KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Kostelnička Karity Mattily jako skvělý zážitek. V Národním divadle se ale blýskli i jiní

„Po devatenácti letech končí inscenace opery Její pastorkyňa Leoše Janáčka v Národním divadle.“

„Svou postavu nepodává jednoznačně jako fúrii, která ovládá vesnický mikrosvět a před níž mají všichni respekt a především se jí bojí. Nikoli. Z projevu Karity Mattily vyzařuje širší rozměr.“

„Představení pod cizelérskou a zároveň emotivní taktovkou hudebního ředitele Opery Národního divadla Roberta Jindry se vydařilo skvěle.“

Posledními dvěma představeními končí po devatenácti letech na jevišti pražského Národního divadla inscenace opery Leoše Janáčka Její pastorkyňa, pod níž byli podepsáni režisér Jiří Nekvasil a autor scény a kostýmů Daniel Dvořák. A pro oba večery (11. září a derniéra 16. září) pozvala dramaturgie významného hosta, finskou sopranistku Karitu Mattilu.

Číst dál…

V Šárce letos Tajemství

Tradiční pražský open-air Opera v Šárce se koná na konci tohoto týdne 1. září. I tentokrát se vybírá z odkazu Bedřicha Smetany, když v plánu je zinscenovat jeho operu Tajemství. V místech původního přírodního divadla v produkci Originálního hudebního divadla Praha vystoupí sólisté, sbor, balet a orchestr opery Národního divadla v Praze. Produkce začíná ve čtrnáct hodin, vstup je zdarma.…

Číst dál…

Jak se prodávala nevěsta v Litomyšli

„Režisér vzpomínal na své zážitky z moravského Horňácka, na vesnické způsoby či muzicírování a děj tedy přenesl tam, časově do období masopustu.“

„Panovalo značné horko, je tedy třeba obdivovat všechny maskované účinkující, že zvládli v těchto podmínkách podávat výborné výkony.“

„Hudební složka představení byla vynikající.“

Dne 29. června bylo v rámci festivalu Smetanova Litomyšl provedeno jedno z nejznámějších Smetanových děl, opera Prodaná nevěsta. O produkci se postaral sbor, orchestr a balet Národního divadla Brno a komparz. Inscenaci v režii Ondřeje Havelky řídil dirigent Jakub Klecker.

Číst dál…

Plzeňské divadlo oslaví sté šedesáté výročí. Oslavy Roku české hudby završí napřesrok

Vedle Plzeňské filharmonie novou sezónu v západočeské metropoli představilo i Divadlo Josefa Kajetána Tyla. Bude jeho stá šedesátá. Plzeňská opera uvede Smetanovu Čertovu stěnu ve spolupráci s ostravským divadlem, chystá ale i zbrusu novou operní parodii nastolující otázku, co opera jako žánr snese… Baletní příznivce v Plzni potěší trojicí nových titulů, jako novinku soubor chystá…

Číst dál…

Ostrava se o Smetanu postarala královsky

„Národní divadlo moravskoslezské v čele s Jiřím Nekvasilem přijalo hozenou rukavici bez nejmenšího zaváhání.“

„Smetanovskému opernímu cyklu v Ostravě se podařilo demytizovat Smetanu jako především národního skladatele a představit jej jako výsostného hudebního dramatika.“

„Největší krajíc si pochopitelně ukrojili členové divadelního orchestru, sboristé a sólisté v angažmá ostravské opery.“

Málokterému českému skladateli se v letošním Roce české hudby dostává takové pozornosti jako Bedřichu Smetanovi. Dvousté výročí narození geniálního umělce se promítá do života společnosti, ať už to je prostřednictvím koncertů, inscenací, besed, dokumentů nebo vydáním nových publikací. Nejvelkolepější oslavu Smetanova jubilea připravilo Národní divadlo moravskoslezské, které dvakrát uvedlo všechny dokončené opery skladatele.

Číst dál…

Referenční podání Libuše. Březnový blok Smetanovského cyklu je u konce

„V Ostravě to vyřešili šalamounsky a na místo zbytečně vysvětlujících vizuálních a dramatických vjemů sáhli ke koncertnímu provedení.“

„Vrcholný výkon podala představitelka titulní role Libuše, slovenská pěvkyně Mária Porubčinová.“

„Celkový dojem z večera zachvátila euforie.“

Ambiciózní projekt Národního divadla Moravskoslezského je z poloviny u konce. První maratón uvedení cyklu osmi Smetanových oper v období od 2. do 10. března 2024 dospěl k poslední, závěrečné opeře. Slavnostní Libuše byla oproti ostatním sedmi operám realizována v Divadle Jiřího Myrona a provedena koncertně. Spolu se sólisty účinkoval Pražský filharmonický sbor a Janáčkova filharmonie Ostrava, dirigoval Robert Jindra.

Číst dál…

Mezi mytickým a skutečným. Rusalka Národního divadla nepohoršuje ani nenudí

„Skutr Rusalke ponecháva nadprirodzené aj rozprávkové aspekty.“

„Kreácia, ktorú na prvej premiére vytvorila Kateřina Kněžíková, bola podľa mňa po všetkých stránkach mimoriadna.“

„Tomáš Netopil viedol orchester skôr k lyrickému pojatiu, v ktorom sa detaily nestrácali pod nánosmi prehnaného výrazu.“

Sólistka stojí na forbíne, v rukách drží svietiacu „návnadu“: jeden z režijných leitmotívov inscenácie, s jej „Bůh tě pomiluj“ sa zaťahuje opona – a Národní divadlo má novú Rusalku. Záver je pre toto naštudovanie vlastne veľmi príznačným. Hudobne aj scénicky sa vyhýba pátosu, zostáva tajomne symbolický, akcentuje rozhodnutia postavy. A tak, ako celé tri hodiny predtým, je jedným z jeho nosných elementov samotná Kateřina Kněžíková.

Číst dál…

Pohodový Dvořákův Jakobín na jihočeské scéně

„Novou inscenaci Jakobína realizuje na jihu Čech velmi mladý tým, k tomu ještě i nejmladší kantor Benda, kterého jsem viděl i slyšel.“

„Pohoda, pocit štěstí a víra v dobro z Jakobína září.“

„Šéfdirigent David Švec vede soubor s jistotou, temperamentem, se smyslem pro hybnost a zároveň s kontrasty v tempech.“

Ve dnech 9. a 10. ledna se na jihu Čech uskutečnily dvě premiéry Dvořákovy půvabné opery Jakobín, na libreto Marie Červinkové-Riegrové, několikrát upravované do verze, kterou po léta vnímáme a která učinila z Jakobína dílo dramatické, s patřičným divadelním spádem.

Číst dál…

Radostná podívaná z českého venkova v Českých Budějovicích

Jihočeské divadlo připravuje svoji první operní premiéru v letošním roce. Ta bude ve znamení Roku české hudby patřit Antonínu Dvořákovi. Jihočeši pod taktovkou Davida Švece a v režii Moniky Hliněnské uvedou operu Jakobín. Premiéra se uskuteční 9. února od půl osmé večer v českobudějovickém DK Metropol, divadlo plánuje prozatím dvě reprízy, a to 10. února a 16.…

Číst dál…

Přehled hudebních akcí k oslavě Nového roku

Utiší se ohňostroje, nadměrné silvestrovské pití se vstřebá, bolehlav pomine a v mnoha případech bezprostředně poté – i když leckde si dávají raději trochu odstup – už mnohému hudbymilovnému člověku opět přijde chuť na o něco vyšší formu zábavy. Silvestrovské dění už přinesl, nyní portál KlasikaPlus.cz nabízí přehled novoročních koncertů po republice. 1.…

Číst dál…

Pastorela Jaroslava Pelikána na Boží hod v Rudolfinu

Pražské Rudolfinum, někdejší Dům umělců, se naplní hudbou i na první svátek vánoční. Od šestnácti hodin v sídle České filharmonie zazní Česká mše vánoční pod taktovkou hobojisty a dirigenta Vojtěcha Jouzy. Vánoční koncert nabídne také novou Pastorelu Jaroslava Pelikána na text Pavla Tylšara. Jaroslav Pelikán o své skladbě napsal: „Dlouho se zabývám úvahami o smyslu…

Číst dál…

Don Buoso, Gianni Schicchi. Zdařilý projekt Davida Radoka

„David Radok se podílel nejen originálním nápadem, ale hned ve třech divadelních profesích, jako libretista, režisér a scénograf.“

„Nelehkým úkolem pro Kučeru bylo zvolit vhodný hudební jazyk, který by konvenoval s Puccinim a současně byl autentický.“

„Sympatické na Radokově režijním přístupu je zejména to, že používá scénu výtvarně jen strohou, či spíše náznakovou.“

Projekt Don Buoso, Gianni Schicchi měl v pražském Národním divadle 3. listopadu 2023 premiéru a Radok se na něm podílel nejen originálním nápadem, ale hned ve třech divadelních profesích, jako libretista, režisér a scénograf. Tím dobrým nápadem bylo uvedení opery Gianni Schicchi Giacoma Pucciniho v novém inscenačním kontextu. Dříve se tato komická jednoaktovka na operních scénách uváděla ve spojitosti s různými jinými, rovněž jednoaktovými tituly. Nešlo však o spojení pevně ustálená.

Číst dál…

Manon v Plzni

Do plzeňského Divadla J. K. Tyla se po více než čtyřiceti letech vrací nejpopulárnější dílo Julese Masseneta. Řeč je o opeře Manon, která v režii současného ředitele Národního divadla moravskoslezského Jiřího Nekvasila a v hudebním nastudování šéfdirigenta Jiřího Štrunce bude mít premiéru 21. října ve Velkém divadle. V titulní roli se představí Soňa Godarská…

Číst dál…

Prodanka v Šárce příjemně nedotažená

„K nejen mému potěšení nabrala inscenace spolehlivě vzestupnou tendenci.“

„Aleš Briscein se definitivně rozezpíval v pátém výstupu druhého dějství a dále už jen zářil. Nakonec znamenité, byť o intonaci se u něj stále tak nějak bojím.“

„Kdyby Prodanou nevěstu neměli všichni dávno spolehlivě zažitou, těžko by za daných omezených časových možností příprav vznikla v provedené solidní kvalitě.“

Obnovená tradice Opery v Šárce v neděli 3. září oslavila 110. narozeniny první produkce v tomto přírodním amfiteátru. Volba takřka v předvečer smetanovské výroční sezony padla vcelku přirozeně po pěti letech znovu na operu Prodaná nevěsta, vždyť právě ta zněla v daných místech historicky poprvé.

Číst dál…

Opera v Šárce a nevěsta prodaná znovu po pěti letech

Tradiční open-air Opera v Šárce se koná od dnešního dne za tři týdny 3. září a opět po pěti letech sáhne k nejhranější opeře Bedřicha Smetany Prodaná nevěsta. V místech původního přírodního divadla v produkci Originálního hudebního divadla Praha vystoupí sólisté, sbor, balet a orchestr opery Národního divadla v Praze. Produkce začíná ve čtrnáct hodin, vstup je zdarma.…

Číst dál…

Wagnerův Tannhäuser v Ostravě propojuje soupeřící principy dobra a zla v opulentním provedení

„Soubor si za inscenaci zaslouží obdiv, s jakou pokorou a houževnatostí se do realizace opery ponořili. Je to dílo monumentální, největší tíha odpovědnosti leží na orchestru a sboru, jakkoli jsou stěžejní role obtížné.“

„Sbor byl neustále v pohybu, nastupoval za zpěvu přes hlediště, aby dozpívával za scénou a na jevišti zpěváci neustále přecházeli, aby narušovali statičnost scény. Přesto byl jeho zvuk stále vyrovnaný a to jak v dynamice, tak v jednotlivých hlasech, přičemž výkon sboru byl obdivuhodný.“

„Hvězdou večera byla bezesporu německá sopranistka Maida Hundeling, s plným, silným, poněkud tmavším kulatým sopránem, kterého mnohdy zbytečně nadužívala, ale místy prokázala, že dokáže podat i krásná nosná piana. Zastala obě exponované role, roli Alžběty i roli Venuše.“

V opeře divadla Moravskoslezského se uskutečnila ve čtvrtek 27. dubna předposlední premiéra v sezóně, Tannhäuser Richarda Wagnera. Režie se ujal Jiří Nekvasil, hudebního nastudování a provedení Marek Šedivý, autorem scény byl Daniel Dvořák, kostýmy připravila Marta Roszkopfová a sbormistrem byl Jurij Galatenko. V titulní roli Tannhäusera vystoupil Gianiuca Zampieri, Alžbětou i Venuší byla Maida Hundeling, Hermanna, durynského lanckraběte zpíval Martin Gurbaĺ a Wolframa von Eschenbach vytvořil Jiří Hájek. Dílo je uváděno v německém originále a po stranách jeviště jsou k dispozici české a anglické titulky.

 

Číst dál…

Tannhäuser v Ostravě

Na jeviště Divadla Antonína Dvořáka v Ostravě se po deseti letech vrací dílo Richarda Wagnera. Volba tentokrát padla na Tannhäusera, velkou romantickou operu o třech dějstvích a čtyřech obrazech. Premiéru má nové nastudování Národního divadla moravskoslezského ve čtvrtek 27. dubna, druhé obsazení přijde na řadu v sobotu 29. dubna. V hlavních rolích se představí renomovaní sólisté Gianluca Zampieri…

Číst dál…

Cesta ke světlu pod taktovkou Alexandera Liebreicha

„Skutečnost, že hlavní sólistkou díla Lery Auerbach byla Kristina Reiko Cooper, se velmi silně propojuje s faktem, že i Alexander Liebreich má k tématu holokaustu osobně velmi blízko.“

„Nádoby světla jsou pomaleji plynoucí meditativní hudbou, poutavou a podmanivou, naléhavou, ale ne exaltovanou.“

„V Schubertově Symfonii C dur nabídl zralou, propracovanou a přiměřeně emotivní podobu nádherné skladby, která přes všechny klasicizující parametry zcela zřetelně patří hudebnímu romantismu.“

Návrat Alexandera Liebreicha k rozhlasovým symfonikům přinesl v pondělí dvě rozměrná a umělecky závažná díla. V pražském Rudolfinu zazněla pod taktovkou někdejšího šéfdirigenta Schubertova Velká symfonie a v české premiéře čerstvá novinka z pera skladatelky Lery Auerbach – Symfonie č. 6 „Nádoby světla“, vokálně-instrumentální dílo s námětem holokaustu.

Číst dál…

Bachovy postní kantáty se soubory Vojtěcha Jouzy

Dvě kantáty Johanna Sebastiana Bacha psané pro postní období zazní ve čtvrtek 23. března od půl osmé večer v kostele Českobratrské církve evangelické na Vinohradech, Korunní 60. Společně s komorním sborem EN ARCHÉ a Pražským barokním souborem vystoupí sólisté Alena Hellerová, Marta Fadljevičová, Jaroslav Březina a Jiří Hájek. Řídí Vojtěch Jouza, umělecký vedoucí zmíněných…

Číst dál…

Lehárova Veselá vdova v Brně po třiceti letech

Národní divadlo Brno v režii Magdaleny Švecové a Martina Packa, v hudebním nastudování Jakuba Kleckera uvede novou operetní inscenaci, a to Veselou vdovu Franze Lehára na libreto Leo Steina a Victora Leóna. Pěveckými a hereckými sólisty budou Veronika Rovná, Jana Šrejma Kačírková, Jiří Hájek, Roman Hoza, Daniel Kfelíř, Ondřej Koplík, Martin Šrejma, Jan Šťáva, Jiří Sulženko,…

Číst dál…

Předpremiérové kukátko k operetě Veselá vdova Národního divadla Brno. Bude i online

Národní divadlo Brno chystá premiéru Lehárovy operety Veselá vdova. „Předpremiérové kukátko“ se odehraje ve středu 25. ledna v 16 hodin v Janáčkově divadle za přítomnosti inscenačního týmu a sólistů. Vše můžete sledovat i online přes YouTube stream. Dílo NdB uvede v režii Magdaleny Švecové a Martina Packa, v hudebním nastudování Jakuba Kleckera. Pěveckými a hereckými sólisty budou Veronika…

Číst dál…

Ryba, Koutník a koledy v Rudolfinu

Pod hlavičkou souboru Camerata 2018 se bude v neděli 25. prosince od 16 hodin ve Dvořákově síni Rudolfina konat Vánoční koncert. Kromě tradiční České mše vánoční Jakuba Jana Ryby zazní také Pastorela „Hej, hej, jeden i druhej“ Tomáše Norberta Koutníka a české koledy. Účinkovat budou sopranistka Alena Hellerová, mezzosopranistka Marta Fadljevičová, tenorista Aleš…

Číst dál…

Završení festivalu Haydnovy hudební slavnosti

„Orchestr hrál skvěle a dílo vyznělo ve své plné kráse.“

„Sólové hlasy zněly velmi vyrovnaně a výborně artikulovaly.“

„Jiří Štrunc s Plzeňskou filharmonií nespolupracuje až tak často, ale s orchestrem si výborně porozuměl.“

Slavnostním uvedením Haydnovy Mše d moll „Nelsonmesse“ a jeho Třetí symfonie se uzavřel v katedrále svatého Bartoloměje v Plzni letošní jubilejní třicátý ročník Haydnových hudebních slavností. Koncert Plzeňské filharmonie byl zároveň dalším v nové Chrámové abonentní řadě, a tak není divu, že byl kostel zcela zaplněn.

Číst dál…

„Ples v hotelu Savoy“ rozzářil Státní operu v Praze

„Všichni čtyři hlavní protagonisté byli opravdu vynikající – pěvecky bezchybní, herecky zcela přesvědčiví.“

„Králem večera se však stal jednoznačně Daniel Matoušek, který kdykoliv se objevil na jevišti (což bylo velmi často), zcela ho ovládl.“

„Přijďte na Ples v Savoyi, je to jízda!“

Do pražské Státní opery zavítala nefalšovaná třicátá léta minulého století, a to se vší noblesou a pozlátkem, jak je známe z dobových filmů. Premiéru nejznámější operety maďarského skladatele Paula Abrahama a libretistů Fritze Löhner-Bedy a Alfreda Grünewalda „Ples v hotelu Savoy“ tam uvedlo 16. září v českém překladu Vlasty Reittererové Národní divadlo v režii Martina Čičváka po neuvěřitelných devětaosmdesáti letech. Hudebního nastudování se ujal dirigent Jan Kučera, choreografie Laco Cmorej a Silvia Beláková. Opereta je uváděna v rámci operního a koncertního cyklu Musica non grata, který je věnován hudbě skladatelů pronásledovaných režimem. Kromě Orchestru a Sboru Státní opery v inscenaci spoluúčinkuje také Balet Národního divadla. Druhou premiéru měla inscenace v neděli 18. září.

Číst dál…

Podzim s Musica non grata zahájí Ples v hotelu Savoy ve Státní opeře

Ve dvou premiérách v pátek 16. a v neděli 18. září bude po osmdesáti devíti letech ve Státní opeře uvedena revuální opereta Ples v hotelu Savoy maďarského skladatele Paula Abrahama. Představení režijně zpracoval Martin Čičvák, hudebního nastudování se ujal Jan Kučera. Abraham byl nazýván „králem jazzové operety“ a jeho závratnou kariéru v roce 1933 ukončil…

Číst dál…

Janáčkova opera zvala brněnským koncertem na nadcházející premiéry

Zahajovacím koncertem na piazzettě před Janáčkovým divadlem Národní divadlo Brno pozvalo ve středu veřejnost k nové divadelní sezoně. Zazněly ukázky z připravovaných premiér, jako je Lehárova Veselá vdova, ale i ukázky z oper Otello, Alcina či Řecké pašije jako ohlédnutí za výsledky a úspěchy minulé sezóny. Vystoupili sólisté souboru Janáčkovy opery Jana Šrejma Kačírková, Pavla…

Číst dál…

Haydnovo oratorium Stvoření koncertně v divadle v Plzni

„Vynikající soustředěný výkon orchestru.“

„Svrchované vedení Jiřím Štruncem, výborně připravený sbor sbormistrem Jakubem Zichou.“

„Hřejivě měkce a pojivě působily hlasy sólistky opery v Plzni Radky Sehnoutkové a někdejšího sólisty opery v Plzni, nyní působícího v Národním divadle Praha, Jiřího Hájka.“

Haydn je autorem tří velkých oratorií. V roce 1796 mělo ve Vídni premiéru dílo Sedm posledních slov Vykupitele na kříži, roku 1798 dokončil práci na Stvoření a v roce 1801 měly premiéru Roční doby. V dílech je znát inspirace a detailní znalost podobných děl Georga Friedricha Händela, která poznal za svých cest do Anglie. V Plzni je právě inscenováno koncertní provedení oratoria Stvoření. Hudební nastudování a řízení všech uvedení (poslední v této sezóně bylo 4. 6.) svrchovaným způsobem provedl stálý dirigent opery Divadla J. K. Tyla v Plzni Jiří Štrunc. Dílo je nastudováno v německém originále. Diváci mají před sebou na titulkovacím zařízení jak německý text libreta Gottfrieda van Swietena, tak jeho český překlad Marty Ulrychové.

Číst dál…

Premiéra Stvoření v divadle v Plzni v sobotu

Operní soubor Divadla J. K. Tyla v Plzni v čele s dirigentem Jiřím Štruncem připravili nový projekt – koncertní provedení Haydnova oratoria Stvoření. Premiéra se bude konat v sobotu 23. dubna od 19 hodin ve Velkém divadle. Další představení jsou naplánována na 30. dubna, 4. května, 4. a 17. června. Sólových rolí se v představeních ujmou…

Číst dál…

Opera o opeře, o vzdáleném zvuku a o Grétě

„Vzdálený zvuk je dílem, které výrazně dokresluje směřování, charakter a niveau německojazyčné kultury první třetiny dvacátého století, které však mělo i se svým autorem dějinnou smůlu.“ „Postava Fritze vyžaduje přesně ten hlas, který Aleš Briscein může nabídnout a nabízí.“ „Schreker svůj zvukový ideál, který hledá jeho Fritz, rozhodně našel. Místy přináší opravdu hudbu…

Číst dál…

Česká filharmonie v osmnáctém století

„Dvořákova síň se ponořila do šera a pódium ovládla herečka, deklamující monolog zhrzené ženy.“ „Zuzana Stivínová fascinované publikum nekompromisně vtáhla do výjevu a už nepustila.“ „S Tomášem Netopilem se Tom Borrow příjemně potkal v přístupu, který Mozarta vidí skutečně neromanticky.“ Pro abonentní koncerty v tomto týdnu se Česká filharmonie proměnila v nevelké těleso mozartovského typu.…

Číst dál…