KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Prodaná nevěsta v Holašovicích se stává slibnou tradicí

„Režisér volil tradiční pojetí, naplněné ale dynamismem a stálým pohybem.“

„Blatské kroje Dany Haklové jsou přímo senzačním nápadem.“

„Exceloval baletní soubor Jihočeského divadla; tanečníci rozdávají publiku svoji upřímnou radost.“

Opera Jihočeského divadla již třetím rokem ve své letní sezóně uvedla v jihočeských Holašovicích, letos ve dnech 5. až 7. července, jako open air Smetanovu Prodanou nevěstu. A to v Roce české hudby, v roce Smetanova výročí, v památkově chráněném prostředí obce, pod taktovkou Davida Švece a v režii Tomáše Ondřeje Pilaře. Inscenaci obohacují výrazné, krásné blatské kroje, vytvořené výtvarnicí Danou Haklovou. Letos se opera uvádí nově jako součást festivalu Jižní svéráz, jeho „nultého“ ročníku.

Číst dál…

Quo vadis, Sylvie Bodorová? Do Litomyšle! A nakonec vítězně 

„Díky herecky dobře vedeným pěvcům se divák rychle orientoval.“

„Příjemně překvapil hutným a velkým hlasem barytonista Jakub Hliněnský, představitel donašeče Chilóna, jenž snad nazvučení nepotřeboval.“

„Obecenstvo inscenaci přijalo ovacemi a děkovalo potleskem i skladatelce, která se spolu s inscenátory přišla děkovat na závěr představení.“

Smetanova Litomyšl letos překypuje dílem Smetanovým a slaví Rok české hudby. Mezi skladatele narozené v letopočtu končícím číslem „4“ patří však rovněž Sylvie Bodorová. Její opera Quo vadis, ke které napsala spolu s režisérem Martinem Otavou i libreto, proto na letošní litomyšlské pódium právem patřila. Navíc je to opera divácky vděčná. 

Číst dál…

Povedená Hubička v Plzni

„Celé představení hýří nápady a vedle povedené a účelné scény je režie dle mého nejsilnější stránkou inscenace.“

„Zaujal povedený sjezd dvou odvážných sboristů na dobových dřevěných lyžích s kandaháry.“

„Příjemným byl výkon mladé, ještě studující Marie Šimůnkové.“

V Plzni byla 27. dubna uvedena další ze Smetanových oper – Hubička. Pátá premiéra operního souboru zapadá do plánu uvést v letošní sezóně Roku české hudby všechny Smetanovy opery. Režie se chopila Magdalena Švecová, hudebního nastudování Jiří Petrdlík. Podotkněme, že světová premiéra se odehrála s velkým úspěchem v Prozatímním divadle v Praze 7. listopadu 1876, v Plzni opera poprvé zazněla roku 1880. Mezi první a současnou inscenací se v Plzni událo ještě deset jiných nastudování.

Číst dál…

Rossiniho Lazebník sevillský završil operní sezónu na jihu Čech. Méně by bylo více

„Titulní role Figara byla svěřena na první premiéře talentovanému barytonistovi Jakubovi Hliněnskému.“

„V dnešní době vzniká otázka, zda komickou operu zahraničního autora interpretovat v překladu nebo v originálu.“

„Lazebník sevillský je finálním titulem sezóny. Věřím v jeho návštěvnický úspěch.“

Opera Jihočeského divadla představila na závěr sezóny ve dvou premiérách 12. a 13. dubna v historické budově Jihočeského divadla slavnou komickou operu Gioacchina Rossiniho Lazebník sevillský na motivy komedie Pierra Beaumarchaise. V hudebním nastudování dirigenta Martina Peschíka, v režii a zároveň choreografii Miřenky Čechové a Petra Boháče, na scéně Lucie Škandíkové, v kostýmech Kateřiny Jirmanové. Světelný design vytvářel Martin Špetlík.

Číst dál…

Jihočeské Thálie za rok 2023 uděleny

Sedmadvacátý ročník slavnostního předávání cen Jihočeská Thálie se konal 23. března večer. Večerem provázeli Tomáš Kobr a Natália Drabiščáková, ke kterým se postupně přidávali Karel Hynek Mácha, Antonín Dvořák, Božena Němcová, Magdalena Dobromila Rettigová i Bedřich Smetana, jemuž byl celý večer věnován jako dárek k jeho dvoustým narozeninám. O tom, který umělec získá…

Číst dál…

Ó Violo! Vypravuj těm pánům v Praze, že moje duše je pohnuta…

„Zejména v širokodeché melodii druhé věty Dusíkova koncertu mohl Maxim Averkiev plně uplatnit svůj kultivovaný úhoz a smysl pro kantilénu.“

„Šéf plzeňské opery Jiří Petrdlík se jako dirigent již řadu let usilovně věnuje interpretaci koncertního melodramu.“

„Soubor plzeňské opery přistoupil ke koncertnímu provedení Smetanovy Violy se vší odpovědností.“

V úvodu slavnostního koncertu 28. února seznámil ředitel Divadla J. K. Tyla (DJKT) Martin Otava zcela zaplněné hlediště plzeňské Nové scény s průběhem letošního Roku české hudby tak, jak se odehraje na všech třech divadelních scénách. A koncert svou dramaturgií připomněl českou kulturní veřejností pečlivě střežený Mozartův odkaz, význam české hudební emigrace pro vývoj evropské hudby, tvorbu plzeňských skladatelů, vklad českých autorů do tvorby koncertního melodramu a v neposlední řadě pak plzeňskému publiku poprvé představil fragment Smetanovy opery Viola.

Číst dál…

Jihočeská Thálie zveřejnila nominace za loňský rok

Odborné poroty rozhodly o nominacích na ceny 27. ročníku Jihočeské Thálie, tedy za rok 2023. V operních kategoriích porotu zaujaly především výkony sólistů v operách Samson a Dalila a Komenský, v baletu dominovala Popelka. Kdo se stane vítězem, bude vyhlášeno na slavnostním večeru s názvem Grand Gala, který se uskuteční 23. března ve formě gratulační serenády v rámci…

Číst dál…

Pohodový Dvořákův Jakobín na jihočeské scéně

„Novou inscenaci Jakobína realizuje na jihu Čech velmi mladý tým, k tomu ještě i nejmladší kantor Benda, kterého jsem viděl i slyšel.“

„Pohoda, pocit štěstí a víra v dobro z Jakobína září.“

„Šéfdirigent David Švec vede soubor s jistotou, temperamentem, se smyslem pro hybnost a zároveň s kontrasty v tempech.“

Ve dnech 9. a 10. ledna se na jihu Čech uskutečnily dvě premiéry Dvořákovy půvabné opery Jakobín, na libreto Marie Červinkové-Riegrové, několikrát upravované do verze, kterou po léta vnímáme a která učinila z Jakobína dílo dramatické, s patřičným divadelním spádem.

Číst dál…

Radostná podívaná z českého venkova v Českých Budějovicích

Jihočeské divadlo připravuje svoji první operní premiéru v letošním roce. Ta bude ve znamení Roku české hudby patřit Antonínu Dvořákovi. Jihočeši pod taktovkou Davida Švece a v režii Moniky Hliněnské uvedou operu Jakobín. Premiéra se uskuteční 9. února od půl osmé večer v českobudějovickém DK Metropol, divadlo plánuje prozatím dvě reprízy, a to 10. února a 16.…

Číst dál…

Plzeňské divadlo uvedlo Mozartovu operu La clemenza di Tito

„V plzeňském provedení si největší pochvalu zaslouží orchestr.“

„Z výkonu Marka Žihly je patrný zodpovědný přístup mladého pěvce, který má svou kariéru před sebou.“

„Civilní kostýmovou verzi lze přijmout; snaha uchopit moc, jakož i problém státnické moudrosti a velkorysosti jsou nadčasové.“

Zřejmě poprvé ve své historii uvedlo plzeňské divadlo v sobotu 27. ledna Mozartovu předposlední operu La clementa di Tito. K hudebnímu nastudování byl jako host přizván německý dirigent Michael Hofstetter, plzeňskému publiku již známý svým nastudováním Gluckovy Alceste (2022), režie a scénografie se ujal renomovaný režisér Rocc, kostýmy vytvořila Belinda Radulovič.

 

Číst dál…

Faurého Rekviem v plzeňské katedrále

Operní soubor Divadla J. K. Tyla v Plzni se 29. října od devatenácti hodin představí v katedrále sv. Bartoloměje. Několik málo dní před svátkem lidově nazývaným Dušičkami interpretuje jedno z nejoblíbenějších děl z ranku „rekviem“,  mše za zemřelé, totiž to, které složil francouzský skladatel Gabriel Fauré, od jehož úmrtí příští rok dva dny po zmíněném…

Číst dál…

Massenetova Manon v plzeňském Divadle J. K. Tyla uvedena po více než čtyřiceti letech

„Příkladný je výkon Jany Sibery v titulní roli, která po technické a výrazové stránce výtečně odstínila odlišný charakter árií a duet.“

„Dirigent Jiří Štrunc preferoval svižná tempa, možná i na úkor žádoucích kontrastů, se svým dobře znějícím orchestrem však udržel napětí scény v kasinu a působivě vygradoval tragický závěr.“

„Příběh Manon je nadčasový, přenesení do Francie padesátých let minulého století tvůrci ostravské inscenace tudíž působí zcela přirozeně.“

Patří ke cti plzeňské opery, že se pravidelně vrací k jevištním dílům francouzských skladatelů, a to nejen k populárním a časově ověřeným (Bizetova Carmen, 2020), ale i méně uváděným (Thomasův Hamlet, 2018). Francouzská operní tvorba, od baroka přes klasicismus, 19. a 20. století až po současnost, stále zůstává hlubokou studnicí, z níž lze čerpat a objevovat krásná, zajímavá a obsahově přínosná díla.

Číst dál…

Manon v Plzni

Do plzeňského Divadla J. K. Tyla se po více než čtyřiceti letech vrací nejpopulárnější dílo Julese Masseneta. Řeč je o opeře Manon, která v režii současného ředitele Národního divadla moravskoslezského Jiřího Nekvasila a v hudebním nastudování šéfdirigenta Jiřího Štrunce bude mít premiéru 21. října ve Velkém divadle. V titulní roli se představí Soňa Godarská…

Číst dál…

VÝHERCI VSTUPENEK:
Mesiáš na Otáčivém hledišti

Po loňské premiéře se i letos se před Otáčivým hledištěm v Českém Krumlově koná desítka představení scénicky uchopeného Händelova Mesiáše. Hrají se až do 27. srpna, a to před hledištěm s kapacitou 644 diváků, které je v provozu 65. sezonu a které letos prvně navštívil i český prezident. Ikonické oratorium se odehrává v obsazení shodném s loňským. Inscenaci v režii…

Číst dál…

SOUTĚŽ O DVOJICI VSTUPENEK:
Mesiáš na Otáčivém hledišti

Po loňské premiéře se i letos se před Otáčivým hledištěm v Českém Krumlově koná desítka představení scénicky uchopeného Händelova Mesiáše. Hrají se až do 27. srpna, a to před hledištěm s kapacitou 644 diváků, které je v provozu 65. sezonu a které letos prvně navštívil i český prezident. Ikonické oratorium se odehrává v obsazení shodném s loňským. Inscenaci v režii…

Číst dál…

Otáčivé hlediště zažije scénického Händelova Mesiáše i letos

Stejně jako v loňském roce i letos se před Otáčivým hledištěm v Českém Krumlově koná desítka představení scénicky uchopeného Händelova Mesiáše. V rozmezí 17. až 27. srpna se před hledištěm s kapacitou 644 diváků, které je v provozu 65. sezonu a které letos prvně navštívil i český prezident, opět rozezní tóny ikonického oratoria v obsazení shodném s loňským. Inscenaci v režii…

Číst dál…

Olšovský s úspěchem sází na výraz. Premiéra Bernsteinova Candida v Plzni

„Samo balancování díla na hraně mezi operetou, operou a muzikálem způsobuje problém interpretačního obsazení. Má být Candide svěřen opernímu, nebo muzikálovému souboru?“

„Lumír Olšovský si na své konto může připsat další úspěšnou roli. Není operním pěvcem, ve zpěvu tudíž sází především na výraz, což se mu vzhledem k jeho herecké výbavě výborně daří.“

„Výkon Richarda Samka v roli Candida rostl v průběhu představení.“

Novou inscenací se v sobotu 10. června do českého divadla navrátila Bernsteinova opereta Candide, tentokrát na Novou scénu Divadla Josefa Kajetána Tyla v Plzni (DJKT). Jejího nastudování se ujal operní soubor, který se k operetám opakovaně vrací v pravidelných intervalech každou druhou sezónu. Po Offenbachově Pařížském životě (2017), Lehárově Veselé vdově (2019) a Straussově Netopýru (2021) tedy padla volba na Candida, dílo legendárního skladatele a dirigenta.

Číst dál…

Koncert k půlkulatému výročí založení Vysokoškolského uměleckého souboru UK

Nejstarší český akademický pěvecký sbor oslaví 75. výročí od svého založení dvěma koncerty. První z nich bude vedle pocty k 150. výročí narození Sergeje Rachmaninova věnován Orffově kantátě Carmina Burana ve verzi s klavírem a bicími nástroji. K tomuto koncertu těleso přizvalo i dva spřátelené sbory – Pražský smíšený sbor a Collegium Technicum z Košic. Sólisty budou sopranistka…

Číst dál…

Opera Samson a Dalila byla poprvé v historii uvedena v Jihočeském divadle

„Jedinečné dílo Camilla Saint-Saënse žije u nás v povědomí více na koncertech a pěveckých soutěžích, kde árie Dalily z druhého dějství patří k vyhledávaným ukázkám kantilény v repertoáru mezzosopranistek.“

„Na obou premiérách byla pro mne imponující složkou choreografie baletních výstupů, nejen efektně a profesionálně vytvořeného slavného bakchanále.“

„Scéna byla racionálně a pragmaticky volena, aby jednotlivé přesuny a dílčí proměny bylo snadné realizovat, kostýmy neurčovaly přesněji dobu, ale míří k současnosti. Minimalistická scéna dávala ostatně od počátku naději na určitou nadčasovost.“

Biblické drama Camilla Saint-Saënse Samson a Dalila uvedla Opera Jihočeského divadla České Budějovice ve dvou premiérách, 5. a 6. května, v budově Domu kultury Metropol. V hudebním nastudování dirigenta Martina Peschíka a v režii Magdaleny Švecové. Scénu a kostýmy vytvořil Marek Cpin, choreografie byla v rukou osvědčeného Martina Šintáka, světelný design vytváří Michal Hör. Sbormistrem je Martin Veselý, operní sbor má v původně autorem zamýšlené oratorní koncepci díla významné postavení. V dlouhé historii Jihočeského divadla se toto dílo francouzského pozdního romantismu 19. století uvádí poprvé.

Číst dál…

Nominace na cenu Jihočeská Thálie 2022

Odborné poroty jednotlivých uměleckých oborů rozhodly o nominacích na cenu Jihočeská Thálie za rok 2022. Vítězové budou vyhlášeni během slavnostního večera v pátek 31. března, který v letošním roce nese podtitul Choreografie pro každého. Celý večer roztančí soubor baletu Jihočeského divadla choreografií tanečníků z uskupení Dekkadancers Štěpána Pechara a Ondřeje Vinkláta. Vyhlášení doprovodí i živá hudba.…

Číst dál…

Jihočeské divadlo uvede kantáty Carmina burana a Kytice

Předposlední premiérou letošní sezóny, kterou operní soubor Jihočeského divadla uvede koncertně a pouze ve dvou provedeních, bude nastudování děl Carla Orffa a Bohuslava Martinů. Ve dnech 2. a 4. března v divadelním sále DK Metropol zazní kantáty Carmina burana a Kytice pro sóla, sbor a dětský sbor v podání sopranistek Markéty Klaudové a Lucie Silkenové, altistky Michaely Zajmi,…

Číst dál…

Dvořákova Armida jako první letošní premiéra DJKT

V Plzni chystají první letošní operní premiéru. Nová operní inscenace Divadla J. K. Tyla je výsledkem mezinárodní spolupráce s prestižním festivalem v irském Wexfordu, kde byla představena 23. října 2022 v hudebním nastudování šéfdirigenta Norberta Baxy. Dvořákovo mistrovské dílo se tak do Plzně vrátí po dlouhých osmdesáti letech v režii Martina Otavy a přinese další…

Číst dál…

Po více než 200 letech. Pozoruhodná obnovená premiéra Vánoční kantáty Leopolda Koželuha v Pardubicích

„Bylo patrné, že jsme byli svědky něčeho skutečně nevšedního a že tento večer má potenciál významně se zapsat do českého hudebního života.“

„Objevují se zde typické dobové pastorální figury, líbezné trylkování bychom však hledali ve skladbě marně, snad s výjimkou několika pasáží určených dřevěným dechovým nástrojům.“

„Před nasazením a výkonem dirigenta Marka Štilce nelze než obdivně smeknout.“

Komorní filharmonie Pardubice připravila na začátku letošního adventu pro své posluchače velké překvapení. Namísto tradiční „Rybovky“, která se v tomto období pravidelně objevovala v jejím předsvátečním programu a měnily se pouze drobnější skladby různých autorů, které ji doplňovaly, tentokrát nastudovala dílo jediné a zcela unikátní – Vánoční kantátu Leopolda Koželuha. Před orchestrem, sborem i sólisty stál nelehký úkol provést skladbu, kterou nemohl nikdo ze zúčastněných znát, neboť se více než dvě stě let nehrála. Obnovená premiéra pod taktovkou Marka Štilce však dopadla velmi uspokojivě, i když posluchačova cesta k plnému prožití skladby nemusí být v tomto případě zcela jednoduchá. Naštěstí byl z večera v pardubické Sukově síni Domu hudby pořízen zvukový záznam, takže bude možné se k jednomu z hudebních objevů roku vracet.

Číst dál…

Koželuhova Vánoční kantáta v obnovené světové premiéře v Pardubicích

Komorní filharmonie Pardubice s Českým chlapeckým sborem Boni pueri, sopranistkou Michaelou Šrůmovou, tenoristou Petrem Nekorancem a barytonistou Jakubem Hliněnským vystoupí v sobotu 3. prosince od 19 hodin v Sukově síni Domu hudby. Pod taktovkou Marka Štilce tam zazní Vánoční kantáta Leopolda Koželuha, a to po více než dvou stech letech v obnovené světové premiéře. „Vánoční kantáta…

Číst dál…

Kouzelná flétna zahájila operní sezónu Jihočeského divadla v pohádkové verzi, naplněné vrchovatě humorem

„V prvním obsazení na sebe výrazně upozornily obě klíčové sopranistky v rolích Královny noci a Paminy – Bronislava Smržová a Markéta Klaudová.“

„Musím pochválit Sbor opery Jihočeského divadla se sbormistrem Martinem Veselým. Jeho vstupy působily v homogenitě zvuku a pevnosti intonace profesionálním dojmem.“

„Věková proporce publika obou premiér byla až zázračně vyvážená. Toto je ovšem událostí roku!“

Divadelní sezónu Jihočeského divadla v Českých Budějovicích zahájila Mozartova poslední opera – Kouzelná flétna, v sále DK Metropol. Premiéra se uskutečnila 4. listopadu, druhá premiéra následovala dne 5. listopadu. V hudebním nastudování šéfdirigenta Davida Švece, v režii Petra Haška, šéfa Malého divadla, což je v Českých Budějovicích součást Jihočeského divadla. Scénu a kostýmy navrhli Ján Tereba a Anna Scheffel Brotánková, důležitý světelný design realizoval Karel Šimek. Nutno hned v úvodu akcentovat, že byla zvolena verze v českém jazyce, tedy překladu z německého originálu Schikanederova libreta. Zpěvní texty obstaral v operním žánru zkušený Vojtěch Spurný, překlad prózy dvojice Petr Hašek a David Košťák. Je obdivuhodné, že se inscenátorům podařilo obsadit dvojmo nejen pěvecky velmi náročné role (výškově vypjatá Královna noci a naopak extrémně hluboko polohově posazený Sarastro), ale alternují se všechny partie. Očividně se očekává od inscenace návštěvnicky mnoho, vidím ji na programu divadla nejen na Silvestra, ale i na Nový rok.

Číst dál…

Sváteční koncert na Vyšehradě

Tradiční koncert k příležitosti státního svátku pořádá v neděli 30. října Královská kolegiátní kapitula v bazilice sv. Petra a Pavla na Vyšehradě. Letos je hlavním hostem liberecký sbor Ještěd se svým sbormistrem Markem Müllerem. Sóla v Dvořákově Te Deum přenesou mladí ale zkušení pěvci Nikola Uramová, Radka Černíková a Jakub Hliněnský. Harfový doprovod v Janáčkově Otče náš…

Číst dál…

„A tak jest Dalibor Smetanův heslem naším, k hudebnímu dramatu cestu ukazuje.“

„Snad nikdy se ve Velkém divadle nesešlo v tak velkém počtu obecenstvo složené z interpretů (někdejších i stávajících), kritiků a pracovníků kulturních institucí.“

„Postava rytíře Dalibora a její pojetí ve Smetanově opeře coby neohroženého hrdiny rozhodně není prvním případem, kdy se tento šlechtic stává kladnou postavou.“

„Plzeňská opera jistě znovu vítá do svého souboru Richarda Samka. Dalibor ho pěvecky posouvá do dramatické polohy, s níž se pěvec dokáže obdivuhodně vyrovnat.“

Po šestnáctileté přestávce se na scénu plzeňského divadla vrací Smetanův Dalibor. Jako tradičně „šéfovský titul“ bylo jeho nastudování svěřeno nikoliv Jiřímu Petrdlíkovi stojícímu v čele plzeňského operního ansámblu, ale dlouholetému dirigentu opery Divadla J. K. Tyla Jiřímu Štruncovi, jehož znají posluchači i z jiných operních scén. Premiéra, která byla zároveň v pořadí první inscenací sezóny 2022/2023, se uskutečnila 22. října v plzeňském Velkém divadle.

Číst dál…

Smetanův Dalibor po šestnácti letech v Plzni

Divadlo J. K. Tyla v Plzni uvede svou první premiéru, a to operní. Bude jí Smetanův Dalibor. Romantická tragédie volně vycházející z historických událostí poprvé zazní v sobotu 22. října ve Velkém divadle v hudebním nastudování Jiřího Štrunce a v režii Martina Otavy. V titulní roli se v nové inscenaci střídají Richard Samek a hostující Jakub Pustina. Jako Milada vystoupí plzeňská…

Číst dál…

Zahájen třetí ročník festivalu Plzeňský podzim

„Vzhledem k domácímu provedení nebyla Dvořákova mše psána pro velké hlasy, čehož si sólisté působící v oblasti opery byli dobře vědomi.“

„Vojtěch Jouza se musel přizpůsobit zcela jiným akustickým podmínkám, což v katedrále znamená zvolnění temp.“

„Nemohlo být vybráno reprezentativnější prostředí, než jaké může poskytnout chrám sv. Bartoloměje, otevřený v minulém roce po nákladné tři roky trvající revitalizaci.“

Plzeňský sbor Česká píseň a pražský sbor En arché pod vedením Vojtěcha Jouzy otevřely v pondělí koncertem v katolické katedrále západočeské metropole třetí ročník festivalu Plzeňský podzim. Zazněla Lužanská mše Antonína Dvořáka, varhanní improvizace Jiřiny Marešové a novinka z pera Tomáše Karpíška. Kostel se na dobu koncertu zcela zaplnil.

Číst dál…

Händelův Mesiáš desetkrát scénicky na Otáčivém hledišti v Českém Krumlově v první polovině srpna

Českobudějovické Jihočeské divadlo připravilo pro diváky Otáčivého hlediště v Českém Krumlově scénicky zpracované oratorium Georga Friedricha Händela Mesiáš. V termínu od 4. do 14. srpna bude dílo uvedeno celkem desetkrát. Režie se ujal Tomáš Ondřej Pilař, hudebního nastudování David Švec, který se bude na dirigentském stupínku alternovat s Martinem Peschíkem. Představení budou začínat…

Číst dál…