KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Netopilův majestátní Magnificat v podání Collegií 1704 english

„Vysoce angažovaným přístupem, přesným, ostrým dirigentským gestem vnáší Tomáš Netopil do barokní hudby svoje specifické pojetí…“ 

„Muffatův pětidílný sonátový cyklus má v nejednom ohledu blízko k barokní suitě.“

„Altové recitativní sólo Oh, selger Tag! v podání Jarmily Vantuchové, zaujalo svým temným, až tajuplným lyrismem.“

Pod dirigentskými gesty Tomáše Netopila zazněly v pondělí 15. prosince v barevně iluminovaném Rudolfinu tři barokní kompozice Johanna Sebastiana Bacha, Georga Muffata a Carla Philippa Emanuela Bacha. Kvarteto vokálních sólistů, které se vyčlenilo z Collegia Vocale 1704, na sebe právem upoutalo pozornost publika technickou vyspělostí a oduševnělým přednesem.

Do pražského adventního času vstoupily letos soubory Collegium 1704Collegium Vocale 1704 koncertem nazvaným Magnificat. Pod dirigentskými gesty Tomáše Netopila zazněly v pondělí 15. prosince v barevně iluminovaném Rudolfinu tři barokní kompozice: Kantáta Christen, ätzet diesen Tag, BWV 63 Johanna Sebastiana Bacha, Sonata da camera No. 5 in D Georga MuffataMagnificat, Wq 215 Carla Philippa Emanuela Bacha. Čistě orchestrální Muffatova Sonata od sebe oddělila vánoční kantátu Johanna Sebastiana od finálního slavnostního adventního Magnificat, které napsal jeho syn Carl Philipp Emanuel.  

Duchovní kantáta Christen, ätzet diesen Tag Johanna Sebastiana je sestavena ze sedmi částí, opěvujícími očekávaný příchod Spasitele. Tento okázalý chvalozpěv je rozvržen do sborů, árií a recitativů, přičemž duet sopránu a basu Gott, du hast es wohl gefüget, je neobyčejně působivě obohacen hobojovými instrumentálními vstupy.

Jarmila Vantuchová

Muffatův pětidílný sonátový cyklus má v nejednom ohledu blízko k barokní suitě, například vstupní Allemandou a bravurně napsanou Fugou. Jeho těžiště však spočívá v závěrečné rozsáhlé Passacaglii která v průběhu své formální výstavby klade tu více, tu méně velký důraz na funkční roli ostinátně se opakujícího, instrumentačně bohatě obsazeného basového tématu, invenčně rozvíjeného variačním pletivem horních hlasů. 

Tomáš Netopil a Ondřej Holub

Velkolepé Magnificat Carla Philippa Emanuela Bacha má devět částí, rovněž obsahuje sóla, dueta a pompézní sbory, to vše na zestručněné liturgické texty. Autor od sólistů požaduje velký hlasový rozsah a technicky dostatečně vytříbenou schopnost melismatického zpěvu. Jako charakteristický prvek odcházející barokní éry nechybí závěrečná fuga pro celé obsazení. V hlavě jejího tématu zřetelně slyšíme hymnické Sicut erat in principio. Jedná se o vskutku reprezentativní dílo mladého skladatele, který ostudu svému slavnému otci rozhodně neudělal. Současně zde ale již cítíme zřetelný vývojový posun směrem k homofonii a zpěvnosti pozvolna se rodícího klasicismu.   

Tomáš Netopil a Tomáš Šelc

Základem souboru Collegium 1704 je skupina smyčců podepřená theorbou a průbojným bassem continuem, přednášeným violoncelly, kontrabasem, fagotem a střídavě varhanním pozitivem a cembalem, jeho ozdobou pak jsou skupiny dobových fléten, hobojů, trubek a lesních rohů. Chybět pochopitelně nemůže dvojice tympánů.   

Zvláštní pozornosti se těšilo kvarteto vokálních sólistu ve složení Tereza Zimková – soprán, Jarmila Vantuchová – mezzosoprán, Ondřej Holub – tenor a Tomáš Šelc – bas. Všichni čtyři do svých rolí postupně vystupovali z ensemblu Collegium Vocale 1704. Spolu s ním se pak podíleli i na realizaci sborových partů. Interpretační výkony všech čtyř byly vyrovnané, na vysoké úrovni. Altové recitativní sólo Oh, selger Tag!  ze vstupní kantáty, nesoucí se nad převážně drženými orchestrálními akordy, zaujalo v podání Jarmily Vantuchové temným, až tajuplným lyrismem. Naopak zněle a sebejistě zapůsobila tenorová árie Quia fecit v podání Ondřeje Holuba v závěrečném Magnificat. V tomtéž díle se pak oba pěvci organicky spojili při interpretaci ariózního dueta Deposuit potentes. Sopránová árie Quia respexitMagnificat ožila jemným, mírně „provibrovaným“ hlasem Terezy Zimkové, basista Tomáš Šelc Dvořákovu síň Rudolfina pak rozezvučel svým znělým hlasem v árii Fecit potentiam, rovněž z díla Carla Philippa Emanuela.    

Tereza Zimková a Tomáš Netopil

Vysoce angažovaným přístupem, přesným, ostrým dirigentským gestem vnáší Tomáš Netopil do barokní hudby svoje specifické pojetí, které spočívá především ve větších a zejména náhlých dynamických kontrastech a v důrazu na emocionální obsah melodických linií.

Interpretace jak vokální, tak i instrumentální hudby barokního období má v našich zemích již dlouholetou tradici. Připomeňme zde alespoň odkaz Milana Munclingera a jeho souboru Ars Rediviva. Cílevědomá dramaturgie Collegia 1704 a Collegia Vocale 1704 je tedy v tomto směru novou kapitolou, která přináší nové objevy a svým příznivcům rovněž nové, hluboké umělecké zážitky. 

Foto: Collegium 1704 / Petra Hajská

Vojtěch Mojžíš

Hudební skladatel, muzikolog, publicista a pedagog 

PhDr. Mgr. Vojtěch Mojžíš je absolventem katedry skladby brněnské Janáčkovy akademie múzických umění ve třídě Ctirada Kohoutka (1968 – 1974) a hudební vědy na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy v Praze (1980 – 1985). V sedmdesátých letech vyučoval na moravských školách (Pedagogická fakulta UJEP v Brně, Gymnasium v Bystřici nad Pernštejnem, LŠU Pozořice). V osmdesátých letech přešel do Prahy, kde začal působit nejprve jako hudební režisér a redaktor v Supraphonu a Pantonu, poté pracoval na ústředí České školní inspekce a vyučoval hudebně teoretické disciplíny na pražských konzervatořích.

Na přelomu tisíciletí nastoupil na místo kurátora sbírek fonotéky Národního muzea, Českého muzea hudby, kde působil až do odchodu do důchodu. Pracoval ve výboru Přítomnosti, je členem Asociace hudebních umělců a vědců a výboru Společnosti pro duchovní hudbu. Kromě kompoziční činnosti publikuje v odborných hudebních mediích.

Je autorem díla orchestrálního, komorního a vokálního, jeho umělecké tvůrčí krédo spočívá v principu osobní lidské výpovědi, uskutečněné prostřednictvím abstraktních hudebních prostředků. Námětově je mu blízká zejména oblast hudby duchovní. Ve volném čase se věnuje vinařství, práci na zahradě a rád cestuje.



Příspěvky od Vojtěch Mojžíš



Více z této rubriky