Manon v Plzni
Do plzeňského Divadla J. K. Tyla se po více než čtyřiceti letech vrací nejpopulárnější dílo Julese Masseneta. Řeč je o opeře Manon, která v režii současného ředitele Národního divadla moravskoslezského Jiřího Nekvasila a v hudebním nastudování šéfdirigenta Jiřího Štrunce bude mít premiéru 21. října ve Velkém divadle. V titulní roli se představí Soňa Godarská a Jana Sibera, jež právě za Manon na scéně ostravského divadla získala v minulém roce Cenu Thálie.
Děj opery vychází z novely abbého Prévosta. Vypráví o mladinké dívce Manon, jejíž rodiče ji chtějí odvést do kláštera. Marnivá Manon však touží po lásce a po přepychovém životě plném zábavy a proto prchá v náručí rytíře des Grieux do Paříže. Světová premiéra Massenetovy Manon se uskutečnila 19. ledna 1884 v Paříži a hrála se neuvěřitelných 75 let přibližně 2000krát. Na repertoáru plzeňského divadla se nyní objeví posedmé, poprvé však zazní v originálním znění, tedy ve francouzštině. Inscenace vznikla ve spolupráci s Národním divadlem moravskoslezským v Ostravě, kde měla premiéru 28. dubna 2022.
Režisér Jiří Nekvasil vyzdvihuje na této opeře příběh zničující lásky, který v našem prostředí díky interpretaci Vítězslava Nezvala z roku 1940 silně rezonuje, hudební zpracování přinášející lyrické i dramatické pasáže, ale také scénické možnosti díla. „Opera má rozměr velkého barvitého plátna,“ uvádí Jiří Nekvasil. „Libretisté nám připravili šest různých prostředí – začínáme v Amiens, místě prvního setkání, pokračujeme do bytu v Paříži, kde přihlížíme velmi intimním chvílím, následuje velká scéna na pařížské promenádě, v chrámu St. Sulpice sledujeme, jak Manon znovu svádí des Grieuxe, navštívíme casino, v němž hudba zní jako kolo osudu, a celý příběh i život Manon zakončíme v přístavu Le Havre.“
Režisér si ke spolupráci přizval scénografa Daniela Dvořáka a kostýmní návrhářku Simonu Rybákovou, se kterými spolupracuje již přes tři desetiletí a jejichž jména mají zaručit, že inscenace bude kvalitní i po vizuální stránce. Východisko pro kostýmní výpravu našel inscenační tým v přelomu 50. a 60. let minulého století. „Neznamená to nějaké konkrétní zařazení do doby, ale inspiraci, ze které vychází naše vyprávění příběhu Manon. Cílem bylo dát divákům co největší prostor pro identifikaci s postavami, avšak abychom zároveň cítili, že jsou z trochu jiné doby, která má o něco přísnější hierarchii a společenská pravidla než ta naše,“ objasňuje Nekvasil.
„Opera je sice stejného námětu jako její mladší verze Giacoma Pucciniho, kterou jsme v Plzni uváděli před šestnácti lety, ale její hudební řeč je zcela jiná,“ vysvětluje Jiří Štrunc. „Massenetovo dílo náleží k žánru zvanému opera comique, kde skladatel používá i mluvené dialogy. Massenetova partitura je velmi pestrá, živá a barevná, velmi rychle se střídající, plyne jako řeč. Pěvecké party jsou brilantní ukázkou pěveckého umění, rafinovaná orchestrace je výzvou každého orchestru.“
Koketní Manon toužící po luxusu si v alternaci zahrají Soňa Godarská a držitelka Ceny Thálie Jana Sibera: „Je to jedna z nejtěžších sopránových rolí a nabízí řadu pěveckých možností, které můžete ukázat – koloraturní, lyrické i dramatické plochy. Především ale poskytuje zajímavou hereckou příležitost, protože Manon během představení prochází obrovským vývojem.“ Rytíře des Grieux ztvární sólista ostravské opery Luciano Mastro a tenorista italsko-belgického původu Mickael Spadaccini. V dalších rolích se objeví Jiří Hájek, Jakub Hliněnský, František Zahradníček, Miloš Horák, Jan Maria Hájek, Peter Svetlík, Robin Červinek, Daniel Kfelíř, Zuzana Koś Kopřivová, Radka Sehnoutková, Ivana Šaková, Daria Guliaeva, Jana Piorecká, Jana Foff, Jevhen Šokalo a další.
Foto: DJKT / Martina Root
Příspěvky redakce
- Dirigent Mario Klemens obdrží in memoriam cenu Český lev
- Nevšední Hudba ve foyer libereckého Šaldova divadla
- Dvořákovy zářezy do hudebních dějin po pardubicku
- Federico Colli a jeho pražský recitál
- Petr Dvořák novým náměstkem sloučené olomoucké organizace pro Moravskou filharmonii
Více z této rubriky
- Nevšední Hudba ve foyer libereckého Šaldova divadla
- Dvořákovy zářezy do hudebních dějin po pardubicku
- Federico Colli a jeho pražský recitál
- To nejlepší z Čajkovského při švýcarském miniturné olomouckých filharmoniků
- S orchestrem Slovenského rozhlasu vystoupí koncertní mistr Vídeňských symfoniků
- Smetanovské dny slaví půlkulatiny. Zahájí s violoncellistou Müller-Schottem
- Na janáčkovské soutěži v Brně porovnají své schopnosti houslisté a kvartetisté
- Pražští komorní sólisté se stěhují do spořilovské Svaté Anežky
- Nová Aida přímým přenosem z Met
- Začátek umělecké rezidence Jany Bouškové v Mariánských Lázních