KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Dva orchestry v České filharmonii a hlavní rozdíl jinde, než by člověk čekal

„Koncert měl nevšední podobu, vystřídala se na něm dvě symfonická tělesa.“

„Ten nejmarkantnější rozdíl se překvapivě nachází v kompaktnosti zvukového obrazu, v jeho dokonalé jednotě, což mladým hudebníkům pochopitelně ještě chybí.“

„Sukův Epilog je dílem hluboké myšlenkové závažnosti a tvůrčího mistrovství, tlumočí naléhavá poselství světla, lásky a smrti.“

Šestý orchestrální koncert abonentní řady „B“ Česká filharmonie naplánovala do tří po sobě jdoucích večerů 30. dubna a 1. a 2. května. Dramaturgicky měl program nevšední podobu, na pódiu Rudolfina se vystřídala dvě symfonická tělesa. Česká studentská filharmonie nejprve přednesla symfonickou suitu Šeherezáda Nikolaje Rimského-Korsakova, ve druhé části večera pak orchestr České filharmonie spolu s Pražským filharmonickým sborem (sbormistr Lukáš Vasilek) a sólisty přednesl symfonický Epilog Josefa Suka. Obě díla zazněla v nastudování a pod taktovkou hlavního hostujícího dirigenta České filharmonie Jakuba Hrůši. Sólové vokální party v Sukově skladbě přednesli Alžběta Poláčková (soprán), Jiří Brückler (baryton) a Jan Šťáva (bas).

Číst dál…

Sukův Epilog a Šeherezáda Rimského-Korsakova. Hrůša opět stane v Rudolfinu

Jakub Hrůša znovu spojí síly s Českou filharmonií a tentokrát rovněž její dcerou Českou studentskou filharmonií. Trojice abonentních koncertů s hudbou Nikolaje Rimského-Korsakova a Josefa Suka se uskuteční ve dnech 30. dubna až 2. května, přičemž podílí se také Pražský filharmonický sbor a trojice sólistů. Hlavní hostující dirigent Jakub Hrůša se s Českou studentskou filharmonií setkal…

Číst dál…

Silvestrovský koncert Plzeňské filharmonie

„Plzeňská filharmonie si může za rok 2024 připsat mnohá plus.“

„David Niederle zaujal v Piazzolových skladbách vřelým tónem, intonační jistotou a smyslem pro stylovost.“

„Kompozice Barvy belgického skladatele Berta Appermonta se sólistou Fedelem Di Mucci posluchače evidentně zaujala.“

Uplynulý rok zakončila Plzeňská filharmonie odpoledním silvestrovským koncertem ve Velkém sále plzeňské Besedy a jako vždy tento nádherný secesní sál zaplnila do posledního místa. Místo zvaní sólistů vsadila na spolehlivý hráčský potenciál vedoucích nástrojových skupin – violoncellisty Davida Neiderleho a trombonisty Fedeleho Di Mucci, kteří se tentokrát pravidelným abonentům a návštěvníkům koncertů mohli představit v sólových partiích. Takto filharmonie pod taktovkou svého šéfdirigenta Chuheie Iwasakiho navázala na tradici, nejednou uplatňovanou již v předchozím tělese Plzeňského rozhlasového orchestru.

Číst dál…

Aranž na druhou s dechovým kvintetem Prague Philharmonia

Komorní řada orchestru Prague Philharmonia očekává čtvrtý koncert sezony. Prague Philharmonia Wind Quintet vystoupí 16. prosince na tradičním místě barokního refektáře Profesního domu na Malostranském náměstí v dílech Musorgského, Ravela a Rimského-Korsakova. A orchestr o den později reflektuje také přicházející svátky vánoční. Česká mše vánoční Jakuba Jana Ryby zazní v sídle hudební instituce v Kulturním domě…

Číst dál…

Večer vypjatého romantismu? Pokud, tak s královnami violy a klavíru

„V právě probíhajícím Roce české hudby bylo velice osvěžující slyšet díla i méně protežovaných autorů.“

„Fialová dokáže svůj nástroj z roku 1745 rozeznít do natolik šťavnatého zvuku, až posluchače zcela obejme.“

„Romanticky laděné party Jitky Čechové se proměnily v barvité, přesto však vysoce pregnantní hudební vyjádření.“

Královny violy a klavíru. Právě tak se jmenoval večer deváté sezony koncertní řady Břevnovská hudební setkání, který se v Tereziánském sále Břevnovského kláštera odehrál 20. února. Romanticky laděným repertoárem počátku 20. století okořeněným jednou „soudobkou“ violistka Kristina Fialová a klavíristka Jitka Čechová potvrdily, že si svůj královský titul právem zaslouží.

Číst dál…

Až na konec světa (22)
Čaroděj klaviatury, věčný ahasver.
Alexander Dreyschock, virtuos, skladatel a pedagog

„Roku 1831 byl chlapec vyslán do Prahy na studia medicíny, ale hrou se mu podařilo zaujmout Václava Jana Křtitele Tomáška.“

„Dreyschockovi bylo pětadvacet, když se vydal na první turné, kde zažil ovace jako ‚největší žijící klavírista‘.“

„V roce 1862 byl pozván samotným Antonem Rubinsteinem, aby se zařadil mezi pedagogy na čerstvě vzniklé konzervatoři v Sankt Petěrburgu.“

Počátkem dubna bývá v Benátkách vlídné počasí. Sem tam sice skropí laguny vlahý deštík, ale jinak se slunce pohupuje nad mořem až třináct hodin denně. Nic z toho si na apríla 1869 nevychutnal padesátiletý muž, jehož toulavý život se onoho dne v Benátkách uzavřel. Alexander Dreyschock – klavírní virtuos, svým interpretačním uměním přinejmenším srovnatelný s veličinami jako Ferenc Liszt nebo Fryderyk Chopin. Podobně jako oni také skladatelem, a pilným. Jen pro klavír zkomponoval na sto padesát „kousků“.

Číst dál…

Setkání s dokonalou interpretací. Recitál mladé španělské pěvkyně Sereny Sáenz

„Serena Sáenz patrně zpívala skladby svého srdce.“

„Všem skladbám dominovala dokonalá pěvecká technika, založená na správně posazeném a dokonale opřeném hlasu.“

„Agentura Nachtigall Artists opět nabídla špičkovou operní interpretaci.“

Agentura Nachtigall Artists už za léta své existence dovezla do Prahy řadu vynikajících operních pěvců. Naposledy 27. listopadu v sále Novoměstské radnice vystoupila španělská sopranistka Serena Sáenz, byť jen za klavírního doprovodu. Ten více než spolehlivě zajistil Ahmad Hedar, jeden z nejlepších klavírních doprovazečů pěvců; zpěvačce byl i oporou v jejím vystoupení. Hned na úvod zazářil v poměrně dlouhé předehře k Rosinině árii z Rossiniho Lazebníka sevillského.

Číst dál…

Bella Adamova u zlínské filharmonie za zvuků kytar a kastanět

Kongresové centrum Zlín ve čtvrtek 30. listopadu hostí třetí koncert abonentní řady B Filharmonie Bohuslava Martinů věnovaný španělské hudbě. Hudební těleso řídí šéfdirigent filharmonie Robert Kružík. Pořad s názvem Capricho Español přináší dílo Ravela, De Fally, Debussyho a Rimského-Korsakova. Pěveckého sóla se ujme mezzosopranistka Bella Adamova. Zlínská filharmonie se opět vydává cestou…

Číst dál…

ČRo D-dur: Dva přenosy z královéhradeckého Hudebního fóra a nahrávky Patricie Janečkové

„Zcela mimořádnou věcí je ovšem přímý přenos koncertu Bolero po asijsku z festivalu Hudební fórum Hradec Králové.“ „Ve středu od 20:00 můžete poslouchat nahrávky nedávno zesnulé pěvkyně Patricie Janečkové.“ „V sobotu na státní svátek 28. října poslouchejte program Česká hudba sváteční.“ Stanice D-dur Českého rozhlasu vysílá výhradně klasiku, a to 24/7, tedy…

Číst dál…

Potěšení pro (d)uši aneb Zahajovací koncert plzeňského Kruhu přátel hudby

„Postava Donny Elvíry v podání Lucie Vagenknechtové ožila, plná hněvu a smutku nad promrhanou láskou k Donu Giovannimu.“

„Zatěžkané a ponuré Andante vyústilo v to, co by se dalo nazvat vydestilovaným smutkem, kde se Ladislavě Kaspříkové podařilo z křídla Steinway vyloudit péřově hebké pianissimo.“

„Liebesleid charakterem osciluje mezi grácií a ztracenou slávou, nostalgií a pocitem zmaru, rozervaností, ale i nadějí z lásky. Svou vroucnou a lidskou hrou dokázal Štěpán Pražák všechny zmíněné pocity vyjádřit.“

V plzeňském Domě hudby se 20 září uskutečnil zahajovací koncert Kruhu přátel hudby, který pořádá Plzeňská filharmonie jako svoji komorní řadu, s názvem Slavné kusy. Na něm se představily v uměleckém světě již etablované osobnosti: sopranistka Lucie Vagenknechtová, houslista Štěpán Pražák a klavíristka Ladislava Kaspříková. Velký prostor byl věnovaný dílu Wolfganga Amadea Mozarta a také Antonína Dvořáka – druhým jmenovaným večer vrcholil.

Číst dál…

Záře reflektorů nejen v metropolích. Petr Nekoranec zve takřka domů

Tenorista Petr Nekoranec se pod značkou agentury Nachtigall Artists představil už 26. června, avšak tehdy spíše v doprovodné roli při recitálu vítězky soutěže Operalia za rok 2022 Juliany Grigoryan. Nyní ho čeká vystoupení, kde on sám bude umělcem v hlavní roli. Koná se na hradním nádvoří v městečku Polná na Jihlavsku 29. července, nedaleko Nových Dvorů, jeho…

Číst dál…

ČRo D-dur: Výročí Libora Peška a Karla Ančerla

„Po poledni je připravena série koncertních árií Wolfganga Amadea Mozarta s legendární koloraturní sopranistkou Editou Gruberovou. A pak nová nahrávka Brahmsova klavírního koncertu č. 1 d moll s Andrásem Schiffem a Orchestrem osvícenského věku, tedy orchestrem dobových nástrojů.“ „Středa večer bude patřit Liboru Peškovi, který by 22. června slavil devadesátiny.“ „Víkendová návštěva je ve…

Číst dál…

Slovenská filharmonie s jižním temperamentem

Slovenská filharmonie vystoupí pod taktovkou šéfdirigenta a uměleckého ředitele Orquesta Reino de Aragón, rodáka z Valencie Ricarda Casera. Spolu s nimi se ve španělských rytmech představí slovenská kytaristka Miriam Rodriguez Brüllová. Koncert se bude konat ve čtvrtek 13. dubna v Koncertní síni SF od devatenácti hodin. Koncert zahájí Španělské capriccio op. 34 Nikolaje Rimského…

Číst dál…

ČRo D-dur: České a Německé requiem, Ráj a Peri i Verdiho opery

„Jediná a vynikající Ančerlova nahrávka Českého requiem Ladislava Vycpálka, skladby z roku 1940 s podtitulem Smrt a spasení, komponované na české texty ze Starého i Nového zákona.“ „Středeční večer bude patřit oratoriu Ráj a Peri Roberta Schumanna. Právě toto dílo se nyní aktuálně po více jak 25 letech dostává na program České filharmonie.“ „Zcela nová nahrávka…

Číst dál…

Klasika v souvislostech (50)
Sergej Rachmaninov mezi Východem a Západem

„Do rodné země se už nikdy nevrátil. Na rozdíl od Igora Stravinského, který po čtyřech desetiletích odloučení nakonec hostoval v roce 1962 v Moskvě, a zejména od Sergeje Prokofjeva, který se v polovině třicátých let ze Západu vrátil do vlasti dokonce natrvalo.“

„Byla to úspěšná petrohradská premiéra Druhé symfonie v roce 1908, která vrátila autorovi tvůrčí sebevědomí.“

„Jeho skladby pro klavír jsou technicky náročné a efektní, vycházejí z romantické virtuózní tradice a jsou posluchačsky působivé a sdělné. Někomu se jeví jako eklektické, není to však spravedlivý pohled.“

Když v Rusku zvítězila bolševická revoluce, Sergej Rachmaninov odcestoval i s rodinou na turné a do rodné země se už nikdy nevrátil. Ve své době byl mezinárodně uznávaným klavírním virtuosem, dirigentem a s uznáním uváděným autorem. Narodil se 1. dubna 1873, a to podle všeho nejspíš ve vesnici Semjonovo nedaleko města Staraja Russa v Novgorodské gubernii jižně od Petrohradu, zemřel 28. března 1943 v Beverly Hills v Kalifornii. Letos na jaře, v roce 2023, si tedy hudební svět připomíná 150 let od jeho narození a 80 let od úmrtí.

Číst dál…

Filharmonie Bohuslava Martinů s ruskými autory

Zlínská Filharmonie Bohuslava Martinů se svým šéfdirigentem Robertem Kružíkem vystoupí ve čtvrtek 30. března od devatenácti hodin ve Velkém sále Kongresového centra Zlín. Na koncertě zaznějí kompozice tří výrazných představitelů ruské hudby, také předehra k opeře Carská nevěsta Nikolaje Rimského-Korsakova, Koncert pro violoncello a orchestr Dmitrije Kabalevského a Symfonie č. 9 Es dur…

Číst dál…

Bratislavské Ódy na radost a košické Pohádky tisíce a jedné noci

Ve čtvrtek 23. a v pátek 24. března se bude v bratislavské Redutě konat další dvojice koncertů Slovenské filharmonie pod taktovkou šéfdirigenta Daniela Raiskina. V jeho nastudování zazní dvě vokálně-instrumentální díla, a to oratorium na slova Milana Rúfuse pro sólisty, recitátora, smíšený sbor a orchestr Óda na radost Jána Cikkera a Symfonie 9 d moll, op.…

Číst dál…

Escaichův klavírní koncert a světová premiéra v České filharmonii

„Béla Bartók neměl zrovna štěstí na období, v němž žil.“

„Thierry Escaich je jedním z nejznámějších a nejvýznamnějších současných francouzských skladatelů.“

„Hudba baletu spadá do tzv. folklorního období Stravinského.“

Mít v čele známého šéfdirigenta je pro orchestr vždy výhodné. Maestro zná kde koho, a kde kdo zná jej. Vztahy jsou spíše na osobní než na profesní bázi. To je také případ šéfdirigenta České filharmonie Semjona Byčkova. Výsledkem je i skladba Thierry Escaicha napsaná přímo na Byčkovovo požádání pro jeho orchestr. Spolu s opusy Bély Bartóka a Igora Stravinského jsme ji nyní mohli slyšet 16. až 18. března v Dvořákově síni pražského Rudolfina.

Číst dál…

Emočně nabitému večeru dominovala virtuózní interpretací Rachmaninova Šumníková

„Úvodní, bojovně znějící motiv třetí věty, vedený hlavně violoncelly a kontrabasy střídá velmi rychlá sólo pasáž klavíru, zlehka doplněná dechy a smyčci.“

„Druhou skladbou večera bylo orchestrální dílo Rimskij-Korsakova, které v sobě spojuje dva rysy typické pro ruskou hudbu a pro autora zvláště.“

„Že se jednalo o skutečně silně emotivní večer, bylo znát i na mimice a gestice jednotlivých muzikantů.“

Již na první pohled speciální koncert se odehrál ve čtvrtek 23. února, kdy se v Redutě s Moravskou filharmonií představila klavíristka Marie Šumníková, olomoucká rodačka. Ta, jak už napovídal název celého večera, interpretovala slavný Rachmaninovův Druhý klavírní koncert. Pod vedením hlavního hostující dirigenta Christiana Knüsela však zazněla i Šeherezáda Nikolaje Rimského-Korsakova.

Číst dál…

Ostravská filharmonie svátečně s Borowiczem a Wallfischem

Příjemný program nabídne Janáčkova filharmonie Ostrava na svém letošním Vánočním koncertě. Zazní Čajkovského Květinový valčík z baletu Louskáček, který je neodmyslitelně spjatý s těmito svátky, nebo jedna ze skladatelových nejznámějších skladeb pro violoncello a orchestr v podání Raphaela Wallfische. Večer uzavře Příběh noci vánoční z pera Rimského-Korsakova. Koncert pod vedením Łukasze Borowicze se koná ve…

Číst dál…

Zlínská filharmonie pohádkově

Kouzla pohádek je podtitul programu, který nabídne ve čtvrtek 10. listopadu Filharmonie Bohuslava Martinů a její šéfdirigent Robert Kružík. Od 19 hodin se ve Velkém sále Kongresového centra Zlín koná první abonentní koncert cyklu A, sestavený ze skladeb, jejichž autoři se nechali inspirovat světem pohádek – Engelberta  Humperdincka, Václava Trojana a Nikolaje…

Číst dál…

Liberecké Divadlo F. X. Šaldy v neděli koncertně s Michaelou Zajmi

Divadlo F. X. Šaldy přichystalo první symfonický koncert této sezóny. V rámci programu posluchači budou moci slyšet dvě méně často uváděná, avšak výrazná díla. Pod taktovkou Jaroslava Kyzlinka se představí také mezzosopranistka Michaela Zajmi. Koncert zahájí pětidílná suita Maurice Ravela Má matka husa. Poté bude provedena balada pro mezzosoprán a orchestr Otakara…

Číst dál…

Realita, nebo sci-fi? Dvořákova Novosvětská na kytaru v podání Jorgeho Caballera

„Caballero je kytarový fenomén, který popírá všechny pravidla a fyzikální zákonitosti o tom, co je možné na jednu kytaru zahrát.“

„Jeho interpretace dokázala najít všechny barevné nuance a dát jim smysl a pevný řád.“

„Před koncertem jsem se trochu obával, že provedení Novosvětské na jednu kytaru bude převážně záležitostí technické exhibice.“

Peruánský kytarista Jorge Caballero se postaral o největší senzaci Mezinárodního kytarového festivalu a kurzů Brno. Jeho provedení kompletní Dvořákovy Symfonie č. 9 e moll, op. 95 je nepochybně jedním z největších milníků v dosavadní festivalové historii. A to nejen proto, že Caballero je bez nadsázky v současnosti jediný na světě, kdo tuto kompozici dokáže na kytaru zahrát. Jeho sólový recitál byl reprezentativní ukázkou promyšlené dramaturgie, fascinující technické exkluzivity a muzikality ve vzácně vyváženém poměru.

Číst dál…

Plzeň ve španělských rytmech

„Program byl pro orchestr natolik exponovaný, že by se dal nazvat koncertem pro orchestr.“

„Vynikajícím způsobem vyzněly sólové výstupy jednotlivých hráčů orchestru.“

„Dirigent a orchestr výtečně spolupracovali na vystižení charakteru jednotlivých kontrastních částí díla.“

Posledním abonentním koncertem řady Platina skončila koncertní sezóna Plzeňské filharmonie. Vzhledem k několika odloženým koncertům z doby pandemie však bude orchestr účinkovat i během letních měsíců jinde, doma pak na festivalu Živá Plzeň v srpnu. Orchestr letos pro své publikum připravil bohatý program ve dvou klasických řadách Platina a Diamant, řadě napříč žánry Crossover a řadě speciálních interaktivních programů pro děti Duha. Mimo to se systematicky snaží pracovat s mladými hudebníky v projektu Muzikantská naděje, kdy se nadaní žáci Plzeňského kraje zapojují do orchestrální hry pod vedením jednotlivých nástrojových skupin hráči orchestru.

Číst dál…

Zámek a zahrady v Kroměříži ode dneška v pěti koncertech

Orffova kantáta Carmina burana, Český filharmonický sbor Brno a Filharmonie Bohuslava Martinů Zlín pod taktovkou Františka Macka dnes zahájí letní festival Hudba v zahradách a zámku Kroměříž. Koncert začíná v 19 hodin ve skleníku Květné zahrady. V sólových partech se představí sopranistka Tereza Mátlová, tenorista Matúš Šimko a barytonista Roman Hoza. 23. ročník přehlídky se koná od…

Číst dál…

FOK na exotický způsob

„Hlasově i výrazově je šestašedesátiletý pěvec stále v plné síle, nicméně tu a tam už byl slyšet mírný šelest, především okolo nejvyšších tónů e1–f1.“

„Rozhodně se nedostavila husí kůže, jakou člověk mívá při orchestrálních písních Mahlera nebo Strausse.“

„Pokud bych však měl vyzdvihnout některé sólo, byl by to zcela jistě klarinet Matouše Kopáčka, jehož hladký a sametový zvuk mne vždy takříkajíc ‚pohladil‘.“

Ve středu 15. června uvedl Symfonický orchestr hlavního města Prahy závěrečný koncert sezóny s titulem Thomas Hampson Praze. Kromě slavného barytonisty však šlo také o provedení skladby Sylvie Bodorové a slavné Šeherezády Nikolaje Rimského Korsakova, vše za řízení šéfdirigenta orchestru Tomáše Braunera.

Číst dál…

Hudeček a Schittler pod vedením Roberta Jindry v Košicích

Státní filharmonie Košice přivítá ve čtvrtek pod taktovkou svého šéfdirigenta dva mladé sólisty. S orchestrem vystoupí fagotista Jan Hudeček a první klarinetista Essenské filharmonie Johannes Schittler, řídit bude Robert Jindra. Zazní Straussův Duet-Concertino pro klarinet a fagot a v druhé části Symfonie č. 2 „Antar“ Nikolaje Rimského-Korsakova. Koncert se koná ve čtvrtek 16. června od 19…

Číst dál…

FOK s Thomasem Hampsonem ve středu a ve čtvrtek se skladbou Sylvie Bodorové

Symfonický orchestr hlavního města Prahy FOK přivítá amerického barytonistu Thomase Hampsona, který v pražské premiéře zazpívá písňový cyklus Lingua angelorum skladatelky Sylvie Bodorové. V druhé části večera zazní symfonická suita Šeherezáda Nikolaje Rimského-Korsakova. Koncerty pod vedením šéfdirigenta FOK Tomáše Braunera se budou konat ve středu 15. a ve čtvrtek 16. června, vždy od…

Číst dál…

Slovenská filharmonie ve čtvrtek a pátek pod taktovkou George Pehlivaniana

Dnes a zítra, ve čtvrtek 12. a v pátek 13. května, Slovenská filharmonie zahraje pod taktovkou francouzsko-amerického dirigenta George Pehlivaniana. V úvodu obou koncertů zazní Fantastické scherzo Igora Stravinského, dále to bude suita z opery Zlatý kohoutek Rimského-Korsakova a koncert uzavřou dvě symfonické básně Ottorina Respighiho, a sice Římské fontány a Římské pinie. Hudební setkání budou v Koncertní…

Číst dál…

Pohledem Petra Vebera (43)
Čajkovskij byl taky Rus. No a co…?

„Pane Gergijeve, ptají se dirigenta, distancujete se od ruského prezidenta v této nové situaci? Odpověď patrně nepřišla.“

„Mohli bychom Anně Netrebko v současné situaci vzdávat za její umění hold? Tleskat a volat bravo, když zároveň víme, že jasně neodsoudila ruskou agresi?“

„A je snad také zřetelné, že i když Čajkovskij, Musorgskij, Borodin, Glinka, Rimskij-Korsakov nebo Skrjabin, nemluvě o Šostakovičovi, byli rovněž Rusové, tak že není nutné je hned přestat hrát…“

Knížka Oněgin byl Rusák nabízí tragikomické ohlédnutí za normalizačními osmdesátými léty v Československu, při kterém se bavíte, ale taky vám tuhne úsměv na rtech. V současné době nám úsměv tuhnout nemůže, není totiž čemu se smát. Rusko opět vstoupilo do našich životů. Vysmívá se naopak ono nám. Svou agresí vůči Ukrajině provokuje a děsí západní demokratickou civilizaci…

Číst dál…