KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

ČtenářiPlus: Smetanou proti opernímu konzervatismu

„Domácí operní orchestr pod vedením Jiřího Štrunce naplňuje bohatost Smetanova vrcholného romantismu.“

„Jedna věc je pracovat se symbolistickým minimalismem, ale druhá věc je předat potřebné množství informací.“

„Smetanovo dílo skýtá možnost dostat operu k široké divácké veřejnosti.“

Divadlo Josefa Kajetána Tyla v Plzni uvedlo v sobotu 19. října Smetanovu operu Čertova stěna v režii Jiřího Nekvasila, necelý rok od obnovení premiéry v Národním divadle moravskoslezském. Původní inscenace byla evidentně natolik vydařená, že si zasloužila vzkříšení na druhé straně republiky. Stálo by však za to ji při takové příležitosti i oživit.

Číst dál…

Po sedmadvaceti letech. Čertova stěna v Plzni

Čertova stěna, komicko-romantická opera Bedřicha Smetany, se vrátí na repertoár plzeňského Divadla J. K. Tyla. V hudebním nastudování Jiřího Štrunce a režii Jiřího Nekvasila se v barytonové roli pana Voka z Růže představí Martin Bárta alternovaný Jiřím Hájkem. Premiéra se koná 19. října ve Velkém divadle. Na pozadí skalnaté krajiny u Vltavy kolem Rožmberka se rozehrává…

Číst dál…

Sukův Asrael dalším otevíracím titulem v Plzni

Plzeňská filharmonie zahájila oficiálně novou sezónu 10. října díly Smetany a Janáčka, na čtvrtek 17. října však orchestr připravil další zahajovací koncert, jím otevře abonentní řadu Platina. I jeho programu vévodí česká hudba, plzeňskou Měšťanskou besedou zazní Sukova Druhá symfonie zvaná Asrael.  Plzeňská filharmonie vstupuje do nové sezóny reflexí Roku české hudby.…

Číst dál…

Zpívající mládí pílí do Karlových Varů. Přihlášky na tamní soutěž do konce září

Oblíbená soutěžní destinace tuzemských začínajících klasických zpěváků, totiž Mezinárodní pěvecká soutěž Antonína Dvořáka, vznikla před více než půlstoletím v Karlových Varech. Soutěž, zpočátku určená studentům uměleckých škol, se stala během let uznávanou soutěží mezinárodní a cílí na pěvce od šestnácti do pětatřiceti let. Zúčastňuje se jí každoročně kolem stovky adeptů z celého světa…

Číst dál…

Karlovarští symfonikové na prahu výroční sezony

Karlovarský symfonický orchestr v příští sezoně oslaví 130 let od kontinentální premiéry Dvořákovy klíčové Novosvětské symfonie a také 190 let od svého založení, řadí se tak mezi nejstarší kontinuálně fungující evropská tělesa. Jeho posluchači se během následující sezóny mohou těšit na symfonické, komorní a kolonádní koncerty nejen v Karlových Varech. Orchestr připomene dílo…

Číst dál…

Opernfest Prague. Pěvecké kurzy se závěrečným gala ve Smetanově síni

Program pro mladé umělce Opernfest Prague oznámil svou sedmou sezónu. Akci v termínu od 7. do 14. července šéfuje sopranistka Becca Conviser v Čechách známá snad zejména působením v plzeňském Divadle J. K. Tyla. Za spolupracovníky si zvolila české umělecké osobnosti, jako jsou dirigenti Jaroslav Kyzlink, Zdeněk Klauda a Jiří Štrunc a Martin Otava, ředitel…

Číst dál…

Sny versus plzeňská realita. Několik slov k nové inscenaci opery Julietta aneb Snář

„Ačkoliv jsou v Juliettě exponovány role Julietty a Michela, celá opera je v podstatě kolektivním dílem.“

„V lesní scéně jsem u Olgy Jelínkové obdivovala minuciózní práci s výrazem, jímž dokázala odlišit proměnlivé nálady Michelem vysněné dívky.“

„Lyrický tenor Tomáše Kořínka dobře souzněl s orchestrální partiturou, zaujal i jeho citový ponor do postavy, která bude od nynějška patřit k jeho parádním.“

V sobotu 8. června se na plzeňské Nové scéně Divadla Josefa Kajetána Tyla uskutečnila premiéra opery Bohuslava Martinů Julietta aneb Snář. I když se Plzeň co do počtu uvedení jevištních děl tohoto skladatele nemůže rovnat opeře brněnské, lze říct, že jeho hudba v Plzni zněla vždy a v podstatě s pravidelností. Nová inscenace má velký potenciál.

Číst dál…

Julietta aneb Snář. V Plzni po skoro padesáti letech

Plzeňské Divadlo J. K. Tyla finišuje přípravy premiéry nové inscenace opery Bohuslava Martinů Julietta aneb Snář. Je naplánovaná na 8. červen na Novou scénu divadla v režii jeho ředitele Martina Otavy a v hudebním nastudování Jiřího Štrunce. Od posledního uvedení Martinů Julietty v Plzni uplynulo již téměř padesát let. Vznikla na skladatelovo libreto podle…

Číst dál…

Plzeňské divadlo oslaví sté šedesáté výročí. Oslavy Roku české hudby završí napřesrok

Vedle Plzeňské filharmonie novou sezónu v západočeské metropoli představilo i Divadlo Josefa Kajetána Tyla. Bude jeho stá šedesátá. Plzeňská opera uvede Smetanovu Čertovu stěnu ve spolupráci s ostravským divadlem, chystá ale i zbrusu novou operní parodii nastolující otázku, co opera jako žánr snese… Baletní příznivce v Plzni potěší trojicí nových titulů, jako novinku soubor chystá…

Číst dál…

Hubička přijde na scénu i v Plzni

Divadlo J. K. Tyla zařadilo u příležitosti Roku české hudby na svůj operní program nové nastudování Smetanovy Hubičky. Ta se na plzeňskou scénu vrací po více než dvou dekádách. Premiéra Hubičky v hudebním nastudování Jiřího Petrdlíka se odehraje 27. dubna. Ústřední dvojici postav ztvární sopranistka Ivana Veberová a tenorista Richard Samek v alternaci s Michalem…

Číst dál…

Světová premiéra opery Jana Jiráska v Jihočeském divadle

Poslední měsíc v roce zahájí 6. prosince operní soubor Jihočeského divadla výjimečnou událostí. Ve světové premiéře opery Komenský, psané přímo na objednávku Jihočeského divadla, ožije hluboký lidský příběh světové historie. Premiéra se uskuteční v Domě kultury Metropol. Hudbu opery Komenský zkomponoval držitel dvou Českých lvů Jan Jirásek, režie se ujal umělecký šéf…

Číst dál…

104. sezona Jihočeského divadla. Opera začne ‚Nevýchovným koncertem‘

Jihočeské divadlo čeká nová sezóna plná změn i nových začátků. První změna nastane v Jihočeském divadle s prvním lednem, kdy do funkce ředitelky nastoupí stávající šéfka činohry Martina Schlegelová. Zároveň se divadlo stane hrdým partnerem projektu České Budějovice – Evropské hlavní město kultury (EHMK) 2028. „Hlavním projektem Jihočeského divadla v rámci EHMK bude založení…

Číst dál…

Massenetova Manon v plzeňském Divadle J. K. Tyla uvedena po více než čtyřiceti letech

„Příkladný je výkon Jany Sibery v titulní roli, která po technické a výrazové stránce výtečně odstínila odlišný charakter árií a duet.“

„Dirigent Jiří Štrunc preferoval svižná tempa, možná i na úkor žádoucích kontrastů, se svým dobře znějícím orchestrem však udržel napětí scény v kasinu a působivě vygradoval tragický závěr.“

„Příběh Manon je nadčasový, přenesení do Francie padesátých let minulého století tvůrci ostravské inscenace tudíž působí zcela přirozeně.“

Patří ke cti plzeňské opery, že se pravidelně vrací k jevištním dílům francouzských skladatelů, a to nejen k populárním a časově ověřeným (Bizetova Carmen, 2020), ale i méně uváděným (Thomasův Hamlet, 2018). Francouzská operní tvorba, od baroka přes klasicismus, 19. a 20. století až po současnost, stále zůstává hlubokou studnicí, z níž lze čerpat a objevovat krásná, zajímavá a obsahově přínosná díla.

Číst dál…

Mezinárodní pěvecká soutěž Antonína Dvořáka představí sedmdesát zpěváků ze třinácti zemí

Karlovy Vary jsou již odedávna centrem významných společenských a kulturních setkání, festivalů a soutěží. Tamní hudební aktivity jsou často zaštítěny jménem Antonína Dvořáka, který měl k městu vřelý vztah. Je tomu tak i u mezinárodní pěvecké soutěže, která se letos koná v termínu od 3. do 10. listopadu a jde o její 57. ročník. Od 3. do…

Číst dál…

Manon v Plzni

Do plzeňského Divadla J. K. Tyla se po více než čtyřiceti letech vrací nejpopulárnější dílo Julese Masseneta. Řeč je o opeře Manon, která v režii současného ředitele Národního divadla moravskoslezského Jiřího Nekvasila a v hudebním nastudování šéfdirigenta Jiřího Štrunce bude mít premiéru 21. října ve Velkém divadle. V titulní roli se představí Soňa Godarská…

Číst dál…

Začaly Haydnovy hudební slavnosti

„Zahajovací koncert byl několik dní dopředu vyprodán.“

„Orchestru chvíli trvalo, než si zvykl na Veverkovo ‚200 procentní‘ nasazení.“

„Typická vlastnost Veverky nepolevit se vyplatila v konečném vyznění díla.“

V Plzeňském kraji právě začal již 31. ročník festivalu Haydnovy hudební slavnosti, který pořádá Česká společnost Josepha Haydna k připomenutí působení skladatele ve službách hraběte Morzina při jeho letních pobytech v Dolní Lukavici u Plzně. Festival se koná za podpory Plzeňského kraje, Státního fondu kultury České republiky a řady měst na již tradičních zajímavých místech regionu zejména jižního Plzeňska. Klade si za cíl představovat především tzv. „starou hudbu“ jakkoli související s obdobím druhé poloviny 18. století.

Číst dál…

Nejstarší český festival staré hudby zahájí Vilém Veverka s konzervatorním orchestrem

Festival Haydnových hudebních slavností začíná v pátek 8. září zahajovacím koncertem s hobojistou Vilémem Veverkou a orchestrem plzeňské konzervatoře pod vedením Jiřího Štrunce na zámku Nebílovy. Následuje dalších osm koncertů v různých místech plzeňského regionu, posledním je 6. října vystoupení Karlovarského symfonického orchestru se sólistou na violoncello Martinem Ondráčkem. Duo Kchun s tenoristou Martinem Prokešem,…

Číst dál…

Pavel Režný: Muzikál Fun Home pro mě byl velká dirigentská škola

„Můj táta je více než třicet let sbormistrem a mě vždycky hrozně štvalo, když nám doma v obýváku neustále hrály sbory a já to musel poslouchat.“

„Moje první ‚regulérní‘ dirigování byl pak koncert 4xM, což byl streamovaný koncert, který jsme dělali za covidu. Tam jsme vybrali čtyři muzikály – Fun Home, Rent, Vlasy a Probuzení Jara.“

„A co se mi na Fun Home líbí nejvíc? Určitě ta úžasná niternost a emotivnost celé hudební stránky. Myslím, že ta se musí dotknout opravdu každého.“

Pavel Režný je jednou z nejvýraznějších osobností plzeňského muzikálového souboru Divadla Josefa Kajetána Tyla. Po absolvování JAMU v Brně, obor muzikálové herectví, obdržel jako zpěvák a herec řadu nominací na prestižní divadelní ocenění, za rok 2019 pak získal cenu Thálie za roli „Smrti“ ve slavném rakouském muzikálu „Elisabeth“ Sylvestera Levaye a Michaela Kunzeho s českým textem Michaela Prostějovského. Působnost Pavla Režného však nezůstává pouze v pěvecké rovině. Na plzeňské konzervatoři studuje obor dirigování pod vedením Jiřího Štrunce a má za sebou už kompletní hudební nastudování úspěšného muzikálového představení Fun Home. Právě ‚Pavel Režný jako dirigent‘ je hlavním tématem rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz.

Číst dál…

Filharmonie Hradec Králové na Smetanově Litomyšli, v Kutné Hoře i doma

Hradecká filharmonie (FHK) finišuje svou sezónu. Červnové koncerty ji čekají na festivalu Smetanova Litomyšl, v chrámu sv. Barbory v Kutné Hoře, ale i na vlastním podiu. Jedná se o poslední koncerty s dlouholetým ředitelem Václavem Dernerem ve funkci. Na Smetanově Litomyšli orchestr vystoupí v rámci koncertu věnovaného tvorbě klasika hollywoodské produkce Johna Williamse; druhá část bude patřit premiéře,…

Číst dál…

Noc s operou Carmen v lochotínském amfiteátru

Sedmý ročník Noci s operou v pátek 23. června nabídne v lochotínském amfiteátru Bizetovu operu Carmen. Ta vznikla podle novely Prospera Mériméa vycházející ze skutečného příběhu o dělnici z tabákové továrny, která svede vojáka Dona Josého zasnoubeného s Micaëlou. Kvůli Carmen se stane dezertérem, pašerákem a nakonec i vrahem, když svou milovanou ze žárlivosti usmrtí. Titulní roli vášnivé…

Číst dál…

Olšovský s úspěchem sází na výraz. Premiéra Bernsteinova Candida v Plzni

„Samo balancování díla na hraně mezi operetou, operou a muzikálem způsobuje problém interpretačního obsazení. Má být Candide svěřen opernímu, nebo muzikálovému souboru?“

„Lumír Olšovský si na své konto může připsat další úspěšnou roli. Není operním pěvcem, ve zpěvu tudíž sází především na výraz, což se mu vzhledem k jeho herecké výbavě výborně daří.“

„Výkon Richarda Samka v roli Candida rostl v průběhu představení.“

Novou inscenací se v sobotu 10. června do českého divadla navrátila Bernsteinova opereta Candide, tentokrát na Novou scénu Divadla Josefa Kajetána Tyla v Plzni (DJKT). Jejího nastudování se ujal operní soubor, který se k operetám opakovaně vrací v pravidelných intervalech každou druhou sezónu. Po Offenbachově Pařížském životě (2017), Lehárově Veselé vdově (2019) a Straussově Netopýru (2021) tedy padla volba na Candida, dílo legendárního skladatele a dirigenta.

Číst dál…

Plzeňský Candide s Lumírem Olšovským v hlavní roli

Divadlo J. K. Tyla v Plzni rozšíří svůj repertoár o jedno z výrazných děl autora americké hudby, Leonarda Bernsteina. Řeč je o komické operetě Candide, která vznikla na motivy Voltairovy povídky o naivním mladíkovi Candidovi a jeho cestě napříč zeměkoulí. Dílo nabízí velkou příležitost představitelům hlavní dvojice Candida a Cunegonde, především však zpěvákovi v roli filozofa Panglosse. Toho…

Číst dál…

Festival Jakuba Jana Ryby pošesté

Šestý ročník Festivalu Jakuba Jana Ryby začne ve čtvrtek 8. června koncertem v Rožmitále pod Třemšínem ve farním kostele Povýšení sv. Kříže obnoveným provedením Rybovy Mše a moll, N 381. Festival letos nabídne hudbu z Rybova cyklu duchovní tvorby Cursus sacro harmonicus a dále sedm koncertů vokálně-instrumentální, symfonické a komorní hudby, ve kterých se představí…

Číst dál…

Česká televize představila cyklus Dirigenti

„Viděli jsme šest necelých půlhodinových portrétů našich dirigentů.“

„Jednotlivé díly se od sebe nelišily příliš svým zpracováním, ale především tím, že každý z portrétovaných dirigentů je nezaměnitelnou osobností.“

„Nezbývá než doufat, že Česká televize na svůj šestidílný záslužný cyklus v budoucnu naváže a připraví další dirigentské profily.“

Od 25. ledna do 1. března odvysílala Česká televize šestidílný dokumentární cyklus o našich dirigentských osobnostech, a sice pod jednoduchým názvem Dirigenti. Viděli jsme portréty umělců různých zaměření: od specialisty na historicky poučenou interpretaci staré hudby přes dirigenty zabývající se operou až po dirigenty působící především v zahraničí. Režie byla svěřena šesti režisérům (Markéta Ekrt Vílková, Miroslav Janek, Jakub Sommer, Petra Všelichová, Šimon Šafránek, Slobodanka Radun), kteří vytvořili velice zdařilé portréty daných osobností, v nichž jsme mohli nahlédnout i do soukromí a podívat se na jejich dirigentskou práci u nás i v zahraničí.

Číst dál…

ČRo D-dur: Dětské sbory a hudba 20. století, včetně výročí Sergeje Rachmaninova

„Hurníkovu Kantátu Missa Vinea Crucis natočil jeden z našich nejlepších dětských sborů Jitro.“ „Pilným skladatelem pro dětské sbory je Jiří Teml. Jeho skladby často uvádí další špičkový dětský sbor s dlouhatánskou tradicí – Kühnův dětský sbor.“ „Celý svět si zejména v těchto dnech připomíná dvojité výročí Sergeje Rachmaninova – 150 let od narození…

Číst dál…

Opera Quo vadis Sylvie Bodorové opět v Plzni

Světová premiéra opery české skladatelky Sylvie Bodorové Quo vadis, kterou napsala přímo pro plzeňský soubor DJKT, se konala v červnu minulého roku. Plzeňský divadelní stánek zve na další představení, která se budou konat v sobotu 21. ledna, ve čtvrtek 23. února a v neděli 5. března na Nové scéně. Dirigenty projektu jsou Jiří…

Číst dál…

Perspektivních mladých pěvců je dostatek.
Ohlédnutí za Mezinárodní pěveckou soutěží Antonína Dvořáka v Karlových Varech

„Poroty se jednoznačně shodly na hodnocení soutěžících.“

„Ne vždy měli všichni soutěžící vhodně volený repertoár.“

„Věřím, že uslyšíme nejen o oceněných, ale i o těch, kteří si letos žádnou cenu neodvezli.“

Slavnostním koncertem a vyhlášením výsledků šestapadesátého ročníku Mezinárodní pěvecké soutěže Antonína Dvořáka v Karlových Varech skončila 11. listopadu v Městském divadle tato naše nejvýznamnější pěvecká soutěž. Už několik let probíhá ve čtyřech kategoriích: Operní naděje pro nejmladší adepty pěveckého umění ve věku mezi 16 a 20 lety, pak kategorie Junior pro soutěžící do 24 let včetně a kategorie Opera pro pěvce do 35 let. Speciální kategorie je věnována písňové interpretaci, která je rovněž ohraničena věkem 35 let. Za soutěží se ohlíží Zbyněk Brabec, jeden z porotců.

Číst dál…

„A tak jest Dalibor Smetanův heslem naším, k hudebnímu dramatu cestu ukazuje.“

„Snad nikdy se ve Velkém divadle nesešlo v tak velkém počtu obecenstvo složené z interpretů (někdejších i stávajících), kritiků a pracovníků kulturních institucí.“

„Postava rytíře Dalibora a její pojetí ve Smetanově opeře coby neohroženého hrdiny rozhodně není prvním případem, kdy se tento šlechtic stává kladnou postavou.“

„Plzeňská opera jistě znovu vítá do svého souboru Richarda Samka. Dalibor ho pěvecky posouvá do dramatické polohy, s níž se pěvec dokáže obdivuhodně vyrovnat.“

Po šestnáctileté přestávce se na scénu plzeňského divadla vrací Smetanův Dalibor. Jako tradičně „šéfovský titul“ bylo jeho nastudování svěřeno nikoliv Jiřímu Petrdlíkovi stojícímu v čele plzeňského operního ansámblu, ale dlouholetému dirigentu opery Divadla J. K. Tyla Jiřímu Štruncovi, jehož znají posluchači i z jiných operních scén. Premiéra, která byla zároveň v pořadí první inscenací sezóny 2022/2023, se uskutečnila 22. října v plzeňském Velkém divadle.

Číst dál…

Smetanův Dalibor po šestnácti letech v Plzni

Divadlo J. K. Tyla v Plzni uvede svou první premiéru, a to operní. Bude jí Smetanův Dalibor. Romantická tragédie volně vycházející z historických událostí poprvé zazní v sobotu 22. října ve Velkém divadle v hudebním nastudování Jiřího Štrunce a v režii Martina Otavy. V titulní roli se v nové inscenaci střídají Richard Samek a hostující Jakub Pustina. Jako Milada vystoupí plzeňská…

Číst dál…

Završení festivalu Haydnovy hudební slavnosti

„Orchestr hrál skvěle a dílo vyznělo ve své plné kráse.“

„Sólové hlasy zněly velmi vyrovnaně a výborně artikulovaly.“

„Jiří Štrunc s Plzeňskou filharmonií nespolupracuje až tak často, ale s orchestrem si výborně porozuměl.“

Slavnostním uvedením Haydnovy Mše d moll „Nelsonmesse“ a jeho Třetí symfonie se uzavřel v katedrále svatého Bartoloměje v Plzni letošní jubilejní třicátý ročník Haydnových hudebních slavností. Koncert Plzeňské filharmonie byl zároveň dalším v nové Chrámové abonentní řadě, a tak není divu, že byl kostel zcela zaplněn.

Číst dál…