KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Cena Antonína Dvořáka v dobrých rukou. Rýsuje se Koskyho české angažmá?

„Velice sympatické a vzhledem k oceňování operního režiséra vhodné bylo sice spíše náznakové, ale bezpečně přítomné herectví vystupujících pěvců.“

„Jan Simon komentoval dosud platný nedostatek, že totiž Kosky doposud v Čechách nerežíroval.“

„Ceremonii následně osvěžilo také důstojné slovo prezidenta České republiky Petra Pavla, které připomnělo světový dosah české klasické hudby.“

První režisér židovského původu, který kdy pracoval na wagnerovském, čili latentně antisemitském Bayreuthském festivalu, byl oficiálně oceněn. Barrie Kosky převzal Cenu Antonína Dvořáka, byť na pažbě dosud nemá zářez ve smyslu v tuzemsku podané režijní kreace. Ocenění, jehož smyslem je vyzdvihnout osobnosti a jiné subjekty za významné zásluhy na popularizaci české klasické hudby tak reflektuje výhradně zahraniční Koskyho činnost. Večer ve Španělském sále televizně přenášený uspořádala Akademie klasické hudby, jejímž hlavním každoročním počinem je festival Dvořákova Praha. Cenu Antonína Dvořáka Akademie uděluje od roku 2009.

Číst dál…

Slavnost k udělení Ceny Antonína Dvořáka. Laureátem Barrie Kosky

Španělský sál Pražského hradu hostí ceremoniál a koncert k předání Ceny Antonína Dvořáka 2024, jejímž smyslem je vyzdvihnout osobnosti, umělecké kolektivy či instituce za mimořádné umělecké počiny nebo významné zásluhy na propagaci a popularizaci české klasické hudby v České republice i v zahraničí. Letošním laureátem je australský operní režisér Barrie Kosky. Během slavnostního večera zahraje…

Číst dál…

Festival duchovní hudby v Olomouci vzpomněl svatou Cecílii, patronku hudby

„Hlavní skladbou večera byla Messa di Santa Cecilia, kterou napsal Alessandro Scarlatti.“

„Náročné dílo si vyžádalo nasazení dirigenta.“

„Závěrečné Agnus Dei bylo nejpůsobivější částí celého díla.“

Podzimní festival duchovní hudby Olomouc se letos koná již pojednatřicáté. Olomouc je město arcibiskupské, plné sakrálních památek, ve kterých duchovní hudba zní zcela přirozeně a nesmí chybět. Kostel sv. Michala ve středu 9. října hostil koncert v upomínce ceciliánské tradice a nabídl neopakovatelnou atmosféru. Sólisté Helga Varga Bach, Hilda Gulyás, Jarmila Vantuchová, Matúš Šimko a Dávid Harant zpívali spolu se soubory Musica Aeterna a Vox Aeterna pod vedením Petera Zajíčka a zněla díla autorů 17. a 18. století.

Číst dál…

Pražští symfonikové s tradicí ve Valdštejnské zahradě. A nedlouho poté s večerníčky a pohádkami

Tradiční předehrou k sezónám Pražských symfoniků je volně přístupný open-air koncert ve Valdštejnské zahradě. Ten letošní se koná ve středu 28. srpna od sedmnácti hodin. Před vstupem do jubilejní devadesáté sezóny je program slavnostní; při příležitosti Roku české hudby zazní díla Bedřicha Smetany, Antonína Dvořáka a Leoše Janáčka, posluchači se však mohou…

Číst dál…

ČtenářiPlus: Libuše jako opus magnum Smetanovy Litomyšle

„Kateřina Kněžíková představila Libuši možná méně jako kněžnu, o to více však jako ženu.“

„Jakub Hrůša se prezentuje jako člověk nesmírně skromný, hluboce přemýšlivý a naprosto precizní detailista.“

„Koncertní provedení opeře nikterak neubralo na atraktivitě, ba naopak.“

Letošní ročník národního festivalu Smetanova Litomyšl dospěl sotva do poloviny, a přesto lze bez nadsázky říci, že má za sebou svůj vrchol. Dlouhý – více než čtyřhodinový – nedělní večer patřil Smetanově Libuši v podání České filharmonie pod vedením Jakuba Hrůši, našich předních operních sólistů a Pražského filharmonického sboru. A výsledek jejich společného snažení nelze popsat jinak než jako oslnivý.

Číst dál…

Filharmonie Bohuslava Martinů po devětasedmdesáté. Rok české hudby, Villazón a premiéra Martinů

Dalším z českých těles, které odhalilo svoje programové plány na příští sezónu, je zlínská Filharmonie Bohuslava Martinů. Její devětasedmdesátá sezóna se ponese do konce roku ve znamení Roku české hudby, ozdobí ji ale i podzimní festivalová nabídka Harmonia Moraviae, kam zavítá tenorista Rolando Villazón. K jarním vrcholům pořadatelé řadí provedení Mahlerovy Druhé symfonie…

Číst dál…

Liška Bystrouška slaví sto let. S Českou filharmonií a Elenou Tsallagovou

Česká filharmonie se po březnovém evropském turné poprvé představí ve Dvořákově síni Rudolfina v pátek 5. dubna. Pro pražský návrat si první český orchestr zvolil mimořádný program. U příležitosti letošního stého výročí premiérového uvedení Janáčkovy opery Příhody lišky Bystroušky provede orchestr pod taktovkou Jakuba Hrůši toto dílo koncertně s odkazem na oceňované nastudování…

Číst dál…

Bachova Mše h moll v Brně. Co vytknout?

„Devatenáct částí znamená téměř dvě hodiny náročné hudební produkce. Mše byla rozdělena přestávkou.“

„Projev sólistek byl technicky i zvukově bezchybný.“

„Závěrečná sborová fuga ukončila večer plný majestátu.“

Abonentní cyklus Českého filharmonického sboru Brno se pomalu chýlí ke konci. V Besedním domě nabídl v neděli 17. března dílo, které se v tuzemsku příliš nehraje, totiž Mši h moll Johanna Sebastiana Bacha. Sbor k produkci přizval komorní orchestr Czech Virtuosi a sólisty; dirigoval Jakub Klecker, sbormistrem byl Joel Hána.

Číst dál…

Bach v Besedním domě a poté už Český filharmonický sbor cvičí operu v arabštině

Český filharmonický sbor Brno se sbor zúčastní velké kulturní události v saúdskoarabském Rijádu. Podílí se na vzniku inscenace první velké arabské opery. Ještě předtím však uspořádá pátý abonentní koncert v domovském Brně, který je věnován Johannu Sebastianu Bachovi. Velká Mše h moll zazní s přispěním komorního orchestru Czech Virtuosi a pod dirigentem Jakubem Kleckerem…

Číst dál…

Glagolská v Bratislavě. V první půli řídce uváděný Chačaturjanův houslový koncert

Dvě díla zazní na nejbližším abonentním koncertě Slovenské filharmonie. Jedno je českému divákovi známé méně, druhé důvěrně. Zazní totiž Koncert pro housle a orchestr d moll, op. 46 Arama Chačaturjana, v druhé části večera pak Janáčkova Glagolská mše. Posluchači se v Koncertní sini Slovenské filharmonie sejdou 1. a 2. února. Provedení řídí Jaroslav Kyzlink.…

Číst dál…

Victoria Ensemble a Křik Paříže, zpěv Londýna v klášteře Želiv i divadle NoD v Praze

Vokální část souboru Victoria Ensemble spolupracuje se skotskou výtvarnicí Frances Sander na unikátním crossoverovém představení Křik Paříže, zpěv Londýna, které představuje francouzské chansony i anglické madrigaly šestnáctého století. Osm pěvců a cappella interpretuje programní skladby Clémenta Janequina, nekonvenčního autora francouzských renesančních písní, i Johna Dowlanda, nejvýznamnějšího představitele anglické hudební renesance. Zpěváky doprovodí na…

Číst dál…

Kouzelná Rybovka Matěje Formana očarovala Smetanovu síň

„Scénické zpracování Kouzelné Rybovky jako by se odehrávalo v klasickém českém betlému, jehož figurky na pódiu zázračně obživnou.“

„Hudební stránka Kouzelné Rybovky byla neméně nápaditá. Tvůrci se rozhodli tradiční Rybovu mši obohatit vložením krátkých skladeb dalších skladatelů.“

„To, že přes délku představení více než devadesát minut bez pauzy vydrželo i dětské publikum s nadšenou pozorností až do konce, je dalším znamením skvěle vydařeného díla.“

Česká mše vánoční Jakuba Jana Ryby už od nepaměti neodmyslitelně patří k tradičním českým Vánocům. Ani v letošním roce nebyla v adventním čase o oblíbené „Rybovky“ nouze, přesto se jedna z nich dokázala poněkud odchýlit od „zajetých kolejí“ ustálených provedení, a to v tom nejlepším slova smyslu. Kouzelná Rybovka z dílny Matěje Formana ve spolupráci se Symfonickým orchestrem FOK a Kühnovým smíšeným sborem zavítala už podruhé mezi pražské publikum. Původně byl projekt koncipován pro nádherné prostory kostela svatých Šimona a Judy, v letošním roce se pro ohromný úspěch z loňského roku tvůrci rozhodli Kouzelnou Rybovku uvést také ve Smetanově síni Obecního domu ve dvou termínech 21. a 22. prosince. Oba tyto koncerty zároveň podpořily nadační fond UNICEF, který pomáhá ohroženým dětem po celém světě.

Číst dál…