Hudba, humanita, to je motto letošního ročníku Mezinárodního hudebního festivalu Lípa Musica, jehož hlavní koncertní řada se uskuteční mezi 5. zářím a 1. listopadem. Společně s novým uměleckým garantem, violoncellistou Tomášem Jamníkem, s nímž umělecká rada festivalu sestavila letošní program, se přehlídka v kontextu osmdesátého výročí konce druhé světové války a současně i aktuálně probíhajících konfliktů…
Pod křídly Anděla. Collegium Marianum zahájilo Barokní podvečery
„I tím nejhustším melodickým vyšíváním nás Jana Semerádová provází s naprostou lehkostí a samozřejmostí, očividným zápalem a láskou ke své profesi.“
„Soubor si dokáže společně užít a vyzdvihnout táhlé disonance i naprosto přesně a s jistotou společně tepat při běhavých unisonech.“
„Prožitek Hany Blažíkové všechny ostatní dojmy přebil.“
Čerstvá spoludržitelka ceny Anděl Hana Blažíková se 7. dubna stala protagonistkou prvního Barokního podvečera letošního roku, který byl příznačně (a poněkud jasnovidecky) nazván Pod křídly andělů. Koncert odehrávající se v Císařském sále Lobkowiczkého paláce byl tentokrát zasvěcen tvorbě Johanna Sebastiana Bacha. Nebyla by to však Jana Semerádová, umělecká vedoucí souboru Collegium Marianum, kdyby do programu „nepropašovala“ něco navíc.
Hana Blažíková s bratranci příjmení Bach
Pražský cyklus komorních koncertů staré hudby připravovaných souborem Collegium Marianum vstupuje do své pětadvacáté sezóny. Úvodní koncert jubilejního ročníku připomene nadčasovou krásu árií z duchovních kantát Johanna Sebastiana Bacha, a to v sólovém podání sopranistky Hany Blažíkové. Bach se jakožto skladatel s širokým rozhledem inspiroval rozličnými hudebními styly, a to včetně italského ariosa či francouzské…
Čtvrtstoletí Barokních podvečerů v režii Collegia Marianum
Pražský cyklus komorních koncertů staré hudby připravovaných souborem Collegium Marianum vstupuje do své pětadvacáté sezóny. V rámci jarní řady pořadatelé přichystali trojici koncertů se zaměřením na rozmanitost národních stylů a jejich prolínání v barokní Evropě v kontextu duchovní i světské tvorby. V hlavní roli bude především francouzský repertoár. V pondělí 7. dubna odstartuje v prostorách Lobkowiczkého paláce na…
Dvořákovo Příbramsko. Festivalové koncerty od dubna do června
Tucet různých míst a sedmnáct koncertů. Taková bude nabídka 56. ročníku Hudebního festivalu Antonína Dvořáka, pořádaného v Příbrami a širším okolí. Přehlídku otevře 22. dubna Drážďanská filharmonie Schumannovou a Brahmsovou hudbou a 3. června ji uzavře zlínská filharmonie se sbory a sólisty provedením Orffovy kantáty Carmina burana. Připraven je také Den s Antonínem Dvořákem se dvěma desítkami…
Pražské Barokní podvečery se na závěr roku přesunuly do vánočního Říma
„Soubor přináší hudbu, kterou běžně na koncertech neslýcháme, ale která si plně zaslouží, aby v koncertních sálech znovu zněla.“
„Energetická lavina pokračovala i po příchodu zpěváků.“
„Recitativy se díky sólistům staly živoucím organismem, ne pouze ‚vycpávkou‘ mezi áriemi, a pěvci na sebe navazovali s neobvyklou elegancí.“
Poslední Barokní podvečer roku 2024 přinesl 30. prosince do kostela sv. Šimona a Judy vánoční repertoár z Říma počátku 18. století. Collegium Marianum při koncertu s názvem Il Natale Romano opět oslnilo už výběrem programu, ve kterém dokonce figurovala i jedna česká premiéra, a spolu s pěticí sólistů vytvořilo vánoční atmosféru v originálním pojetí a zapamatování hodnou tečku za starým rokem. Soubor nezastavilo ani onemocnění dvou sólistů a zima v koncertní síni.
Collegium Marianum v inspiraci Římem
V rámci cyklu Barokní podvečery, který pořádá starohudební ansámbl Collegium Marianum, bude k mání vánoční pořad zvaný Il natale Romano. Kromě tělesa vedeného uměleckou vedoucí a flétnistkou Janou Semerádovou vystoupí také pětice vokálních sólistů. Akce se koná 30. prosince v pražském kostele sv. Šimona a Judy. Vánoční koncert Collegia Marianum přenese posluchače do barokního Říma, kterému…
Jana Semerádová obdržela francouzský Řád umění a literatury
Umělecká vedoucí souboru Collegium Marianum, flétnistka, sólistka, dramaturgyně, badatelka a pedagožka Jana Semerádová 4. prosince převzala z rukou z rukou francouzského velvyslance Řád umění a literatury v hodnosti Rytíř. Ocenění získala za zásluhy v oblasti šíření francouzské barokní hudby a kulturního dědictví Francie. Francouzský Řád umění a literatury uděluje francouzské ministerstvo kultury za významné zásluhy na poli literatury…
Svatováclavský hudební festival chystá České vánoce s loutkami a barokní hudbou
Koncertní řada Hudebních výletů Svatováclavského hudebního festivalu se blíží k závěru. Do 12. prosince ji však čeká ještě celkem šest produkcí, které načne ve Frýdku-Místku michnovský program barokního souboru Ensemble Inégal uměleckého vedoucího Adama Viktory. Dále se diváci mohou těšit například na loutkové hudební představení souborů Buchty a loutky a Collegium Marianum. Na…
Čas adventní, čas milý aneb Advent ve výročních obyčejích a zvycích
V pořadatelství Collegia Marianum v rámci cyklu Setkávání s barokem se 30. listopadu uskuteční hudebně-dramatické pásmo pro rodiče a děti. Zájemci se sejdou odpoledne od půl čtvrté v pražské Melantrichově ulici. „Víte, kdo byly Lucky, Barbory, Perchty, které chodívaly v adventu po venkovských chalupách? Odkud přišel Ambrož, kdo byl Mulišák a co prováděl Káliš?“ záhadně anotují…
Collegium Marianum ukazuje, jak posluchačům přibližovat i méně známou starou hudbu
„Koncert s podtitulem Il piacer delle dame zalahodil uchu i oku.“
„Nebylo nesnadné zavřít oči a nechat se unést do první poloviny 18. století a v myšlenkách být návštěvníkem nějaké aristokratické slavnosti, třeba na dvoře Ludvíka XV.“
„Celým koncertem s pečlivě vystavěným programem zaměřeným zejména na francouzské nositele italské barokní tradice, provázela hudba Jeana-Marie Leclaira.“
Druhý koncert podzimní řady Barokních podvečerů Collegia Mariana, který se uskutečnil 13. a 14. listopadu v Mramorovém sále v prostorách nově zrekonstruovaného Clam-Gallasova paláce v Praze, představil posluchačům barokní tvorbu zejména italské a francouzské provenience. Právě spojení italského a francouzského hudebního stylu bylo jedním z leitmotivů večera.
Italská virtuozita a francouzská noblesa dvakrát v Clam-Gallasově paláci
Podzimní řada čtyřiadvacáté sezóny cyklu Barokní podvečery, kterou pořádá soubor Collegium Marianum, bude pokračovat dvojicí koncertů v prostorách nově zrekonstruovaného Clam-Gallasova paláce v pražské Husově ulici. Ve dnech 13. a 14. listopadu tam pořádající těleso za řízení flétnistky Jany Semerádové uvede ukázky z instrumentální tvorby italských či Itálií ovlivněných barokních autorů. Il piacer delle dame,…
Když virtuozita není exhibicí. Barokní podvečer s Collegiem Marianum
„Pokud by náhodou někomu nestačila tato dramaturgická propojenost, nabízí Jana Semerádová ještě další rovinu, tedy práci s virtuózním prvkem.“
„Virtuozitu používali interpreti k maximálnímu vyjádření obsahu a temperamentu skladby, nikoliv k vlastní exhibici.“
„Velice svěží interpretace ve skvěle zvoleném tempu a bez zbytečných předělů mezi variacemi přinesla efektní závěrečnou gradaci.“
Novou sezonu oblíbené koncertní řady Barokní podvečery zahájilo Collegium Marianum v Tereziánském sále Břevnovského kláštera. V úterý 22. října nám Jana Semerádová znovu ukázala, jak zaujmout koncertní dramaturgií, a spolu se svými kolegy ze souboru i to, jak s pokorou, ale zároveň s kýženým efektem přistupovat k virtuózním skladbám. To vše s podtextem oblíbeného barokního tématu, la folia.
Collegium Marianum zahájí Barokní podvečery
Podzimní řada Barokních podvečerů započne 22. října v Břevnovském klášteře. Účinkuje „domácí“ Collegium Marianum umělecké vedoucí Jany Semerádové, která se rovněž zhostí sólového partu na své flauto traverso. S koncertní mistryní Lenkou Torgersen umělci uvedou různá zpracování hudebního tématu barokní hudby známého jako La Follia. S barokním Římem, jemuž je tematicky věnována letošní řada…
Piccoli. Collegium Marianum nabízí tvůrčí dílny pro děti a hravé dospělé
Collegium Marianum připravilo hudební, výtvarné a pohybové dílny pro děti i dospělé pod názvem Piccoli 2024. Letošním tématem bude příroda a dílny se uskuteční ve dvou městech a dvou galeriích. Druhý říjnový víkend zvou Piccoli ve spolupráci s Národní galerií Praha dětské návštěvníky do prostor Anežského kláštera. Collegium Marianum připravuje v rámci svých edukativních aktivit projekt…
Interpretační kurzy houslistky Lenky Torgersen
V šesti termínech od 4. října do 13. prosince pořádá Collegium Marianum interpretační kurzy hry na barokní housle pod vedením koncertní mistryně souboru Lenky Torgersen. Konat se budou v Melantrichově ulici v č. 19 na Praze 1. Podzimní program soubor Collegium Marianum, který se v nedávné době představil na Svatováclavském hudebním festivalu a který začátkem…
Svatováclavský hudební festival ve třetím zářijovém týdnu. S českými interprety a českou hudbou
Moravskoslezská hudební přehlídka pojmenovaná po českém patronovi svatém Václavovi vstupuje v polovině září do druhé poloviny jednadvacátého ročníku. Pětici koncertů nadcházejícího týdne propojuje téma Roku české hudby a české interpretace. Nabídce vévodí soubory zaměřené na starou hudbu, do Ostravy ovšem zavítá i Prague Philharmonia nebo sedmdesátiletý Vojenský umělecký soubor Ondráš. AKTUALIZACE: Z důvodu povodňové…
Aktualizováno Číst dál…
Dvakrát v Jáchymově. Fischerův festival přivítá i Hanu Blažíkovou
Prologem v kostele sv. Jáchyma v krušnohorském Jáchymově už za pět dní začíná desátý ročník Mezinárodního hudebního festivalu J. C. F. Fischera. Událost přinese celkem pět koncertů na pěti místech karlovarského okresu a za svůj zahajovací si zvolila vystoupení Karlovarského symfonického orchestru společně s věhlasným trumpetistou Reinholdem Friedrichem dva dny po prologu 29. srpna…
Acis a Galatea jako hravá cesta k nesmrtelnosti. Skončily 25. Letní slavnosti staré hudby
„Skrze trochu ironizované nadužívanie gest a mimiky v štýle barokového divadla odľahčuje miesta, ktoré by dnešnému obecenstvu mohli pripadať prázdne sentimentálne.“
„Semerádová je inšpiratívnou líderkou a svoje predstavy dokáže dobre komunikovať.“
„Helena Hozová pojímala Galateu ako kultivovanú, očarujúcu nymfu, ktorá si je svojho šarmu a vplyvu vlastne celkom vedomá.“
Tradičné pražské Letní slavnosti staré hudby zavŕšilo v utorok 6. augusta scénické uvedenie Händlovej opery Acis a Galatea na javisku Divadla ABC. Dielo zaznelo v naštudovaní Collegia Marianum vedeného Janou Semerádovou a bábkohereckého súboru Buchty a loutky v réžii Víta Bruknera. Inscenácia mala premiéru už v roku 2017 v rámci Lednicko-valtického hudebního festivalu. Poučená interpretácia, nápaditá koncepcia a pôvabný humor boli vyzdvihovanými atribútmi už vtedy – a kúzlu Händlovej hudby pomohli naplno vyznieť aj o sedem rokov neskôr. Nezabudnuteľnou hlavnou protagonistkou bola pritom v pôvodnom naštudovaní sopranistka Patrícia Burda Janečková, pamiatke ktorej bolo predstavenie venované.
Collegium Marianum v Německu s díly barokních mistrů
Barock perfekt, Grandi maestri zní název zahraničního koncertu pražského starohudebního souboru Collegium Marianum. V německém Erfurtu v rámci festivalu MDR Musiksommer spolu s ním vystoupí španělská sopranistka Elionor Martínez Lara. Uměleckou vedoucí projektu je Jana Semerádová a akce se koná 11. srpna. „Když se na pódiu objeví pražský originální zvukový soubor Collegium Marianum, je…
Acis a Galatea na závěr Letních slavností staré hudby ve vzpomínce na Patricii Janečkovou
Letošní Mezinárodní festival Letní slavnosti staré hudby spěje do finále. V úterý 6. srpna jej uzavře scénické provedení opery Acis and Galatea Georga Friedricha Händela v pražském Divadle ABC. Rezidenční Collegium Marianum operu uvede ve spolupráci se souborem Buchty a loutky od sedmé hodiny večer. Představení je věnováno památce loni zesnulé sopranistky Patricie…
Jana Semerádová: Vášeň pro badatelské zlatokopectví se mě drží dodnes
„Atmosféra krásných pražských sálů podstatně dokresluje umělecký zážitek.“
„Po umělcích požadujeme prakticky nový, na míru šitý program, který bude ladit s tématem daného ročníku.“
„Před pětadvaceti lety jsem vše přepisovala ručně, pravidelně jsem navštěvovala archivy nebo jsem si nechávala posílat noty na mikrofilmu. Byla v tom určitá poetika.“
Flétnistka a muzikoložka Jana Semerádová je již řadu let neodmyslitelnou součástí české hudební produkce v oblasti historicky poučené interpretace. Se svým souborem Collegium Marianum zrealizovala množství netradičních projektů, založených na vlastní badatelské činnosti, mj. také v rámci koncertního cyklu Barokní podvečery. Collegium Marianum je též rezidenčním souborem Letních slavností staré hudby, které pod dramaturgickým vedením Jany Semerádové letos slaví již 25 let od založení.
Letní slavnosti staré hudby na úvod rozezní středověký andělský obraz
Mezinárodní festival Letní slavnosti staré hudby po pětadvacáté rozezní letní Prahu. V úterý 16. července přehlídku v emauzském kostele Panny Marie a slovanských patronů zahájí česko-vlámský projekt souborů Oltremontano Antwerpen a Tiburtina Ensemble inspirovaný oltářním triptychem Bůh Otec se zpívajícími a hrajícími anděly Hanse Memlinga. Ročník věnovaný tematice snění a imaginace v různých kontextech hudby starších období,…
Barokní podvečer v první letní den. Collegium Marianum ve Strahovském klášteře
Barokní podvečer zvaný Gloires Romaines. Árie, duety a taneční suity z oper Georga Friedricha Händela a Jeana-Philipa Rameaua zazní 20. června v Letním refektáři Strahovského kláštera. Vystupující soubor Collegium Marianum jako tradičně umělecky vede Jana Semerádová. Vokalisty-sólisty budou Vojtěch Semerád (tenor) a Chantal Santon Jeffery (soprán). Antický Řím byl studnicí inspirace pro tvůrce barokní opery,…
Apollón a Dionýsos Jany Semerádové a Collegia Marianum
„Bravurní a svůdně koncertantní tóny flauty traverso Jany Semerádové, to byl slunce svit, pod nímž city roztály.“
„Příčná flétna nalezla ideálně barevný souzvuk v houslemi Magdaleny Malé a jeho kouzlo násobil stylově rovný tón obou barokních nástrojů.“
„Hana Fleková vládne energií, výtečným frázováním a zjevným prožitkem, ostatně v souladu s celým ansámblem.“
V Tereziánském sále Břevnovského kláštera se 21. května konal další koncert hudebních představení souboru Collegium Marianum, prezentovaných již čtyřiadvacátým rokem jako Barokní podvečery. Na programu byly skladby od Händela, Geminianiho, Corelliho a Quentina. A publikum, ve smyslu citátu Claudia Monteverdiho s povzneseným duchem po vyslechnutí dobré hudby, přijalo nepochybně vlídněji i deštivý závěr večera.
Vladislava Kopecká: Budoucnost v Pardubicích vidíme optimisticky
„Festival vhodně doplňuje klasickou až konzervativní abonentní řadu orchestru.“
„Každý projekt je individuální, snažíme se vkusně spojit architekturu i akustiku kostelů a sálů s konkrétní dramaturgií a obsazením.“
„V příští sezóně nebude chybět ani premiéra, kterou na naši objednávku napsal skladatel Lukáš Hurník.“
Komorní filharmonie Pardubice má v květnu napilno. Vrcholí Pardubické hudební jaro, orchestrální sezóna ještě nekončí a ta nová je již nachystaná a čerstvě zveřejněná. A právě v tomto hektickém období KlasikaPlus.cz oslovila manažerku orchestru a festivalu Vladislavu Kopeckou, která v hodnocení ani plánech nešetří optimismem. Zdá se, že v Pardubicích se daří nejen perníku, ale i kultuře. A příští sezóna ukáže, že se to nejen nevylučuje, ale dá i hudebně propojit.
Masterclass s Lenkou Torgersen, komorní koncert s Janou Semerádovou
Pražský soubor Collegium Marianum se věnuje provádění hudby 17. a 18. století se zaměřením na české a ve střední Evropě působící autory. Oporou ansámblu je houslistka a koncertní mistryně Lenka Torgersen, jež patří ke špičce ve svém oboru. Své umění a zkušenosti nyní nabídne na interpretačních kurzech v pražské Melantrichově ulici 10. května (i v příštích…
Pětadvacetileté Letní slavnosti staré hudby v říši snů
Pražský festival Letní slavnosti staré hudby završí v letošním roce čtvrt století své existence. Leitmotivem dramaturgie bude téma „sny“ v podobě snění, imaginace a vizí v různých kontextech hudby starších období. Návštěvníky čeká sedm večerů v rozličných pražských koncertních prostorách, které je zavedou do šlechtických hudebních salonů, konzervatoře Evropy nebo na hudební pouť Středomořím. Pětadvacátý…
Collegium Marianum v Lobkowiczkém paláci. Zpívala Hana Blažíková
„V římském hudebním životě na přelomu 17. a 18. století nedominovala opera.“
„Všechny zpěvní party přednesla sopranistka Hana Blažíková.“
„Nejrozsáhlejším číslem večera byla závěrečná kantáta L´Orfeo Alessandra Scarlattiho, v níž se střídají zpěvní pasáže s koncertantně pojatými sóly violoncella.“
V rámci 24. cyklu svých koncertů vystoupil 18. dubna v Císařském sále Lobkowiczkého paláce na Pražském hradě soubor Collegium Marianum s programem nazvaným Il Pianto Amoroso. Sopránová sóla patřila Haně Blažíkové.
Světová premiéra Martina Smolky zazněla na Velikonočním festivalu duchovní hudby
„Funkcionalistický kostel sv. Augustina mívá svá úskalí a akustická specifika, Cappella Mariana je však dokázala využít s ohromující noblesou.“
„Čtveřice hlasů se rozprostřela do barevného spektra slunečních paprsků a mlžných oparů.“
„Originálním pokusem bylo napodobení zpěvu ptáků a jejich rozhovor v harmonickém pískání.“
Na koncerty brněnského jednatřicátého ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby, zaměřeného v rámci Roku české hudby na české, moravské a slezské autory, připravila Filharmonie Brno s dvojicí dramaturgů, Vladimírem Maňasem a Ondřejem Múčkou, celkem devět světových premiér. Každá jednotlivá tvorba soudobých autorů byla napsána přímo na objednávku pro tento ročník festivalu a měla zde svou světovou premiéru. Nejinak je tomu u díla Martina Smolky uvedeného 5. dubna v brněnském kostele sv. Augustina s Cappellou Mariana.





























