Další z akcí Roku české hudby, které v zahraničí uvádějí Česká centra, bude ve čtvrtek 28. listopadu koncert pořádaný Hudební školou Královny Sofie ve spolupráci s Velvyslanectvím České republiky a Českým centrem v Madridu. Jeho protagonisty budou mimo jiné i dva čeští studenti zmíněné instituce, houslista Eduard Kollert a klavíristka Natalie Schwamová. Dvě stě let od narození…
Soutěž Nadace Bohuslava Martinů má své letošní laureáty
V pátek a v sobotu 22. a 23. listopadu se uskutečnil devětadvacátý ročník interpretační Soutěže Nadace Bohuslava Martinů pro mladé hudebníky do dvaceti osmi let věku, která tradičně doprovází festival Dny Bohuslava Martinů. Letos se soutěžilo v oborech dechové nástroje a cembalo a odbornou porotu nejvíce přesvědčil výkon klarinetistky Jany Krejčí, cembalové klání zůstalo bez vítěze.…
Dlouhé, ale spádné. Kyasovo Druhé město na Festivalu Janáček Brno
„Nejmenovaný obyvatel Prahy se pod vlivem vypůjčené knihy, psané neznámým písmem, dostává do paralelního světa, kde vládnou podivné příšery.“
„Hudba je vždy vzdušná, srozumitelná a někdy překvapivě tvrdá.“
„Režie zvolila poloscénické provedení, koncertní vystupování sboru na scéně přesahuje do realizace náznakových akcí, které přinášejí kuriózní obrazy či bizarní, i když jen náznakové akce.“
Festival Janáček Brno dává příležitost mladým umělcům, aby uvedli své inovativní a zajímavé programy. V pátek 22. listopadu to byla opera Ondřeje Kyase Druhé město, kterou nabídl Ensemble Opera Diversa pod taktovkou Gabriely Tardonové a v režii Kateřiny Křivánkové v Divadle na Orlí. Premiéra byla přijata s obdivem a nadšením, mladí umělci mají v Brně velkou podporu publika.
Dvořák a Janáček ve filmovém Thermalu. Karlovarské Variace počtvrté
„Na to, aby pojal až sto sedmdesát hudebníků, které sem letos náš první orchestr přivezl, ovšem technický i optický skvost Císařských lázní nemá.“
„Svou virtuozitou, lehkostí a radostným požitkem ze hry si publikum již od prvních tónů získal koncertní mistr orchestru Jan Mráček.“
„Plnokrevné, procítěné provedení všech účinkujících nadšené publikum ocenilo vřelým potleskem.“
Vždy koncem listopadu dostane modročervený název proslulého lázeňského města na lávce přes říčku Teplá, jeden z oblíbených fotomotivů turistů u ikonického Vřídla, červenou čepici s bambulí. Je to neklamný znak nejenom toho, že se nezadržitelně blíží advent a předvánoční trhy, ale již čtvrtým rokem také signál, že město čeká atraktivní nabídka filmu a hudby. Variace jsou společným dvoudenním projektem Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary a České filharmonie, která zavítala se svým šéfdirigentem Semjonem Byčkovem. Navíc sem mohla letos úplně poprvé ve své historii přijet v plném počtu a ještě si s sebou vzít velký sbor a čtyři sólisty, čím se postarala o technický oříšek.
Hard Blues podle Opery Diversa s premiérou skladby Vojtěcha Dlaska
Posledním letošním orchestrálním koncertem souboru Opera Diversa bude projekt s názvem Hard Blues, který se uskuteční v úterý 26. listopadu od devatenácti hodin v klubu Alterna v Brně. Večer nabídne propojení klubového prostředí s oblastí soudobé vážné hudby reflektující existenciální témata. Bonusem bude premiéra kompozice Vojtěcha Dlaska. Existenciální náměty v podobě hledání identity, neštěstí v lásce a společenských vztahů jsou tematickým svorníkem koncertu…
Česká hudba od romantismu po dnešek v podání dua Horáková-Zukal
Rok české hudby je inspirací i pro mladé interprety. Svůj projekt si u této příležitosti připravila houslistka Tereza Horáková s klavíristou Matoušem Zukalem. Na dvojici koncertů v Praze a Brně nabídnou dialog české hudby různých stylových období včetně soudobých kompozic. Představí i novinku Jana Ryanta Dřízala, kterou dvojici autor věnoval. Pro spojení klasických děl české hudební…
Lieder Society představí Slávu Vorlovou v New Yorku
Spolek Lieder Society připravil u příležitosti Roku české hudby projekt, který oživuje odkaz české skladatelky Slávy Vorlové, od jejíhož narození letos uplynulo sto třicet let. Koncertně jej v Praze poprvé uvedl v březnu letošního roku, 26. listopadu představí Slávu Vorlovou trojice mladých českých hudebníků v Českém centru v New Yorku. Sopranistka Tamara Morozová, altistka Monika…
Let Fénixe aneb Vilemína Pruská ve společnosti Bacha, Grauna a Bendy
„Člověk jako by vstoupil do virtuální reality, ve které se historické události a osobnosti mísily s estetickým prožitkem líbezně se vinoucí pozdně barokní a raně klasicistní hudby.“
„Hönigová si za dvoumanuálovým cembalem, pocházejícím z šedesátých let 18. století, počínala profesionálně, technicky vybaveně a umělecky poučeně.“
„Spolu s různě variovanými, avšak vždy humorně a naučně koncipovanými divadelními vsuvkami se střídaly hudební pasáže, které pak zpětně připravovaly terén pro další rétorické výkony.“
Organizátoři podzimních koncertů, jež nesou příznačný název Příběh kláves, umění a krásných nauk, si na čtvrteční večer v Galerii Fotorenesance přichystali zábavnou a historicky naučnou inscenaci, v níž kromě hudby z dílny K. P. E. Bacha či Františka Bendy stimulovalo smysly diváka rovněž poutavé čtení Voltairových textů a drobné herecké skeče. Cembalová virtuoska Alena Hönigová se tak ve spolupráci s publicistou a fejetonistou Petrem Koudelkou postarala o neobyčejně zajímavý výstup, během něhož se potkala múzická inspirace s touhou poznávat.
AudioPlus | Aleš Briscein: Český dirigent je u Janáčka sázkou na jistotu
Tenorista Aleš Briscein, jeden z českých sólistů letošního berlínského nastudování Janáčkovy opery Věc Makropulos, se v podcastu portálu KlasikaPlus.cz vrací k hostování souboru Staatsoper Unter den Linden na festivalu Janáček Brno 2024. Jak říká, bylo znát, že si orchestr Staatskapelle Berlin uvědomoval janáčkovské tradice Brna a hrál snad ještě lépe než doma. Hudba se…
Matyáš Novák a Kukal Quartet v Olomouci
V závěru listopadu nabídne Moravská filharmonie Olomouc vystoupení mladých českých talentovaných hudebníků. V úterý 26. listopadu vystoupí v olomoucké Redutě klavírista Matyáš Novák, o tři dny později pak úspěšný Kukal Quartet za doprovodu olomouckých filharmoniků. Mladý klavírista Matyáš Novák úzce spolupracuje s hrabětem Františkem Kinským a společně vystupují s projektem Milí moji… Jeho další zastávkou bude Olomouc,…
Zastavení před adventem s Martinů Strings Prague
Šestnáctý ročník cyklu Hudba bez hranic, který pořádá spolek České kořeny, bude pokračovat v úterý 26. listopadu koncertem souboru Martinů Strings Prague vedeným Jaroslavem Šonským v Barokním refektáři dominikánského kláštera v pražské Jilské ulici. Program předznamená blížící se adventní období. Smyčcový soubor Martinů Strings Prague se svým zakladatelem a uměleckým vedoucím Jaroslavem Šonským na…
Veronika Kos Loulová končí jako šéfka opery Moravského divadla Olomouc. Hledá se nástupce
Po vzájemné dohodě s managementem Moravského divadla Olomouc končí po třech letech na pozici umělecké šéfky tamní opery a operety Veronika Kos Loulová. Divadlo již vypsalo na uvolněnou pozici výběrové řízení. Veronika Kos Loulová, s níž portál KlasikaPlus.cz v nedávné době u příležitosti nastudování Janáčkovy opery Jenůfa uvedené na festivalu Janáček Brno uveřejnil rozhovor, nastoupila…
Karla Diváková (1939–2024)
Ve věku pětaosmdesáti let zemřela emeritní sólistka operety Národního divadla moravskoslezského Karla Diváková. Byla jednou z nejvýraznějších postav ostravské operetní scény. Ostravská rodačka Karla Diváková vystudovala střední ekonomickou školu, zpěvu se začala věnovat soukromě. V roce 1960 úspěšně složila konkurz do sboru opery Státního divadla v Ostravě do skupiny druhých sopránů. O čtyři roky…
K výročí Alfreda Schnittkeho právem beznadějně vyprodaný Besední dům
„Houslový part nechal Respighi v originální podobě a jeho skvělá interpretace Martinem Pavlíkem, jindy koncertním mistrem filharmonie, přinesla první obrovský aplaus.“
„Nezklamala ani Stravinského úprava Bachovy Chorální variace, která přinesla nový, modernizující pohled.“
„Součástí byl i dort à la Schnittke a čokoládový penízek s houslovým klíčem od hornisty Nikolase Pereze.“
Včetně přístavků a míst k stání. Ve zcela vyprodaném sále Besedního domu zahájila 21. listopadu Filharmonie Brno novou řadu abonentních koncertů s duchovním rozměrem. Koncert Schnittke & Bach se v počátku dramaturgicky vrátil k odkazu Johanna Sebastian Bacha. Náročná díla skvěle provedli houslista Martin Pavlík, mezzosopranistka Hana Kopřivová Šumpíková, tenorista Pavel Valenta, Pěvecký sbor Gaudeamus Brno se sbormistryněmi Dašou Karasovou a Martinou Kirovou a Filharmonie Brno s dirigentem Robertem Kružíkem…
Chen Reiss: Pro Mahlera mám slabost
„Píseň žalobná je především krásný příběh s důležitým poučením o lidské povaze.“
„O repertoáru se rozhoduji na základě jednotlivých skladeb a toho, co pro mě znamenají jako pro hudebníka, člověka a ženu.“
„Svým studentům vždycky říkám, aby nekopírovali nikoho jiného, ale aby šli svou vlastní cestou. A aby byli trpěliví a nespěchali!“
Filharmonie Brno se připravuje na jeden z vrcholů sezóny. Bude jím projekt, který mimo jiné připomene devadesáté výročí premiéry Mahlerovy skladby Píseň žalobná. Jeho mimořádnost podtrhuje uvedení ve vídeňském Musikvereinu, ale zejména sázka na mezinárodní pěvecké obsazení. Tomu dominuje osobnost původem izraelské sopranistky Chen Reiss, kterou kritika označuje za majitelku hlasu „stříbrného jasu a čistoty“. Životopis pětačtyřicetileté všestranné pěvkyně doslova přetéká výčtem vystoupení na předních scénách, včetně pražských. V rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz Chen Reiss přibližuje svůj niterný vztah k Mahlerovi, ale i zalíbení pro Janáčka, vzpomíná na mezníky své dosavadní kariéry a také odhaluje svůj přístup ke studiu nových skladeb či názor na poslání hudby v dnešní době. Vstřícně, s pokorou a nadhledem…
Smetanova Má vlast v multižánrovém pojetí příští rok v Azylu78
V návaznosti na divácky úspěšný multižánrový projekt Kniha džunglí uvedený na scéně Azyl78 připravuje čtveřice tvůrců historicky první hudební, divadelní, scénické, taneční a loutkové zpracování cyklu symfonických básní Má vlast Bedřicha Smetany. Umělecké síly spojí režisér Matěj Forman, dirigent Marko Ivanović, Česká filharmonie, taneční skupina Dekkadancers a Divadlo Minor. Premiéra se uskuteční 12.…
Žabí balet aneb Barokní opera po letech v Praze – a skvěle
„Moderní vizuální podoba Rameauovy Platée nádherně koresponduje s hudbou, která je roztančená, chytlavá, veselá.“
„Přes účast Václava Lukse nejde o ´barokní´ projekt, o historicky poučeně znějící hudební podobu, ale o rozumný kompromis.“
„Člověku by Platée bylo i líto, kdyby opera právě v okamžiku jejího posmutnělého zklamání rychle neskončila.“
Skutečné hudební divadlo, zábavné, barvité a rozverné, nabízí pražský operní soubor kvalitním nastudováním Rameauovy barokní opery Platée. Za čtvrteční vydařenou premiérou ve Státní opeře stojí režisérská dvojice SKUTR, choreograf Jan Kodet, velmi dobře připravení sólisté a dirigent Václav Luks, který i s divadelním orchestrem používajícím současné nástroje dosáhl iluze dobové estetiky.
Břevnovské hudební setkání s Václavem Hudečkem a jeho laureátem
Jubilejní desátá sezóna Břevnovských hudebních setkání ve svém pokračování 26. listopadu od devatenácti hodin představí známého houslistu Václava Hudečka v Tereziánském sále Břevnovského kláštera. Spolu s ním vystoupí držitel druhé ceny letošního 28. ročníku Akademie Václava Hudečka v Luhačovicích Vilém Jirsa, student Pražské konzervatoře. Za doprovodu Lukáše Klánského zazní skladby skladby Jakuba Jana Ryby, Johanna Sebastiana Bacha, Henryka…
Slovo má Jan Grossmann… Večer se soudobou hudbou
„Zazněly tedy dvě vokální kompozice s duchovními náměty (Vrkoč, Grossmann) a dvě skladby instrumentální (Laburda, Teml), přičemž ta první z nich nalezla rovněž inspiraci v duchovní sféře.“
„Letošní jubilant, člen Tvůrčího centra Ostrava, pětasedmdesátník Jan Grossmann se v druhém koncertu připomenul dvěma svými rozsáhlými kompozicemi.“
„Sopránový part v kantátě Lava me přednesla Nikola Eckertová. Je pozoruhodné, že v průběhu večera se tato umělkyně publiku představila jako varhanice i jako sopranistka.“
Festival Dny soudobé hudby je tradiční akcí Společnosti českých skladatelů, pořádanou každoročně na podzim. Návštěvníci se jeho prostřednictvím mohou seznámit s aktuálními trendy neobyčejně široké palety skladatelských osobností. V programech tedy nalezneme jak zavedená známá jména, tak i ta nová, především mladých tvůrců, kteří jsou teprve na prahu svých snažení. Čtvrtý koncert letošního 35. ročníku se konal v kontextu probíhajícího Roku české hudby 19. listopadu v Praze v kostele sv. Klimenta. Byly to vlastně koncerty dva. Po tom přehlídkovém bezprostředně následoval jubilantský k 75. narozeninám skladatele Jana Grossmanna.
Violoncellový Koncert a Variace Enigma. Elgar v podání SOČRu
Německý dirigent Axel Kober a rakouská violoncellistka Julia Hagen jsou protagonisty abonentního večera Rozhlasových symfoniků v Obecním domě. Společně potěší provedením dvou nejslavnějších skladeb Edwarda Elgara, Violoncellového koncertu a Variací Enigma. Celý večer uvede hudba Josefa Suka. Přímý přenos ze Smetanovy síně Obecního domu vysílá 25. listopadu Český rozhlas Vltava. Se Sukovou hudbou k Zeyerově…
Společnost pro hudební vědu mapuje českou hudbu
Výroční konference České společnosti pro hudební vědu, která se koná v Praze 23. a 24. listopadu, reflektuje Rok české hudby 2024. V rámci tématu Česká hudba – hudba v českých zemích se referáty tuzemských a slovenských muzikologů týkají široce pojaté problematiky vědeckých úkolů a aktuálního výzkumu. Příspěvky sahají od popisu šíření polyfonního repertoáru v době renesance formou…
Ceny Divadelních novin 2024 rozdány. Uspěla Janáčkova opera
Ve čtvrtek 21. listopadu byly v pražském Divadle D21 uděleny Ceny Divadelních novin. V kategorii Hudební divadlo zvítězilo Národní divadlo Brno se svojí inscenací operní novinky Ľubici Čekovské Here I am, Orlando, která měla na scéně Janáčkova divadla premiéru 14. června letošního roku. Nový operní titul slovenské skladatelky Ľubici Čekovské uvedla Janáčkova opera…
Radek Baborák v hlavní roli při galakoncertu Moravia Brass Band
Žesťový orchestr Moravia Brass Band každý rok na podzim pořádá Galakoncert, kterým pomyslně otevírá další sezónu svého působení. Sólistou a zároveň dirigentem roku 2024 je hornista Radek Baborák. Akce se koná 25. listopadu v Brně. Koncert se uskuteční tradičně v brněnském Besedním domě. Dramaturgie je uzpůsobena významným výročím a zaměřena především na českou hudbu, kdy…
Špaček a Rožeň v Laeiszhalle
Umělecké dráhy houslisty Josefa Špačka a dirigenta Jiřího Rožně se protnou v neděli 24. listopadu v Hamburku. V místní neobarokní Laeiszhalle vystoupí společně s místními Hamburskými symfoniky a programem, jemuž vévodí česká hudba. Z Hamburku se Špaček vydá na turné s Orchestre National de Lille a Jiří Rožeň zamíří k nizozemské Phil Zuid. Dvořákův Houslový koncert a Symfonické fantazie, tedy Šestá symfonie Bohuslava…
Vzpomínky na Miloše Sedmidubského a Zdeňka Lukáše v evangelickém Salvátoru
Koncert s názvem Tóny podzimu je součástí volného cyklu komorních koncertů, které pořádá sdružení Camerata 2018 v různých pražských prostorách od roku 2018. Podzimní koncert 24. listopadu se vzhledem k repertoáru koná v evangelickém kostele U Salvátora. Cílem koncertního cyklu je obohatit pražský koncertní život o koncerty komorní hudby pro méně obvyklá obsazení a věnovat se méně hraným skladbám všech…
Grébovka nešetřila. Spousta moderní hudby festivalu Věčná naděje
„Těžký, poslechově náročný byl středeční večer ve společnosti vynikajících kvartetistů.“
„Mladý komponista v současné době obdivuhodně pracuje na své už čtvrté symfonii.“
„Náhle jsme slyšeli jasný, silný interpretační názor. Taková věc se projeví snad zejména ochotou jít v dílčích aspektech interpretace do krajností.“
Hudební festival Věčná naděje zaměřený zejména na tvorbu terezínských skladatelů, ale také díla, která reagují na příkoří a nespravedlnost nebo je vytvořili umělci na útěku před bezprávím či pronásledováním, se v příštím roce uskuteční poosmé. Ve smyslu určitého prologu se však už nyní na podzim uskutečnila dvojice koncertů, druhý z nich 20. listopadu v Gröbeho vile v pražských Havlíčkových sadech. Pořad zahrnující světovou premiéru mladého komponisty Enrika Štece představil vysoké interpretační umění smyčcového kvarteta fama Q.
Jenůfa? Opravdu? Úpravy Janáčkovy opery provokují i v Brně
„Inscenace vzniklá z frustrace si s sebou logicky nese stigma.“
„Režisérka publikum zřejmě považuje za méně chápavé, když cítí potřebu vkládat mezi hudbu civilní text dokreslující stav Jenůfy po porodu.“
„Na jeviště vbíhá asi šestiletý chlapeček, objímá Kostelničku, dostává obrovského medvěda, kterého předtím přinesl jako výkupné Števa. Proč?“
Opera Leoše Janáčka Její pastorkyňa se v zahraničí hraje pod názvem Jenůfa. Zvolily si ho rovněž olomoucké inscenátorky, dramaturgyně Marta Ljubková, režisérka Veronika Kos Loulová a dirigentka Anna Novotná Pešková. Podrobily Janáčkovu operu přetvořením do podoby, která měla lépe vyhovovat feministickému pohledu na věc. Představení se odehrálo 20. listopadu v rámci festivalu Janáček Brno v Mahenově divadle a některé diváky „zvedlo ze sedadel“.
Desátý písňový recitál Národního divadla se skladateli Schönbergem a Jirákem
Šest písňových recitálů v sezoně 2024/25 přispěje k pestrosti repertoáru Opery Národního divadla. Dopolední koncerty na jevišti Stavovského divadla navazují na pilotní sezonu, která ověřila nejen akustické možnosti prostoru obvykle vymezeného pouze účinkujícím. V pořadí desátý písňový recitál 24. listopadu nabídne umění zpěvaček Tamary Morozové, Sylvy Čmugrové a smyčcového tělesa Krása Quartet. Vzájemná blízkost…
Do Vídně s Monikou Knoblochovou, Janou Semerádovou a Hanou Flekovou
Hudební salón Café crème s podtitulem „lahůdky nejen hudební“ je cyklus čtyř koncertů cembalistky Moniky Knoblochové a jejích hostů. A po každém skutečně následuje malé domácí občerstvení. Podzimní řada večerů pod záštitou Pražského jara pokračuje 24. listopadu v půl osmé koncertem v sídle festivalu, v kostele sv. Vavřince na Malé Straně. Kromě hostitelky vystoupí Jana Semerádová na klasicistní…
Ondřej Kyas: Opera je z podstaty luxus, myšlenka komorní opery je na dlouhou debatu
„Nerealističnost, umělost světa Ajvazova románu se stýká s umělostí a nerealističností operní.“
„Ajvazova kniha je pro mě kombinací dobrodružné četby, filozofického traktátu, surrealistických vět chvějících se jakýmsi potutelným humorem – a Kafky, samozřejmě.“
„Jsem vlastně docela tradiční skladatel, chci, aby se to dobře zpívalo.“
Ondřej Kyas je spoluzakladatelem brněnského souboru Ensemble Opera Diversa, pro nějž také převážně ve spolupráci s dalším zakládajícím členem souboru a libretistou Pavlem Drábkem zkomponoval řadu oper, minioper a hudebních her. Je také autorem mnoha instrumentálních a vokálně-instrumentálních děl. Kromě toho působí jako „elektrifikovaný písničkář“ Kygiss a je členem kapely Květy. Kyasovu operu Druhé město provede Opera Diversa v rámci letošního ročníku festivalu Janáček Brno v pátek 22. listopadu v Divadle na Orlí. Ve světové premiéře se opera hrála 16. prosince 2023.





























