Zlínská Filharmonie Bohuslava Martinů v polovině listopadu nabídne dva velice rozdílné pořady. První obstará 19. listopadu akordeonista a skladatel Vojtech Szabó se svým ansámblem, druhý 20. listopadu patří orchestrální tvorbě ze zemí Skandinávského poloostrova, včetně jedné ze Smetanových „švédských“ symfonických básní. Diriguje Adam Sedlický, houslové sólo má Milan Al-Ashhab. Po deseti letech,…
Svátky hudby v Praze představí gruzínský klavírní talent
Třiatřicátá sezóna pražského koncertního cyklu Svátky hudby v Praze, Václav Hudeček a jeho hosté, bude v listopadu pokračovat druhým koncertem. V úterý 19. listopadu budou v Sále Pražské konzervatoře Hudečkovými hosty mladá gruzínská pianistka Barbare Tataradze, Smyčcový orchestr Pražské konzervatoře a Jan Talich v roli dirigenta. Koncertem s názvem Můj vzor bude třetí listopadové úterý od půl osmé…
Collegium Marianum ukazuje, jak posluchačům přibližovat i méně známou starou hudbu
„Koncert s podtitulem Il piacer delle dame zalahodil uchu i oku.“
„Nebylo nesnadné zavřít oči a nechat se unést do první poloviny 18. století a v myšlenkách být návštěvníkem nějaké aristokratické slavnosti, třeba na dvoře Ludvíka XV.“
„Celým koncertem s pečlivě vystavěným programem zaměřeným zejména na francouzské nositele italské barokní tradice, provázela hudba Jeana-Marie Leclaira.“
Druhý koncert podzimní řady Barokních podvečerů Collegia Mariana, který se uskutečnil 13. a 14. listopadu v Mramorovém sále v prostorách nově zrekonstruovaného Clam-Gallasova paláce v Praze, představil posluchačům barokní tvorbu zejména italské a francouzské provenience. Právě spojení italského a francouzského hudebního stylu bylo jedním z leitmotivů večera.
Co chtít víc? Dny otevřených dveří do světa Martinů zahájilo Dvořákovo trio
„Ivo Kahánek se vypěstoval ve vskutku elitního umělce, mimořádně komplexního.“
„Součástí večera a aktem před přestávkou se stalo předávání pamětní medaile Institutu Bohuslava Martinů.“
„Těžko chtít lepší ‚materiál‘ ke zbudování klavírního tria.“
Dny Bohuslava Martinů jsou zahájeny. Dvořákovo trio posílené o violistu Jiřího Kabáta se 14. listopadu na úvod festivalu věnovalo dílům Smetany, Mahlera a samozřejmě Martinů. Pěkně zaplněný Sál Martinů na pražské HAMU slyšel zralé a profesionální výkony elitních českých umělců, byl tu však jeden problém.
Světový Francouz Benjamin Bernheim a jeho francouzský recitál v Rudolfinu
„Rozhodli jsme se, že rok 2024 bude ve znamení tenorů,“ informuje produkce agentury Nachtigall Artists. Francouzský lyrický tenorista Benjamin Bernheim vystoupí 19. listopadu ve Dvořákově síni Rudolfina. Jeho recitál doprovodí klavíristka Carrie-Ann Matheson. Francouzský tenorista Benjamin Bernheim přidal v září 2023 další roli do svého pucciniovského repertoáru: vystoupil v operním domě v Curychu…
Nepochopitelně opomíjený. Česká premiéra Houslového koncertu Karla Husy
V úterý 19. listopadu se v kostele sv. Šimona a Judy uskuteční dlouho dopředu vyprodaný koncert s názvem Händel – Concerti grossi z cyklu Stará hudba FOK. Zazní také Triová sonáta č. 1 Arcangela Corelliho. V rámci uskupení Capella da Camera Praga se na koncertě potkají přední hráči na staré nástroje. Nedlouho poté se Houslový…
Večer ve vile Löw-Beer na vlně operety
Sladké melodie je název hudebního pořadu v brněnské vile Löw-Beer. V úterý 19. listopadu od osmnácti hodin si budou moci posluchači vychutnat árie ze slavných operet Franze Lehára, Johanna Strausse, Emmericha Kálmána, Rudolfa Frimla, Oskara Nedbala a dalších v podání nejmladší pěvecké generace. Účinkují pěvci Anna Dostálová, Naďa Bláhová, Beáta Vymlátilová a Tomáš Jeřábek za klavírního doprovodu Marcely…
Zhudebněná báseň Danta Alighieriho jako dárek Italské ambasády Pražanům
„Kantáta Nicoly Piovaniho v sobě od prvních tónů nezapře skladatele filmové hudby.“
„Asi největší slabinou kompozice byly dle mého názoru duety sopránu se saxofony.“
„Italské kulturní instituce pražskému publiku zprostředkovali neobyčejný kulturní zážitek.“
V podvečer 14. listopadu byla v kostele sv. Šimona a Judy uvedena v české premiéře kantáta Nový život (La Vita Nuova) italského skladatele a dirigenta Nicoly Piovaniho. Kompozice pro recitátora, soprán a orchestr pracuje s textem básní Danta Alighieriho, kdy se střídá poezie a próza; jde o princip prosimetru. Koncert uspořádala Italská ambasáda a Italský kulturní institut v Praze.
Česká klavírní moderna dětem podeváté. Podruhé se skladatelskou soutěží pro mladé
Devátý ročník přehlídky soudobé hudby v podání mladých interpretů nazvané Česká klavírní moderna dětem se uskuteční ve dnech 25. a 26. ledna příštího roku v pražském kostele svatého Vavřince. I tentokrát se k festivalu připojuje skladatelská soutěž pro mladé komponisty, do níž se zájemci mohou přihlásit do konce listopadu. Česká klavírní moderna dětem pořádaná Evou…
Josef Špaček jako komorní hráč. Trio Zimbalist poprvé v Praze
Trio Zimbalist. Mladý, ale již oceňovaný soubor složený z absolventů filadelfského Curtisova institutu do Česka přicestuje v rámci sezony Českého spolku pro komorní hudbu poprvé. V programu 18. listopadu inspirativně kombinuje českou klasiku v podobě Dvořákových „Dumek“ se soudobým pojetím klavírního tria skladatelky Lery Auerbach. Program doplňuje Klavírní trio, op. 24 Mieczysława Weinberga. Part houslí v triu…
Hudba v souvislostech vyvrcholí dvěma světovými premiérami
Koncertní cyklus Hudba v souvislostech se v letošním roce uzavře v pondělí 18. listopadu v pražské Venuši ve Švehlovce koncertem nazvaným Squeaking strings. Komorní smyčcový orchestr s dvěma bicisty uvede dvě světové premiéry a dvě skladby autorů, kteří patří mezi výrazné osobnosti současné české hudby. V roli organizátora, skladatele i dirigenta se představí Jan Rybář. V pondělí 18. listopadu…
Další koncert komorní řady Prague Philharmonia zaostří na marimbu
Třetí koncert cyklu K, v aktuální sezoně se věnujícího netradičním nástrojům, nabídne orchestr Prague Philharmonia. V tuto chvíli vyprodaný koncert se v tradiční prostoře barokního refektáře Profesního domu na Malostranském náměstí zaměří na bicí nástroj marimby. 18. listopadu se v roli sólisty na tento instrument projeví Ladislav Bilan ml. a jako stěžejní dílo večera zahraje…
Petr Popelka a jeho přátelé z Drážďan vystoupili v pražském Rudolfinu
„Večer měl dvě dramaturgické linie, mozartovskou a Popelkovu.“
„Nespornou interpretační hvězdou večera byl drážďanský klarinetista Robert Oberaigner.“
„Arzenál nové hudby zde však skladatel rozprostřel na širší nástrojové obsazení.“
Mladý český dirigent, kontrabasista a skladatel Petr Popelka se stal ústřední postavou koncertu pořádaného Českým spolkem pro komorní hudbu při České filharmonii v pražském Rudolfinu 13. listopadu. Ve spolupráci s Drážďanskými komorními sólisty se Popelka představil jako skladatel a klavírista. S drážďanskými umělci jej váže dlouholetá spolupráce, v Sächsische Staatskapelle Dresden působil téměř deset let ve skupině kontrabasů. Během let se vypracoval do role úspěšného dirigenta s mezinárodním renomé a s oprávněnými skladatelskými ambicemi.
Zemlinští ve Wigmore
V letošním roce slaví třicet let existence jeden z předních českých komorních souborů. Cesta Zemlinského smyčcového kvarteta de facto započala na ZUŠ Lounských v Praze, pokračovala přes studia na konzervatoři, na AMU a ve švýcarské Basileji a vedla až k nejrůznějším oceněním ze světových soutěží nebo od významných hudebních institucí. V rámci oslav svého jubilea těleso…
Composers Summit Prague představí největší hvězdy filmové a gamingové hudby
Zakladatel a prezident Composers Summit Prague Alexandr Smutný uvedl program a hosty čtvrtého ročníku setkání světových tvůrců nejen hollywoodské hudební produkce, ale také Netflixu a gamingové hudby. Akce s českými i zahraničními, především mladými skladateli a tvůrci videoher je otevřena pro širokou veřejnost a uskuteční se od 17. do 22. dubna 2025 pod heslem Připravte se na…
Čtyři malá zamyšlení nad operetou v dnešních divadlech (4)
Opereta na zvukových nosičích
„Gramofonový průmysl se nachází v krizi a zdá se, že není moc co nahrávat.“
„Nejvíc operet je v katalogu CPO od Franze Lehára, celých dvacet.“
„Dostupnost nahrávek se v čase mění.“
Žánr operety je v úpadku. Její vývoj je ukončen, nastoupila stagnace. Zaslouženě? Nepochopitelně? Zkušenosti z nedalekého Rakouska stále hovoří o životnosti žánru, situace v českém hlavním městě je naopak alarmující, až lze hovořit o lokálním zániku operety. Rok české hudby výzývá k uchopení českých hudebních dějin z mnoha různých úhlů pohledu, navíc je nutné připomenout jubileum tvůrce nejslavnější české operety Polská krev – Oskar Nedbal letos oslavil kulaté 150. výročí narození. Čtyři malá zamyšlení nad operetou ukončí povídání Opereta na zvukových nosičích.
AudioPlus | Peter Dvorský: Barva hlasu souvisí s věkem
Porotci Mezinárodní pěvecké soutěže Antonína Dvořákova, která měla v Karlových Varech počátkem listopadu už osmapadesátý ročník, nepozorují během let nějaké zásadní proměny týkající se věku účastníků. Slovenský tenorista Peter Dvorský, který byl po řadu let předsedou poroty, v podcastu portálu KlasikaPlus.cz uvažuje nad soutěžním repertoárem, jehož charakter se v podstatě pro jednotlivé věkové…
Kostelec nad Orlicí hostí špičkové umělce. Hvězdou Jan Mráček
Mimořádný koncert v Zrcadlovém sále Nového zámku Kinských v Kostelci nad Orlicí se koná u příležitosti státního svátku Dne boje za svobodu a demokracii a Mezinárodního dne studentstva. Jako sólista renomovaného ansámblu Barocco sempre giovane se představí houslista Jan Mráček, koncertní mistr České filharmonie a člen Lobkowicz Tria. Violoncellové sólo hraje Filip Rufer. Program s přestávkou zahájí…
Nově zinscenované Zlato Rýna v Mnichově
„Dílo se dá vykládat na mnoho způsobů.“
„Do Mnichova se Prsten Nibelungův vrátil zhruba po deseti letech.“
„Hudební nastudování každé opery v Mnichově je na vysoké úrovni.“
Prsten Nibelungův Richarda Wagnera je snad nejgigantičtějším dílem v celé operní historii. Uvedení tetralogie, resp. celovečerní předehry (Zlato Rýna) a tří samostatných částí (Valkýra, Siegfried, Soumrak bohů), je pro každé divadlo prestižní záležitostí. Tak náročné dílo bývá v současné době inscenováno nejen na největších operních scénách světa, kdy je výzvou pro celý inscenační tým, ale dnes se stále častěji objevuje i na středních, zejména německých, operních scénách, kde její uvedení dává možnost zpěvákům, kteří se dosud s jejími náročnými party nesetkali, aby si je zazpívali dříve, než pro ně budou angažování do velkých divadel. První část Zlato Rýna je aktuálně v nabídce Bavorské státní opery v hudebním vedení Vladimira Jurowského a režii Tobiase Kratzera.
Robert Jindra: Manévrovací prostor je u Janáčka obrovský
„Jako student jsem jezdil po operních představeních všude po světě. Tenkrát mě ani nenapadlo, že bych tam sám mohl někdy vystupovat.“
„Adam Plachetka do role Pruse dozrál a dělá ji opravdu výborně.“
„Publikum může v Brně vidět vysoce kvalitní inscenaci světově renomovaného režiséra. Jde asi o nejlepší inscenaci Věci Makropulos, jakou jsem v životě viděl.“
Dirigent Robert Jindra má za sebou říjnovou premiéru Janáčkovy Věci Makropulos ve Staatsoper Unter den Linden a před sebou v sobotu a v pondělí 16. a 18. listopadu dvě pohostinská představení této inscenace na festivalu Janáček Brno 2024. V rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz popisuje práci v proslulém historickém operním domě na hlavní berlínské třídě, přibližuje režii Clause Gutha, vzpomíná na studentské divácké zážitky a zamýšlí se nad svým vztahem k Janáčkovi.
Studenti JAMU se projevili v alternativní opeře na festivalu Janáček Brno
„Opery jsou zcela odlišné.“
„Jeho protivníka se jménem Potvor ztvárnil atraktivně ošklivý a pohybově zdatný Aleš Musil.“
„Byl to výborný studentský večer, naplněný jiskřivým nadšením a tvůrčí euforií.“
Festival Janáček Brno se neohlíží jen do minulosti, ale již třetím rokem dává prostor nové tvorbě. Propojením práce dvou fakult JAMU vznikly tři miniopery, které měly premiéru v úterý 12. listopadu v Divadle na Orlí. Echó a Narcis ve zpracování Kateřiny Slaběňákové, Oliver s hudbou Kateřiny Szymeczkové a Tvorování s hudbou Noemi Savkové. Tři pracovní týmy vytvořily zajímavě kontrastní díla, hýřící mladistvými nápady.
Benefiční koncert Institutu Bohuslava Martinů nabídl světovou premiéru neznámé skladby Martinů
„Poděkování Aleše Březiny patřilo rovněž rektoru Vysoké školy uměleckoprůmyslové Jindřichu Vybíralovi, který aulu nového Technologického centra nabídl Institutu pro uspořádání koncertu.“
„Čtyři písně na texty české lidové poezie napsal Bohuslav Martinů v roce 1940 jako poděkování za pomoc s vycestováním z okupované Francie do USA.“
„Rozsáhlá kompozice Alexeje Aslamase ‚Lidovque‘ využila všech vysokých kvalit hráčů Epoque Quartet.“
Institut Bohuslava Martinů 12. listopadu uspořádal jubilejní desátý Benefiční koncert. Večer provázený slovem ředitele Aleše Březiny nabídl posluchačsky atraktivní setkání s letos jubilujícím tělesem mnoha stylů Epoque Quartet. Stěží si představit šťastnější volbu interpretů. Součástí večera se stala instrumentální verze nikdy neslyšené skladby Martinů.
Noc divadel ve Státní opeře v Banské Bystrici bude poctou české hudbě
Státní opera v Banské Bystrici se připojí k celostátní akci Noc divadel, která na Slovensku připadá na sobotu 16. listopadu. V předvečer pětatřicátého výročí sametové revoluce, uvede symfonický koncert pod vedením dirigenta Jána Procházky. Jeho program je koncipován jako Pocta české hudbě. K oslavám letošního Roku české hudby se v duchu česko-slovenské vzájemnosti a dlouholeté společné historie…
Ebenovská pocta Kafkovi. Na Pražské konzervatoři se hrálo i četlo
„Veškerý timing fungoval, žádná dílčí durata pocitově ‚nepřetekla‘, celkových pětašedesát minut bez pauzy se jevilo jako přesně adekvátních.“
„Bacha lze ‚prsknout‘ vlastně kamkoli a neurazí.“
„Ebenovy Dopisy Mileně jsou kompozicí dost možná těžko stravitelnou.“
Jednota pro zvelebení hudby v Čechách, organizace s archaickým názvem, která před více než dvěma sty let stála u vzniku Pražské konzervatoře, připravila dvanáctý ročník festivalu Kultura v srdci Prahy. Jeho první program uskutečněný 13. listopadu právě na půdě konzervatoře a nazvaný Dopisy Mileně vznikl symbolicky k uplynulému rovnému století od úmrtí spisovatele Franze Kafky. Jedinou osobu hudebně vystupující, klavíristku Terezii Fialovou doplnili studenti hereckého oboru Adéla Pilátová a místo původně avizovaného Erika Srbeného Šimon Fikar, kteří pořad dokreslili četbou z korespondence.
Mladí českolipští muzikanti se spojili s Hradišťanem
„Lidé z Hradišťanu i učitelé ZUŠ komunikují rovnocenně, v jejich šestici by člověk nenašel žádný podřízený hlas.“
„Je zajímavé slyšet oblíbenou píseň v téměř symfonickém hávu. Muzikanti Hradišťanu naslouchají se zájmem i s pobavením.“
„‚Mě si nevšímejte,‘ shrnuje svoji roli Jiří Pavlica.“
V polovině listopadu končí další ročník Mezinárodního hudebního festivalu Lípa Musica a k tomu pravidelně patří společný projekt se ZUŠ Česká Lípa, nazvaný Má to smysl! V něm se talentovaní žáci už od roku 2015 setkávají s významnými hudebníky, kteří se střídají v roli uměleckých garantů festivalu. Čeká je jednak workshop a jednak společný koncert. Letošním garantem je Jiří Pavlica a k němu se přidali další členové Hradišťanu.
Erbenem inspirovaná soudobá tvorba k poslechu v Besedním domě
Smíšený sbor Musica da Camera Brno se sbormistrem Martinem Franzem zve na světové premiéry soudobých skladeb pro sbor, marimbu a sólový soprán. Koncert Z Kytice Karla Jaromíra Erbena se koná v neděli 17. listopadu 2024 od osmnácti hodin v brněnském Besedním domě. Zazní originální skladby současných skladatelů Lukáše Sommera, Martina Wiesnera, Zdeňka Krále, Pavla Wlosoka a Martina Franzeho.…
MenArt přináší nový Impuls. Seriál inspirativních uměleckých rozhovorů
Stipendijní akademie MenArt připravila nový projekt. Cyklus krátkých video rozhovorů MenArt Impuls, který odhalí inspirativní příběhy významných českých umělců o talentu a touze tvořit. Projekt zahájený ve čtvrtek 14. listopadu potrvá dva roky. Čerstvou novinkou mezi aktivitami Stipendijní akademie MenArt je dvacetidílná série desetiminutových rozhovorů ve videoformátu s významnými osobnostmi české umělecké scény…
Benjamin Bernheim: Umělec musí posouvat hranice možného
„Nehodlám se definovat ani jako populární zpěvák, ani jako uznávaný operní pěvec.“
„Hoffmann je do jisté míry Offenbach. Často přemýšlím nad tím, kam až sahá otisk osoby skladatele a co už je jeho umělecká invence.“
„Mezi pěvcem a klavíristou musí být veliká chemie ideálně prověřená roky společné práce a vystupování. Jinak to prostě nejde, nefunguje to a publikum to vycítí.“
Benjamin Bernheim se mezi světovou operní elitou pohybuje už několik let. Nicméně od konce léta jeho hvězda stoupá ještě strměji: Na své konto si připsal Hoffmanna na festivalu v Salcburku a následně i v Metropolitní opeře. Toto nastudování bylo vysíláno do kin po celém světě v rámci projektu Met: Live in HD. Celosvětově francouzského tenoristu sledovaly i milióny lidí při zakončení olympijských her a nedávno mu byl udělen titul ‚Pěvec roku‘ na International Opera Awards. V listopadu tento zpěvák debutuje v Praze.
Jelenohorští opět hosty v Jablonci. Přivážejí svého druhu světovou premiéru
Filharmonici z polské Jelení Hory zavítají do Jablonce nad Nisou. Tam nebudou nováčky. Stalo se tradicí, že dvakrát do roka zavítají do jabloneckého divadla a překvapí nastudováním nejen vlastních autorů; do programu zařazují také autory české. V sobotu 16. listopadu se tak příznivci vážné hudby mohou těšit na jejich provedení České suity, op.…
Zuzana Marková, Bergamo, Donizetti a opera Zoraida di Granata
Italské Bergamo, rodiště slavného operního skladatele 19. století Gaetana Donizettiho, už od roku 2015 pořádá festival věnovaný odkazu autora. Každý rok je uváděno dílo, které komponista napsal před dvěma sty lety, a volba tak letos padla na opus Zoraida di Granata premiérovaný (v upravené verzi) roku 1824. V jedné z hlavních rolí se…





























