KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Čtyři malá zamyšlení nad operetou v dnešních divadlech (3) Kam dnes za operetou? english

„V Německu operety ve velkých městech uvádějí specializované scény na hudební divadlo.“

„Mekkou operety je dnes Rakousko.“

„Kdo má u nás operetu rád, musí se vydat za hranice, aby viděl některá zajímavá díla.“

Staatstheater am Gärtnerplatz – Oh! Oh! Amelio!
foto: Anna Schnauss

Žánr operety je v úpadku. Její vývoj je ukončen, nastoupila stagnace. Zaslouženě? Nepochopitelně? Zkušenosti z nedalekého Rakouska stále hovoří o životnosti žánru, situace v českém hlavním městě je naopak alarmující, až lze hovořit o lokálním zániku operety. Rok české hudby výzývá k uchopení českých hudebních dějin z mnoha různých úhlů pohledu, navíc je nutné připomenout jubileum tvůrce nejslavnější české operety Polská krev – Oskar Nedbal letos oslavil kulaté 150. výročí narození. Čtyři malá zamyšlení nad operetou pokračují tématem Kam dnes za operetou?

Opereta vznikla v Paříži na konci 40. let 19. století a poslední operety byly napsány v 60. letech minulého století, kdy měly premiéru poslední operety Roberta StolzeNica Dostala. Ale i dnes někteří autoři nazývají svá díla operetou, např. letos v Mnichově uvedená „nová opereta“ Oh! Oh! Amelio! autorů Konrada KoselleckaThomase Pigora.

Již v prvním díle našeho malého seriálu jsem uvedl, jak se k operetě barbarsky chovají vedení našich divadel. A tak, pokud se u nás opereta ještě hraje, většinou se donekonečna obehrává těch zhruba pět nejlepších operetních titulů, přičemž životaschopných operet je daleko více. O tom, co se kde u nás hraje nebo nehraje, jsem už také psal. Podívejme se tedy, kde se operety uvádějí mimo naše území. Ve velkých městech, v nichž působí národní nebo státní divadlo, existuje většinou také druhá scéna, která uvádí nejen operety, ale i muzikály, a dokonce i opery nebo balety. Dříve hrála, na rozdíl od té hlavní scény ve městě, vše v překladu, tedy v řeči toho kterého města, ovšem dnes je originál všude tak rozšířený, že i tyto scény uvádějí většinu svých inscenací v originále. V Paříži, kde se opereta zrodila, operety čas od času uvádí Komická opera, v současné době můžeme vidět Offenbachova Orfea v podsvětí v Theâtre Saint-Léon. V Budapešti, kde existuje samostatné divadlo pro hudebně-zábavní díla, najdeme na repertoáru Kálmánovu Hraběnku MaricuČardášovou princeznu, Lehárovu Zemi úsměvů, operetní gala a inscenace mnohých muzikálů. Hrají se i díla maďarského operetního skladatele Jenö Huszky, např. Velitel Maria nebo Baronessa Lilli či stále oblíbená opereta jiného maďarského skladatele Alberta Szirmaie Magnát Mischka. V Londýně vedle Královské opery Covent Garden působí i Anglická národní opera, stále tradičně vše hrající v angličtině. Letos má na repertoáru oblíbenou operetu autorů Gilberta a Sullivana Piráti z Penzance.

English National Opera – Piráti z Penzance
foto: ENO / Tom Bowles

V Německu operety ve velkých městech uvádějí specializované scény na hudební divadlo, v menších městech pak každé divadlo, které uvádí i opery. Má tedy k tomu nejen sólisty, ale i tolik potřebný orchestr, sbor a balet. Tak např. v Norimberku je na repertoáru Straussův Netopýr a nově je nastudována opereta Paula Abrahama Pohádka v Grandhotelu (v závěru sezóny nově nastuduje i muzikál Klec plná bláznů Jerry Hermana). V Chemnitz má premiéru Abrahamova opereta Viktoria a její husar, dále je na repertoáru Offenbachův Orfeus v podsvětí a dva muzikály – My Fair LadyCabaret. A podívejme se ještě na jedno německé divadlo nepříliš vzdálené od našich hranic – v Regensburgu je uvedena opereta Leonarda Bernsteina Candide, Offenbachova Cesta na měsíc, dva muzikály a večer ze slavných operetních a muzikálových melodií. Jistě stojí také za zmínku, že soubor získal za uvedení operety Josepha Beera Princ ze Širasu operetní cenu „Spielzeit-Frosch“ (operety Josepha Beera a Paula Abrahama prožívají na německých scénách svou velkou renesanci). 

Theater Regensburg – Candide
foto: Tom Neumeier Leather

Specializované scény na operetu (ale i muzikál a komickou operu) se v Německu nacházejí většinou ve velkých městech. V Lipsku je to tzv. Hudební komedie, která má v repertoáru Kálmánovy operety Hraběnka MaricaFialka z Montmartru, Straussova Netopýra, Lehárovo Manželství ze žertu a premiéru v této sezóně má Offenbachův Orfeus v podsvětí. V Drážďanech se operetě věnuje především Státní opereta, která od roku 2016 hraje ve zbrusu novém a moderně vybaveném divadle. Na repertoáru, vedle oper, baletů a muzikálů, jsou operety Clivia Nico Dostala, Netopýr Johanna StraussePolská svatba Josepha Beera, k nim přibydou ještě nové inscenace operet Emmericha Kálmána BajadéraPaula Abrahama Ples v Savoji. V Mnichově v Theater am Gärtnerplatz uvádějí operety Veselá vdova (Lehár), U bílého koníčka (Benatzky), Piráti z Penzance (Gilbert a Sullivan), Ptáčník (Zeller), NetopýrMařinka vonná (Johanna Strauss) a již zmíněnou novinku Oh! Oh! Amelio!, stejně jako předešlou „novou“ operetu Dva muži ve sněhu od Thomase Pigora. V Německé státní opeře v Mnichově se hraje Straussův Netopýr a hrála se i Lehárova Giuditta. V Berlíně se v současné době věnuje operetě především Komická opera, kde po válce vytvořil vzorové inscenace (i operetní) Walter Felsenstein. Dnes operety většinou inscenuje Barrie Kosky, který se netají svou láskou k tomuto žánru a který tato díla dokáže moderně a citlivě inscenovat, aniž by je totálně stavěl na hlavu nebo je popisně ilustroval. Takových operetních režisérů je dnes málo. Koskému se inscenace daří jistě i proto, že operetní žánr miluje a váží si ho. Letos hraje soubor Komické opery v několika provizorních prostorách po Berlíně, když jeho historická budova prochází generální rekonstrukcí. Na omezeném repertoáru je z operet již dlouho uváděná opereta Oscara Strause Perly Kleopatry, dále Offenbachova Krásná Helena a premiéru má Robinson Crusoe od téhož autora (bohužel jen v semiscénickém provedení). 

Perly Kleopatry
foto: KOB / Iko Freese

Mekkou operety je dnes ovšem Rakousko. Ve Vídni, kde mnoho operet klasického repertoáru mělo svou světovou premiéru, se operety hrají především v tzv. Volksoper. Na repertoáru má Straussova Netopýra, Lehárovu Veselou vdovuOffenbachovy operety Cesta na měsícOrfeus v podsvětí. V této sezóně bude mít premiéru Benatzkyho opereta U bílého koníčkaKálmánova Čardášová princezna. Operety také pravidelně uvádí operní dům v Grazu. V letošní sezóně budou mít premiéru dvě poměrně nehrané a neznámé operety: Lehárův Krásný je světAbrahamova opereta Roxy a její team (pouze koncertně). V Badenu u Vídně se opereta hraje v historické budově divadla známých architektů Fellnera a Helmera z roku 1909 a v letní aréně s vysouvací střechou z roku 1906 (v roce 2023 rekonstruované), přičemž původní aréna byla otevřena již v roce 1841. V této sezóně jsou na repertoáru operety Viktoria a její husar Paula Abrahama, Kálmánova Cirkusová princeznaLehárova poslední opereta Giuditta, přičemž na repertoáru jsou i muzikály, balety, činohry i koncerty. V Rakousku se konají také dva významné letní festivaly – vyhledávané jsou Mörbisch Seefestspiele, kde bylo uvedeno mnoho operet (naposledy v r. 2019 Země úsměvů), přičemž se zde v současné době uvádějí především muzikály. Druhý festival se koná v Bad Ischlu, lázních, kde měli své vily slavní operetní (nejen) skladatelé a jejich libretisté, kde letos byla uvedena Abrahamova Pohádka v Grandhotelu, Millöckerův Žebravý student a poloscénicky Hvězdář Franze Lehára. V létě 2025 bude uveden Offenbachův Orfeus v podsvětí, Straussova Noc v BenátkáchLehárova opereta Modrá mazurka

Lehár Festival Bad Ischl – Žebravý student
foto: Fotohofer.at

Kdo má tedy operetu rád, musí se vydat za hranice, aby viděl některá zajímavá díla. Ostatně do Rakouska a některých německých měst to není od nás daleko.

…………….

První dva díly minisérie čtěte ZDEZDE. Poslední díl čtěte ZDE.

Zbyněk Brabec

Zbyněk Brabec

Tenorista, dramaturg, režisér, pedagog a publicista
 
Začínal jako sólista operety a opery DJKT v Plzni, zpíval na většině českých operních scén. Od osmdesátých let je dramaturgem plzeňského operního souboru, režíruje rovněž operní a operetní představení. Po léta spolupracoval s Českým rozhlasem Vltava na pořadech o operním a pěveckém umění, je dlouholetým publicistou v odborných médiích, aktivním členem výboru Jednoty hudebního divadla a členem odborné poroty pro udělování cen Thálie. Pedagogicky působí na Pražské konzervatoři.



Příspěvky od Zbyněk Brabec



Více z této rubriky