KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Klavírní recitál Mao Fujita korunoval odpálením basové struny

„Jeho umělecká ‚teze‘ je dotažená, je z ní cítit porozumění a moudrost.“

„V předposlední variaci už bylo naprosto jasné, že nejde o žádného objektivního soutěžního hráče ‚se studeným čumákem‘.“

„Většina skladatelů nepříliš známé hudby by si přála takovou úroveň interpretace.“

Pátek třináctého festivalu Dvořákova Praha žádnou smůlu nepřinesl. Japonský klavírista Mao Fujita v Rudolfinu zahrál ambiciózní program se silným názorem a osobitou prezentací. Podařil se mu navíc efektní kousek, který už se v jeho životě nejspíš nebude opakovat.

Číst dál…

Kožuchin a Foster zahájí filharmonickou sezónu v Ostravě

Dvojicí koncertů naplánovaných na čtvrtek 19. a pátek 20. září bude otevřena koncertní sezóna v Ostravě. Janáčkova filharmonie zvolila na úvod program s těžištěm v beethovenovsko-brahmsovském repertoáru, který s tělesem nastuduje vracející se americký dirigent Lawrence Foster. Debutově se s ostravskou filharmonií uvede vítěz prestižní klavírní Soutěže královny Alžběty v Bruselu z roku 2010 Denis Kožuchin.  Janáčkova filharmonie…

Číst dál…

Dvořákova Praha nabitá ve třetím týdnu. Vracejí se Martha Argerich i Vídeňští filharmonikové

Pražské koncertní dění v září pulsuje v rytmu festivalu Dvořákova Praha. Dít se tak bude i na prahu druhé poloviny měsíce. Třetí zářijový týden a současně třetí týden festivalu slibuje komorní i symfonické vrcholy a porci mistrovských kurzů k tomu.  Třetí týden sedmnáctého festivalového ročníku zahájí Mezinárodní hudební festival Dvořákova Praha koncertem Lucernského symfonického orchestru, rezidenčního orchestru…

Číst dál…

Concertino Praga vyhrála houslistka Zoja Syguda, Češka Nora Lubbadová skončila druhá

Vítězkou letošního osmapadesátého ročníku Dvořákovy rozhlasové mezinárodní soutěže pro mladé hudebníky Concertino Praga je polská houslistka Zoja Syguda, druhé místo patří české klavíristce Noře Lubbadové. Třetí příčka náleží německé klavíristce Celina Höferlin a čestné uznání prvního stupně získala klavíristka Anke Chen. Porota vedená hornistkou Berlínských filharmoniků Sarah Willis rozhodla po sobotním…

Číst dál…

Dennis Russell Davies: Kultura dělá pro růst společnosti mnohem víc než sport

„Mou vlast jsem již dříve dirigoval, ale když jsme hráli klavírní verzi skladby, tak jsem v ní cítil určitou speciální intimitu.“

„Uazní také Šostakovičova Čtvrtá symfonie, takříkajíc má srdcová záležitost.“

„Mimochodem v České republice máte velmi dobré baseballové týmy.“

V neděli 15. září začíná slavnostním zahajovacím koncertem nazvaným Smetana 200 & Bruckner 200 již 69. sezóna Filharmonie Brno. V Janáčkově divadle orchestr představí symfonické básně Hakon Jarl a Richard III. Bedřicha Smetany a Symfonii č. 7 E dur Antona Brucknera. Nedlouho před koncertem jsme se v brněnském Besedním domě setkali k rozhovoru se šéfdirigentem filharmonie Dennisem Russellem Daviesem.

Číst dál…

Národní divadlo moravskoslezské a Svatováclavský hudební festival ruší akce

Národní divadlo moravskoslezské ruší v důsledku nepříznivé povětrnostní situace sobotní i všechna nedělní představení baletu Labutí jezero a muzikálu Oliver. V komorním Divadle 12 nebude v neděli uvedena ani inscenace od Floriana Zellera. Pořadatelé budou vracet vstupné, současně ale hledají náhradní termíny pro obě představení. V neděli ruší koncerty i Svatováclavský hudební festival. Intenzivní srážky a povodňové…

Aktualizováno Číst dál…

Novou sezónu zahájí i v Českých Budějovicích. S filharmonií vystoupí Bařákovi

V českobudějovickém divadelním sále Metropol bude ve středu 18. září zahájena nová sezóna Jihočeské filharmonie, v jejímž čele se nově objeví úspěšná mladá dirigentka Alena Hron. Zahajovací koncert však bude řídit Petr Altrichter, který si ke spolupráci přizval pěveckou dvojici Arnheidur Bařák Eiríksdóttir a Lukáš Bařák. Znít bude hudba Dvořáka a Suka. Jihočeská filharmonie…

Číst dál…

Písně Kateřiny Kněžíkové a Jakuba Hrůši. Symfonické i komorní

„Kateřině Kněžíkové se daří přesně a působivě vyjádřit usmířenou, zklidněnou náladu textů.“

„Jakub Hrůša se skvěle jemně hrajícím orchestrem ve skladatelově pozdní ´labutí písni´ sólistku podporuje, doplňuje a doprovází mimořádně pozorně.“

„Komorní písně objemem hlasu nezastírají, že jde o operní pěvkyni, ale zároveň jasně prokazují, že tato pěvkyně patří k těm, které jsou schopny je adekvátně uchopit.“

Kateřina Kněžíková přidává do svého portfolia hudbu Richarda Strausse. Na festivalu Dvořákova Praha v roce 2021 uvedla a živě natočila jeho Čtyři poslední písně. Na jaře roku 2024 se ve studiu věnovala písním komorním. Součtem vzniklo CD nazvané v duchu autorova pozdního romantismu Tag und Nacht, Den a noc. Svorníkem obou nahrávek je Jakub Hrůša. V případě orchestrálního titulu za dirigentským pultem Bamberských symfoniků, v případě třinácti drobnějších písní bezprecedentně u klavíru.

Číst dál…

Duchu Tvůrce, přijď! Symfonie tisíců na úvod sezóny Pražských symfoniků

Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK otevře 18. a v repríze 19. září devadesátou sezónu. Za řízení šéfdirigenta Tomáše Braunera těleso uvede monumentální Symfonii tisíců Gustava Mahlera. Připojí se čtyři sbory a osm pěvců-sólistů.  Výroční sezóna Pražských symfoniků, kterou portál KlasikaPlus.cz představil ZDE, slibuje velkolepé zahájení. Dramaturgie tělesa sáhla k ikonickému titulu, provedena…

Číst dál…

Brno Contemporary Orchestra všem, kteří darovali srdce

Pod heslem Janáčkem to nekončí osvěžuje Brno Contemporary Orchestra od roku 2011 scénu soudobé klasické hudby. Novou sezónu zahájí ve středu 18. září od devatenácti hodin v brněnské kapli sv. Anny. Na programu bude i světová premiéra biometrické kompozice od Rudolfa Drozda vzniklá k tématu Kardio.  Nová sezóna Brno Contemporary Orchestra, kterou portál…

Číst dál…

Svatováclavský hudební festival ve třetím zářijovém týdnu. S českými interprety a českou hudbou

Moravskoslezská hudební přehlídka pojmenovaná po českém patronovi svatém Václavovi vstupuje v polovině září do druhé poloviny jednadvacátého ročníku. Pětici koncertů nadcházejícího týdne propojuje téma Roku české hudby a české interpretace. Nabídce vévodí soubory zaměřené na starou hudbu, do Ostravy ovšem zavítá i Prague Philharmonia nebo sedmdesátiletý Vojenský umělecký soubor Ondráš.  AKTUALIZACE: Z důvodu povodňové…

Aktualizováno Číst dál…

Jan Mráček: Člověk si musí osvojit pravidla, aby je pak mohl šibalsky porušovat

„Člověk studuje muziku, která má svá jasně daná pravidla. To, co vás ale udělá výjimečným, je ona pravidla čas od času porušit.“

„Někdy vymýšlím vtípky přímo na koncertě.“

„Dvořák vykouzlí úsměv na rtech. Ale není jenom o půvabných melodiích.“

Jana Mráčka vídáme pravidelně na první židli České filharmonie a mezinárodně rozjetou má i sólovou kariéru. Letos na podzim ho v této roli máme možnost potkat také v Čechách, mimo jiné 17. září na Svatováclavském hudebním festivalu a 15. listopadu na bienále Janáček Brno. Jak pozvedá jeho sólovou dráhu funkce koncertního mistra, jakým způsobem může interpretovi pomoci vyzkoušet si dirigovat orchestr a co je podle něj esencí světové hvězdy, prozradil v salónku Rudolfina při rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz.

Číst dál…

Čtyři nedělní matiné v Plzni v režii klavíristy Petra Nováka 

Plzeňský Dům hudby bude po čtyři podzimní neděle hostit komorní matiné. Příznivci se setkají s ústřední postavou cyklu, klavíristou Petrem Novákem, a dalšími výraznými plzeňskými hudebníky. Společným jmenovatelem bude česká hudba.  Cyklus Čtyři matiné zpestří mezi 18. zářím a 3. listopadem plzeňskou nedělení hudební nabídku. Sál Antonína Dvořáka v tamním Domě hudby bude místem,…

Číst dál…

Nadějní se zviditelní během Mladé Prahy

Festival Mladá Praha se připravuje na 33. ročník. Tento mezinárodní hudební festival už více než tři dekády přivádí talentované mladé hudebníky z celého světa a dává jim příležitost se představit na prestižních pódiích Prahy a dalších českých měst. První koncert se koná 17. září a přehlídka následně trvá až do 1. října. Dějištěm prvního…

Číst dál…

Kostelnička Karity Mattily jako skvělý zážitek. V Národním divadle se ale blýskli i jiní

„Po devatenácti letech končí inscenace opery Její pastorkyňa Leoše Janáčka v Národním divadle.“

„Svou postavu nepodává jednoznačně jako fúrii, která ovládá vesnický mikrosvět a před níž mají všichni respekt a především se jí bojí. Nikoli. Z projevu Karity Mattily vyzařuje širší rozměr.“

„Představení pod cizelérskou a zároveň emotivní taktovkou hudebního ředitele Opery Národního divadla Roberta Jindry se vydařilo skvěle.“

Posledními dvěma představeními končí po devatenácti letech na jevišti pražského Národního divadla inscenace opery Leoše Janáčka Její pastorkyňa, pod níž byli podepsáni režisér Jiří Nekvasil a autor scény a kostýmů Daniel Dvořák. A pro oba večery (11. září a derniéra 16. září) pozvala dramaturgie významného hosta, finskou sopranistku Karitu Mattilu.

Číst dál…

Duchovní hudba v proměnách staletí jako hlavní motiv olomouckého festivalu

Podzimní festival duchovní hudby Olomouc zahajuje v tomto roce čtvrtou dekádu své existence. Uplynulá tři desetiletí ho dle jeho organizátorů na jedné straně zavazují k respektování tradice, avšak zároveň vyzývají i k modernímu přístupu k tématu duchovnosti. Dramaturgickým poselstvím festivalu, který se letos koná v termínu od 17. září do 19. října, je stálá připomínka základních…

Číst dál…

Nová Káťa v hesenském Kasselu

Staatstheater Kassel je německé státní třísouborové divadlo, které nabízí hudební, činoherní, taneční, dětská a mládežnická divadelní představení i koncerty. Budova z let 1955 až 1959 nahradila Hoftheater, předchůdce známého také jako Pruské státní divadlo; to bylo zničeno v roce 1943. Ve dvousettisícovém městě ve spolkové zemi Hesensko nyní Staatstheater Kassel chystá novou inscenaci Janáčkovy…

Číst dál…

Levočské babí léto s českou účastí

Dvanáctý ročník mezinárodního hudební festivalu Levočské babí léto opět nabídne program za účasti mezinárodních umělců prezentujících známá i neznámá díla. Festival se znovu uskuteční v prostředí slovenské Levoče, která je od června 2009 zapsána na seznamu světového dědictví UNESCO, a historicky cenné Spiše. Festival začíná 16. září, a to s přispěním českých umělců. První koncert,…

Číst dál…

Veronika Rovná: Běhání po jevišti mi dává svobodu, duchovní koncert je pro mě zastavením

„V Te Deum se člověk nesmí ani náznakem trápit.“

„Obecně si myslím, že role vyšší tessitury s koloraturou jsou můj ‚fach‘ a že bych je nyní měla co nejvíce dělat.“

„Divadlo mi funguje trochu jako terapie – když si plně prožiju příběh své postavy.

Sopranistka Veronika Rovná je oporou a stálicí operního souboru Národního divadla moravskoslezského. Klíčovou roli zastala v minulé sezóně, kdy během Smetanovského operního cyklu například ztvárnila čtyři různé role v šesti dnech. Nyní se mimo jiné připravuje na vystoupení v rámci Svatováclavského hudebního festivalu, kde zastane sólový part v Dvořákově Te Deum. KlasikaPlus.cz v této souvislosti přináší aktuální portrét umělkyně formou rozhovoru.

Číst dál…

Open air koncert trochu jinak. Češi, Němci, Mahler… a počasí

„Na pódiu sedí u pultů Čech vedle Němce, dva orchestry pro jediný večer prorostly do jednoho.“

„Hudba halasná i komorně ztišená, rozháraná i zklidněná a ztišená.“

„Interpretační pojetí v podobných projektech není a ani nemůže být na prvním místě. Koncert musí být zvučen.“

Je půl hodiny před koncertem, na pražském Výstavišti se postupně scházejí více než dvě tisícovky posluchačů. Na velkoplošnou obrazovku se začíná promítat dokument o Mahlerově Sedmé symfonii. Čtvrt hodiny po osmé se dílo rozezní živě. Na open air scéně, interpretováno společně Čechy a Němci, stejně jako při premiéře v roce 1908. Poprchává a nikdo neví, jak se počasí vyvine.

Číst dál…

Mezinárodní soutěž Leoše Janáčka klepe na dveře. Letos se hraje na flétnu a klarinet

Hudební fakulta Janáčkovy akademie múzických umění každoročně pořádá Mezinárodní soutěž Leoše Janáčka v Brně. Jubilejní 30. ročník této interpretační soutěže se v oborech flétna a klarinet koná ve dnech 16. až 22. září. Finálová kola soutěže v obou oborech se konají v brněnském Besedním domě, kde soutěžící vystoupí za doprovodu orchestru Czech Virtuosi pod taktovkou…

Číst dál…

Přitažlivé Mrtvé město Ericha Wolfganga Korngolda

„Korngoldův záměr zaujmout od první noty vyšel opravdu báječně.“

„Roberto Saccà si v převážně expresivním nasazení bezpečně podržel hlasovou kvalitu po celou operu.“

„Hvězdou opery Mrtvé město byla samozřejmě litevská sopranistka Vida Miknevičiūtė, která rozzářila scénu od prvního vstupu se samozřejmostí primadony.“

Mezinárodní hudební festival Dvořákova Praha uvedl pátý den svého program mimořádné dílo světové operní tvorby. Mrtvé město, op. 12 od Ericha Wolfganga Korngolda jsme ve Dvořákově síni Rudolfina slyšeli v úterý 10. září v koncertním provedení. Vedle vynikajících zahraničních sólistů a domácí pěvecké ekipy spoluúčinkoval Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK za řízení Tomáše Braunera, Pražský filharmonický sbor, připravený sbormistrem Lukášem Kozubíkem, a Dětský pěvecký sbor Českého rozhlasu, jehož sbormistryní je Věra Hrdinková. A třebaže se nedostávalo kouzla operní scény, bylo koncertní provedení velkým zážitkem.

Číst dál…

Opavští skladatelé představí své dílo v Knihovně Petra Bezruče

V rámci jubilejního 50. ročníku festivalu Hudební současnost se pro posluchače ve spolupráci s festivalem Bezručova Opava připravuje koncert soudobé tvorby opavských skladatelů. Návštěvníky čeká hudba autorů, kteří jsou s městem Opava spjati a prožili tady část své umělecké kariéry. Akce se koná v Knihovně Petra Bezruče 15. září od sedmnácti hodin. Své dílo…

Číst dál…

Irena Chřibková: Svatojakubské varhany? Za minutu dvanáct!

„I to je posláním festivalu, aby zaznívaly také nové nebo neznámé skladby, ne pouze a výhradně jen osvědčená klasika.“

„Soudobá hudba mě zajímá a Jiří Gemrot má dobré hudební nápady, které dovede mistrně zpracovat.“

„Transkripce nevyhledávám, původní varhanní repertoár je víc než dost rozsáhlý.“

O pražských svatojakubských varhanách hovoří titulární varhanice baziliky Irena Chřibková, ředitelka tamního Mezinárodního varhanního festivalu Audite Organum, jako o velkém nástroji, na který si zdaleka ne každý může každý den zahrát. Jde o největší tuzemské varhany. Stojíme však před jejich nezbytnou rekonstrukcí, upozorňuje a vypočítává, kolik milionů korun je ještě potřeba dát dohromady, než se začne.

Číst dál…

Za poklady Broumovska. Ohlédnutí za závěrečným koncertem

„Už úvodní takty první věty s názvem Vzpomínky dokázaly v prostoru kostela vytvořit působivou, až filmovou atmosféru.“

„Plný a jasný tón lesního rohu se se zvukem orchestru velmi dobře pojil, aniž by ztrácel na čitelnosti.“

„Zvláště v rytmicky výraznějších nebo dynamicky kontrastních pasážích vynikla souhra celého orchestru.“

Poslední srpnovou sobotu se v klášterním kostele sv. Vojtěcha v Broumově konal patnáctý a závěrečný koncert festivalu Za poklady Broumovska. Pod taktovkou dirigenta Vojtěcha Spurného se ve vynikající formě představil orchestr Jihočeské filharmonie a jako sólistka vystoupila hornistka Zuzana Rzounková. Program sestavený v duchu letošního Roku české hudby nabídl posluchačům díla našich klasiků, ale také současných skladatelů. Podtextem koncertu bylo také sympatické gesto fair-play a smíření.

Číst dál…

Dobříšský večer s hudbou v podání Praga Camerata Quintet

Římskokatolická farnost v Dobříši zve 15. září v devatenáct hodin do kostela Nejsvětější Trojice na čtvrtý koncert Dobříšských večerů hudby 2024. Představí se soubor Praga Camerata Quintet v dílech českých hudebních velikánů. Soubor Praga Camerata Quintet tvoří hudebníci z komorního orchestru Praga Camerata, českého komorního ansámblu, který více než dvacet let úspěšně koncertuje nejen…

Číst dál…

Perník. V Parbubicích novou sezonu načnou příznačně

Komorní filharmonie Pardubice zahajuje 56. sezonu. Na prvních abonentních koncertech ve dnech 16., 17. a 18. září zahraje jako sólista klavírista Ivan Klánský. V první polovině večerů uslyší návštěvníci ve světové premiéře orchestrální skladbu Sinfonia concertante Gingerbread, kterou současný skladatel Lukáš Hurník složil přímo pardubickému orchestru. Inspirovaly ho výkony jednotlivých hráčů tělesa…

Číst dál…

Alinde Quintet vítězem Mezinárodní soutěže ARD

Mezinárodní hudební soutěž ARD konaná po sedmdesáté třetí v německém Mnichově přinesla radost české hudební scéně. Soubor Alinde Quintet získal první cenu v kategorii dechových kvintetů. Obstál v silné mezinárodní konkurenci a ve finálovém kole, které se uskutečnilo ve středu 11. září v Prinzregententheater, přesvědčil porotu svými výkony ve skladbách Nielsena a Ligetiho. K olympiádě přirovnávaná prestižní…

Číst dál…

Porporova Ifigenia in Aulide vzkříšena na scéně Markraběcího operního domu v Bayreuthu

„Porpora jako proslulý pedagog a představitel tzv. neapolské školy nikdy neslevil z požadavků na pěveckou virtuozitu.“

„V inscenaci se opět objevili zpěváci známí již z předešlých festivalových ročníků.“

„Pravou oporou strhujících pěveckých výkonu byl letošní rezidenční orchestr festivalu Les Talens Lyriques řízený Christophem Roussetem.“

Pěvec, režisér a organizátor hudebního života Max Emanuel Cenčić se jako nepostradatelný „spiritus agens“ bayreutského festivalu barokní opery letos opět obrátil k jednomu z děl tzv. neapolské školy. Je jím Ifigenia in Aulide Nicoly Antonia Porpory, poprvé uvedená v Londýně roku 1735. Z archivních materiálů ji zpřístupnil a pro novodobé uvedení na festivalu připravil muzikolog Dragan Karolic. Svého vzkříšení se tak dočkala další Porporova opera.

Číst dál…

Ludovic Tézier: K Verdimu se musí dozrát. Chce to trpělivost 

„Wagner se dostal hudebně i psychologicky na samu dřeň postav, které nejsou nijak jednoduché; upřímně řečeno jsou i trochu divné.“

„Do Verdiho je možné se ponořit tak, že se hudbou stanete vy. Na jevišti je to pak konfrontace toho, co máte v hrdle a co se hraje v orchestřišti. Dvě hudby splynou v jednu.“

„Don Giovanni sváděl celý svůj život, v každém věku jinak. A hudebně je ta role stavěná stejně: dá se zpívat v každém věku, protože pokaždé ji lze uchopit jinak.“

Ludovic Tézier je uznáván jako nejlepší verdiovský barytonista. Studoval na Centre National d’Artistes Lyriques v Marseille a na École d’Art lyrique při Pařížské opeře a v roce 1998 vyhrál Operalii Plácida Dominga. Kariéru zahájil v operních domech v Lucernu a Lyonu, kde se věnoval především mozartovskému a belcantovému repertoáru, od roku 2010 postupně buduje pověst vynikajícího verdiovského pěvce. Jako Rigoletto, Simon Boccanegra, Macbeth, Don Carlo di Vargas, Amonasro, Posa či Luna hostuje ve všech světových operních domech a 30. zaří debutuje v Praze. Koncert bude průřezem jeho dosavadní kariérou a vystoupí na něm se svou uměleckou i životní partnerkou, sopranistkou Cassandre Berthon.

Číst dál…