KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

První trojlístek devatenácté Dvořákovy Prahy

Mezinárodní hudební festival Dvořákova Praha odhalil první plány pro příští ročník, který se uskuteční od 5. do 23. září 2026. Pilíři programu devatenácté dvořákovské přehlídky, která bude opět vévodit zahájení koncertní sezóny v metropoli, budou symfonický a komorní koncert i koncertní provedení Dvořákova Jakobína. Organizátoři vsadili na houslistu Josefa Špačka a Tonhalle-Orchester Zürich nebo…

Číst dál…

Má smysl oživovat, co je mrtvé?

„Problém Ostrčilovy opery začíná již u volby libreta.“

„Je nepochybné, že Robert Jindra je v Národním divadle člověk na svém místě a jeho hudební nastudování mělo vysokou úroveň.“

„Režie Jiřího Heřmana nesla typické znaky rukopisu tohoto tvůrce, včetně postupů, které se v jeho inscenacích často opakují – pomalu se z nich stává klišé.“

Národní divadlo uvedlo po 102 letech od premiéry operu Otakara Ostrčila Legenda z Erinu. Hudebního nastudování se chopil Robert Jindra, režie Jiří Heřman. Uvedení vyvolalo řadu polemických otázek.

Číst dál…

Dvořákova velkopáteční Stabat Mater na českém jihu překvapila svojí úrovní 

„Dirigent si zvolil výborně kvarteto sólistů, takové vyrovnanosti zvuku se podaří málokdy dosáhnout.“ 

„Příjemným překvapením byl soustředěný a zvukově vybalancovaný zvuk operního sboru.

„Večer byl velkým úspěchem dirigenta i sbormistra.“ 

Velikonoční koncert v českobudějovickém kostele Obětování Panny Marie 18. dubna přinesl provedení Dvořákovy Stabat Mater pod taktovkou šéfdirigenta Jihočeského divadla Davida Švece. Slavné dílo skvěle nastudoval s orchestrem a sborem divadla, kvarteto sólistů tvořili Marie Fajtová, Markéta Cukrová, Daniel Matoušek a František Zahradníček.

Číst dál…

Dvořákova Stabat Mater v českobudějovickém podání

Náplní velikonočního koncertu opery Jihočeského divadla bude Dvořákova kantáta Stabat Mater. K dané příležitosti často zužitkovávaný opus loni jubilujícího českého mistra zazní pod taktovkou šéfdirigenta divadla Davida Švece. V českobudějovickém klášterním kostele Obětování Panny Marie se koncert uskuteční 18. dubna. Sekvence Stabat Mater, srdcervoucí středověký text o utrpení matky, která vidí svého milovaného Syna…

Číst dál…

Pucciniho vášniví milenci bez vášně. Manon Lescaut ve Státní opeře

„Zásluhu na úspěchu premiéry má především dirigent.“

„Svým úkolům dostáli po pěvecké stránce i sólisté.“

„Vyjádřil-li se Puccini, že jeho Manon bude – na rozdíl od francouzské operní verze tohoto příběhu z dílny Julese Masseneta – vášnivá, je třeba konstatovat, že tato vášeň se na jevišti neodehrávala.“

Pražská Státní opera 27. března uvedla nové nastudování Pucciniho opery Manon Lescaut. Dirigentský výkon Simoneho Di Felice nepostrádá takřka nic, ale inscenaci po instrumentální i pěvecké stránce vysoce kvalitní sráží nepřesvědčivá režie Slávy Daubnerové.

Číst dál…

Manon Lescaut jako padlá žena hnaná okolnostmi. Režie Sláva Daubnerová

Státní opera se vrací k jednomu z nejoblíbenějších děl operní literatury, k Pucciniho Manon Lescaut. Nová inscenace v režii Slávy Daubnerové a hudebním nastudování Simoneho Di Felice se svých premiér dočká 27. a 29. března. Tvůrci podle jejich slov zkoumají situaci, ve které se Manon ocitá, přičemž neopomínají společenský kontext. Režisérku Slávu Daubnerovou (KlasikaPlus.cz s ní v blízké…

Číst dál…

Brahmsovo Německé rekviem uvedeno s tanečním doprovodem

„Italského choreografa Francesca Annarummu inspiroval podle jeho vlastních slov k pohybovému uchopení vztah k matce.“

„Výsledek Zichovy práce s oběma pěveckými tělesy byla jako vždy vynikající.“ 

„Orchestr pod vedením Jiřího Štrunce podal působivý výkon, a to navzdory umístění v hlubokém orchestřišti.“

Po mnoha letech se do Plzně vrátilo Německé rekviem Johannesa Brahmse. K jeho uvedení spojily své síly dva soubory Divadla J. K. Tyla – baletní a operní. Pěvecký sbor divadla přijel z Prahy posílit Vysokoškolský umělecký soubor Univerzity Karlovy. Představení se uskutečnilo v sobotu 15. března na Nové scéně, která nedávno oslavila deset let své existence.

Číst dál…

Advent s Kühnovým dětským sborem. V Praze i ve Vídni

Adventní období je pro mnoho uměleckých těles časem intenzivního koncertování. Bezezbytku to platí i o Kühnově dětském sboru, který zdaleka není jen pravidelným hostem adventních koncertů pořádaných Národním divadlem. Sbor totiž čeká i vystoupení v pražské Státní opeře, Městské knihovně a Rudolfinu nebo ve vídeňském kostele Karlskirche. A dva dny před Štědrým dnem také na…

Číst dál…

Poněkud nudná Fibichova Šárka v Národním divadle

„Dirigentu Jindrovi se podařilo vytvarovat mnoho hezkých hudebních míst a všechny nástrojové skupiny profiloval tak, aby se vzájemně nekryly.“

„V samopalech na jevišti problematika inscenace věru nevězí.“ 

„Zejména ve třetím dějství jsem měl pocit, že Fibich při komponování koukal Wagnerovi přes rameno.“

Opera Národního divadla vypustila 7. listopadu do světa nové nastudování nejznámější Fibichovy opery Šárka. Ta v podstatě začíná tam, kde Smetanova Libuše končí – dějově a dá se říci i hudebně. Libreto ve staročeštině napsala Anežka Schulzová, vycházela v něm ze čtyřdílné epické básně Šárka Jaroslava Vrchlického z roku 1874. Opera měla světovou premiéru 28. prosince 1897 v Národním divadle v Praze v režii Adolfa Krössinga a pod taktovkou Adolfa Čecha. Aktuální nastudování z dílny hudebního ředitele operního souboru Národního divadla, dirigenta Roberta Jindry, režíroval umělec německé národnosti Kay Link.

Číst dál…

Národní divadlo na jeviště vrací Fibichovu Šárku. Přináší téma ženské emancipace

Po více než pětačtyřiceti letech uvádí Národní divadlo operu Zdeňka Fibicha Šárka. Hudebního nastudování se ujal hudební ředitel Opery Národního divadla Robert Jindra, který ke spolupráci přizval německého režiséra Kaye Linka. Premiéry se uskuteční 7. a 9. listopadu 2024. „O Šárce a jejím uvedení v Národním divadle jsem dlouhá léta přemýšlel, proto jsem šťastný,…

Číst dál…

Závěr Svatováclavského hudebního festivalu. Vystoupí Filippo Mineccia

Dění Svatováclavského hudebního festivalu přerušila povodeň, která vedla také ke zrušení čtyř koncertů. Už od 20. září se však koncerty konají ve standardním režimu, koncert souboru Ondráš je přeložen na 29. října. První koncert nadcházejícího týdne bude s účastí známého kontratenoristy Filippa Mineccii. V pondělí 23. září přijede do kostela sv. Jana…

Číst dál…

Opera v Šárce. Pocta tradicím v tropickém horku 

„Napriek vysokým teplotám, iste znásobených aj často neveľmi letnými kostýmami, si predstavenie očividne celkom užívali.“

„Práve atmosféra je pritom v Šárke azda tou kľúčovou kvalitou.“

„Napriek evidentne uvoľnenému charakteru však má každoročné hosťovanie Národního divadla v Šárce aj svoje prekážky.“

Tradičné podujatie Opera v Šárce pripadá na poslednú prázdninovú nedeľu, tentokrát 1. septembra, a je tak zároveň aj neformálnou pozvánkou do novej divadelnej sezóny. Městská část Praha 6, Národní divadlo a Originální divadlo Praha touto akciou už devätnásty raz pripomenulo časy, keď Přírodní divadlo v Divoké Šárce pravidelne slúžilo ako letná scéna Národního divadla.

Číst dál…

V Šárce letos Tajemství

Tradiční pražský open-air Opera v Šárce se koná na konci tohoto týdne 1. září. I tentokrát se vybírá z odkazu Bedřicha Smetany, když v plánu je zinscenovat jeho operu Tajemství. V místech původního přírodního divadla v produkci Originálního hudebního divadla Praha vystoupí sólisté, sbor, balet a orchestr opery Národního divadla v Praze. Produkce začíná ve čtrnáct hodin, vstup je zdarma.…

Číst dál…

Janáčkův Brouček jako událost

„Jaroslav Březina na nahrávce působí oproti kolegům civilněji, více ´intelektuálněji´. Dynamicky je poněkud potlačen, nevyčnívá z davu, drží se mazaně stranou.“ 

„Při poslechu perfektně připraveného studiového snímku nejsme rušeni režijními nápady, mnohdy velmi problematickými.“

„Cenné je poznání, že vyrostla nová generace vynikajících pěvců, schopná prostřednictvím nových špičkových operních nahrávek plně konkurovat někdejším legendárním snímkům.“

Výlety páně Broučkovy, pátá z devíti oper Leoše Janáčka a jediná z nich uvedená ve světové premiéře v Praze, mají novou studiovou nahrávku. Stojí za ní soubor pražského Národního divadla s dirigentem Jaroslavem Kyzlinkem, titulní roli ztvárňuje tenorista Jaroslav Březina. Snímek z přelomu let 2020 a 2021, vydaný v Roce české hudby 2024, připomínáme ve výroční den skladatelova úmrtí.

Číst dál…

Prodaná nevěsta v Holašovicích se stává slibnou tradicí

„Režisér volil tradiční pojetí, naplněné ale dynamismem a stálým pohybem.“

„Blatské kroje Dany Haklové jsou přímo senzačním nápadem.“

„Exceloval baletní soubor Jihočeského divadla; tanečníci rozdávají publiku svoji upřímnou radost.“

Opera Jihočeského divadla již třetím rokem ve své letní sezóně uvedla v jihočeských Holašovicích, letos ve dnech 5. až 7. července, jako open air Smetanovu Prodanou nevěstu. A to v Roce české hudby, v roce Smetanova výročí, v památkově chráněném prostředí obce, pod taktovkou Davida Švece a v režii Tomáše Ondřeje Pilaře. Inscenaci obohacují výrazné, krásné blatské kroje, vytvořené výtvarnicí Danou Haklovou. Letos se opera uvádí nově jako součást festivalu Jižní svéráz, jeho „nultého“ ročníku.

Číst dál…

Bratislavské hudební slavnosti. Letos se speciálním prologem a připomínkou Roku české hudby

Letošní ročník Bratislavských hudebních slavností, které pořádá Slovenská filharmonie, se uskuteční v termínu od 20. září do 6. října. Vedle řady zahraničních hostů přivítají v Bratislavě i Českou filharmonii se Semjonem Byčkovem, nebo Vídeňské symfoniky s čerstvým šéfdirigentem Petrem Popelkou. A připomenou i Rok české hudby. Festivalové předznamenání bude navíc součástí evropského turné Clevelandského orchestru řízeného…

Číst dál…

Noc s operou v Plzni se slavnostní Libuší

Divadlo J. K. Tyla už poosmé připravuje velkolepou open-air akci Noc s operou, která každoročně láká do lochotínského amfiteátru tisíce návštěvníků. Letos diváci uvidí dvě představení: kromě muzikálu Dracula 25. června také Smetanovu operu Libuše v pátek 28. června.  „Noc s operou patří mezi kulturní události roku a já mám velkou radost, že jsme…

Číst dál…

Dvě vdovy. Dvě veselé vdovy

„Dvě vdovy, dílo z roku 1874, jsou krásné, hudebně skvostné. Suverénně napsaná konverzační komedie.“

„Libreto obsahuje řadu dodnes svižných replik a slovních hříček.“

„Lada Bočková byla ve čtvrtek večer v Litomyšli jako Karolina pěvecky suverénní a herecky naprosto uvolněná.“ 

Kompletní uvedení oper Bedřicha Smetany na letošním festivalu Smetanova Litomyšl otevřela dva roky stará ostravská inscenace Dvou vdov. Rozmarná, vtipná. Režisér a scénograf Rocc si v ní s diváky v závěru však záludně pohrává. Po šťastném rozuzlení zápletky se Ladislav, právě označený jako budoucí ženich, Anežce kamsi ztratí – a slaví se svatba Toníka a Lidky. Z libreta nicméně zůstává základní fakt: na začátku opery byla jedna mladičká vdova bezstarostně veselá a druhá truchlící a smutná. Na konci už jsou veselé a zřejmě i šťastné obě.

Číst dál…

Národní divadlo moravskoslezské uvede roztančené Příhody lišky Bystroušky

Národní divadlo moravskoslezské připravilo poslední operní premiéru své převážně smetanovské sezóny. České hudbě zůstane věrné i v tomto případě, Smetanu však vystřídá Leoš Janáček a jeho 101leté Příhody lišky Bystroušky, které se na ostravskou scénu vrací po třech dekádách. Premiéra je na programu ve čtvrtek 6. června od půl sedmé večer na scéně…

Číst dál…

Smetana Gala důstojné a podnětné

„Podľa Roberta Jindry to bol takisto jeden zo zámerov – ukázať to, ako Smetanu spieva súčasná generácia.“

„Koncert k pocte Bedřicha Smetany asi nemôže končiť inak, než Libušiným Proroctvím, ktoré sa v sobotu stalo silným vyvrcholením koncertu.“

„Každý tón od Petra Kellnera mal svoje presné miesto a pre mňa bol spevák jedným z tých, u ktorých som si naozaj priala, aby spievali čo najdlhšie.“

Dvojsté výročie narodenia niekoho tak nedoceniteľne významného, ako Bedřicha Smetany, sa automaticky musí spájať s celou plejádou názorov, predstáv a odporúčaní na to, ako by oslavy mali prebehnúť. Presne v deň skladateľovho narodenia ponúklo svoj narodeninový koncept Národní divadlo v Prahe. V ambicióznom galakoncerte,…

Číst dál…

Rusalka nově už 8. března. V titulní roli Kateřina Kněžíková

Nová inscenace Dvořákovy Rusalky se v pražském Národním divadle představí v hudebním nastudování Tomáše Netopila a režii uměleckého tandemu Skutr. V partu Rusalky alternují sopranistky Kateřina Kněžíková a Alžběta Poláčková. I další obsazení je elitní. Nové nastudování Rusalky Antonína Dvořáka se představí v Národním divadle v režii dua Skutr – Lukáše Trpišovského a Martina Kukučky, současných uměleckých šéfů Činohry…

Číst dál…

Tradice zlínské filharmonie s Rybou ve společnosti Bacha a Mozarta

Vánoční koncert Fiharmonie Bohuslava Martinů Zlín se uskuteční 21. prosince ve Velkém sále Kongresového centra Zlín. Česká mše vánoční Jakuba Jana Ryby, hudební dílo, které před více než dvěma sty lety poprvé zaznělo na kůru rožmitálského kostela, je po více než půlstoletí každoroční součástí Vánočního koncertu zlínské filharmonie. Pod vedením…

Číst dál…

Čertova stěna v Ostravě je inscenována s laskavým nadhledem

„Provedení premiéry se ujal druhý dirigent Josef Kurfiřt. Příležitost, kterou dostal, nepromarnil a představení vedl s energií a soustředěně.“

„Ke cti režiséra Jiřího Nekvasila je nutno konstatovat, že se oprostil od romanticko-dramatického vizuálu, vsadil na herecké a pěvecké schopnosti protagonistů a nechal působit sílu a opravdovost hudby.“

„Je to inscenace, co dokladuje vyzrálost a hudební mistrovství autora i celého operního souboru.“

Dramaturgie opery Moravskoslezského divadla přivedla ve čtvrtek 14. prosince na jeviště Divadla Antonína Dvořáka obnovenou inscenaci Čertovy stěny. Poslední dokončená opera Bedřicha Smetany byla uvedena na tamní jeviště naposledy roku 2014. V režii Jiřího Nekvasila a na scéně Davida Baziky připravil současné hudební nastudování Marek Šedivý, pro jeho onemocnění se provedení premiéry ujal druhý dirigent Josef Kurfiřt. Nové bylo i obsazení rolí a inscenace se dočkala vřelého přijetí.

Číst dál…

Krásy vánoc a vůně domova s Kühnovým dětským sborem

Kühnův dětský sbor čeká Velký vánoční koncert. Několik generací současných i bývalých členů sboru se představí 16. prosince od půl osmé v Dvořákově síni pražského Rudolfina. Na programu jsou skladby českých autorů Jiřího Srnky, Jana Hanuše a Jiřího Temla. Autory s křestním jménem výhradně na písmeno „J“ doplní Jakub Jan Ryba a jeho Česká mše…

Číst dál…

Adventní čas ve zlínské filhamonii i s Nedočkavým Mikulášem

Filharmonie Bohuslava Martinů se chystá na nabitý závěr roku. Její 78. koncertní sezona v měsíci prosinci pokračuje pěticí různých pořadů, přičemž myslí i na nejmenší diváky a dojde i na tradiční Rybovku. Zajímavostí je dvojité promítání pohádky Šíleně smutná princezna s živým hudebním doprovodem. 3. prosince je zejména nejmladším věnovaný koncert s názvem Nedočkavý Mikuláš a zatoulaný…

Číst dál…

Vášnivé Šostakovičovo drama rozbouřilo Státní operu

„Stejně tak scéna na policejní stanici, režijně, pěvecky i choreograficky je skvělá burleska.“

„Čičvák aranžoval všechny scény násilí i milostných aktů velmi distingovaně.“

„Pro Bäumera to byl debut ve Státní opeře, a to debut úspěšný.“

Při uvedení skvělé kritiky, předem vyprodáno 177 představení, ta musela být zrušena a pak 27 let zákaz provádění v zemi původu… Nevím, jestli existuje nějaký podobný příběh operního díla. Lady Macbeth Mcenského újezdu Dmitrije Šostakoviče už se naštěstí znovu hraje v celém světě. V pátek 24. listopadu ji v premiéře uvedla i Státní opera v Praze.

Číst dál…

Premiéra Šostakovičovy Lady Macbeth ve Státní opeře

Státní opera je závěrečné fázi příprav nové produkce. Premiéry Šostakovičovy opery Lady Macbeth Mcenského újezdu se uskuteční 24. a 26. listopadu. Orchestr Státní opery řídí Hermann Bäumer, Sbor Státní opery vede Adolf Melichar. Vystupuje i Balet Opery Národního divadla, choreografie je Silvie Belákové, celá inscenace pak v režii Martina Čičváka. Hlavní sóla mají na starosti…

Číst dál…

Manon v Plzni

Do plzeňského Divadla J. K. Tyla se po více než čtyřiceti letech vrací nejpopulárnější dílo Julese Masseneta. Řeč je o opeře Manon, která v režii současného ředitele Národního divadla moravskoslezského Jiřího Nekvasila a v hudebním nastudování šéfdirigenta Jiřího Štrunce bude mít premiéru 21. října ve Velkém divadle. V titulní roli se představí Soňa Godarská…

Číst dál…

První abonentní koncert sezony Českého filharmonického sboru Brno

Český filharmonický sbor Brno zve na zahajovací koncert 18. ročníku svého cyklu abonentních koncertů. V podání tohoto tělesa, Karlovarského symfonického orchestru a sólistů Romany Kružíkové, Václavy Krejčí Houskové, Tomáše Černého a Františka Zahradníčka zazní Mše C dur Ludwiga van Beethovena. Na programu je také Symfonie g moll op. 40 Wolfganga Amadea Mozarta. Koncert se uskuteční…

Číst dál…

Beethovenova Mše C dur zazněla v Ludgeřovicích

„Oscilaci mezi životem ‚věčně blažených‘ a životem pozemských, trpících bytostí, vyjádřil skladatel niternou, instrumentálně barevnou a dynamicky kontrastní hudbou, která citlivě vyjadřuje básníkovy verše. Stěžejní úkol zde připadá sboru.“

„Mši C dur Ludwig van Beethoven pojal na tehdejší dobu velmi novátorsky, k nelibosti zadavetele, a dnes je právě tohle její největší hodnotou.“

„Koncert nabídl nejen svěží interpretaci klasické hudby, ale i ukázku hudebního mistrovství interpretů s pohlazením po duši.“

Svatováclavský hudební festival pokračoval koncerty mimo Ostravu a zavítal v pátek 8. září do Ludgeřovic. V tamním kostele zazněly skladby německých autorů, Schicksalslied – Píseň osudu Johannesa Brahmse a Mše C dur Ludwiga van Beethovena. Sólisty byli sopranistka Jana Sibera, mezzosopranistka Václava Krejčí Housková, tenorista Tomáš Černý a basista František Zahradníček. Český filharmonický sbor Brno zpíval a Karlovarský symfonický orchestr hrál pod vedením dirigenta Ondřeje Vrabce.

Číst dál…