Händelova opera Julius Caesar v Egyptě v historicky poučené interpretaci, s Andreasem Schollem, Adamem Plachetkou a dalšími pěveckými hvězdami, otevře 10. července jedenadvacátý ročník Hudebního festivalu Znojmo. Jde o koprodukci s Národním divadlem moravskoslezským v Ostravě, kde se dílo z roku 1724 scénicky dává už v červnu, a to celkem pětkrát. Znojemský festival po trojím uvedení barokní opery nabídne do…
Olomoucké hudební jaro v novém prostoru. Test s FOK a Tomášem Netopilem
„Divácká návštěva nenaplnila záměr vyzkoušení akustiky. Chyběla potřebná rezonanční výplň.“
„Zazněly skladby autorů, kteří se proslavili skladbami pro filmové plátno. To koresponduje s názvem Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK.“
„Náročného houslového partu se ujala mladá, teprve 25letá houslistka původem z Polska Sara Dragan.“
Olomoucké hudební jaro nabízí pestrou paletu zajímavých koncertů, které se konají na rozličných místech Olomouce, kdy vedle známých lokalit jsou objevovány prostory nové. Jedno takové „testování“ se konalo v sobotu 12. dubna v Bea centru. Nová stavba tyčící se do úctyhodné výšky má v přízemí atrium, kde se konají nejrůznější společenské akce a vyzkoušet prostor i jako koncertní sál se u příležitosti vystoupení Pražských symfoniků v čele s Tomášem Netopilem rozhodl management olomouckého festivalu.
Tomáš Netopil míří do údolí řeky Loiry i ke svaté Cecilii
Krátce poté, co se český dirigent Tomáš Netopil zastavil u Pražských symfoniků, aby s nimi provedl několik koncertů a představil novou sezónu, kterou povede jako čerstvý šéfdirigent, zamíří na dvě evropské štace. Třikrát se ujme taktovky francouzského Orchestre National de Pays de la Loire a třikrát bude řídit i Orchestra dell’Accademia Nazionale di Santa Cecilia…
Netopilova první sezóna u Pražských symfoniků
Se snahou akcentovat péči o české skladatele dvacátého století a podpořit mladé české interprety vstupuje do svého nového angažmá Tomáš Netopil, od nadcházející jednadevadesáté sezóny, tedy od podzimu 2025, šéfdirigent Symfonického orchestru hl. města Prahy FOK. Jeho úvodní aktivity by měla korunovat evropská premiéra první verze opery Mariken z Nimègue od Bohuslava Martinů.…
Předjímka Netopilova vedení a další dubnové akce FOK
Šéfdirigent FOK od září 2025 Tomáš Netopil bude řídit koncert již v probíhající 90. sezóně. Jako sólista vystoupí talentovaný houslista Daniel Lozakovich. Koncert se koná 9. a 10. dubna ve Smetanově síni a zazní díla Ludwiga van Beethovena, Ericha Wolfganga Korngolda a Dmitrije Šostakoviče. V cyklu sobotních varhanních matiné se pak 12. dubna představí varhanice…
Netopilova Akademie v Kroměříži láká poosmé mladé hudebníky
I v letošním roce budou moci mladí talentovaní hudebníci strávit dvanáct srpnových dní v historickém centru Kroměříže a v rámci mezinárodní Academy Kroměříž spolupracovat s vybranými interprety a pedagogy včetně Tomáše Netopila, Adama Plachetky, Iva Kahánka nebo Michaely Fukačové. Přihlásit se na osmý ročník programu určeného studentům a mladým profesionálům je možné až do 8. června. Academy…
Netopil, Willi a Adamova na jednom pódiu v pražských Vršovicích
Komorní řada, kterou organizuje pražské Collegium 1704 ve vršovickém kulturním centru Vzlet, přinese další koncert. Vzácnými hosty tentokrát mezi jinými budou houslista a dirigent Tomáš Netopil, cembalistka a děkanka JAMU Barbara Maria Willi či pěvkyně Bella Adamova tvořící dohromady soubor proměnlivého obsazení zvaný Collegium Colloredo. Akce se koná 2. dubna. Collegium Colloredo…
Olomoucké hudební jaro odvypráví mecenášské příběhy
V loňském roce z původních festivalů Dvořákova Olomouc a Olomoucké barokní slavnosti vzešlé Olomoucké hudební jaro oslaví s odkazem na své předchůdce od 3. dubna do 8. května osmašedesáté výročí. Tématem poukazujícím na křehké poměry financování klasicko-hudebního sektoru bude Svět mocných. Pořadatelé tuctem komorních i symfonických projektů upozorní na nezastupitelnou úlohu mecenášů. „Když jsme začali…
Don Giovanni podle Tomáše Netopila v Kolíně nad Rýnem
„Operu oper“, tedy Mozartova Dona Giovanniho nově uvádí Opera Köln v německém Kolíně nad Rýnem. Hudební nastudování tam řídí designovaný šéfdirigent Pražských symfoniků Tomáš Netopil a režie je svěřena Cecilii Ligorio; obsazení je z pohledu českého diváka čistě zahraniční. Premiéra díla o dvou dějstvích se uskuteční 9. března, první repríza pak 12. března. Wolfgang…
Festivalu Smetanova Litomyšl se vrátí genius loci – zámecké nádvoří
„Mozartova Figarova svatba v nastudování Jiřího Heřmana a Václava Lukse s Collegiem 1704 má v Brně premiéru 22. března.“
„Protagonisty operního gala mají být sopranistka Corinne Winters, která se poslední dobou intenzivně věnuje českému repertoáru, a tenorista Pavel Černoch.“
„Sál má přijít na 85 milionů korun, obdobný rozpočet má letošní festivalový program.“
Národní festival Smetanova Litomyšl, jehož 67. ročník se uskuteční od 14. června do 6. července, se po dvouleté pauze vrátí operními představeními a hlavními koncertními programy na zámecké nádvoří. Vznikne tam letní auditorium, nazývané SmetaNOVÝ sál, nově koncipované architektem Josefem Pleskotem. Na festivalu se vystřídají operní soubory z Brna a Prahy, Drážďanská filharmonie, Kremerata Baltica, The King’s Singers, zahraniční i tuzemští sólisté a další orchestry a komorní soubory. V pravidelné spolupráci budou pokračovat Česká filharmonie, Collegium 1704 a Pavel Haas Quartet. Nově se festival víc zaměří i na balet a tanec. Na 48 pořadů se bude prodávat 31.000 vstupenek.
Silentium! ensemble. Nový soubor staré hudby
V roce 2025 se na hudební scéně představuje nové uskupení Silentium! ensemble, které se zaměří na interpretaci zejména předbarokní a barokní hudby, ale „objevovat bude i krásu hudby soudobé“. Uměleckou vedoucí je Tereza Válková, která v letech 2008 až 2024 působila jako sbormistryně souboru Czech Ensemble Baroque dirigenta Romana Válka. Nyní oba soubory…
Dvě premiéry jednou ranou. Česká filharmonie svého posluchače nešetřila
„Teml vybavil svou novotu odvážně utkanými, avšak logicky a posluchačsky relativně dobře sledovatelnými harmoniemi.“
„Blackfordova skladba i přes svou nestabilní kvalitativní úroveň pod Netopilovým vedením dozrála ve šťavnatý plod interpretačního umění.“
„Již první ‚skica‘ dala na vědomí, že se orchestrální těleso nespokojí toliko s pastózním vrstvením barevných ploch.“
Česká filharmonie pod dirigentským vedením Tomáše Netopila naložila rudolfinskému publiku hned dvě světové premiéry významných tvůrců soudobé artificiální hudby Jiřího Temla a Richarda Blackforda. Jako sólistka se v plné záři ukázala violoncellistka Alisa Weilerstein, jež na sebe tradičně upozornila svým virtuózním a osobitě jedinečným přístupem k technicky obtížným a výrazově mnohovrstevnatým místům. Zatímco Temlův Labyrint paměti opětovně potvrdil neotřelost a originalitu svého tvůrce, Blackfordův Koncert pro violoncello a orchestr posluchače zasáhl svou hudební obrazností a deskriptivním nábojem, který však šel místy na úkor hudební přesvědčivosti.
Pětasedmdesátý Janáčkův festival nebude jen o Janáčkovi
Rovný měsíc budou trvat oslavy pětasedmdesátých narozenin Mezinárodního hudebního festivalu Leoše Janáčka, nástupce Janáčkova máje. Od 2. června do 2. července letošního roku přehlídka zakotvená v Ostravě, Hukvaldech a jejich okolí osloví příznivce klasické hudby, opery, operety, jazzu i postav Spejbla a Hurvínka. Po prosincovém představení trojice ústředních programů pořadatelé odhalili kompletní narozeninové plány. …
ČRo D-dur: Hudbu o víkendu vybírá Václav Hudeček
„Ve středu večer si nenechte ujít současný zvuk orchestru Concertgebouw Amsterdam, zazní Prokofjev, Beethoven i Brahms.“
„Celý páteční večer pak bude znít komorní hudba Miloslava Kabeláče.“
„Antonio Salieri a jeho verze často zhudebňovaného námětu Armida, to je opera v neděli v šestnáct hodin.“
Stanice D-dur Českého rozhlasu vysílá výhradně klasiku, a to nepřetržitě. Ve všední dny „od čtyř do osmi“ je v projektu Klasika na dosah prostor dokonce pro nenápadné vzdělávání. Stanice s hudebním názvem je synonymem pro „samou hudbu“, pravidelně proto nahlížíme do jejího vysílání. Co tedy D-dur nabízí v týdnu od 3. do 9. února?
Byčkov objednal, Netopil provede. Českou filharmonii čekají světové premiéry
Dirigent Tomáš Netopil nabídne s prvním českým orchestrem dvě světové premiéry skladeb, které byly napsány na objednávku šéfdirigenta a hudebního ředitele České filharmonie Semjona Byčkova. První z nich je Labyrint paměti od Jiřího Temla, druhou pak Koncert pro violoncello a orchestr s podtitulem Znovuzrození ráje od britského skladatele Richarda Blackforda. Sólistkou violoncellového koncertu bude Alisa…
Tomáš Netopil na antverpském dirigentském stupínku
Dirigent nedávných silvestrovských a novoročních koncertů České filharmonie Tomáš Netopil bude hostem v belgických Antverpách. Společně s ním s Antverpským symfonickým orchestrem vystoupí nedávná vítězka prestižní bruselské soutěže královny Alžběty, violoncellistka Hayoung Choi. Queen Elisabeth Hall 18. ledna uslyší neotřelá díla od Swertse, Lutosławského a Šostakoviče. Jeden koncert, dva vítězové soutěže královny Alžběty. Mnozí posluchači…
Soutok Mozarta a Janulytė v Brně
Lednový program Filharmonie Brno odstartuje mistrovským kurzem a dvojicí abonentních koncertů. Jejich styčným bodem bude osobnost violisty Pavla Nikla, který ve středu 8. ledna povede v Brně jako další z řady sólistů mistrovské kurzy. V následujících dvou dnech bude Nikl vedle houslisty Fedora Rudina sólistou abonentních koncertů brněnské filharmonie, které bude řídit Tomáš Netopil…
Novoroční koncert aneb Jak Camille Saint-Saëns zkazil filharmonikům Silvestra
„Nálady se v jasných a charakteristických polohách střídaly, jak se střídaly žánry i skladatelská jména.“
„Filharmonie s Tomášem Netopilem – dvakrát na Silvestra a dvakrát na Nový rok – skvěle využila příležitost.“
„La valse Maurice Ravela je strhující oslava valčíku, ovšem naprosto jiného, než bývají ty novoroční vídeňské.“
Večer prvního dne roku 2025 patřil v pražském Rudolfinu Novoročnímu koncertu České filharmonie. Nesl se pod taktovkou Tomáše Netopila výhradně ve francouzském duchu, a to velmi půvabně. Bonusem byla pro publikum v sále i pro diváky přímého televizního přenosu neméně půvabná moderace Marka Ebena.
Ivan Vokáč: Označení ‚studentský‘ je devalvace. Saint-Saënsův Violoncellový koncert je mistrovské dílo
„Pro čtyřletého kluka je ovšem basa příliš velká, tak z toho bylo nakonec cello.“
„Na obecnější rovině mi k pozitivnímu přístupu pomáhá žánrová variabilita mých aktivit.“
„K autorské tvorbě mám zatím velký respekt, ale zraje to…“
Na koncertech České filharmonie, které se za řízení Tomáše Netopila konají ve dnech 31. prosince a 1. ledna, vystoupí jako sólista také jeden z koncertních mistrů orchestru, violoncellista Ivan Vokáč. Pro portál KlasikaPlus.cz jsme si povídali nejen o Saint-Saënsově Violoncellovém koncertu, jehož interpretace se ujme, ale také o dalších plánech a projektech, které umělec chystá v roce 2025.
Nuže, milý chasníku! Tucet Smetanových melodií v podání Pavla Černocha
„Osobní dluh podle vlastních slov dosud cítil k opernímu odkazu Bedřicha Smetany.“
„Vrcholem nahrávky jsou – v případě nepřerušeného poslechu CD zcela právem zařazené a zdůrazněné jako poslední tracky – čtyři scény z Dalibora.“
„Upomíná bezděky i na svou neméně jednoznačnou dvořákovskou erudici, totiž že dovede být a je jedním z nejlepších možných Princů v Rusalce.“
Těch melodií je ve Smetanových operách určitě víc než tucet, ale smetanovské album tenoristy Pavla Černocha má dvanáct tracků. A vešly se do nich árie a duety ze šesti oper – tři z Prodané nevěsty, po jedné z Hubičky, Tajemství, Čertovy stěny a Dvou vdov a hned čtyři z Dalibora. Chybějí tedy jen Braniboři v Čechách a Libuše. Po dvaceti minutách zpěvu je však zařazena předehra k Hubičce. Spoluúčinkují Slávka Zámečníková, Mária Porubčinová a Jan Martiník. Českou filharmonii dirigoval v pražském Rudolfinu při studiovém nahrávání v červenci Roku české hudby 2024 Tomáš Netopil.
Ve francouzském rytmu do nového roku s Českou filharmonií
Česká filharmonie se na silvestrovských a novoročních koncertech vrátí do belle époque. Pod taktovkou častého hosta prvního českého orchestru Tomáše Netopila zazní díla francouzských skladatelů přelomu 19. a 20. století. Sólisty budou houslista a umělecký partner orchestru Josef Špaček a violoncellista a koncertní mistr tělesa Ivan Vokáč. Koncerty se konají ve Dvořákově síni Rudolfina 31.…
Tomáš Netopil diriguje Kouzelnou flétnu v Tokiu
Český dirigent Tomáš Netopil tráví první polovinu prosince v japonské metropoli. Na scéně Nového národního divadla v Tokiu bude řídit inscenaci Mozartovy opery Kouzelná flétna, která vznikla v koprodukci festivalu v Aix-en-Provence a Rouenské opery v Théâtre de la Monnaie v roce 2005. Na programu jsou čtyři představení, která se uskuteční mezi 10. a 15. prosincem. Kouzelná flétna…
Janáčkův festival oslaví pětasedmdesátiny. Gratulovat budou Narek Hakhnazaryan i Kněžíková s Plachetkou
V příštím roce završí Mezinárodní hudební festival Leoše Janáčka pětasedmdesát let své existence. U této příležitosti pořadatelé před Vánocemi představili trojici chystaných narozeninových projektů. V Ostravě vystoupí violoncellista Narek Hakhnazaryan, Slezská filharmonie z Katovic nebo Kateřina Kněžíková s Adamem Plachetkou. Festival láká i na unikátní audiovizuální projekt a pro mladé skladatele vypsal soutěž. Pětasedmdesátý ročník Mezinárodního hudebního…
Tomáš Netopil se vydává na sever. Čekají ho koncerty v Polsku a v Norsku
Dirigent Tomáš Netopil se vydává do polské Poznaně k provedení čistě orchestrálního programu 15. listopadu z děl Rossiniho, Mozarta a Dvořáka s tělesem Filharmonia Poznańska. Poté Netopil 21. listopadu v norské metropoli Oslo diriguje hudbu tří českých skladatelů, kteří se každý svým způsobem inspirovali hudbou své vlasti: jsou jimi Leoš Janáček, Bohuslav Martinů a Antonín Dvořák.…
La clemenza di Tito pod Netopilovou taktovkou v Ženevě
Velké divadlo v Ženevě se vrací k inscenaci Mozartovy opery La clemenza di Tito, kterou uvedlo v covidové sezóně 2020/2021 pouze ve streamované podobě. Hudebního nastudování a řízení sboru Velkého divadla v Ženevě a Orchestre de la Suisse Romande se mezi 16. a 29. říjnem ujme český dirigent Tomáš Netopil. Mozartova korunovační opera La clemenza di Tito,…
Příběhy zlomených srdcí na úvod Podzimního festivalu duchovní hudby
„Chci bojovat každý den o to, abych měl lásku.“
„Hymna zamilovaných, tak znělo hlavní téma třetí věty, kdy harfa s flétnou vedou láskyplný dialog.“
„Marlene Lichtenberg prokázala, že je opravdovou operní královnou, svým hlasem vládla stejně mocně jako královna Dido.“
Olomoučtí filharmonici pod taktovkou Tomáše Netopila vdechli život třem tragickým příběhům lásky. Spolu s mužskou sekcí Českého filharmonického sboru Brno, italsko-německou mezzosopranistkou Marlene Lichtenberg a operní legendou Richardem Novákem v roli recitátora zahájili letošní ročník olomouckého Podzimního festivalu duchovní hudby. Zaznělo Preludium z Wagnerova Tristana a Isoldy, Faurého orchestrální suita Pelléas a Mélisanda a nakonec velkolepá kantáta Dido od Jana Nováka.
Janáčkova filharmonie Ostrava zahraje letos naposledy v Opavě
Ostravští filharmonici na začátku září uzavřou čtvrtým večerem tradiční sérii opavských abonentních koncertů, které se do prostor kostela sv. Václava vrátí během první poloviny příštího roku. Dramaturgie posluchačům nabídne legendou inspirovanou Janáčkovu Baladu blanickou, kterou skladatel věnoval tehdejšímu prezidentu Masarykovi k narozeninám, technicky mimořádně náročnou kompozici Rachmaninovovy Rapsodie na Paganiniho téma…
Tomáš Netopil znovu v lektorské roli. Dirigentské kurzy vyvrcholí v olomoucké Redutě
Sotva skončila s hudebním festivalem spojená letní akademie pod názvem Academy Kroměříž, už je její vůdčí umělecká tvář, dirigent Tomáš Netopil, opět v zápřahu. 30. srpna se v olomoucké Redutě završí mezinárodní dirigentské kurzy pod jeho vedením a Moravská filharmonie bude u toho. Jako sólista se představí houslista Sergey Ostrovsky. V rámci kurzů se školí nejmenovaní…
Academy Kroměříž vyhlásila nové laureáty. Za umělecké účasti Tomáše Netopila
„Celkem šedesát mladých umělců se loučilo s týdnem plným silných zážitků a nových uměleckých inspirací.“
„Chlapec publikum strhl k frenetickému potlesku; kdyby se udělovala cena publika, jistě by ji získal.“
„Prostředí Sněmovního sálu je naprosto unikátní.“
Letošní ročník Academy Kroměříž je historií. Trvala od 15. do 23. srpna a tvořila ji jak hudební akademie, tak festival, na kterém se představovali nejlepší účastníci. To vše pod vedením a za účasti špičkových lektorů, včetně uměleckého ředitele Tomáše Netopila. Byl to týden usilovné práce se studenty, kteří přijeli za novými impulsy ke svému dalšímu uměleckému rozvoji; a také týden inspirace nádherným prostředím Arcibiskupského zámku a zahrad i městem Kroměříž.
V Kroměříži se představily budoucí pěvecké hvězdy
„Průvodního slova se ujal David Mareček, který podtrhl významnost celé akce důstojným projevem.“
„Hejtman Zlínského kraje Radim Holiš se vystříhal oficialit a vtipně vedl dialog s dirigentem Tomášem Netopilem.“
„Obecenstvo dokázalo ocenit jak profesionalitu hosta, tak entuziasmus mladých pěvců.“
Slavnostní koncert ve Sněmovním sále Arcibiskupského zámku v Kroměříži se v neděli 18. srpna konal v rámci letošního ročníku letní hudební akademie. Pod vedením jejího uměleckého ředitele Tomáše Netopila hrála Moravská filharmonie Olomouc a představily se naděje operní scény, sopranistky Nina Krížová a Anastasiia Babiiuk a barytonista Radek Martinec; hostem byl tenorista Daniel Matoušek. Koncert „s Dvořákem a Smetanou“ byl věnován letošnímu Roku české hudby.


























