KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

‚Nejúžasnější, nejpodivnější a nejšílenější.‘ V Brně inscenují Výlety páně Broučkovy s Robertem Carsenem  english

Opera Národního divadla Brno připravila u příležitosti Roku české hudby a Janáčkova stého sedmdesátého výročí narození novou inscenaci jeho opery Výlety páně Broučkovy. V pátek 1. listopadu odstartuje premiérovým představením devátý ročník mezinárodní operní a hudební přehlídky Janáček Brno. Na inscenaci se podílí mezinárodní umělecký tým v čele s režisérem Robertem Carsenem a tenoristou Nickym Spencem.

Robert Carsen

Nová operní produkce brněnské Janáčkovy opery vznikla v koprodukci s Teatro Real Madrid a s berlínskou Staatsoper Unter den Linden pro festival Janáček Brno, jehož letošní plány portál KlasikaPlus.cz představil ZDE. Svým tématem se opera stala inspirací i pro motto letošního ročníku festivalu Bez hranic!‘. 

Výlety páně Broučkovy jsou jedinou operou Leoše Janáčka, která neměla premiéru v Brně, ale v pražském Národním divadle. Janáček našel předlohu v oblíbených broučkovských novelách básníka Svatopluka Čecha a jeho satiru dokreslil hudbou v tanečním rytmu valčíku a s použitím nezvyklých nástrojů včetně skleněné harmoniky či dud. Jestliže první částí opery, výletem na Měsíc, mířil Janáček svým břitkým humorem do řad pražských kritiků, intelektuálů a umělců, druhou polovinou z doby husitské pak ťal obecně do nepěkných vlastností českého národa. Opera nevznikala lehce, Janáček vystřídal několik libretistů a trvalo devět let, než po všech peripetiích s libretem dospěl ke zdárnému konci Výletu pana Broučka do Měsíce. Přesto se vzápětí rozhodl operu rozšířit o další díl, tentokrát o Výlety pana Broučka do 15. století

Po inscenaci Osudu se do Brna u příležitosti broučkovské novinky vrátil světově uznávaný režisér Robert Carsen, který má k Janáčkovi speciální vztah. „Tato opera je rozhodně nejúžasnější, nejpodivnější a nejšílenější dílo, s jakým jsem se kdy setkal, a že jsem jich už několik potkal; skutečná výzva pro náš tým. Cesta na Měsíc a druhé dějství, které zahrnuje cestování, válku, odpor, určitý nacionalismus a vítězství, nás přimělo přemýšlet o událostech roku 1968/1969, o pražském jaru. V roce 1969 také došlo k přistání na Měsíci. Rok 1968, to byla Vesmírná odysea, Barbarella, poprvé Woodstock, květinové děti, prostě začátek všech věcí, které jsou nějakým způsobem v panu Broučkovi,“ uvedl k titulu kanadský režisér.

Jeho práce se staly ozdobou programu celé řady světových festivalů a předních operních domů. V letošním roce inscenoval na Salcburském festivalu tituly JedermannLa clemenza di Tito, v Teatro alla Scala na sebe upozornil inscenacemi Peter Grimes, Giulio Cesare, La Fanciulla del West, CO2, Don Giovanni nebo Les Contes d’Hoffmann, v Národní pařížské opeře byla uvedena jeho pojetí Kouzelné flétny, Elektry, Capriccia, Rusalky, Alciny, Lohengrina, Nabucca, Manon Lescaut a dalších titulů. Z janáčkovského repertoáru Carsen inscenoval Příhody lišky Bystroušky, Z mrtvého domu, Káťu Kabanovou, Věc Makropulos a Její pastorkyniOpéra National du Rhin. Jeho inscenace Káti Kabanové, Věci Makropulos a Osudu byly uvedeny i v Janáčkově divadle, Osud je první Carsenovou produkcí, která v České republice vznikla. 

Hudební nastudování v Brně připravil šéfdirigent Janáčkovy opery Marko Ivanović. „Jedná se o dílo velmi originální, odlehčené a fantaskní a Janáčkova karikatura dobového měšťáka neztratila kupodivu nic na své aktuálnosti,“ uvedl k Broučkovým výletům Ivanović, který operu obdivuje pro její zvláštní humor, podivný jazyk libreta i excentrické hudební nápady. 

Marko Ivanović

Dalším navracejícím se janáčkovským specialistou bude na Výletech páně Broučkových jeho představitel, britský tenorista Nicky Spence, který se na minulém ročníku festivalu Janáček Brno před dvěma roky představil uvedením Zápisníku zmizelého. „Brouček není žádná okouzlující role a já si budu užívat vytváření každičkého odpudivého aspektu jeho zajímavé osobnosti. Janáček vždycky dokáže vytvořit role tak, že to nikdy nejsou povrchní charaktery. Jsem si jistý, že v Broučkově lidském jádru najdeme mnoho roztomilých vlastností a značné množství patosu,“ uvedl k roli Spence.

Nicky Spence

Další pěvecké obsazení nabídne příležitost pro tenoristu Daniela Matouška, který ztvární úlohy Mazala, Blankytného a Petříka, a pro sopranistku Doubravku Novotnou, která se od letošní sezóny stala členkou souboru Janáčkovy opery. Ta se ujme trojrole Málinka/Etherea/Kunka. V dalších úlohách se představí David Szendiuch, Jan Štáva, Andrea Široká, Jana Horáková Levicová nebo Václava Krejčí Housková, Daniel Kfelíř, Tadeáš Hoza, Vít Nosek, Ondřej Koplík, Petr KarasPavel Valenta. Mimořádné je nastudování humorně-satirické opery dvěma sbormistry, kteří si Broučkovy výlety rozdělili. Výlet pana Broučka do Měsíce bude v nastudování sbormistra Martina Buchty a Výletu pana Broučka do 15. století se ujal sbormistr Pavel Koňárek. Důležitou součástí inscenace je i choreografie Rebeccy Howell, která spolupracuje s nejvýznamnějšími divadly a festivaly po celém světě. Scénu v Brně připravil rovněž světově etablovaný umělec Radu Boruzescu, kostýmy jsou z dílny neméně mezinárodně zkušené a oceňované Annemarie Woods. Robert Carsen se společně s Peterem van Praetem bude podílet i na světelném designu inscenace. 

Národní divadlo Brno uvede Výlety páně Broučkovy do konce roku ještě ve třech reprízách, a to 3. listopadu a 3. a 4. prosince.

Foto: Marek Olbrzymek, Zuzana Bönisch

KlasikaPlus.cz

Redakční články v rubrikách AktuálněPlus a VýhledPlus



Příspěvky redakce



Více z této rubriky