KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Italská virtuozita a francouzská noblesa dvakrát v Clam-Gallasově paláci

Podzimní řada čtyřiadvacáté sezóny cyklu Barokní podvečery, kterou pořádá soubor Collegium Marianum, bude pokračovat dvojicí koncertů v prostorách nově zrekonstruovaného Clam-Gallasova paláce v pražské Husově ulici. Ve dnech 13. a 14. listopadu tam pořádající těleso za řízení flétnistky Jany Semerádové uvede ukázky z instrumentální tvorby italských či Itálií ovlivněných barokních autorů. Il piacer delle dame,…

Číst dál…

Z hlubin dávnověku se souborem Cappella Mariana

„Na Kollárově filmu je příznačný anachronický pohled na nejznámějšího českého světce a patrona vlasti.“

„Nádherně se vyjímal vokál sopranistky Hany Blažíkové, jejíž gotická harfa spolu se zobcovými flétnami Jakuba Kydlíčka vytvořila okouzlující barevné souzvuky.“

„Správné načasování a ‚rozprostření‘ hudby na plochu celého filmu Cappella Mariana zvládla vynikajícím způsobem.“

První český historický velkofilm Svatý Václav vznikl na samém sklonku němé éry v roce 1929. Jeho uvedení se časově překrývalo s raketovým nástupem zvukového filmu: jen do konce roku 1929 se u nás objevilo dvacet zvukových snímků. Přesto zůstává Svatý Václav strhující filmovou freskou, která vybízí k novým multižánrovým výzvám. O jedno nevšední uvedení filmu s živou hudbou v podání souboru Cappella Mariana se postaral Svatováclavský hudební festival v Opavě. Projekce se uskutečnila 24. září v nejstarším opavském kostele sv. Václava. Podobně vyvážená harmonie prostoru, času a tématu se sejde jen zřídka.

Číst dál…

Uměleckou destinací Cappelly Mariana obří festival v Utrechtu

Skvosty renesanční polyfonie v podobenstvích knihy Šalamounovy pod názvem Píseň písní nabídne vokální soubor Cappella Mariana uměleckého vedoucího Vojtěcha Semeráda. Stane se tak v katedrále sv. Martina v holandském Utrechtu v neděli 1. září od sedmnácti hodin. Soubor Cappella Mariana tvoří špičkoví vokalisté namnoze často vystupující i sólově: Soprán zazpívají Hana Blažíková, Lina Marcela López…

Číst dál…

Acis a Galatea jako hravá cesta k nesmrtelnosti. Skončily 25. Letní slavnosti staré hudby

„Skrze trochu ironizované nadužívanie gest a mimiky v štýle barokového divadla odľahčuje miesta, ktoré by dnešnému obecenstvu mohli pripadať prázdne sentimentálne.“

„Semerádová je inšpiratívnou líderkou a svoje predstavy dokáže dobre komunikovať.“

„Helena Hozová pojímala Galateu ako kultivovanú, očarujúcu nymfu, ktorá si je svojho šarmu a vplyvu vlastne celkom vedomá.“

Tradičné pražské Letní slavnosti staré hudby zavŕšilo v utorok 6. augusta scénické uvedenie Händlovej opery Acis a Galatea na javisku Divadla ABC. Dielo zaznelo v naštudovaní Collegia Marianum vedeného Janou Semerádovou a bábkohereckého súboru Buchty a loutky v réžii Víta Bruknera. Inscenácia mala premiéru už v roku 2017 v rámci Lednicko-valtického hudebního festivalu. Poučená interpretácia, nápaditá koncepcia a pôvabný humor boli vyzdvihovanými atribútmi už vtedy – a kúzlu Händlovej hudby pomohli naplno vyznieť aj o sedem rokov neskôr. Nezabudnuteľnou hlavnou protagonistkou bola pritom v pôvodnom naštudovaní sopranistka Patrícia Burda Janečková, pamiatke ktorej bolo predstavenie venované.

Číst dál…

Acis a Galatea na závěr Letních slavností staré hudby ve vzpomínce na Patricii Janečkovou

Letošní Mezinárodní festival Letní slavnosti staré hudby spěje do finále. V úterý 6. srpna jej uzavře scénické provedení opery Acis and Galatea Georga Friedricha Händela v pražském Divadle ABC. Rezidenční Collegium Marianum operu uvede ve spolupráci se souborem Buchty a loutky od sedmé hodiny večer. Představení je věnováno památce loni zesnulé sopranistky Patricie…

Číst dál…

Hudební odboj proti Protektorátu. V Berlíně objevují (skoro) zapomenuté české skladatele

„Kabeláčův obsahově naléhavý sborový cyklus a cappella sbor tlumočil s obrovským nasazením i vnitřním ponořením.“

„Naši interpreti i pořadatelé mají vůči Rudolfu Karlovi obrovský dluh.“

„Koncertní cyklus Hudební odboj proti Protektorátu v Berlíně se na poli zahraniční propagace české hudby stal bezpochyby významnou událostí.“

Hudební společnost „musica reanimata“, založená v Berlíně počátkem 90. let minulého století, se od svého počátku programově zaměřuje na připomínání a znovuobjevování hudebních skladatelů, perzekvovaných nacistickým režimem (převážně, ale nejenom, židovského původu). Svoji velmi záslužnou činnost realizuje pořádáním odborných konferencí, edičními aktivitami, ale především několikrát do roka konanými tzv. Gesprächskonzerte…

Číst dál…

Svatojánský varhanní cyklus. Bach v dialogu s českou hudbou

Česká varhanice Linda Sítková založila před čtyřmi lety cyklus varhanních koncertů, který se odehrává v pražském dientzenhoferovském kostele sv. Jana Nepomuckého na Skalce ve druhém pražském obvodu. Letošní čtvrtý ročník se dotýká Roku české hudby, neopomíjí však ani tradiční linku zaměřenou na Bachovy kompozice a ve snaze o popularizaci varhanní hudby dbá na…

Číst dál…

Adam Plachetka na Pražském hradě navnadil na blížící se znojemský festival

„Missa Sanctificionis je zhudebněním kompletního mešního ordinária, které je rozčleněno na osmnáct poměrně krátkých, samostatných útvarů.“

„Poprvé byla provedena 9. října 1729 ve Svatovítské katedrále v neobvykle velkém obsazení.“

„Značnou přitažlivost koncertu dodala přítomnost basbarytonisty Adama Plachetky.“

U příležitosti 680. výročí povýšení Arcibiskupství pražského byl v neděli 28. dubna ve Španělském sále Pražského hradu uspořádán slavnostní koncert, na němž zazněla hudba Antonia Caldary a Georga Friedricha Händela. Uskutečnil se na vrcholné společenské úrovni, záštitu převzal Jan Graubner, arcibiskup pražský, primas český. Přítomni byli vysocí představitelé duchovenstva, politických kruhů a odborné veřejnosti, koncert neunikl pozornosti obrazové a zvukové záznamové techniky. Účinkoval rezidenční soubor Hudebního festivalu Znojmo Czech Ensemble Baroque.

Číst dál…

Hlasy tří světů na pomezí tří krajů. Festival zahájí Cappella Mariana

Vokálně-instrumentální soubor Victoria Ensemble pořádá na pomezí Středočeského, Jihočeského a kraje Vysočiny koncertní sezónu zaměřenou na uvádění vokální hudby všech stylových období bez hranic, duchovní i světské, s doprovodem nástrojů či bez nich, v ansámblech nebo sólově. V průběhu května pořadatelé připravili festival s názvem Hlasy tří světů. V pátek 3. května jej zahájí soubor Cappella Mariana.…

Číst dál…

Pětadvacetileté Letní slavnosti staré hudby v říši snů

Pražský festival Letní slavnosti staré hudby završí v letošním roce čtvrt století své existence. Leitmotivem dramaturgie bude téma „sny“ v podobě snění, imaginace a vizí v různých kontextech hudby starších období. Návštěvníky čeká sedm večerů v rozličných pražských koncertních prostorách, které je zavedou do šlechtických hudebních salonů, konzervatoře Evropy nebo na hudební pouť Středomořím. Pětadvacátý…

Číst dál…

Oslava 680 let od povýšení Arcibiskupství pražského

Hudební festival Znojmo a Český královský institut v rámci hudebního projektu oslavujícího 680 let od povýšení Arcibiskupství pražského pořádají 28. dubna ve Španělském sále Pražského hradu Gala koncert pro arcibiskupství. Tento slavnostní večer přináší interpretaci děl Antonia Caldary a Georga Friedricha Händela. Hlavními hvězdami koncertu jsou sólista Metropolitní opery Adam Plachetka a vycházející hvězda…

Číst dál…

Šest světových premiér zaznělo v Brně při temných hodinkách

„Jádrem a emotivním vyvrcholením festivalu je Svatý týden od středy do Velikonoční neděle.“

„V  lamentacích byl příběh i děj, napětí mělo svou dynamiku.“

„Tentokrát nebyly uhašeny všechny svíce. Jedna zůstala hořet, snad jako naděje ve Vzkříšení a v nový den.“

Do nejtemnější noci se již tradičně noří v pokání za své hříchy způsobené sobě i světu, celému lidstvu. V Brně uchovávají tradici nočního bdění v soucitu s nejtěžším lidským utrpením před očekávaným příchodem Spasitele v toužebné víře v Jeho vzkříšení. Pro svůj jednatřicátý ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, zaměřený v rámci Roku české hudby na české a moravské autory, připravila Filharmonie Brno s dvojicí dramaturgů Vladimírem Maňasem a Ondřejem Múčkou celkem devět světových premiér.

Číst dál…

Lieder Company ruší letošní koncertní sezónu

AKTUALIZACE: Na základě dnešního rozhodnutí pořadatele Lieder Company je z důvodu nedostatečného návštěvnického zájmu a snížení dotace ze strany Ministerstva kultury níže avizovaná letošní koncertní sezóna zrušena. // Zahajovací večer třetího ročníku koncertní řady Lieder Company Prague bude dalším z kamínků mozaiky oslav Roku české hudby. Pořadatelé vybrali výhradně český program inspirovaný moravskou…

Číst dál…

Collegium Marianum s Buchtami a loutkami v Lucembursku

Součástí programu lucemburského festivalu staré hudby Rencontres Musicales de la Vallée de l’Alzette je poprvé opera Georga Friedricha Händela. V inscenovaném představení pražského loutkového divadla Buchty a loutky a vokálně-instrumentálního souboru Collegium Marianum pod vedením Jany Semerádové zažije 23. ročník festivalu svého druhu premiéru. Akce se koná 18. února v objektu Mierscher Kulturhaus ve…

Číst dál…

Puer natus est aneb Vánoce s Collegiem Marianum

„Na koncertní podium vešla s flétnou v ruce Jana Semerádová vedouc hrstku svého souboru – seznam instrumentalistů se vejde do tuctu.“

„Ve své úloze se Cornelia představila jako pokorná tlumočnice Bachovy kantáty.“

„Collegium Marianum zinscenovalo Kuhnauovu kantátu jako koncertní, pódiově atraktivní a hudebně přívětivé dílo s výstižným duchem vánoc.“

Kostel svatých Šimona a Judy na pražském Starém Městě oblehli 30. prosince roku 2023 návštěvníci koncertu souboru Collegium Marianum. Večerní představení se konalo v rámci 23. cyklu Barokní podvečery s mottem Telemann a Evropa. Vydařené setkání souboru s jeho ctiteli, poslední v roce, mělo charakter vánočního posezení. Tak to bylo pojednáno programem s titulem Puer natus est.

Číst dál…

Collegium Marianum a přední sólisté na závěr roku u Šimona a Judy

Vánoční koncert cyklu Barokní podvečery s názvem Puer natus est bude 30. prosince věnován dílům velikánů barokního repertoáru – Johanna Sebastiana Bacha, Georga Philippa Telemanna a Johanna Kuhnaua, Bachova předchůdce u sv. Tomáše v Lipsku. V kostele sv. Šimona a Judy vystupuje Collegium Marianum a čtyři vokální sólisté. Hudební hostinu zahájí Bachovo kolébání Jezulátka v kantátě pro druhý…

Číst dál…

Oba soubory Collegia 1704 se zaskvěly v Rudolfinu

„Mše byla hrána s obvyklou precizností nástupů obou těles a sólistů.“

„V hybném tempu na pozadí orchestru a sboru splývali pěvci v prosebné litanii s duchem aklamace.“

„Orchestr posílily tři trubky a kotle a viditelně vygradovaly náladu hudby, která se stala vitální, dynamickou a pulzující koncertní událostí.“

V úterý 19. prosince večer patřila Dvořákova síň Rudolfina duchovním kompozicím dvou barokních velikánů. Václav Luks se svými soubory Collegium 1704 a Collegium Vocale 1704 uvedl mši Missa Corporis Domini Jana Dismase Zelenky a Magnificat in D Johanna Sebastiana Bacha. Dvě díla komponovaná pravděpodobně v rozmezí několika málo let, dvě díla rozdílné stavební sevřenosti sblížená interpretací.

Číst dál…

Premiéra Darii Kukal Moiseevy při odpoledni se zkušenými i začínajícími zpěváky

Listopadový koncert Lieder Company Prague nesoucí název Písně pro děti a s dětmi je v mnoha ohledech netypický. Nejenže vystoupí etablovaní sólisté – sopranistka Jana Sibera a tenorista Ondřej Holub –, ale především devět dětských sólistů, které vybrala v červnu porota ve vypsaném konkurzu. U klavíru se v průběhu koncertu budou střídat klavíristé Jan Dušek a Bohumír…

Číst dál…

FOK s hudbou ze Star Wars i světovou premiérou. A už závěrem listopadu ve vyšperkované Rybovce

Slavné úvodní téma Johna Williamse z filmové ságy Hvězdné války rozezní 8. a 9. listopadu Smetanovu síň Obecního domu a zahájí „vesmírný“ program Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK. Orchestr v rámci něj pod taktovkou šéfdirigenta orchestru Tomáše Braunera zahraje také velkolepý cyklus symfonických básní Planety Gustava Holsta, který byl Johnu Williamsovi inspirací při…

Číst dál…

Festival Lípa Musica uzavřel Andreas Scholl

„Tůmova moteta zatím nevyšla tiskem, podobný program připravený z rukopisů má proto pro publikum velkou poznávací hodnotu.“

„Schollovu lahodnému témbru ve vyšších a nejvyšších sférách nechybělo nic podstatného. Právem byl hvězdou večera, právem vyprovokoval vřelý ohlas.“

„Při podobných koncertech primárně nejde o pódiový dojem, ale o hudbu samu. A ta byla díky sólistům a díky robustně plnokrevnému nasazení Romana Válka mimořádně poutavá.“

V kostelech se kdysi při koncertech netleskalo. Dnes je to už jinak – a závěrečný koncert festivalu Lípa Musica v českolipské římskokatolické bazilice Všech svatých provázelo v sobotu večer dokonce hlasité nadšené volání. Důvodem byl nejen program sestavený z hudby Františka Ignáce Tůmy a přítomnost barokního orchestru a sboru Czech Ensemble Baroque, ale na prvním místě hvězdný sólista Andreas Scholl.

Číst dál…

Ohňostroj vokální i instrumentální virtuozity na Svatováclavském hudebním festivalu

„Z Händelova díla tryská nadšení a obdiv ke krásám věčného města.“

„Zelenkova hudba je strhující a opravdivá, navíc ji soubor hrál s maximálním zaujetím.“

„Závěrečná část Dona nobis pacem byla prubířským kamenem pro sbor, který zde spolu s orchestrem předvedl skutečné mistrovství. Fuga běžela neúprosně a vzpínala se v intonačních i dynamických vlnách až do vrcholné prosby – Daruj nám pokoj.“

Na druhém festivalovém večeru Svatováclavského hudebního festivalu se představily špičkové barokní soubory Collegium 1704 a Collegium Vocale 1704 dirigenta Václava Lukse. Pod názvem Ohňostroj vokální virtuozity uvedli nejprve skladbu Georga Fridricha Händela Dixit Dominus a poté Missu Omnium Sanctorum českého skladatele, působícího v Drážďanech, Jana Dismase Zelenky. Oslnivý večer se odehrál v prostoru Evangelického Kristova kostela v Ostravě ve středu 6. září.

Číst dál…

Kalabis & Ligeti 100. Komplet písní na Novoměstské radnici v Praze

Kompletní písňová tvorba skladatelských osobností, jejichž společné sté výročí narození si letos připomínáme – Viktora Kalabise a György Ligetiho – zazní v rámci jednoho koncertu v interpretaci předních českých sólistů v neděli 25. června od půl osmé večer na Novoměstské radnici v Praze. Program nastudovali sopranistka Jana Sibera, loňská držitelka ceny Thálie, tenorista Ondřej Holub…

Číst dál…

Olomoucký Festival Baroko 2023 s operami s původními českými texty

Letošní, již 26. ročník Festivalu Baroko, je dramaturgicky zaměřen na českou hudbu a opery s původními českými texty z období baroka, klasicismu a raného romantismu. Vedle novodobých premiér oper a kantorské hudby jsou zařazeny dva písňové recitály jako nejtypičtější projevy českého národního obrození. Festival se koná v prostorách Vlastivědného muzea v Olomouci od 16. června do 23.…

Číst dál…

Jubilující Magdalena Kožená slavila beneficí uměleckému školství

„‚Tvorivosť a fantázia sú pre vývoj osobnosti kľúčové,‘ uviedla Kožená vo svojom príhovore.“

„Hoci si Kožená na pódiu evidentne rozumela so všetkými protagonistami, najpôsobivejšie bolo jej spojenie so Simonou Šaturovou.“

„Žiakov sa Magdalene Koženej podarilo do programu začleniť veľmi prirodzene a nenútene tým upozornila aj na nevyhnutnosť inklúzie v umeleckom vzdelávaní.“

V súvislosti s menom Magdaleny Kožené sa v posledných rokoch už neskloňujú len výnimočné umelecké počiny, ale aj aktivity v oblasti podpory umeleckého vzdelávania. Túto rovinu svojej činnosti sa Magdalena Kožená rozhodla začleniť aj do osláv svojho nedávneho životného jubilea. 8. júna tak vo Vladislavskom sále Pražského hradu usporiadala Benefičný koncert pre budúcnosť,…

Číst dál…

Koncertní sezóna Slovenské filharmonie se blíží k závěru

Slovenská filharmonie (SF) avizuje závěrečný koncert cyklu Hudba v chrámech, který se koná již dnes, v neděli 11. června odpoledne v katedrále sv. Martina. Se Slovenským komorním orchestrem tam vystoupí i Slovenský filharmonický sbor se svými sólisty. Na koncertě bude znít duchovní hudba dvou skladatelů – Arvo Pärta a Josepha Haydna. Níže přinášíme informace o dalších…

Číst dál…

Festival Jakuba Jana Ryby pošesté

Šestý ročník Festivalu Jakuba Jana Ryby začne ve čtvrtek 8. června koncertem v Rožmitále pod Třemšínem ve farním kostele Povýšení sv. Kříže obnoveným provedením Rybovy Mše a moll, N 381. Festival letos nabídne hudbu z Rybova cyklu duchovní tvorby Cursus sacro harmonicus a dále sedm koncertů vokálně-instrumentální, symfonické a komorní hudby, ve kterých se představí…

Číst dál…

Vídeňský skladatel Tůma s Andreasem Schollem a Romanem a Terezou Válkovými

„Tůmova hudba, pohybující se na pomezí barokního a galantního slohu, působila velmi vstřícně.“

„Moteto poskytlo Andreasu Schollovi jako jedinému sólistovi prostor pro lahodné kantilény.“

„Koncert přinesl hudbu vědomě střízlivou, přehnaně nevystupňovanou, ale příjemně jemnou.“

Šest děl Františka Ignáce Tůmy bylo ve středu na festivalu Pražské jaro v monotematickém koncertním programu souboru Czech Ensemble Baroque a kontratenoristy Andrease Scholla intenzivní porcí vídeňské duchovní hudby. Čech Tůma tam byl v polovině osmnáctého století důležitým autorem. Jeho tvorba vyzněla v nastudování dirigenta Romana Válka jako velmi invenční a neokázalá.

Číst dál…

Písně k harfě spolku Lieder Company Prague

Druhý koncert letošní sezóny Lieder Company Prague vzdá v neděli 30. dubna hold ženským autorkám – skladatelkám i básnířkám. Ve světové premiéře zazní cyklus skladatelky Sylvy Smejkalové. Interprety tohoto hudebního setkání budou sopranistka Irena Troupová, tenorista Ondřej Holub a sóloharfistka Symfonického orchestru Českého rozhlasu Lydie Härtelová. Akce se bude konat v prostoru Clubu Salsita…

Číst dál…

Velikonoční festival v Brně hlásal milost – a ze všech sil

„Poslední skladbou večera byla premiéra nového díla Slavomíra Hořínky s názvem Ze všech sil.“

„S názvem pořadu Hlásám milost, se představil soubor L´Armonia terrena, který založil jeho dirigent a umělecký šéf Zdeněk Klauda v roce 2014, zaměřující se především na hudbu 18. a 19. století.“

„Dřevěný Kristus. Dílo, které bylo původně instrumentováno pro velký orchestr, aranžoval Jaroslav Pelikán pro orchestr komorní. Tímto získalo intimitu a ponor do okouzlené a pokorné duše, přičemž život mu vdechla exkluzivní interpretace Jana Martiníka.“

Koncerty Velikonočního festivalu se v čase postním konaly tři dny po sobě. Po opulentním zahájení skladbou Františka Musila Stabat Mater v katedrále sv. Petra a Pavla zazněly v pondělí 3. dubna v kostele sv. Augustina vedle Postní meditace Marc-Antoine Charpentiera i skladby Henryho du Monte Allemande grais a Jesu dulceo cordium. Po skladbě O Jesu nomen dulce Heinricha Schütze se představil Slavomír Hořínka s premiérou skladby Ze všech sil. Interprety byli Cappella Mariana s pěvci Vojtěchem Semerádem, Ondřejem Holubem a Tomášem Králem. V úterý 4. dubna vystoupili v minoritském kostele sv. Janů L´Armoia Terrena s dirigentem Zdeňkem Klaudou a basistou Janem Martiníkem. Na programu byly skladby J. S. Bacha Ricercar a 6 z Hudební obětiny a Vor deinem Thron tret ich hiermit, dále cyklus písní Jana Hanuše Dřevěný Kristus pro nižší hlas a orchestr a Symfonie č. 2 pro trubku a smyčce Arthura Honeggera. Dva koncerty prodchnuté rozjímáním a niterným ponorem do rozjímání.

Číst dál…

Victoria Ensemble a Křik Paříže, zpěv Londýna v klášteře Želiv i divadle NoD v Praze

Vokální část souboru Victoria Ensemble spolupracuje se skotskou výtvarnicí Frances Sander na unikátním crossoverovém představení Křik Paříže, zpěv Londýna, které představuje francouzské chansony i anglické madrigaly šestnáctého století. Osm pěvců a cappella interpretuje programní skladby Clémenta Janequina, nekonvenčního autora francouzských renesančních písní, i Johna Dowlanda, nejvýznamnějšího představitele anglické hudební renesance. Zpěváky doprovodí na…

Číst dál…