KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Nezasloužil by si Smetana víc?

„Prsty Praženicovy pravé ruky švitořily po klaviatuře a reflektovaly paprsky jarního slunce, které ten den oblažily hlavní město.“

„Chřipkové infekce se bohužel operním pěvcům nevyhýbají.“

„Bedřich Smetana by si na svoje narozeniny každoročně zasloužil větší oslavu nežli dopolední koncert.“

V neděli 2. března uplynulo 201 let od narození jednoho z našich nejvýznamnějších skladatelů, Bedřicha Smetany. Na rozdíl od loňských hojných připomínek, které definovaly i oslavy Roku české hudby, bylo akcí pomálu. Té nejvýraznější se ujala Opera Národního divadla, která u připomínky tohoto výročí uspořádala tradiční matiné v historické budově.

Číst dál…

Komorní matiné na Smetanovy narozeniny v pražském Národním 

Dopolední program, který již tradičně připomene výročí narození Bedřicha Smetany, se koná v neděli 2. března od jedenácti hodin dopoledne v Národním divadle. 201. narozeniny českého národního skladatele na klavír doprovází Pavol Praženica a Zdeněk Klauda, zpívá půltucet pěvců: Barbora Perná, Anna Moriová, Jekatěrina Krovatěva, Josef Moravec, Raman Hasymau a Pavel Švingr. Dramaturgicky pořad…

Číst dál…

Festivalu Smetanova Litomyšl se vrátí genius loci – zámecké nádvoří

„Mozartova Figarova svatba v nastudování Jiřího Heřmana a Václava Lukse s Collegiem 1704 má v Brně premiéru 22. března.“

„Protagonisty operního gala mají být sopranistka Corinne Winters, která se poslední dobou intenzivně věnuje českému repertoáru, a tenorista Pavel Černoch.“

„Sál má přijít na 85 milionů korun, obdobný rozpočet má letošní festivalový program.“

Národní festival Smetanova Litomyšl, jehož 67. ročník se uskuteční od 14. června do 6. července, se po dvouleté pauze vrátí operními představeními a hlavními koncertními programy na zámecké nádvoří. Vznikne tam letní auditorium, nazývané SmetaNOVÝ sál, nově koncipované architektem Josefem Pleskotem. Na festivalu se vystřídají operní soubory z Brna a Prahy, Drážďanská filharmonie, Kremerata Baltica, The King’s Singers, zahraniční i tuzemští sólisté a další orchestry a komorní soubory. V pravidelné spolupráci budou pokračovat Česká filharmonie, Collegium 1704 a Pavel Haas Quartet. Nově se festival víc zaměří i na balet a tanec. Na 48 pořadů se bude prodávat 31.000 vstupenek.

Číst dál…

Kouzelná Píseň o zemi

„Kateřina Kněžíková zaujala připraveným přednesem a úplným ponořením se do interpretovaných písní.“

„Zpívaná němčina je i v rámci pěvecké výuky kategorií sama pro sebe a Bruns ji zvládá výborně, jeho dikce i intonace je přímo čítanková.“

„Nejnáročnější poslední věta celého cyklu Rozloučení je hluboce filozofická, plná melancholie, ale také smíření se smrtí a v podání Pučálkové byla skutečně jímavá.“

Týden po koncertu Jessicy Pratt ve Státní opeře připravilo Národní divadlo další koncertní lahůdku, tentokrát zaměřenou na písňovou tvorbu. Programem koncertu byly Kouzelné noci Bohuslava Martinů a Píseň o zemi Gustava Mahlera, tedy dvou v Čechách narozených a následně světově proslulých skladatelů. Interpretace písní Bohuslava Martinů se ujala naše přední sopranistka Kateřina Kněžíková, v Písni o zemi vystoupila především v Německu působící mezzosopranistka Štěpánka Pučálková a s ní německý tenorista Benjamin Bruns. Orchestr Národního divadla vedl hudební ředitel opery Robert Jindra.

Číst dál…

Balet Národního divadla uvede nového Louskáčka i avantgardu

Čtyři premiéry čekají baletní soubor Národního divadla v sezóně 2025/26. Představí například novou inscenaci Čajkovského Louskáčka nebo syntézu tří současných choreografií v projektu Avant-Garde: Cutting Edge včetně kusu od světově proslulého Jiřího Kyliána. Šéf baletu Filip Barankiewicz plány oznámil na tiskové konferenci 18. února, věnující se programu nové sezóny. „Příští rok se v tanečním…

Číst dál…

Opera Národního divadla nabídne v příští sezóně Zlato Rýna či Dialogy karmelitek

Pražské Národní divadlo představilo 18. února na tiskové konferenci program pro 143. sezónu. Opera Národního divadla společně se Státní operou nabídnou sedm premiér, mezi nimi například raně barokní operu Dido a Aeneas, znovuobjevenou českou operu Otakara Ostrčila, zpěvohru pro děti Kolotoč nebo Zlato Rýna z Wagnerovy tetralogie Prsten Nibelungův. Začátkem tiskové konference…

Číst dál…

Pokračování písňových recitálů na jevišti Stavovského divadla

Šestice písňových recitálů v sezoně 2024/25 přispívá k pestrosti repertoáru Opery Národního divadla. Dopolední koncerty na jevišti Stavovského divadla navazují na pilotní sezonu, která ověřila nejen akustické možnosti prostoru obvykle vymezeného pouze účinkujícím. Následující, v součtu už dvanáctý písňový recitál 22. února představí hvězdu tuzemského zpěvního umění, sopranistku Kateřinu Kněžíkovou. Spolu s ní vystoupí…

Číst dál…

Destruktivní balet L’Histoire de Manon poprvé na scéně Státní opery

Dne 20. února se na jevišti Státní opery odehraje česká premiéra celovečerního baletu L’Histoire de Manon už zesnulého britského choreografa, sira Kennetha MacMillana. Toto dramatické dílo inspirované románem abbého Prévosta přinese českému publiku emotivní tanec, hudbu Julese Masseneta a nadčasové téma morálních dilemat, vášně a lidské křehkosti. MacMillanova Manon patří mezi nejoblíbenější…

Číst dál…

Adam s Evou a Médea. Poslední únorové tituly Festivalu Opera 2025

Předposlední únorový týden představí šestnáctý ročník Festivalu hudebního divadla Opera 2025 dvojici titulů. Myslivečkovo oratorium Adam a Eva z Liberce a pražskou Cherubiniho Médeu. Původně avizovaný Dráteník, který měl nabídku v závěru února doplnit, byl zrušen. Další pokračování nabídne přehlídka až začátkem března. V pořadí třetí českou regionální scénou, která se bude prezentovat na letošním…

Číst dál…

Nenápadné pojítko mezi Mahlerem a Martinů

Orchestr Národního divadla pod taktovkou Roberta Jindry zahraje skladby dvou skladatelů narozených v Česku, avšak spojovacím článkem programu jsou zhudebněné texty čínských básníků. Sólově účinkujícími budou 16. února pěvci Kateřina Kněžíková, Štěpánka Pučálková a Benjamin Bruns. Zazní díla Bohuslava Martinů a Gustava Mahlera. Program koncertu představí díla dvou v Čechách narozených a následně světově proslulých…

Číst dál…

Pražský debut Jessicy Pratt

Sopranistka Jessica Pratt poprvé vystoupí v Praze a nabídne večer plný známých árií italského bel canta. Představitelka tohoto repertoáru vystoupí v doprovodu kmenových pěvců pražského Národního divadla, a to 8. února ve Státní opeře. Pořad zvaný Delirio doprovází Orchestr Státní opery pod řízením Andrije Jurkevyče. Na svém pražském koncertě se Jessica Pratt představí jako…

Číst dál…

Nový šéf Národního divadla přijde z Brna. Bude jím Martin Glaser

Národní divadlo v Praze bude mít od srpna 2028 nového generálního ředitele. Stane se jím Martin Glaser, současný ředitel Národního divadla Brno. Na tiskové konferenci ve foyer Národního divadla to dnes oznámil ministr kultury Martin Baxa. Glaser nahradí Jana Buriana, který se výběrového řízení nezúčastnil, protože je podle svých slov přesvědčen,…

Číst dál…

Martin Glaser: Pražské Národní divadlo? Oproti brněnskému nepoměrně robustnější instituce, spojená s mimořádným společenským očekáváním

„Jedním z mých hlavních úkolů bude využít jedinečné šance na provedení nutných transformačních změn, kterou otevírá nově přijatý Zákon o veřejných kulturních institucích.“

„Bez Jiřího Heřmana bych o změně angažmá mohl jen těžko přemýšlet… Jsem rád, že se mnou spolu s dramaturgyní Patricií Částkovou do Prahy půjde. Tým uměleckého vedení doplní i Mário Radačovský jako příští šéf baletu.“

„Dlouho jsem zvažoval, zda vůbec měnit dres, protože v Brně se nám objektivně velmi daří a je mi tam lidsky dobře. Národní divadlo Brno budu po očku sledovat a držet mu palce.“

Od léta 2028 bude po Janu Burianovi ředitelem pražského Národního divadla Martin Glaser, do té doby ředitel Národního divadla Brno. V rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz přibližuje argumenty pro „změnu dresu“, zmiňuje některá jména a vize i svou „opravdu velkou pokoru“ před budoucí misí. A vyjadřuje se i k odkazu Leoše Janáčka, který k Brnu neodmyslitelně patří a v roce 2028 se bude připomínat sto let od jeho úmrtí.

Číst dál…

Médea coby pohlcující princip. Cherubiniho tragédie odhaluje své silné i slabé stránky  

„Inscenácia je stávkou na to, že príbeh a vzťahy postáv budú fungovať aj v abstraktnejšom, pomerne komornom a navyše relatívne statickom prostredí.“

„Oveľa viac akoby režisérovi imponovala osudovosť a temnota príbehu, ktoré sa nemusia nutne spájať s intenzívnou drámou.“

„Výkon Arnheiður Eiríksdóttir považujem za najvyrovnanejší a najkomplexnejší.“

Po Fibichovej Šárke zaradila Opera Národního divadla medzi svoje premiéry ďalší titul, ktorého protagonistkou je výrazná ženská postava: Cherubiniho Médeu. Opera, ktorá sa rozhodne neradí k tým najviac uvádzaným zaznela v Stavovskom divadle po takmer dvesto rokoch. Nová inscenácia umožňuje vnímať dielo ako plnohodnotný opus, nielen ako kurióznu raritu. Zároveň však z naštudovania ostáva zreteľné, prečo sa záujem operných domov neobracia k Médei pravidelnejšie.

Číst dál…

Roland Schwab: Inspirací pro pražskou Médeu mi bylo dílo Davida Lynche

„Být režisérem je jako sjíždět divokou vodu na raftu.“

„Cherubinimu se podařilo vystavět hluboce psychologickou postavu mnoho let předtím, než s tímto principem přišel Richard Wagner.“

„Půtky mezi dirigenty a režiséry jsou tak strašně staromódní…“

První premiérou roku 2025 Opery Národního divadla v Praze bude Médea italského skladatele kdysi žijícího převážně v Paříži Luigiho Cherubiniho (1760–1842). Inscenace, která má premiéry 23. a 25. ledna ve Stavovském divadle, je uváděna v nastudování hudebního ředitele operního souboru Roberta Jindry a režisérem je francouzský rodák Roland Schwab, který tento příběh lásky a pomsty vnímá nejen jako studii zločinu, ale především jako sondu do lidského podvědomí.

Číst dál…

Když nenávist přemůže lásku… Cherubiniho Médea ve Stavovském

Dílo, které zpopularizovala ikonická umělkyně Maria Callas, od jejíž narození předloni uplynulo sto let, uvede pražské Národní divadlo na scéně divadla Stavovského. Opera Médea Luigiho Cherubiniho na tomto místě zazní vůbec poprvé. Hudební nastudování řídí hudební ředitel Opery Národního divadla Robert Jindra, režie je svěřena Rolandu Schwabovi. V titulní roli se…

Číst dál…

Olga Jelínková jako Violetta a Woglinde v Lipsku

Sopranistka Olga Jelínková působí od sezony 2020/2021 ve stálém angažmá v německém Lipsku. Na scéně tamní opery se se začátkem roku představí jako Violetta Valery a Woglinde v repertoárových inscenacích Verdiho La traviaty a Wagnerova Zlata Rýna. V březnu Jelínková vystoupí v Lipsku v premiérovém titulu, kterým bude Rossiniho Cesta do Remeše.  Česká sopranistka Olga Jelínková, s níž portál…

Číst dál…

Proč bychom se netěšili… když máme komplet Smetanových oper

„Zdeněk Košler působil ve funkci šéfa Opery ND vyčerpávajících pět a půl sezóny.“

„Ze sólistů se na kompletech podílejí především domácí sólisté Opery Národního divadla.“

„Vydaný komplet všech oper Bedřicha Smetany je jedinečným dokumentem práce Zdeňka Košlera.“

Komplet Smetanových oper v hudebním pojetí Zdeňka Košlera, jak je uvedl v osmdesátých letech v pražském Národním divadle, je další nahrávkou vydanou ve vztahu k Roku české hudby 2024. Jde o původně pracovní záznamy, nyní však důkladně zvukově zrevidované. Z pěvců se na kompletu podílejí především domácí sólisté Opery Národního divadla.

Číst dál…

Od Vánoc k Novému roku v českých divadlech

Devítka českých operních divadel láká na vánoční nabídku. Pražské Národní divadlo, Národní divadlo Brno, Národní divadlo moravskoslezské, Slezské divadlo Opava, plzeňské Divadlo J. K. Tyla, liberecké Divadlo F. X. Šaldy, Moravské divadlo Olomouc, Jihočeské divadlo i ústecké Severočeské divadlo nabízejí jak osvědčené tituly, tak ty méně uváděné. KlasikaPlus.cz přináší přehled dění…

Číst dál…

Pražská Státní opera bude mít od sezóny 2025/2026 nové vedení

Novým hudebním ředitelem Státní opery spadající pod pražské Národní divadlo se od sezony 2025/2026 stane německý dirigent Hermann Bäumer. Do čela sboru se postaví šéfsbormistryně Zuzana Kadlčíková.  Německý dirigent Hermann Bäumer nahradí ve vedení Statní opery Andrije Jurkevyče, který odchází z osobních důvodů. „S Hermannem Bäumerem, jenž má bohaté zkušenosti z vedení…

Číst dál…

Jan Schmid: Vtip je v jednoduchosti

„Neměl jsem moc rád divadlo, měl jsem ale rád herce.“

„Zdeněk Liška je stále nedoceněný.“

„Umělecká všestrannost je v Ypsilonce hodně důležitá, ale primární je přece jenom herectví.“

Profesor Jan Schmid byl prototypem renesančního člověka. Původní profesí výtvarník začal záhy pronikat k divadlu jako herec, dramatik a režisér. V roce 1964 založil dnes již legendární Studio Ypsilon, v jehož čele stál až do konce svého života. Kromě toho se věnoval kulturní publicistice, spisovatelské činnosti a moderování televizní literární revue Třistatřicetři, k tomu více než čtvrtstoletí vyučoval na DAMU na katedře alternativního a loutkového divadla. Setkali jsme se letos v dubnu v jeho divadelní kanceláři, abychom se poohlédli po jeho životních milnících a u příležitosti Roku české hudby popovídali i o vztahu k české opeře a jejím autorům. Jan Schmid měl tehdy ještě mnoho plánů, které už bohužel nestihl dokončit. Zemřel uprostřed rozdělané práce 3. června 2024 ve věku nedožitých osmaosmdesáti let. 

Číst dál…

Rybovka v pražském Národním už první prosincový den dopoledne

Tradiční koncerty v Národním divadle s hudbou vánoční doby a Českou mší vánoční Jakuba Jana Ryby se uskuteční každou z nacházejících adventních nedělí, a to jako matiné. Už nyní vyprodané koncerty dramaturgicky sestavil Beno Blachut. Hraje Orchestr Národního divadla, zpívá Kühnův dětský sbor. Program i obsazení všech koncertů je totožné. Na programu je jako první číslo…

Číst dál…

Nová Šeherezáda s baletem Národního divadla

Balet Národního divadla uvádí Šeherezádu v novém hávu. Příběh odvahy, lásky a odporu, zasazený do exotické orientální krajiny, získává pod vedením choreografa Maura Bigonzettiho nový umělecký rozměr a ožívá na prknech Národního divadla po padesáti letech. Premiéra nejnovějšího celovečerního titulu se uskuteční 28. listopadu. Baletní inscenace, vznikající jako světová premiéra exkluzivně pro…

Číst dál…

Žabí balet aneb Barokní opera po letech v Praze – a skvěle

„Moderní vizuální podoba Rameauovy Platée nádherně koresponduje s hudbou, která je roztančená, chytlavá, veselá.“

„Přes účast Václava Lukse nejde o ´barokní´ projekt, o historicky poučeně znějící hudební podobu, ale o rozumný kompromis.“

„Člověku by Platée bylo i líto, kdyby opera právě v okamžiku jejího posmutnělého zklamání rychle neskončila.“

Skutečné hudební divadlo, zábavné, barvité a rozverné, nabízí pražský operní soubor kvalitním nastudováním Rameauovy barokní opery Platée. Za čtvrteční vydařenou premiérou ve Státní opeře stojí režisérská dvojice SKUTR, choreograf Jan Kodet, velmi dobře připravení sólisté a dirigent Václav Luks, který i s divadelním orchestrem používajícím současné nástroje dosáhl iluze dobové estetiky.

Číst dál…

Desátý písňový recitál Národního divadla se skladateli Schönbergem a Jirákem

Šest písňových recitálů v sezoně 2024/25 přispěje k pestrosti repertoáru Opery Národního divadla. Dopolední koncerty na jevišti Stavovského divadla navazují na pilotní sezonu, která ověřila nejen akustické možnosti prostoru obvykle vymezeného pouze účinkujícím. V pořadí desátý písňový recitál 24. listopadu nabídne umění zpěvaček Tamary Morozové, Sylvy Čmugrové a smyčcového tělesa Krása Quartet. Vzájemná blízkost…

Číst dál…

Národní divadlo uvede barokní operu Platée. Diriguje Václav Luks

Státní opera poprvé ve své historii nastuduje comédie lyrique Jeana-Philippa Rameaua Platée, na prkna Národního divadla se tak po dlouhých patnácti letech vrátí barokní opera, a to pod taktovkou dirigenta Václava Lukse, odborníka na historicky poučenou interpretaci. Pro tuto příležitost se mimořádně spojí hudebníci z jeho Collegia 1704 s orchestrem Státní opery. Premiéry…

Číst dál…

Poněkud nudná Fibichova Šárka v Národním divadle

„Dirigentu Jindrovi se podařilo vytvarovat mnoho hezkých hudebních míst a všechny nástrojové skupiny profiloval tak, aby se vzájemně nekryly.“

„V samopalech na jevišti problematika inscenace věru nevězí.“ 

„Zejména ve třetím dějství jsem měl pocit, že Fibich při komponování koukal Wagnerovi přes rameno.“

Opera Národního divadla vypustila 7. listopadu do světa nové nastudování nejznámější Fibichovy opery Šárka. Ta v podstatě začíná tam, kde Smetanova Libuše končí – dějově a dá se říci i hudebně. Libreto ve staročeštině napsala Anežka Schulzová, vycházela v něm ze čtyřdílné epické básně Šárka Jaroslava Vrchlického z roku 1874. Opera měla světovou premiéru 28. prosince 1897 v Národním divadle v Praze v režii Adolfa Krössinga a pod taktovkou Adolfa Čecha. Aktuální nastudování z dílny hudebního ředitele operního souboru Národního divadla, dirigenta Roberta Jindry, režíroval umělec německé národnosti Kay Link.

Číst dál…

Národní divadlo připomíná sto let od smrti Pucciniho

Viva Puccini aneb Století nadčasových operních děl. Pražské Národní divadlo upamatuje v listopadu operní příznivce na sté výročí úmrtí italského skladatele Giacoma Pucciniho. Při této příležitosti bude na scéně Státní opery i historické budovy Národního divadla uvedena neformální přehlídka čtveřice jeho nejznámějších oper.  Turandot, Bohéma, Tosca a Madama Butterfly představují kvarteto inscenací, na nichž Národní divadlo v Praze…

Číst dál…

Ester Pavlů: Šárka byla láska na druhý pohled

„I když je Vlasta obsahem menší role nežli třeba Carmen nebo Santuzza, mám pocit, že v ní dokážu ukázat vše, co umím.“

„Jen pěvec, který umí dokonale ovládat svůj hlas, zvládne správně interpretovat i písňový repertoár.“

„Charles Spencer má na Dvořáka svůj vlastní názor nezatěžkaný naší hudební tradicí.“

Ester Pavlů je jednou z našich předních dramatických mezzosopranistek. V této sezóně nově vystoupí na své domovské scéně v Národním divadle v Praze v roli Vlasty v novém nastudování Fibichovy Šárky, načež ji zde můžeme slyšet i jako Carmen, Santuzzu (Sedlák kavalír) a Cizí kněžnu (Rusalka). Mimo to často vystupuje v lotyšské Rize a častá je i její spolupráce s našimi orchestry. Se Symfonickým orchestrem hl. m. Prahy FOK přednese na konci sezóny Berliozův mistrovský písňový cyklus Letní noci. Písním věnovala i své první profilové CD, které nedávno natočila s pianistou Charlesem Spencerem. O rozhovor jsme ji požádali po návratu z USA, kde vystoupila v Kennedyho centru ve Washingtonu na recitálu se slovenským pianistou Róbertem Pechancem.

Číst dál…

Národní divadlo na jeviště vrací Fibichovu Šárku. Přináší téma ženské emancipace

Po více než pětačtyřiceti letech uvádí Národní divadlo operu Zdeňka Fibicha Šárka. Hudebního nastudování se ujal hudební ředitel Opery Národního divadla Robert Jindra, který ke spolupráci přizval německého režiséra Kaye Linka. Premiéry se uskuteční 7. a 9. listopadu 2024. „O Šárce a jejím uvedení v Národním divadle jsem dlouhá léta přemýšlel, proto jsem šťastný,…

Číst dál…