KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Fraška s hořkou příchutí. Úspěšná premiéra Šarlatána Pavla Haase v Ostravě

„Režisér Ondřej Havelka se nechal strhnout nespoutanou a nakažlivou veselostí, která ovšem nikdy nepřekročila hranice vkusu.“

„Hudba Pavla Haase je podivuhodně vyzrálá, janáčkovsky úderná a sdělná, rozpustilá a fantazijně barevná.“

„Inscenace Šarlatána je zdařilá, a to jak po stránce hudební, tak jevištní.“

Operní soubor Národního divadla moravskoslezského připravil na začátek sezóny premiéru jediné opery skladatele Pavla Haase. Inscenaci režijně připravil Ondřej Havelka, hudebně nastudoval a řídil Jakub Klecker a v rolích se představili Pavol Kubáň, Eva Dřízgová-Jirušová, Kateřina Hebelková, Martin Gurbaľ a mnoho dalších. Varietní podívaná s originálně zpracovanou hudbou se stala prubířským kamenem operního souboru.

Číst dál…

Ostrava se o Smetanu postarala královsky

„Národní divadlo moravskoslezské v čele s Jiřím Nekvasilem přijalo hozenou rukavici bez nejmenšího zaváhání.“

„Smetanovskému opernímu cyklu v Ostravě se podařilo demytizovat Smetanu jako především národního skladatele a představit jej jako výsostného hudebního dramatika.“

„Největší krajíc si pochopitelně ukrojili členové divadelního orchestru, sboristé a sólisté v angažmá ostravské opery.“

Málokterému českému skladateli se v letošním Roce české hudby dostává takové pozornosti jako Bedřichu Smetanovi. Dvousté výročí narození geniálního umělce se promítá do života společnosti, ať už to je prostřednictvím koncertů, inscenací, besed, dokumentů nebo vydáním nových publikací. Nejvelkolepější oslavu Smetanova jubilea připravilo Národní divadlo moravskoslezské, které dvakrát uvedlo všechny dokončené opery skladatele.

Číst dál…

Silné české a slovenské zastoupení v nové Rusalce v belgickém Lutychu

Česká sopranistka Lucie Kaňková na přelomu roku zpívala v Mozartově Kouzelné flétně na prestižní scéně Královské opery Wallonie-Liège. O měsíc později se na stejném místě objeví o poznání více českých umělců. Přirozeně. Inscenuje se totiž Dvořákova nejslavnější opera Rusalka. Jiří Rajniš bude hajným (čímž dále zužitkuje předchozí zkušenost s touto pěvecko-hereckou úlohou), Lucie Kaňková…

Číst dál…

Světová premiéra opery Don Buoso Jana Kučery spolu s Pucciniho jednoaktovkou Gianni Schicchi

Vznik opery Don Buoso českého skladatele a dirigenta Jana Kučery inspiroval režisér David Radok, který se nyní do Opery Národního divadla vrací jako tvůrce po dvaadvaceti letech. Roli Dona Buosa ztvární Štefan Margita, kterému byla role napsána „na míru“. V hlavní roli Pucciniho komické opery Gianni Schicchi, která dějově na Dona Buosa bezprostředně navazuje, vystoupí Svatopluk Sem.…

Číst dál…

Hudební inventura Ensemble Opera Diversa

Ensemble Opera Diversa uvede další ze svých koncertů. Koná se v úterý 13. června v Mozartově sále Divadla Reduta v Brně. Společně se souborem vedeným kmenovou dirigentkou Gabrielou Tardonovou se představí pěvkyně Kateřina Hebelková, která s tělesem spolupracuje poprvé. Dále pak spřízněný dechový kvintet s klavírem, Francisextet s uměleckým vedoucím Patrikem Červákem, a bicista Martin Opršál. V…

Číst dál…

Gabriela Tardonová: Opera Diversa se zamýšlí nad pozicí zrádců a mstitelů

„Rozhodnutí věnovat se dirigování vyplynulo nějak přirozeně.“

„Představte si, že přede mnou Mladé brněnské symfoniky dirigoval i Jakub Hrůša!“

„Takto se nad jejich hudbou ještě nikdo nezamýšlel, ve své době se hráli jen z důvodů ideologických a dnes se ze stejných důvodů nehrají. Myslíme si, že už je čas se na tuto hudbu podívat bez předsudků a vnímat ji bez ideologického nátěru.“

Gabriela Tardonová je jednou z mála žen, co se odvážila studovat dirigování a jako dirigentka uspěla. Téměř dvacet let diriguje soubor Opera Diversa a přitom působí pedagogicky na Základní umělecké škole dr. Zbyňka Mrkose v Brně-Židenicích, při které vede soubor Mladí brněnští symfonikové. Hudební život obohacuje především o soudobou hudbu, již by si komerčně existující orchestry nemohly dovolit hrát.

Číst dál…

Tannhäuser v Ostravě

Na jeviště Divadla Antonína Dvořáka v Ostravě se po deseti letech vrací dílo Richarda Wagnera. Volba tentokrát padla na Tannhäusera, velkou romantickou operu o třech dějstvích a čtyřech obrazech. Premiéru má nové nastudování Národního divadla moravskoslezského ve čtvrtek 27. dubna, druhé obsazení přijde na řadu v sobotu 29. dubna. V hlavních rolích se představí renomovaní sólisté Gianluca Zampieri…

Číst dál…

Smetanův Dalibor po šestnácti letech v Plzni

Divadlo J. K. Tyla v Plzni uvede svou první premiéru, a to operní. Bude jí Smetanův Dalibor. Romantická tragédie volně vycházející z historických událostí poprvé zazní v sobotu 22. října ve Velkém divadle v hudebním nastudování Jiřího Štrunce a v režii Martina Otavy. V titulní roli se v nové inscenaci střídají Richard Samek a hostující Jakub Pustina. Jako Milada vystoupí plzeňská…

Číst dál…

Velikonoční koncert Státní filharmonie Košice ve čtvrtek

Státní filharmonie Košice ve čtvrtek 14. dubna se svým šéfdirigentem Robertem Jindrou od 19 hodin odehraje koncert s duchovní tematikou. Místní Dům umění naplní tóny Wagnerovy orchestrální mezihry Kouzlo Velkého pátku a Franckovy duchovní skladby Sedm slov Kristových na kříži. Sólisty budou Kateřina Hebelková, Blagoj Nacoski, Pavol Remenár a Jan Martiník. Spoluúčinkovat bude…

Číst dál…

Rusalka v Šárce. Opera s letní atmosférou

„I tak jsou ovšem v horních řadách lidé, kteří naopak leží na zádech na trávě a jen poslouchají…“

„Se spolehlivou, emotivně přesvědčivou Danou Burešovou hrál a zpíval dobře disponovaný Martin Šrejma.“

„Není vzácností, když se s krásnou hudbou smísí z druhé strany nechtěně zaslechnutá hlasitá otázka: S čím si tu klobásu dáte?“

Víkend byl v Praze doslova letní. Dvořákova Rusalka proto v sobotu odpoledne přilákala do přírodního divadla v Divoké Šárce několik tisíc lidí. Titulní roli zpívala Dana Burešová. Publikum si přišlo na své – při představeních tam panuje neopakovatelně uvolněná atmosféra, účinkující jsou na dosah. Hraje se sice na trávě a za dne, a tak se nekouzlí se světly, která by posílila divadelní iluzi, zato ozvučení je kvalitní.

Číst dál…

Letošní Opera v Šárce s Dvořákovou Rusalkou za týden

Za týden, v sobotu 4. září, vystoupí od 14 hodin v pražském šáreckém přírodním amfiteátru sólisté, sbor a orchestr opery Národního divadla v Praze. V produkci Originálního hudebního divadla Praha a pod vedením dirigenta Jana Chalupeckého se tam uskuteční provedení opery Rusalka od Antonína Dvořáka. Rusalku ztvární Dana Burešová, Prince Aleš Briscein, Vodníka Luděk Vele, Ježibabu…

Číst dál…

Moc proti moci.
Smetanův Dalibor z Prahy na Smetanově Litomyšli přesvědčil

„Odvážná slova Daliborova, vmetena do očí přímo králi Vladislavovi. Idea svobody a živelné lásky v tomto díle je vysoce nadčasová.“

„Najít dva vyrovnané představitele titulní role je pro inscenátory úspěch.“

„Potvrdila se stará divadelní pravda, že každý večer je vždy jiný, dvakrát se nikdy nevstupuje do téže řeky!“

Národní festival Smetanova Litomyšl vrcholil 4. a 5. července dvěma představeními tragické opery Dalibor Bedřicha Smetany. Ve zcela novém nastudování Opery Národního divadla v Praze. Dirigentem byl Jaroslav Kyzlink, režisérem Jiří Nekvasil, na scéně Daniela Dvořáka. Kostýmy vytvořila Zuzana Bambušek Krejzová, sbormistrem je Pavel Vaněk. Obdobně jako o týden dřív v Praze, představila se i v Litomyšli obě premiérová pěvecká obsazení, nicméně v jiných kombinacích.

Číst dál…

Dalibor. Trochu kontroverzní.

„Bučení bylo reakcí na krále Vladislava nořícího se do kouřící lázně.“ „Dalibor je příběhem o lásce, pravdě a právu, o ideálech a přátelství… A tím při všech dílčích inovacích naštěstí zůstal.“ „Jaroslav Kyzlink za dirigentským pultem volí věcnější a svižnější přístup, nepřehání patos.“ Smetanova hudba věnovaná pověsti o Daliborovi zůstává svá – romantická, noblesní, lyrická i hrdinská, s patosem…

Číst dál…

Smetanův Dalibor jako poslední premiéra sezóny Národního divadla

Dnes večer uvede Národní divadlo v Praze svoji poslední premiéru letošní sezóny – Dalibora Bedřicha Smetany. V roli rytíře Dalibora se alternují oceňovaní slovenští tenoristé Peter Berger a Michal Lehotský. Vladislava, krále českého ztvární Adam Plachetka a Svatopluk Sem. Miladou budou Dana Burešová a Kateřina Hebelková, Jitkou Veronika Holbová a Alžběta Poláčková, o Beneše se podělí Jiří…

Číst dál…

Dana Burešová: Svoje role vnímám jako poznávání lidských osudů

„Milada je těžká role, taková vypečená, špekózní.“

„S panem dirigentem Bělohlávkem se pracovalo tak nádherně, že na to stále dodnes s láskou vzpomínám.“

„Co má přijít, to přijde. Nemám vysněné role. Ale Taťána z Oněgina byla druhá kůže. Jen jsem si ji natáhla a žila v ní.“

Národní divadlo v Praze přichází s dalším typicky českým titulem – na závěr letošní sezóny připravilo premiéru Dalibora. Tato třetí opera Bedřicha Smetany je úzce spojena s budovou Národního divadla podobně jako pozdější Libuše. Premiéru měla 16. května 1868 v pražském Novoměstském divadle v rámci oslav spojených s položením základního kamene Zlaté kapličky…

Číst dál…