Čtyři malá zamyšlení nad operetou v dnešních divadlech (4)
Opereta na zvukových nosičích
„Gramofonový průmysl se nachází v krizi a zdá se, že není moc co nahrávat.“
„Nejvíc operet je v katalogu CPO od Franze Lehára, celých dvacet.“
„Dostupnost nahrávek se v čase mění.“
Žánr operety je v úpadku. Její vývoj je ukončen, nastoupila stagnace. Zaslouženě? Nepochopitelně? Zkušenosti z nedalekého Rakouska stále hovoří o životnosti žánru, situace v českém hlavním městě je naopak alarmující, až lze hovořit o lokálním zániku operety. Rok české hudby výzývá k uchopení českých hudebních dějin z mnoha různých úhlů pohledu, navíc je nutné připomenout jubileum tvůrce nejslavnější české operety Polská krev – Oskar Nedbal letos oslavil kulaté 150. výročí narození. Čtyři malá zamyšlení nad operetou ukončí povídání Opereta na zvukových nosičích.
Většinu operet dnes nemůžeme vidět na jevištích, máme ale to štěstí, že si je můžeme poslechnout na (mnoha) nahrávkách. Vznikaly většinou nejprve v rozhlasových studiích a tyto původně rozhlasové nahrávky se dnes vydaly na CD. Později velké gramofonové firmy pořizovaly své vlastní nahrávky celých operet, často ovšem krácené, ale i nahrávky nejznámějších operetních hitů v interpretaci slavných operních hvězd. Tyto snímky se stále vydávají a stále se těší velké přízni milovníků operet.
Dnes, kdy se gramofonový průmysl nachází v krizi a zdá se, že není moc co nahrávat, protože všechna významná díla minulosti byla již mnohokrát nahrána (často bezkonkurenčně), je tu firma, která se věnuje především méně známým dílům minulosti i současnosti a zároveň také operetám. Jedná se o firmu CPO, která sídlí v okrese Osnabrück v severním Německu. CPO je zkratka Classic Production Osnabrück a byla založena v roce 1984. Za čtyřicet let své existence vydala mj. téměř šedesát operetních nahrávek. Ty byly pořízené např. na Lehárově festivalu v Bad Ischlu, v operním domě v Grazu nebo v dalších divadlech, kde se operety hrály, např. v Theater am Gärtnerplatz v Mnichově, ve vídeňské Volksoper, ve Státní operetě v Drážďanech nebo v rozhlasových studiích v Mnichově, Kolíně a jinde. Operety dirigují např. Richard Bonynge, Axel Kober, Hans Graf, Michail Jurowski, Helmuth Froschauer, John Mauceri, Marius Burkert, Vinzenz Braxmarer, Ernst Theis, Frank Beermann, Ulf Schirmer, Claus Peter Flor, Frank Beermann, Herbert Mogg a další. Vedle méně známých pěvců slyšíme na nahrávkách i veliké operní hvězdy, jakými jsou Dagmar Schellenberger, Miriam Portmann, Christiane Libor, Elena Mosuc, Annette Dasch, Maria Leyer, Mojca Erdmann, Sieglinde Feldhofer, Camilla Nylund, Zoran Todorovich, Roberto Sacca, Nikolai Schukoff, Piotr Beczala, René Kollo, Heinz Zednik, Thomas Blondelle a mnoho dalších.
A jaká díla v katalogu firmy CPO najdeme? Nejvíc operet je nahráno od Franze Lehára, celých dvacet, přičemž Vídeňské ženy najdeme v katalogu hned ve dvou nahrávkách. Vedle nejznámějších Lehárových operet, jakými jsou např. Země úsměvů, Paganini, Carevič, Giuditta, Hrabě Luxembourg, jsou nahrány i méně známé operety jako Cikánská láska, Clo-Clo, Eva, Frasquita, Friederika, Kde skřivánek zpívá, Manželství ze žertu, Krásný je svět, Modrá mazurka a další.
Z operet Emmericha Kálmána najdeme v katalogu CPO pět děl, např. oblíbenou Hraběnku Maricu, ale také díla méně známá – Bajadéru, Cikánského primáše, Císařovnu Josefínu a Masopustní vílu. V katalogu CPO je poměrně zastoupena i tvorba rodáka z Olomouce Lea Falla – Sedlák filuta, Bratříčku můj, Císařovna, Dolarová princezna, Madame Pompadour a Stambulská růže. Nahrané jsou i operety Johanna Strausse – Karneval v Římě, Královnin krajkový šátek, Noc v Benátkách a Princ Metuzalém. Z ostatních operet jmenujme třeba Linkeho Paní Lunu, Dostalovy operety Clivia a Uherská svatba, Suppého Fatinizu, Krásnou Galatheu a Pikovou dámu, Millöckerova Gasparona, několik Offenbachových operet, Ples v opeře Richarda Heubergera, Beerovu Polskou svatbu, ale i Nedbalovo Vinobraní.
Poměrně velké množství operet má ve svém katalogu firma EMI (po skončení činnosti tohoto vydavatelství v roce 2011 jsou dnes některé nahrávky vydávány následnickou firmou Warner, ale, bohužel, zatím většina operetních nahrávek není v současné době dostupná, ovšem v době existence EMI byly na našem trhu velice dobře k dostání. Operety najdeme v katalogu celé řady dalších firem, např. ještě nedávno byla u nás k dispozici celá řada většinou rozhlasových historických nahrávek v edici Tramland der Operette, dají se koupit zvukové i obrazové nahrávky z festivalu v Mörbisch, některé nahrávky operet najdeme např. i v katalogu firmy Naxos, stylové nahrávky francouzských operet jsou v katalogu Bru Zane a např. firma Capriccio vydala záznam operety Srdce přes palubu Eduarda Künnekeho.
Opravdu velký výběr zejména historických rozhlasových nahrávek je v katalogu firmy Hamburger Archiv für Gesangskunst. Zde najdeme řadu operet (často v mnoha různých nahrávkách) známých i neznámých a samozřejmě na různé úrovni, protože hodně záleží i na datu pořízení jednotlivých snímků. Kdo touží po nahrávkách operet Jeana Gilberta, Leona Jessela, Freda Raymonda, Gerharda Winklera, Edmunda Eyslera, Rudolfa Kattnigga, Wilhelma Goetze, Oskara Jascha, Waltera Kolla, Roberta Stolze, Georga Jarna, Fritze Kreislera a samozřejmě mnoha známých operetních skladatelů, pak jej odkazuji na webové stránky této firmy, kde se dají objednat, přičemž jsou za velice přístupnou cenu.
Závěrem bych chtěl všechny milovníky operet upozornit i na české nahrávky. Radioservis vydal několik kompletních rozhlasových nahrávek operet, samozřejmě v českém jazyce: jsou to Offenbachovi Bandité a Děvče z Elizonda, Hervého Mamzelle Nitouche, Nedbalovo Vinobraní i Polská krev, Straussův Netopýr a Cikánský baron a Lehárův Paganini. Bohužel Radioservis přestal v tomto vydávání operet pokračovat, resp. dlouho nic nového nevydal, a některé uvedené nahrávky již nejsou dostupné. Na webových stránkách Českého rozhlasu najdeme i některé operetní snímky Supraphonu a unikátní sérii z nahrávek českých operet v edici Historie psaná šelakem, které lze pouze stáhnout a přehrát v počítači (po zaplacení).
Seznam operet a jejich vydavatelů samozřejmě není úplný, výše jsou uvedené pouze některé nejznámější a nejdostupnější nahrávky. A právě ta dostupnost se v čase mění.
…………….
Předchozí díly čtěte ZDE, ZDE a ZDE.
Foto: ilustrační - Pixabay / chienba, archiv autora
Příspěvky od Zbyněk Brabec
- Benjamin Bernheim okouzlil Prahu
- Nově zinscenované Zlato Rýna v Mnichově
- Čtyři malá zamyšlení nad operetou v dnešních divadlech (3) Kam dnes za operetou?
- Čtyři malá zamyšlení nad operetou v dnešních divadlech (2)
Jubilující čeští operetní skladatelé - Čtyři malá zamyšlení nad operetou v dnešních divadlech (1)
Opereta u nás dnes
Více z této rubriky
- Pucciniovské hity i rarity na nahrávkách roku 2024
- Pleskot navrhl pro festival v Litomyšli SmetaNOVÝ sál
- Ilja Šmíd: Jiřího Bělohlávka jeho filharmoníčci milovali
- Čtyři malá zamyšlení nad operetou v dnešních divadlech (3) Kam dnes za operetou?
- Humpolecké varhany v kostele sv. Mikuláše slaví dvacetiny
- Čtyři malá zamyšlení nad operetou v dnešních divadlech (2)
Jubilující čeští operetní skladatelé - Čtyři malá zamyšlení nad operetou v dnešních divadlech (1)
Opereta u nás dnes - Vydařená, i když trochu skrytá letištní výstava k Roku české hudby
- Karlovarská pěvecká soutěž a pět jejích zasloužilých zakladatelů
- Vilém Veverka dvacet let na scéně