Kačírková, Václava Krejčí Housková, Vít Nosek a Tadeáš Hoza spolu s Českým filharmonickým sborem Brno a Dětským sborem Brno. Byl to večer hlubokých duchovních zážitků a vynikajících výkonů.
Opera Národního divadla Brno získala dvě nominace na Ceny Divadelních novin
Dvě z nominací na Ceny Divadelních novin za jevištní a publikační počiny vzniklé v minulé sezoně získalo Národní divadlo Brno, a to v kategorii Hudební divadlo – s inscenacemi Here I am, Orlando a Rusalka. Do výběru publikačních počinů se v Divadelních novinách dostal Kosatíkův životopis Bedřicha Smetany. Vyhlášení vítězů se uskuteční 21. listopadu v pražském Divadle D21. Ceny Divadelní…
Duchovní koncert v bazilice na Starém Brně byl úchvatný
„Šest proplétajících se, dokonale čistých hlasů, bylo duševní očistou v kontrastu s těžce přijatelným a neuvěřitelným závěrem Harantova života.“
„Chorály zaplnily celý prostor a zazněly v mužné síle.“
„V posledním, zcela již ztichlém tónu, lehce zazvonil třikrát zvon. Byl to již skutečný zvon baziliky.“
V rámci 9. ročníku festivalu Janáček Brno uvedlo 7. listopadu Národní divadlo Brno v bazilice Nanebevzetí Panny Marie Duchovní koncert. Děl Pavla Haase, Kryštofa Haranta z Polžic a Bezdružic, Jacoba Handla Galluse, Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů se ujal sbor Gaudeamus Brno se sbormistryní Dašou Karasovou a Ensemble Opera Diversa pod taktovkou dirigenta Tomáše Krejčího. Sólistou byl barytonista Tadeáš Hoza.
Robert Carsen: Brouček je moderní antihrdina. Při inscenování poslouchám instinkt
„Janáčkův svět mě zastihnul nepřipraveného, šokoval mě.“
„Problémem pana Broučka také je, že nemá žádná silná přesvědčení.“
„Radši hledám cestu, jak cizí dílo oživit, než abych na ně jako grafitti nastříkal vlastní verzi.“
Když posloucháte operního režiséra Roberta Carsena mluvit o Janáčkovi, víte, že jste narazili na opravdu oddaného vyznavače díla tohoto skladatele; fascinaci Janáčkovými operami přitom ilustruje samotný fakt, že už režisér ztvárnil téměř všechny. Za pár dní 1. listopadu má v brněnském Národním divadle premiéru další Carsenova inscenace, tentokrát Výletů páně Broučkových. Robert Carsen o ní zatím nemluví konkrétně. Je ale zřejmé, že jej satirická, absurdní látka upoutala, byť s sebou podle něj nese řadu často poměrně specifických výzev. Rozhovor pro portál KlasikaPlus.cz jsme téměř symbolicky vedli na Broučkově Malé Straně.
Festival hudebního divadla Opera 2025. Více projektů, premiéry a nové prostory
Šestnáctý ročník Festivalu hudebního divadla Opera 2025, který pořádá Jednota hudebního divadla jako bienále, se uskuteční od 29. ledna do 18. dubna příštího roku. Do Prahy se sjedou operní soubory z České i Slovenské republiky, aby představily své nejlepší inscenace, a to převážně na scénách Národního divadla, ale i v dalších pražských divadelních či nedivadelních…
Festival Janáček Brno odemyká a zkraje důkladně sytí nejen Broučkovými Výlety
Za sprint se dá označit koncízní dění zkraje festivalu Janáček Brno. Ten začíná hned 1. listopadu dlouho očekávanou a s předními zahraničními operními domy koprodukovanou inscenací Janáčkových Výletů páně Broučkových v režii slovutného Roberta Carsena, necelý úvodní kalendářní týden však nabízí daleko více, a to zejména ve smyslu komorních projektů. Opera Národního divadla Brno…
Ondřej Havelka: Je dobře, když režisér umí noty
„Když mluvím o tom, že představení musí být zábavné, tak to samozřejmě nemyslím jen ve smyslu srandy. I vážné věci mohou být inscenovaný způsobem, který diváka baví.“
„S výtvarnicí kostýmů a se scénografem jsme to vymysleli jako baroko, ale trochu punkové.“
„S mým hlasovým volumenem na operní pěvce samozřejmě zdaleka nestačím. Jsem prostý, swingový, mikrofonový crooner.“
Na scénu Mahenova divadla, kde měla v roce 1938 premiéru, se vrací opera Šarlatán od Pavla Haase. Pohostinské vystoupení Národního divadla moravskoslezského na festivalu Janáček Brno 2024, dirigované Jakubem Kleckerem, se koná 8. listopadu. Režisér této nové ostravské inscenace Ondřej Havelka v rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz popisuje, jak obvykle nad operními úkoly pracuje, vyjadřuje se k současným častým režijním aktualizacím operních děl a přibližuje Haasova Šarlatána. Nakonec odpovídá i na otázku, jestli by si nechtěl sám zahrát v nějaké opeře.
Světový den opery a turínská konference s českou účastí
Evropský operní průmysl pracoval už v roce 2022 s rozpočtem téměř deseti miliard eur. Operní soubory prodaly třináct milionů vstupenek, měly na repertoáru tisícovku titulů ve více než třech tisících inscenací a odehrály na dvacet tisíc představení. Daly tím práci dvěma stům tisíců lidí. Opera Europa – Evropská asociace operních společností a divadel s 237 členy ve…
Taneční trojpremiéra na hudbu Dvořáka, Nováka a Myslivečka
Balet NdB 2, platforma brněnského Národního divadla pro juniorské tanečníky, zve na premiérový večer. Autorské kompozice choreografů Mária Radačovského (Silent Woods), Uladzimira Ivanou (Capriccio) a Markéty Pimek Habalové (For2) budou prvně k zhlédnutí v Redutě. Jde o díla ve vystavěná na hudbě Antonína Dvořáka, v druhém případě letos také jubilujícího Jana Nováka a v případě kreace For2…
‚Nejúžasnější, nejpodivnější a nejšílenější.‘ V Brně inscenují Výlety páně Broučkovy s Robertem Carsenem
Opera Národního divadla Brno připravila u příležitosti Roku české hudby a Janáčkova stého sedmdesátého výročí narození novou inscenaci jeho opery Výlety páně Broučkovy. V pátek 1. listopadu odstartuje premiérovým představením devátý ročník mezinárodní operní a hudební přehlídky Janáček Brno. Na inscenaci se podílí mezinárodní umělecký tým v čele s režisérem Robertem Carsenem a tenoristou Nickym Spencem. Nová…





























