Český pianista Lukáš Vondráček absolvuje na konci letošního roku sérii zahraničních vystoupení s mimořádně ambiciózním programem. V australském Perthu představí kompletní cyklus Beethovenových klavírních koncertů s West Australian Symphony Orchestra pod vedením Ashera Fische a následně se přesune do Macaa, kde vystoupí s Prokofjevovým Třetím klavírním koncertem. Lukáš Vondráček, jeden z nejvýraznějších českých, ale i světových pianistů…
Schubert hraný s pochopením. Pavel Haas Quartet a Kian Soltani v Litomyšli
„Zámecká jízdárna se pro komorní koncerty výtečně hodí.“
„Patrná byla snaha věnovat náležitou péči každé části díla i maximální koncentrace všech hudebníků.“
„Kian Soltani je bezpochyby jedním z nejvýraznějších violoncellistů současnosti a také umělcem mimořádně činným a talentovaným.“
Předposlední den Smetanovy Litomyšle se v odpoledním čase konal v jízdárně litomyšlského zámku koncert, který festivalovým posluchačům přinesl hudební zážitky na mimořádné úrovni. Dvě zásadní díla komorního repertoáru Franze Schuberta předvedli posluchačům členové proslulého Pavel Haas Quartet a jako host se v druhé polovině koncertu představil i vynikající rakouský violoncellista Kian Soltani.
Finále bez finále. Litomyšlský dvojboj Gershwin versus Bernstein
„Marshallovi hudba pod rukama dýchá všemi nuancemi od blues přes klasický symfonismus po bigbandový zvuk.“
„Gershwinův chytlavý Američan v Paříži by na vrcholu večera posloužil určitě mnohem lépe.“
„Za partnera Soni Godarské zvolili pořadatelé nesourodě Vojtěcha Dyka.“
Sedmašedesátá Smetanova Litomyšl skončila. Uzavřel ji první červencovou neděli koncert Symfonického orchestru Českého rozhlasu s Waynem Marshallem – suverénním interpretem, dirigentem a pianistou s cítěním přesahujícím běžnou klasiku, pro kterého jsou Američané Gershwin a Bernstein důvěrně známými autory. Právě díky tomu a díky skvěle hrajícímu tělesu mohl program Americká story s díly obou autorů vyznít tak stylově a uvolněně, jak vyzněl.
Až hmatatelná vášeň Josefa Špačka s Triem Zimbalist na sklonku Smetanovy Litomyšle
„Josef Špaček očekávání publika i tentokrát naplnil s grácií, lehkostí a také vtipem…“
„Zdá-li se někdy, že se každý z hudebníků soustředí výhradně na svůj pultík, pak zde toto zdání jednoznačně klamalo.“
„Umělci se rozhodli vypomoci si úpravou Skočné z Prodané nevěsty.“
Poslední festivalový víkend Smetanovy Litomyšle otevřel koncert, který se pravidelným návštěvníkům coby interpretačně vybroušený skvost jistě zapsal hluboko do povědomí, soudě jak podle vlastního výkonu umělců, tak podle aplausu publika vestoje. Na programu pátečního vystoupení v Zámecké jízdárně byly dvě skladby, a to Klavírní trio č. 1 d moll z pera Roberta Schumanna a dále, dle očekávání a v duchu festivalu, Smetanovo Klavírní trio g moll. O skutečný zážitek se potom postaral Josef Špaček a jeho Trio Zimbalist, jak zněl i výstižný titul koncertu.
Dvakrát osm je šestnáct aneb Dvořák na pokračování
„Součet obou programů byl sofistikovaně prorostlý a vedle repertoáru, který na světě nemůže umět nikdo lépe než Česká filharmonie, umožnil navíc představit dva světoznámé sólisty.“
„Projev Alisy Weilerstein je vždy výrazně emotivní. Pianista Pierre-Laurent Aimaard působil vedle samozřejmé zralé virtuozity spíše i trochu poťouchle.“
„Filharmonici se spontánním, ale i zkušeným a vědoucím Tomášem Netopilem však naštěstí právě tuto stránku Slovanských tanců nezdůrazňovali.“
Slovanské tance ve Smetanově rodišti? Filharmonici jinde než v Rudolfinu? Ani jedno v minulosti nebývalo samozřejmostí. Ale teď už je pro Českou filharmonii definitivně pravidelnou letní štací Litomyšl a naopak pro Litomyšl je potěšením hudba Antonína Dvořáka. Dvojí festivalové vystoupení pod taktovkou Tomáše Netopila v prvních dvou červencových dnech, letos ve dnech s teploměrem nad třicítkou zatím těch nejteplejších, bylo pro publikum i přes to horko z obou důvodů radostí.
Vojtěch Semerád: Dveře operního světa pomaloučku otevírám
„Krásu renesanční polyfonie jsem objevil jako pětiletý.“
„Vrcholem státnického projevu ve středověku byla korunovace českých králů, při které zaznívaly skladby s tematikou legend.“
„Život umělce na volné noze se může zdát jako bohémský, ale pojí se s ním mnoho nelehkých životních situací.“
Zpěvák, houslista a umělecký vedoucí souboru Cappella Mariana Vojtěch Semerád je uznáván jako specialista na poučenou interpretaci staré hudby. Jako instrumentalista působí v ansámblu Collegium Marianum a spolupracuje i na autorských projektech napříč žánry. Jako sólový pěvec vystupuje s předními evropskými soubory, jakými jsou Les Arts Florissants, Vox Luminis či Huelgas Ensemble, s nimiž stanul v mnoha významných evropských sálech. 4. července Semerád vystoupí se svým souborem na Festivalu komorní hudby Český Krumlov a o den později na Smetanově Litomyšli.
Velkolepá, ale zároveň intimně pojatá litomyšlská klavírní hostina s Borisem Giltburgem
„Publikum je okamžitě vtaženo do světa prvotřídní virtuozity, kterou vyžaduje provedení Smetanovy desetiminutové kompozice.“
„Pohled na pódium při Lisztovi utvrzuje dojem, že Boris Giltburg je už tam, kde mu je nejlépe.“
„Rozhlížím se po sále, zvláště když v Prokofjevově skladbě zazní ikonická část Montekové a Kapuleti, a vidím v tvářích kolem sebe uspokojení.“
Dobře udělal ten, kdo si včas obstaral vstupenku na klavírní recitál Borise Giltburga, který se uskutečnil v neděli 29. června v rámci 67. ročníku festivalu Smetanova Litomyšl. Dvě hodinky strávené ve Smetanově domě ve společnosti rusko-izraelského pianisty se staly neokázalou ukázkou interpretačního umění na světové úrovni a zároveň dokonalým příkladem, čeho může sólista dosáhnout díky intimně pojaté virtuozitě.
Závěrečný týden Smetanovy Litomyšle ve znamení Američanů
Po dvou týdnech nabitých operními inscenacemi, galakoncerty i inspirativními recitály vstupuje Smetanova Litomyšl 2025 do svého třetího festivalového týdne. Dramaturgie letošního ročníku, nesoucí podtitul „Vášeň“, pokračuje v duchu pestré nabídky a propojuje špičkové umělce s atmosférou historického areálu zámku i města. Prvním koncertem třetího festivalového týdne bude orchestrální program John Williams & Gustav Holst, který…
Velká pr*el aneb Co zbylo ze Salieriho?
„Opera o opeře. Divadlo o divadle. Mimořádně vtipné, hubaté představení, přirozené a civilní, jako ze života.“
„Ztřeštěný příběh před smějícím se publikem rozkrývá, jak to chodívalo a chodívá na divadle.“
„Představení plné mluveného slova, ve kterém herecky i pěvecky excelují s naprostou přirozeností rozených komiků Roman Hoza a Tadeáš Hoza.“
Všechno. Ale jinak… Z původního díla zbylo hudebně vlastně vše, ale výsledek se schválně tváří, že skoro nic. Čtyřikrát opakovaný večer na zámku v Nových Hradech v rámci Smetanovy Litomyšle letos zohlednil výročí Antonia Salieriho, nicméně z jeho opery Prima la musica e poi le parole pod rukama dramaturga a režiséra Tomáše Studeného nezůstal kámen na kameni. Vzniklo něco takového, o čem se mladí s uznáním vyjadřují, že to bylo „hustý“. Také se říkává „hlína“. A nebo „velká p****“. Prostě skvělá zábava.
Wayne Marshall: Dirigovat a současně hrát na klavír je u Gershwinovy hudby přirozené
„Těším se, až bude dokončena oprava varhan v katedrále sv. Víta; toužím si na ně zahrát.“
„Martinů je ve světě stále poněkud opomíjený. A je to škoda, protože v sobě jeho díla mají zvláštní magnetismus.“
„Od tří let jsem věděl, že budu hudebníkem, a od té doby jsem z této cesty neuhnul.“
Britský dirigent, varhaník a klavírista Wayne Marshall je proslulý hudební všestranností, a to jak za dirigentským pultem, tak u klávesových nástrojů. V letech 2014–2020 působil jako šéfdirigent orchestru WDR Funkhausorchester v Kolíně nad Rýnem a v letech 2007–2013 jako hlavní hostující dirigent milánského Orchestra Sinfonica di Milano Giuseppe Verdi. Je uznávaným interpretem děl George Gershwina, Leonarda Bernsteina a dalších amerických skladatelů 20. století. V neděli 6. července vystoupí s rozhlasovými symfoniky na závěrečném koncertu festivalu Smetanova Litomyšl s názvem Americká story. V rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz hovoří i o svých zkušenostech s českým publikem a hudebníky.
Corinne Winters a Pavel Černoch jako hvězdy české opery
„Corinne Winters vládne jasným, věcnějším, jistým, v barvě lehce potemnělým hlasem.“
„Pavel Černoch sbírá body lahodnými kantilénami, otevřenými výškami a lyrizujícím vroucným výrazem.“
„Orchestr Janáčkovy opery hrál po celý večer Tomáši Hanusovi opravdu skvěle, plasticky ve výrazu a vzorově v dynamice.“
Operní gala letošního festivalu Smetanova Litomyšl bylo krásné a mimořádně hodnotné. Corinne Winters a Pavel Černoch, jeho protagonisté, naplnili program áriemi a operními scénami tří českých a dvou dalších slovanských autorů, Orchestr Janáčkovy opery Národního divadla Brno hrál dirigentovi Tomáši Hanusovi vzorově… a navíc byl příjemný teplý večer.
ČtenářiPlus: Tři koncertní zastavení v litomyšlských chrámech
„Výsledek se na koncertě Václava Lukse dotýká dokonalosti a násobí prožitek z chvil, v nichž působí i užaslé ticho po doznění Bachovy hudby.“
„Možnosti se zdají být v písních o lásce a bojích u Joela Frederiksena téměř nekonečné.“
„Neslavnější varhanní skladbu všech dob hraje Christian Schmitt bez patosu, se zvláštní lehkostí.“
Ve druhé polovině uplynulého týdne jsme se konečně dočkali výrazněji letních teplot, které v Litomyšli přímo vybízejí k návštěvě některého z tamních chrámů. A pokud se dá taková návštěva spojit s koncertem, máme zde stav takřka ideální.
Gerald Finley: Užívám si repertoár, jenž se mi dřív zdál nedostupný
“Vždycky mne potěší klavírista, který má pochopení pro vokální hudbu a zároveň umí rozezpívat i klavír.“
„Zjistil jsem, že partitura, kterou dostanu od skladatele hned na začátku, většinou odpovídá nejlépe jeho původním záměrům.“
„Zdá se, že současná opera se odklonila od používání zpěvu jako prostředku emocionální komunikace.“
Barytonista Gerald Finley, to je ve světě opery pojem a tak trochu už i živá legenda. V osobnosti pětašedesátiletého pěvce, který v sobotu 28. června vystoupí s písňovým recitálem na Smetanově Litomyšli, se vzácně spojuje intelekt, cit, muzikálnost, přemýšlivost, pracovitost a hlasové i jevištní charisma. Za svou kariéru, která trvá od konce osmdesátých let, obsáhl široký repertoár včetně soudobé hudby – z té připomeňme aspoň roli dr. Oppenheimera v opeře Johna Adamse Doctor Atomic. Doslova ještě před pár dny byl v New Yorku, kde v Metropolitní opeře zpíval v zatím poslední opeře tohoto skladatele Antony and Cleopatra.
Precizní Dresdner Philharmonie v Litomyšli a co nepříjemného tam potkalo bravurního Lukáše Vondráčka
„Vyznívá poněkud nespravedlivě, že v našem povědomí se na druhý významný orchestr ve městě vzdáleném pár desítek kilometrů od hranic s Českem tak trochu zapomíná.“
„Užuž jsem si říkal, jaká smůla provází Lukáše Vondráčka na Smetanově Litomyšli. Covid, pak zdravotní indispozice a teď defekt pedálu… Naštěstí povolaný technik vše poměrně rychle vyřešil a mohlo se pokračovat.“
„Dirigent Maxim Jemeljanyčev vypadá s úsměvem na tváři a ležérně uvázanou kravatou i ve svých šestatřiceti letech spíše jako rozpustilý kluk, který nezkazí žádnou švandu. Když zazní první tóny, člověk si uvědomí, jak může zdání klamat.“
Neděle 22. června 2025 se zapíše do historie Smetanovy Litomyšle ze dvou důvodů. Poprvé na tomto festivalu vystoupil německý symfonický orchestr a zřejmě nikdy předtím zde nebyli návštěvníci svědky technického defektu klavíru prvotřídní světové značky. Sólista Lukáš Vondráček se však s nepříjemnou situací vyrovnal perfektně a připravil všem přítomným strhující zážitek. Drážďanské filharmoniky řídil sympatický dirigent Maxim Jemeljanyčev.
Alžbětinský projekt Lucie Strejcové s Joelem Frederiksenem zaujal v Litomyšli
„Do pěveckých partů se přirozeně a v patřičném zklidnění pustili Lucie Strejcová, vládnoucí příjemně zabarveným sopránem, s Joelem Frederiksenem, jehož bas může mít na posluchače až terapeutický účinek.“
„Mýlil by se hluboce ten, kdo by se snad, nedostatečně poučen, domníval, že při poslechu této hudby převažuje pocit jakési monotónnosti.“
„Pozoruhodná byla i ukázka autorské tvorby Magdy Uhlířové, která ráda využívá půdorys staré hudby ve vlastních kompozicích pro violu da gamba.“
Pořadatelé Smetanovy Litomyšle nezapomínají ani na starou hudbu a její příznivce. Letos se vítaným zpestřením programové nabídky festivalu stal koncert s názvem Joel Frederiksen v alžbětinské Anglii. Americký zpěvák a loutnista však sám sebe skromně označil během příjemného odpoledního pořadu v zámeckém divadélku toliko za hosta projektu, neboť jeho hlavní iniciátorkou a sestavovatelkou byla pěvkyně Lucie Strejcová.
Tomáš Studený: Dělat si legraci z operních manýrů bylo v Salieriho době běžné
„S nadsázkou humorizovali a shazovali sami sebe a své současníky.“
„Vznik opery byl akcelerován touto otázkou. Hudba, nebo slovo: V jakém jsou poměru? Je to jedno z nejpřirozenějších metatémat v opeře.“
„Vyhovuje mi, když režisér má svoje uši a glosuje barvu, výraz, dikci, deklamaci, aby totiž i to, co já chci po zpěvácích, bylo v souladu s tím, co chce režisér.“
Na počátku bylo přesné zadání od Smetanovy Litomyšle: Méně hraná opera z 18. století v principu site-specific. Tak se zrodila myšlenka na zámku v Nových Hradech uvést jednoaktovku Prima la musica e poi le parole (Nejprve hudba, až potom slova) Antonia Salieriho, kdy požadovanou interpretační úroveň zajistí soubor Barocco sempre giovane pod taktovkou Jakuba Kydlíčka a v režii Tomáše Studeného vystoupí poprvé už v úterý 24. června čtveřice komediálně nadaných sólistů. O detailech vzniku, nutných dramaturgických změnách a společné práci obecně se oba hlavní tvůrci rozpovídali pro portál KlasikaPlus.cz.
Brněnská opera v Litomyšli. Výborná Manon a triumf s Figarkou
„Jiří Heřman v tvůrčí jednotě s Václavem Luksem a s výtvarníky připomíná původní podtitul předlohy k Mozartově opeře – Bláznivý den.“
„Spontánní povstání celého auditoria bylo zcela namístě, a to i když se při děkovačce na scéně nakonec objevilo i celé Collegium 1704.“
„Režisér Štěpán Pácl, ve srovnání s bezcitně působící pražskou inscenací Manon Lescaut, zvolil příjemně ´normální´ přístup k melodramatickému veristickému příběhu.“
Soubor Janáčkovy opery Národního divadla Brno byl historicky prvním hostem, kdo po prvních koncertech vyzkoušel nyní na festivalu Smetanova Litomyšl na zámeckém nádvoří nový letní sál v jeho divadelní verzi. Výborná inscenace Pucciniho opery Manon Lescaut a skvělá produkce Mozartovy Figarovy svatby ve čtvrtek a v pátek potvrdily nejen použitelnost a vhodnost vydařeného nového jeviště s technickým vybavením a orchestřištěm, ale i skutečnost, že v Brně se teď dělá opera v tuzemsku opravdu nejlépe.
Smetanova Litomyšl v poločase. Jeden laureát ceny Grammy střídá druhého
Národní festival Smetanova Litomyšl se zvolna překlápí do své druhé poloviny, pestrost a rafinovanost jeho programové nabídky nepolevuje. Nadcházející týden bude nejen ve znamení opery, ale také komorních bonbonků a zejména řady atraktivních zahraničních hostů. Do Litomyšle zavítají Kremerata Baltica, The King’s Singers, pěvci Corinne Winters nebo Gerald Finley či klavírista Boris…
Aktualizováno Číst dál…
Biblický král David. Pomazaný i hřešící, Honeggerem oslavený
„Oratorium působí zpočátku jako kaleidoskop, jakýsi hudební komiks. Postupně se ale čím dál víc stává vroucnějším, až k hymnickému Hallelujah.“
„Lukáš Vasilek k jedinečným kreacím z nedávných let, zejména k Honeggerově Johance z Arcu a Brittenovu Válečnému requiem, přidal další mimořádný umělecký čin.“
„Zvukově stupňovaný, ale stále mírný, vznešený, vroucně radostný chvalozpěv, po jehož doznění se posluchači vůbec nechce s dílem loučit…“
Hned druhý den třítýdenního festivalu Smetanova Litomyšl přinesl jednu z nejkrásnějších položek letošního programu. Vzácné a umělecky dokonalé provedení oratoria Král David, meziválečného díla Arthura Honeggera. Nedělní koncert připravil Pražský filharmonický sbor, Prague Philharmonia, tři pěvečtí sólisté a dva recitátoři a s nimi sbormistr a dirigent Lukáš Vasilek, interpret s jasným názorem a pevnou rukou.
SmetaNOVÝ sál otevřeli Beethoven a Prokofjev s Hrůšou
„Vilde Frang, podpořena Jakubem Hrůšou a pozorně a empaticky hrajícími filharmoniky, nadchla cudně dokonalou, neokázalou a bezchybnou hrou, svou vzácnou introvertností.“
„Citová intenzita, které s filharmoniky ve stupňovaném nasazení Hrůša v Prokofjevovi dosáhl, odpovídala tomu, že autorem té mistrovské světové hudby je nezpochybnitelný klasik.“
„Příběh Romea a Julie je sice smutný, tragický, ale přesto krásný a povznášející.“
Organizátoři festivalu Smetanova Litomyšl pokřtili novou podobu amfiteátru na zámeckém nádvoří jako SmetaNOVÝ sál. V sobotu tam po tříleté pauze vrátila koncerty Česká filharmonie s Jakubem Hrůšou. Úvodní koncert letošního ročníku patřil efektnímu Smetanovi, vášnivému Prokofjevovi, nebesky krásnému Beethovenovi a odzbrojujícímu umění norské houslistky Vilde Frang.
AudioPlus | Václav Vonášek: Smetana v úpravě pro dechy je interpretační výzvou
Pro festival Smetanova Litomyšl připravili na 15. června hráči Berlínských filharmoniků, České filharmonie a dalších hudebních těles komorní program se Smetanovou a Mozartovou hudbou nazvaný Dechové gala Berlín & Praha. Kontrafagotista Berlínských filharmoniků Václav Vonášek, který upravil Předehru, Polku a Skočnou ze Smetanovy Prodané nevěsty pro dvanáct dechových nástrojů a kontrabas, v podcastu portálu KlasikaPlus.cz…
Collegium 1704, Janáčkova opera, Drážďanská filharmonie… zkráceně Smetanova Litomyšl
Festival Smetanova Litomyšl aktuálně prožívá zahajovací víkend 67. ročníku. Po něm tedy následuje první úplný týden hlavního programu prestižní české klasickohudební přehlídky. Co všechno nabídne? Portál KlasikaPlus.cz přináší stručný přehled. „Moderní tanec se potkává s klasickou hudbou; staré se potkává s novým,“ anotují pořadatelé pondělní akci v Zámecké jízdárně. Tanečníci Kristián Mensa, Haeni…
VideoPlus | Marek Šulc: Smetanova Litomyšl? Mít otevřené dveře pro každého
Marek Šulc, umělecký ředitel Národního festivalu Smetanova Litomyšl, který je hostem Pikniku s KlasikouPlus.cz, nemá rád stavění světa klasické hudby příliš vysoko nad vše ostatní. S Veronikou Veber Paroulkovou si proto 8. června 2025, několik dní před zahájením 67. ročníku, povídají nejen o nadcházejícím programu, ale i o širších souvislostech, v nichž je hudební přehlídku…
Klasika v souvislostech (95)
Král David. Meziválečný pohled do Bible
„Honeggerův Král David, jeho klíčové dílo, je strhujícím hudebním dramatem o moci, vášni, vině a smíření.“
„Monumentální sborové scény se střídají s lyrickými pasážemi a s hluboce spirituálními žalmy.“
„V historii Pražského filharmonického sboru patří k těm kompozicím, v nichž se umění tělesa zaskvělo na výjimečných koncertech a na stejně ojedinělých nahrávkách.“
Vznešené a sváteční, strohé, přesto plné emocí a hudebních krás a posluchačsky mimořádně sdělné – takové je oratorium Král David švýcarsko-francouzského skladatele Arthura Honeggera, od jehož úmrtí letos uplyne sedmdesát let. Dílo, zkomponované před stoletím, existuje ve dvou verzích – ve starší, komornější a úspornější, a v novější symfonické. A právě ta zazní v neděli 15. června za řízení Lukáše Vasilka na festivalu Smetanova Litomyšl.
David Bazika: Možnosti Smetanovy Litomyšle se radikálně zlepšily
„V případě SmetaNOVÉHO sálu jde o skutečný Gesamtkunstwerk. Podílí se na něm mnoho lidí a mnoho firem.“
„Výhledově přijdou i zcela vlastní scénické produkce.“
„Podílím se na projektu, jaký zažijete jednou za život.“
Na nádvoří zámku vyrostl v rekordním čase moderní divadelní a koncertní prostor, díky němuž vstupuje festival Smetanova Litomyšl do nové éry. Návrh je dílem architekta Josefa Pleskota a scénografa Davida Baziky, technického ředitele festivalu, který v rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz dává nahlédnout do lepších technických možností a toho, co přinesou. Jak říká, konstrukce zastřešení je unikátní. A platí to i o jevišti, pódiu se zapuštěným orchestřištěm a moderní jevištní technikou. Takové asi opravdu nikde jinde není.
Festival Smetanova Litomyšl i letos rozehraje litomyšlské zahrady
Koncertní, operní a baletní program v rámci hlavní řady sedmašedesátého ročníku Národního festivalu Smetanova Litomyšl doprovodí i v letošním roce pestrý program ve Festivalových zahradách, který bude patřit hudbě, divadlu a tanci v interpretaci mladých i etablovaných umělců. Chybět nebudou ani Smetanova výtvarná Litomyšl a Smetanova poetická Litomyšl. Bohatý program letošní Smetanovy Litomyšle, který portál KlasikaPlus.cz představil ZDE,…
Boris Giltburg: Studium nových děl může být frustrující. Nahrávám se
„Z klavírní literatury považuju za nejobtížnější kompozice Wolfganga Amadea Mozarta a Johanna Sebastiana Bacha.“
„Mám rád českou hudbu.“
„Natáčím si nejen své zkoušky, ale také koncerty, a pak je poslouchám, dívám se do not a promýšlím, jaké aspekty hry bych potřeboval zlepšit.“
Světově uznávaný izraelský klavírista ruského původu Boris Giltburg má ve svém repertoáru i ta nejnáročnější díla klavírní literatury. Jejich provedení je schopen obestřít krásou zvukomalebnosti a vtisknout jim krystaličnost znění, přičemž vystižení hloubky interpretace je pro virtuosa často samozřejmostí spojenou s hravým nadhledem. Svůj repertoár před časem rozšířil o vybraná díla Bedřicha Smetany a jedno z nich zahraje v rámci 67. ročníku hudebního festivalu Smetanova Litomyšl.
Jste mladí a chcete si zazpívat v Hubičce? Přihlaste se na Smetanovu Litomyšl!
Národní festival Smetanova Litomyšl přichází s projektem Operní líheň Smetanovy Litomyšle zacíleným na mladé pěvce do třiatřiceti let věku. Ti se mohou přihlásit na konkurz a v roce 2026 se zúčastnit nové festivalové produkce Smetanovy opery Hubička. Konkurzy se uskuteční ve dnech 25. a 27. dubna ve Smetanově domě v Litomyšli, přihlásit se je možné…
Festivalu Smetanova Litomyšl se vrátí genius loci – zámecké nádvoří
„Mozartova Figarova svatba v nastudování Jiřího Heřmana a Václava Lukse s Collegiem 1704 má v Brně premiéru 22. března.“
„Protagonisty operního gala mají být sopranistka Corinne Winters, která se poslední dobou intenzivně věnuje českému repertoáru, a tenorista Pavel Černoch.“
„Sál má přijít na 85 milionů korun, obdobný rozpočet má letošní festivalový program.“
Národní festival Smetanova Litomyšl, jehož 67. ročník se uskuteční od 14. června do 6. července, se po dvouleté pauze vrátí operními představeními a hlavními koncertními programy na zámecké nádvoří. Vznikne tam letní auditorium, nazývané SmetaNOVÝ sál, nově koncipované architektem Josefem Pleskotem. Na festivalu se vystřídají operní soubory z Brna a Prahy, Drážďanská filharmonie, Kremerata Baltica, The King’s Singers, zahraniční i tuzemští sólisté a další orchestry a komorní soubory. V pravidelné spolupráci budou pokračovat Česká filharmonie, Collegium 1704 a Pavel Haas Quartet. Nově se festival víc zaměří i na balet a tanec. Na 48 pořadů se bude prodávat 31.000 vstupenek.
Olga Bezsmertna: Když zpívám Strausse, připadám si jako mezi nebem a zemí
„Strauss je pro mě důležitý skladatel. Určitě bych si jednou ráda zazpívala Maršálku nebo Ariadnu.“
„Mozarta chci zpívat tak dlouho, jak jen to půjde, protože je pro mě něco jako vokální škola.“
„Produkce Rusalky v La Scale byla náročná, speciálně o konci opery jsme měli hodně diskusí s italskou režisérkou Emmou Dante.“
V Praze poprvé vystoupí ukrajinská sopranistka Olga Bezsmertna. Naše publikum už ji mohlo slyšet na loňském festivalu Smetanova Litomyšl, kde zpívala sólový part v Brucknerově Te Deum, ale především ji zná jako Dvořákovu Rusalku z inscenace milánské La Scaly, kterou před časem odvysílal kanál ČT art. Teď se pěvkyně chystá na Čtyři poslední písně od Richarda Strausse, které zazní v rámci koncertu Symfonického orchestru Českého rozhlasu 10. února pod taktovkou Roberta Jindry.





























