KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Do Skandinávie s Filharmonií Bohuslava Martinů english

Zlínská Filharmonie Bohuslava Martinů v polovině listopadu nabídne dva velice rozdílné pořady. První obstará 19. listopadu akordeonista a skladatel Vojtech Szabó se svým ansámblem, druhý 20. listopadu patří orchestrální tvorbě ze zemí Skandinávského poloostrova, včetně jedné ze Smetanových „švédských“ symfonických básní. Diriguje Adam Sedlický, houslové sólo má Milan Al-Ashhab.

Vojtech Szabó

Po deseti letech, kdy Vojtech Szabó vystoupil jako sólista s orchestrem Filharmonie Bohuslava Martinů, představí zlínskému publiku zbrusu nový projekt Strings & Bellows Ensemble. Akordeonista dnes slaví jubileum čtyřiceti let, koncert 19. listopadu proto vnímá jako oslavu narozenin. Na koncertě zazní skladby plné energie, emocí a virtuozity. Adiós Nonino, napsaná v depresích, zasněná Milonga del Ángel, nebo nejznámější energické Libertango. A Szabó napsal speciálně pro tento koncert dvě autorské skladby. Strings & Bellows Ensemble tvoří dále Pavel Mikeska (housle), Ďusi Burmeč (elektrická kytara), Vítězslav Pelikán (kontrabas) a Hana Šlapanská (klavír). Vojtech Szabó patří k evropské interpretační špičce. Absolvoval hru na akordeon ve třídě Nadi Varínské na konzervatoři v Bratislavě a od roku 2009 se věnuje i pedagogické činnosti. V této době také založil trio Tango Argentino, o rok později začala jeho spolupráce s Filharmonií Bohuslava Martinů Zlín a Českým národním symfonickým orchestrem, se kterými vystupuje jako sólista. A již jedenáct let spolupracuje s kapelou Pražský výběr. Roku 2018 vydal své debutové album Vojtech Szabó: Play Accordion. Ačkoliv se věnuje převážně jazzové, francouzské a argentinské hudbě, progresivním stylem a hrou na elektrický akordeon oslovuje i popové a rockové publikum.

Strings & Bellows Ensemble

Večeru 20. listopadu pak bude dominovat hudba zrozená na severu Evropy a současně tvorba tří skladatelských osobností, které jsou ve svých rodných zemích pokládány za zakladatele národní hudby. Roku 1857 navštívil Bedřicha Smetana ve Výmaru skladatele Franze Liszta a krom inspirujícího osobního setkání se zde litomyšlský rodák vůbec poprvé přímo seznámil s útvarem symfonické básně, v němž dochází k propojení hudební řeči s mimohudebními představami. Koncepce tohoto žánru Smetanu přímo fascinovala. Silně ovlivněn touto zkušeností následně pojal úmysl vytvořit kompozici založenou na podobné bázi. V té době Smetana pracovně pobýval ve švédském Göteborgu, kde působil po dobu pěti let jako ředitel Filharmonické společnosti a hudební pedagog. A právě tam, na jihu Švédska, vznikla trojice jeho programních opusů zkomponovaných po vzoru Lisztových symfonických básní a inspirovaných dějinnými náměty vycházejícími z anglosaské i české historie a severské mytologie. Jedním z nich je Valdštýnův tábor, symfonický obraz líčící podvečer, noc a ráno ve vojenském táboře, který otevře pořad tohoto koncertu. Jean Sibelius bezpochyby patří k nejvýznačnějším autorům, které světu dala „země tisíce jezer“. Sibelius odmala hrál na housle, v jisté životní fázi dokonce toužil po kariéře houslového virtuosa. Není proto příliš s podivem, že roku 1899 u něj vyvstala myšlenka vytvoření koncertu pro housle s doprovodem orchestru. Počáteční práce na tomto typu kompozice Sibelius zahájil v roce 1902 a již následujícího roku se výsledné podoby dočkal jeho dnes již legendární Houslový koncert d moll. Provedení tohoto opusu se ujme houslista Milan Al-Ashhab, mimo jiné vítěz prestižní Mezinárodní houslové soutěže Fritze Kreislera ve Vídni. Norskou skladatelskou školu bude reprezentovat největší komponista země fjordů Edvard Grieg. Druhá polovina koncertu tak bude patřit jeho Symfonickým tancům, čtyřdílnému romantickému cyklu protkanému norskými lidovými motivy a nápěvky skladatelova rodného kraje.

Milan Al-Ashhab

Foto: Lenka Hatašová, archiv souboru, Tomáš Moudrý

KlasikaPlus.cz

Redakční články v rubrikách AktuálněPlus a VýhledPlus



Příspěvky redakce



Více z této rubriky