KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Gabriela Tardonová: Opera Diversa se zamýšlí nad pozicí zrádců a mstitelů english

„Rozhodnutí věnovat se dirigování vyplynulo nějak přirozeně.“

„Představte si, že přede mnou Mladé brněnské symfoniky dirigoval i Jakub Hrůša!“

„Takto se nad jejich hudbou ještě nikdo nezamýšlel, ve své době se hráli jen z důvodů ideologických a dnes se ze stejných důvodů nehrají. Myslíme si, že už je čas se na tuto hudbu podívat bez předsudků a vnímat ji bez ideologického nátěru.“

Gabriela Tardonová je jednou z mála žen, co se odvážila studovat dirigování a jako dirigentka uspěla. Téměř dvacet let diriguje soubor Opera Diversa a přitom působí pedagogicky na Základní umělecké škole dr. Zbyňka Mrkose v Brně-Židenicích, při které vede soubor Mladí brněnští symfonikové. Hudební život obohacuje především o soudobou hudbu, již by si komerčně existující orchestry nemohly dovolit hrát.

Studium dirigováním, to je výzva, která byla ještě před dvaceti lety pro ženu těžko myslitelná. S čím jste se musela potýkat?

To rozhodnutí vyplynulo nějak přirozeně, já jsem nejprve vystudovala sbormistrovství na Pedagogické fakultě Ostravské univerzity a potom mi doporučil profesor Hališka, abych šla na JAMU. Pan dirigent Otakar Trhlík, který tam tehdy učil, se mě na díval trochu spatra, ale možná chtěl být přísný na zkouškách; při studiu jsem s ním neměla problém. Ale byla jsem, když jsem začínala, jako orchestrální dirigentka jediná a spolužačku jsem neměla. Doba se od mého studia značně změnila, dnes působí ve světě hodně dirigentek, ani v orchestru nehrají jen muži jako před padesáti lety. Dnes hrají ženy například na trubku, trombón, tubu, fagot. Naopak v Berlínské a České filharmonii hrál ještě před několika desítkami let muž na harfu, což by nám dnes připadlo zvláštní.

Symfonické orchestry ale nedirigujete. Kterým souborům se tedy věnujete?

Příležitostně se to stane, ale musí se potkat několik věcí, které rozhodnou, například zajímavý projekt, lidsky příjemně nastavený orchestr nebo moje vlastní ambice něco pokořit. Já si musela velmi rychle srovnat v hlavě, co vlastně chci. Mám dvě děti ve věku 11 a 14 let a představa, že bych je nemohla dát večer do postele, zvlášť když jsou nemocné, a byla stovky kilometrů daleko, to by mi moc vadilo. I proto se věnuji především pedagogické činnosti, je to pro mne poslání, které mne naplňuje, a dirigování je součástí mé práce. Mám také výhodu, že soubor Ensemble Opera Diversa, ve kterém diriguji téměř od jeho založení, působí v Brně. Při škole pak máme soubor Mladí brněnští symfonikové; hrají v něm i odrostlé děti, co patří ke špičce mezi studenty, ale nemají ambice se věnovat hudbě profesionálně.

To byla vaše myšlenka? Opravdu v jedné škole najdete tolik talentů, že z nich uděláte orchestr?

Ne, s nápadem přišla v roce 1994 tehdejší ředitelka školy paní Libuše Přehnalová a zapojovaly se od počátku i děti z jiných ZUŠ. Vznikl tak Symfonický orchestr základních uměleckých škol města Brna, který vedl Miroslav Tesař a později Tomáš Krejčí. Spojení jedenácti brněnských uměleckých škol tak dalo příležitost muzicírovat v orchestru nejen dětem z naší ZUŠ. V roce 2003 se změnil název na Mladí brněnští symfonikové – orchestr základních uměleckých škol města Brna. Pořád zde působí Tomáš Krejčí a od roku 2004 i já. Představte si, že přede mnou dirigoval orchestr Jakub Hrůša! Orchestr má kolem šedesáti hráčů a má svá pravidelná vystoupení. A taky se účastní zahraničních soutěží a v létě vyjíždí na turné. Je to obrovská motivace pro děti, které sice nemají ambice stát se profesionálními hráči, ale mají potenciál ovládat dobře svůj nástroj a nyní i hru v orchestru. To je pro ně nedocenitelná zkušenost.

Jak se tato iniciativa podílí na festivalu ZUŠ OPEN?

Samozřejmě, že se zapojujeme, vždyť je to myšlenka, která podporuje naše snahy a navazuje na ně! Účastní se jí všechny ZUŠ v republice. Tím, že této akci dala záštitu Magdalena Kožená, ji posunula na úplně jinou úroveň. Jako máma tří hudebně nadaných dětí, které žijí v Německu, ví dobře, jaký poklad v ZUŠkách v této republice máme a je úžasné, že se rozhodla festival zaštítit.

Proč je tak důležité, aby děti rozvíjely hudební talent?

Hudba jistě rozvíjí emoční inteligenci, představivost a empatii. To znamená, že se muzikant dokáže vžít do problému druhého a zapojit se do tvorby kolektivu. A tím, že člověk nehraje sám a musí reagovat na své kolegy a dávat pozor na spoustu věcí kolem sebe, včetně dirigenta, zapojuje všechny smysly a hudba mu přináší radost. Jde tedy i o rozvoj pozitivního a kreativního pohledu na svět. Je to málo?

Hlavní vaše dirigentská činnost se soustředí na práci se souborem Opera Diversa. Co to vlastně je?

To je projekt profesionálních hudebníků a zpěváků, který založili Ondřej KyasPavel Drábek. Těleso se specializuje na realizace soudobých oper a orchestrálních skladeb, které jsou tématické; hrajeme skladby soudobých skladatelů, ať koncertní, či operní. Máme kolem třiceti vstoupení ročně a většinou na netradičních místech.

Pozvete na nějaký nejbližší zajímavý koncert?

Jistě, nejbližší bude 13. června v Mozartově sále brněnské Reduty, koncert má název Hudební inventura a zabývá se objevováním a přehodnocováním hudby z nějakých důvodů zapomenuté, ale hudebně velmi poctivé, hodnotné a objevné. V premiéře zazní Sextett op. 14 v instrumentaci pro alt, smyčce a celestu Karla Boleslava Jiráka, který instrumentoval pro tento večer Vojtěch Dlask, dále Fugy pro smyčce Oldřicha Flosmana a od Václava Dobiáše zazní Sonáta pro klavír, smyčce, dechové kvinteto a tympány. Dramaturgie se zamýšlí nad pozicí zrádců a mstitelů a nad zodpovědností umělce ke své době a jestli se to odráží nějak v hodnotě hudby. Takto se nad jejich hudbou ještě nikdo nezamýšlel, ve své době se hráli jen z důvodů ideologických a dnes se ze stejných důvodů nehrají. Myslíme si, že už je čas se na tuto hudbu podívat bez předsudků a vnímat ji bez ideologického nátěru. A myslím si, že za to stojí. Navíc s námi bude poprvé vystupovat Kateřina Hebelková a interpreti souboru Francisextet, jehož uměleckým vedoucím je Patrik Červák. A nebude chybět ani Martin Opršál na bicí. Víc nechci prozrazovat, jen to, že to bude koncert víc než zajímavý. Určitě bych chtěla všechny pozvat!

Foto: Ensemble Opera Diversa (Fb), Mladí brněnští symfonikové (Fb)

Karla Hofmannová

Hudební a divadelní publicistka, novinářka, kulturoložka

Pochází z Brna, kde žije a pracuje. Vystudovala pěveckou konzervatoř v Brně a kulturologii v Praze. Pracovala na různých pozicích v kultuře, jako zpěvačka, pedagožka, působila v marketingu a managementu kulturních institucí, což ji přivedlo ke kulturní politice a k žurnalistice. V současné době je v důchodu a působí jako nezávislý novinář, píše recenze především na opery a koncerty klasické hudby a realizuje rozhovory se zajímavými lidmi, kteří se profilují v oblasti kultury. Zajímá se o historii a cestování a jejím velkým koníčkem a relaxací jsou malá vnoučata.



Příspěvky od Karla Hofmannová



Více z této rubriky