Academy Kroměříž vyhlásila nové laureáty. Za umělecké účasti Tomáše Netopila
„Celkem šedesát mladých umělců se loučilo s týdnem plným silných zážitků a nových uměleckých inspirací.“
„Chlapec publikum strhl k frenetickému potlesku; kdyby se udělovala cena publika, jistě by ji získal.“
„Prostředí Sněmovního sálu je naprosto unikátní.“
Letošní ročník Academy Kroměříž je historií. Trvala od 15. do 23. srpna a tvořila ji jak hudební akademie, tak festival, na kterém se představovali nejlepší účastníci. To vše pod vedením a za účasti špičkových lektorů, včetně uměleckého ředitele Tomáše Netopila. Byl to týden usilovné práce se studenty, kteří přijeli za novými impulsy ke svému dalšímu uměleckému rozvoji; a také týden inspirace nádherným prostředím Arcibiskupského zámku a zahrad i městem Kroměříž.
Sněmovní sál Arcibiskupského zámku hostil v jednom týdnu už podruhé koncert účastníků mezinárodní akademie – sjeli se sem z pěti zemí světa. Celkem šedesát mladých umělců se ve čtvrtek 22. srpna večer loučilo s týdnem plným silných zážitků a nových uměleckých inspirací. Z nich byli vybráni nejlepší, kteří se mohli před plně navštíveným sálem představit svým uměním.
Večer zahájil v roli moderátora David Mareček, který tentokrát šetřil slovy a dal zelenou smyčcovému kvartetu mladých dívek. První housle Evy Mertové se zářivou špičkou zaujaly intonační i technickou suverenitou. Druhé housle Alžběty Domicové něžně hladily, viola Valentýny Burešové upoutala sametovým témbrem a violoncello Barbory Švábové pevně drželo celek v rytmické soudržnosti. Smyčcový kvartet, op.76: č.2 „Kvintový“ – Allegro Josepha Haydna byl vyvážený tempově i barevně; hráčky předsvědčily o dobré sehranosti.
Soprán Veroniky Zaplatilové se nesl sálem v árii o měsíčku z opery Rusalka Antonína Dvořáka za citlivé a bezpečné klavírní spolupráce Tomáše Kalouska a dával znát, že jeho cesta na operní scény bude možná nějaký čas trvat, ale že je bezpečně nastavena. Schumannův Koncert pro violoncello a orchestr, op.129, část Langsam přednesl David Pěruška za klavírní spolupráce Moniky Bažantové Vavříkové. Sólista zaujal schopností ponořit se do niterného přednesu a procítěného výrazu, za citlivé spolupráce klavíristky. Baladu F dur, op. 38 Fryderika Chopina zahájila klavíristka Eva Emilia Rautner klidným přednesem úvodní části, aby následně překvapila nástupem mohutného forte attacca a uhranula publikum schopností robustního akordického dramatického přednesu, plného vnitřního napětí. Sonáta pro housle a klavír – Intermezzo (Très lent et calme) přinesla zcela kontrastní náladu. Houslistka Miriam Magdalena Haniková, s klavírní asistencí Martiny Mergentalové, tvořila barevnou paletu tónů, kterým dal impresionistickou tvář skladatel Francis Poulenc. Árie Vissi d´arte z opery Tosca Giacoma Pucciniho v podání běloruské zpěvačky Yaniny Ulasevets přenesla publikum zase do jiného světa, spolu s Tomášem Kalouskem, který se projevil jako citlivý a pohotový partner. Barevný a objemný hlas pěvkyně už nepotřebuje tolik pedagogického vedení, jako spíš zátěž denního divadelního provozu, což se jí jistě brzy splní. Posledním účinkujícím byl Filip Fehér na housle, jinoch ani ne patnáctiletý, jehož zaťatá snaživost vdechla energii Cikánským melodiím, op. 20 Pabla de Sarasateho. Nadchl publikum svěží a samozřejmou muzikalitou, pevným tónem se zářivým diskantem a technickou zdatností, se kterou se může rovnat daleko starším houslistům. Ve spolupráci s Eliškou Minářovou u klavíru byli technicky a rytmicky suverénní. Chlapec strhl publikum do frenetického potlesku, a kdyby se dávala cena publika, jistě by ji získal.
Po přestávce přišlo netrpělivě očekávané oceňování studentů, přičemž všichni už věděli, že ti, které v první polovině večera slyšeli hrát, patří mezi oceněné. Vyhlašování laureátů patřilo opět Davidu Marečkovi, ale předávání cen, z nichž nejhodnotnější byla luxusní skleněná mísa z dílny domácí firmy Frajt, která je partnerem Academy Kroměříž, si nenechali ujít zainteresovaní organizátoři a podporovatelé.
Zvláštní cenu Academy Kroměříž dostala violoncellistka Barbora Švábová, studentka prvního ročníku konzervatoře v Kroměříži, kterou vedla Michaela Fukačová. Cenu předával umělecký ředitel a dirigent Tomáš Netopil. První cenu předával radní pro kulturu města Kroměříže Jiří Kašík a dostala ji houslistka Miriam Magdalena Haniková, studentka HAMU, vítězka několika mezinárodních soutěží, již na kurzech vedl Fedor Rudin. Druhou cenu předávala ředitelka ZUŠ Kroměříž Ivona Křivánková a získala ji klavíristka Eva Emilia Rautner, studentka vídeňské univerzity ze třídy Vladimira Kharina. Na kurzech ji vedl klavírista Ivo Kahánek. Třetí cenu šla z rukou výkonné ředitelky Academy Jany Kubáčové, která je současně i ředitelkou Kulturního a kreativního centra Zlín. Cenu dostala Yanina Ulasavets, absolventka HAMU, dlouhodobě žijící v Praze. Sopranistku na kurzech vedla Kateřina Kněžíková. „V jednom týdnu je samozřejmě možné jen otevřít studentovi možnost jeho dalšího vývoje a nasměrovat ho. Když pochopí jádro problému, efekt nastává ihned. Je ale samozřejmě nutné, aby v nastoleném směru pokračoval, vývoj osobnosti umělce se odehrává v dlouhodobém horizontu. Jestliže má umělec silnou vůli a touhu růst, je efekt téměř okamžitý. A tu vůli a touhu mají všichni naši frekventanti nadstandartní…“ pochvalovala si své svěřence lektorka a renomovaná sopranistka.
Violoncellovou sekci vedla Michaela Fukačová, brněnská rodačka, dlouhodobě žijící a působící v Dánsku. „Já se do Kroměříže vracím jako domů, o prázdninách jsem tu byla pravidelně u babičky a dědečka, který působil na gymnáziu a jako zdejší regenschori. Jsem tu na akademii popáté, první dva ročníky byly bez violoncella. Studenti jsou vynikající, mám jich osm a vybrat mezi nimi nejlepšího, to pro mě bylo srdcervoucí. Nakonec jsem vybrala místní studentku konzervatoře, jde teprve do druhého ročníku konzervatoře, ale už dnes je jisté, že je to výjimečný talent,“ chválila oceněnou svěřenkyni Barboru Švábovou.
„Pro nás byl festival skvělý směrem k veřejnosti. Jedná se o program, který vznikl původně jako doprovodná část letní hudební akademie. A právě studentská akademie na špičkové úrovni, propojení teorie s praxí a vytvoření jedinečných příležitostí je to, co pro nás má největší hodnotu. To, co v našich frekventantech zůstane, neopadne s uzavřením koncertního sálu,“ prohlásila výkonná ředitelka Jana Kubáčová po závěrečném koncertě.
Po slavnostním aktu vyhlašování nových laureátů Academy Kroměříž za rok 2024 následoval ještě další hudební program. Zazněla výjimečná skladba Fantazie na téma Thomase Tallise od Ralpha Vaughana Williamse, britského skladatele. Vytvořil ji v roce 1910 pro třísborový festival v katedrále v Gloucesteru. „Na základě renesančního tématu vedou dialog dva smyčcové orchestry se sólovým smyčcovým kvartetem. Orchestry jsou tvořeny ze členů Akademického komorního orchestru, ve kterém hrají studenti z pěti států, a smyčcového kvarteta, složeného z pedagogů Akademie. Prostředí Sněmovního sálu je pro provedení této skladby naprosto unikátní,“ prozradil dirigent Tomáš Netopil.
Jeho slova se potvrdila. Vznosná a majestátní melodie se odvíjela v duchovním rázu z pianissima v houslích a postupně dynamika narůstala v obou orchestrech, které seděly, v případě houslí i stály proti sobě, a tvořily dynamické oblouky. Dirigent nabízel efektní kontrastní plochy a měl pečlivě dynamicky vystavěný celek. Efektní byla sóla prvních houslí a violy, vedly spolu emočně plnokrevný dialog. Závěr gradoval v mírném accelerandu s vrcholící energií a úderností a v dynamických vlnách se postupně vytratil do v meditační náladě. Vše uzavřel tichý zvon, nesoucí se zvenku, tiše odbíjející devět hodin. Počítal dirigent i s tímto efektem? Kdo ví, ale vyšel na výbornou. Provedení mělo nadšený ohlas. Byla to vynikající tečka nejen za koncertem, ale i za celou Academy Kroměříž 2024.
Foto: Academy Kroměříž / Pavel Petruška a Vítek Šmahel
Příspěvky od Karla Hofmannová
- Ve stylu Vídně. Šarmantní závěr Mahlerova festivalu v Jihlavě
- Bratislavské Příhody lišky Bystroušky hledají pravdivost a svobodu. V baletně podané inscenaci
- Povzbuzení lidem postiženým povodněmi. Musica Florea a Motýli ve Šternberku
- Harmonia Moraviae zahájila v duchu Roku české hudby. Zněla opět Má vlast
- Petr Popelka uchvátil inauguračním koncertem. Vstoupil do dějin Vídeňských symfoniků