KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Smetanův Dalibor po šestnácti letech v Plzni english

Divadlo J. K. Tyla v Plzni uvede svou první premiéru, a to operní. Bude jí Smetanův Dalibor. Romantická tragédie volně vycházející z historických událostí poprvé zazní v sobotu 22. října ve Velkém divadle v hudebním nastudování Jiřího Štrunce a v režii Martina Otavy. V titulní roli se v nové inscenaci střídají Richard Samek a hostující Jakub Pustina. Jako Milada vystoupí plzeňská sólistka Ivana Veberová v alternaci s Kateřinou Hebelkovou, coby Vladislava, krále českého, publikum uvidí Jiřího Kubíka nebo čerstvého držitele Ceny Thálie Martina Bártu.

Představitel hlavní role Richard Samek má s tímto operním kusem zkušenost už z londýnské Barbican Hall, kde za doprovodu BBC Symphony Orchestra ztvárnil v koncertním provedení právě postavu Dalibora. V ostatních rolích se v Plzni objeví Radka Sehnoutková, Lucie Silkenová, Jakub Hliněnský, Daniel Kfelíř, Jan Hnyk, Jiří Sulženko, Jevhen Šokalo, Michal Bragagnolo, Tomáš Kořínek, Miro BartošDalibor Tolaš.

Volba titulu odráží záměr divadla uvést v roce 2024 všech osm Smetanových oper jako součást mimořádné kulturní události Rok české hudby a připomenout tak skladatelovo dvojité výročí – dvě stě let od mistrova narození a sto čtyřicet let od jeho úmrtí.

Podobná akce se v Plzni naposledy konala před čtyřmi desítkami let, a tak je správný čas přiblížit i současné generaci diváků celé portfolio Smetanovy operní tvorby. Letos do něj přispějeme operou Dalibor, jež, musím se přiznat, patří k mým nejoblíbenějším,“ okomentoval smělý plán divadla šéf souboru opery Jiří Petrdlík.

Dalibor je po historických Braniborech v Čechách a komické Prodané nevěstě třetí operou Bedřicha Smetany a líčí příběh Dalibora z Kozojed, který byl odsouzen a uvězněn ve věži na Pražském hradě, později po něm nazývané Daliborka. Přestože příběh vychází ze skutečných událostí, základem pro libreto Josefa Wenziga přeloženého do češtiny Ervínem Špindlerem byla poněkud idealizovaná pověst o rytíři, který se ve vězení naučil hrát na housle.

Premiéra nové opery se konala 16. května 1868 v Novoměstském divadle v Praze, v Plzni byl Dalibor uveden poprvé v roce 1887 a od té doby se do repertoáru divadla pravidelně vrací. Naposledy byl Dalibor v Plzni inscenován v roce 2006 v hudebním nastudování Pavla Šnajdra a v režii Karly Štaubertové. Nové nastudování plzeňského divadla režíruje Martin Otava, kostýmy navrhla Dana Haklová a scéna je dílem Daniela Dvořáka. Stejný tým inscenoval v minulé sezóně v Divadle J. K. Tyla tituly Věc MakropulosQuo vadis. Hudební nastudování bylo nyní svěřeno dirigentovi Jiřímu Štruncovi: „Přestože Dalibor následuje Prodanou nevěstu, jeho hudební řeč je v mnoha ohledech jiná. Tato česká ‚wagnerovská‘ opera přináší kromě hrdinských pasáží i nádherné lyrické momenty, například milostný duet ze závěru druhého jednání. V této opeře jsou všechny party sólových rolí, nejen ústřední dvojice Dalibora a Milady, pro pěvce vždy velkou výzvou.“

Jsem rád, že se pro plzeňskou inscenaci podařilo zajistit vynikající sólisty z řad domácích pěvců i hostů,“ říká k novému uvedení Dalibora Martin Otava a dodává, že je pro divadlo ctí, že tuto operu připravuje v koprodukci s Národním divadlem moravskoslezským v Ostravě. Navíc, den po premiéře se v irském Wexfordu koná premiéra Dvořákovy Armidy, kterou Plzeň připravuje v koprodukci s tamním operním festivalem Wexford Festival Opera 2022. „Naši diváci budou mít možnost vidět další z českých děl plánovaných k následnému uvedení v Roce české hudby v domácím obsazení 28. ledna 2023,“ uzavírá Otava.

Foto: Martina Root

KlasikaPlus.cz

Redakční články v rubrikách AktuálněPlus a VýhledPlus



Příspěvky redakce



Více z této rubriky