Nuže, milý chasníku! Tucet Smetanových melodií v podání Pavla Černocha
„Osobní dluh podle vlastních slov dosud cítil k opernímu odkazu Bedřicha Smetany.“
„Vrcholem nahrávky jsou – v případě nepřerušeného poslechu CD zcela právem zařazené a zdůrazněné jako poslední tracky – čtyři scény z Dalibora.“
„Upomíná bezděky i na svou neméně jednoznačnou dvořákovskou erudici, totiž že dovede být a je jedním z nejlepších možných Princů v Rusalce.“
Těch melodií je ve Smetanových operách určitě víc než tucet, ale smetanovské album tenoristy Pavla Černocha má dvanáct tracků. A vešly se do nich árie a duety ze šesti oper – tři z Prodané nevěsty, po jedné z Hubičky, Tajemství, Čertovy stěny a Dvou vdov a hned čtyři z Dalibora. Chybějí tedy jen Braniboři v Čechách a Libuše. Po dvaceti minutách zpěvu je však zařazena předehra k Hubičce. Spoluúčinkují Slávka Zámečníková, Mária Porubčinová a Jan Martiník. Českou filharmonii dirigoval v pražském Rudolfinu při studiovém nahrávání v červenci Roku české hudby 2024 Tomáš Netopil.
Na samém konci ledna 2025 čeká tenoristu Pavla Černocha Janáčkova Glagolská mše s Českou filharmonií, úkol, který si vysnil Sir Simon Rattle. Na koncertě se v Rudolfinu podílejí s Pražským filharmonickým sborem sopranistka Iwona Sobotka, altistka Lucie Hilscherová a basista Jan Martiník. S Janáčkem je ostatně Pavel Černoch spojován v poslední době hodně, role v jeho operách zpívá po celé Evropě a hostoval tak například před rokem i v Chicagu. V březnu se například podílí na inscenaci Káti Kabanové v Mnichově… Aktuální je však pro něj v této sezóně i Šostakovičova Lady Macbeth Mcenského újezdu.
Osobní dluh podle vlastních slov Pavel Černoch dosud cítil k opernímu odkazu Bedřicha Smetany. Že se mu jej podařilo splatit v roce dvoustého výročí narození skladatele, navíc za přispění České filharmonie a Tomáše Netopila, za to je vděčný.
A že se podařilo výsledek čtyřdenní letní studiové práce vydat na CD jen o několik málo měsíců později? Za to mohou být vděčni posluchači.
Album nazvané jednoduše Pavel Černoch – Smetana Arias obsahuje jedenáct pěveckých čísel. Pěvcův hlas je lahodně nosný, mladistvý, jasně otevřený, vedený sebejistě v kantilénách až do nejvyšších poloh, i v dolním rejstříku ve spojení s dikcí jedinečně zabarvený, plný emocí. Jako sólista zpívá italský, francouzský i německý repertoár, ale slovanský je mu pochopitelně neméně blízký, ne-li nejbližší.
Vrcholem nahrávky jsou – v případě nepřerušeného poslechu CD zcela právem zařazené a zdůrazněné jako poslední tracky – čtyři scény z Dalibora. Pavel Černoch má dostatek mocnosti a síly, dechu i charismatu a šíře výrazu, aby rytíře – kterého zatím na scéně neztvárnil – obdařil spektrem od široce vyklenutého neuspěchaného lyrického náboje až po dostatečně přesvědčivý dramatický patos. V duetu s Miladou mu je skvělou partnerkou Mária Porubčinová.
Album obsahuje pravé hity, jako je duet Věrné milování, árie Jak možno věřit i zábavný výstup Nuže milý chasníku – Znám jednu dívku z Prodané nevěsty s kultivovaným Janem Martiníkem. Pavel Černoch by se Slávkou Zámečníkovou tvořil ideální dvojici, kdyby dnes někdo – čtyři desítky let po legendární a doposud poslední nahrávce s Gabrielou Beňačkovou, Petrem Dvorským a Zdeňkem Košlerem – chtěl natočit kompletní Prodanou nevěstu… Mladá slovenská sopranistka, absolventka bratislavských a berlínských škol, zpívá od roku 2020 ve Vídeňské státní opeře, hostuje v Pařížské opeře, v berlínské Státní opeře i ve Slovenském národním divadle a v pražském Národním divadle… Mařenku zpívá krásně.
Árii Lukáše z druhého dějství Hubičky obdařuje Pavel Černoch větším podílem energie ve vokální lince, než bývá obvyklé u měkkých, jen lyrických tenorů. Stejně tak v případě árie Vítka z opery Tajemství. Upomíná tak bezděky i na svou neméně jednoznačnou dvořákovskou erudici, totiž že dovede být a je jedním z nejlepších možných Princů v Rusalce…
Skvostem je na jeho smetanovském albu melodicky vyklenutá árie Ladislava Když zavítá máj ze Dvou vdov, která poslech CD otvírá tím nejkrásnějším možným způsobem. Naopak nejméně frekventovanou v běžném uvádění jednotlivých operních čísel – na koncertech, v rozhlase i na nahrávkách – je lyrická posmutněle roztoužená árie Jarka z druhého dějství Čertovy stěny: příklad novější modernosti i neutuchající invence a krás skrytých v poslední Smetanově opeře.
Stopáž CD je bez minuty hodinová. Pokud by se snad našly vhodné ukázky z Braniborů a Libuše, aby tu byl operní Smetana „kompletní“, vešly by se. Ale to není podstatné. Smetanovský recitál Pavla Černocha je v tuzemském kontextu mimořádným počinem. Jako titul i z ryze interpretačního hlediska. Ani se nechce věřit, že pěvec tohoto formátu, v Roce české huby 2024 padesátiletý, má podobné profilové či sólové CD teprve první.
Foto: z archivu P. Černocha, Lenka Hatašová, Alfheidur Erla, Sergi Panizo
Příspěvky od Petr Veber
- Pohledem Petra Vebera (61)
Dirigenti ve výskoku i v podřepu - AudioPlus | Václav Luks: Johann Sebastian je obyvatelem hudebního Olympu
- Martinů v souvislostech (20)
Šestá. Symfonické fantazie, nebo symfonie? - Jaká byla nejsevernější Rybovka letošních Vánoc
- Novoroční koncert aneb Jak Camille Saint-Saëns zkazil filharmonikům Silvestra
Více z této rubriky
- Dvojalbum s písněmi skladatelky Slávy Vorlové je objevnou sondou do minulosti
- Proč bychom se netěšili… když máme komplet Smetanových oper
- Nová česká komorní hudba. Výzva SoundCzechu umožnila vznik dvacítky nahrávek
- Osm a půl opery na sedmnácti discích
Kompletní Smetana z různých zdrojů - Smetanovské album Petra Popelky
- Brouček a Osud aneb Janáček mezi Jenůfou a velkým stářím
- Vodička s Marečkem, koncertní mistr s ředitelem
- Pucciniovské hity i rarity na nahrávkách roku 2024
- Mezinárodní muzicírování v komorní tvorbě Miloslava Kabeláče
- Písně Kateřiny Kněžíkové a Jakuba Hrůši. Symfonické i komorní