Violoncellový Koncert a Variace Enigma. Elgar v podání SOČRu
Německý dirigent Axel Kober a rakouská violoncellistka Julia Hagen jsou protagonisty abonentního večera Rozhlasových symfoniků v Obecním domě. Společně potěší provedením dvou nejslavnějších skladeb Edwarda Elgara, Violoncellového koncertu a Variací Enigma. Celý večer uvede hudba Josefa Suka. Přímý přenos ze Smetanovy síně Obecního domu vysílá 25. listopadu Český rozhlas Vltava.

Se Sukovou hudbou k Zeyerově dramatické pohádce Radúz a Mahulena SOČR docela nedávno 6. listopadu zaujal návštěvníky Velkého sálu hamburské Labské filharmonie. Potěšující je i skutečnost, že hudbu tohoto vynikajícího, leč ve světě zřídka uváděného mistra si pro své pražské vystoupení zvolil německý dirigent. Dramatická ouvertura je dílem mladého autora oplývajícího zručností, technickou vyspělostí, invencí i osobitostí.
Violoncellový koncert Edwarda Elgara vznikal v roce 1919 na letním bytě v Sussexu na jižním pobřeží Anglie, kam ještě o prázdninách o rok dříve přes kanál La Manche doléhal v noci válečný hluk. První uvedení díla hned v říjnu při zahájení sezony London Symphony Orchestra však nebylo úspěšné. Elegická skladba, intimní i virtuózní, působí jednoduše, ale má v sobě intenzivní hloubku, nostalgii a určitě vyjadřuje i smutek nad válkou poničenou Evropou. Skrytou krásu díla publiku definitivně objevila svým emotivním přístupem až v 70. letech legendární britská cellistka Jacqueline du Pré. Od té doby je Elgarův Violoncellový koncert pevnou součástí světového repertoáru.
Originálně řešené Variace Enigma z roku 1899 jsou patrně nejznámější z Elgarových orchestrálních skladeb. Jednotlivé epizody autor označil tajemnými iniciálami, vzbuzujícími dohady, o koho ze skladatelových přátel se ve fiktivních portrétech asi jedná. Variace Enigma jsou první zralou skladbou, která na Elgara upozornila jako na autora hodnotné nové národní hudby, tvůrce s fantazií a invencí, vybaveného kompozičním důmyslem a uměním instrumentace. Motivická mnohoznačnost tématu mu umožnila naplnit čtrnáct variací hudebním bohatstvím.
Foto: Simon Pauly
Příspěvky redakce
- Berlínská Věc Makropulos největším zážitkem ze zahraničního divadla
- Protože to nevzdám. Hudební Odyssea s Fišarovou a Košárkem
- Dvě tria a tanec v žižkovském Atriu
- Exkurze do Londýna s Alenou Hönigovou
- Hudební festival Zbraslav počtvrté a znovu premiérově a přitažlivě
Více z této rubriky
- Protože to nevzdám. Hudební Odyssea s Fišarovou a Košárkem
- Dvě tria a tanec v žižkovském Atriu
- Exkurze do Londýna s Alenou Hönigovou
- Hudební festival Zbraslav počtvrté a znovu premiérově a přitažlivě
- Smetanovské dny. Týden druhý
- Druhá polovina března v Českých centrech
- Akordeon v barvách festivalovou novinkou v Opavě
- Hlasy tří světů aneb Jaro s Victoria Ensemble
- Filharmonie Brno zamíří do Polska, doma zahrají orchestrální akademici
- Nitrová, Nekoranec a Kahánek. Nabitý Zápisník zmizelého na půdě ostravské univerzity