Duchovní hudba v proměnách staletí jako hlavní motiv olomouckého festivalu
Podzimní festival duchovní hudby Olomouc zahajuje v tomto roce čtvrtou dekádu své existence. Uplynulá tři desetiletí ho dle jeho organizátorů na jedné straně zavazují k respektování tradice, avšak zároveň vyzývají i k modernímu přístupu k tématu duchovnosti. Dramaturgickým poselstvím festivalu, který se letos koná v termínu od 17. září do 19. října, je stálá připomínka základních duchovních a společenských hodnot daného kulturního a geografického prostoru. Program letošního ročníku nabízí žánrově i druhově pestrý program složený z duchovní hudby více než šesti století.
Letošní ročník byl připravován s vědomím oslav Roku české hudby 2024. Proto lze najít v programech jednotlivých koncertů velké množství jmen českých skladatelů a interpretů, zároveň ale i připomínek hudební tradice, která v minulých desetiletích a i staletích spoluvytvářela českou národní, kulturní a hudební identitu. Festival zachovává tradiční dobu konání a zavedená místa pro realizaci koncertů. Hudební příznivci jsou pozváni na osm koncertů do dómu sv. Václava, baziliky Navštívení Panny Marie na Svatém Kopečku, arcibiskupského paláce, kostela sv. Mořice, kostela sv. Michala, Konviktu (kaple Božího Těla) a do Arcidiecézního muzea. Jeden koncert je pořádán v kostele sv. Mořice v Kroměříži.
Festival zahajuje slavnostním koncertem v úterý 17. září od devatenácti hodin v Redutě, sídle Moravské filharmonie Olomouc. Tento orchestr bude také hlavním protagonistou koncertu, který přináší hudbu tří autorů, jež je propojena tématem lásky ve smyslu Pavlova první listu Korintským: „Kdybych mluvil jazyky lidskými i andělskými, ale lásku bych neměl, jsem jenom dunící kov a znějící zvon.“. Zazní preludium k opeře Tristan a Isolda Richarda Wagnera, orchestrální suita Gabriela Faurého Pelléas a Mélisande a rozměrná kantáta Jana Nováka Dido. Poprvé se na festivalu představí přední český dirigent Tomáš Netopil. Kromě sólistky Marlene Lichtenberg zpívá Český filharmonický sbor Brno, recituje Richard Novák.
Druhým koncertem v neděli 22. září se festival přihlásí k projektu Rakouská sezóna v Olomouci. Interprety dvou významných klavírních trií Antonína Dvořáka a Franze Schuberta bude vynikající vídeňské „sourozenecké“ Eggner Trio Wien, které vystoupí v univerzitním Konviktu, v kapli Božího Těla.
Zakladatelská osobnost festivalu, dirigent Stanislav Macura bude tradičně připomenut projekcí jeho vynikajícího nastudování smuteční symfonie Josefa Suka Asrael a působivé skladby Wojciecha Kilara Koscielec z roku 2002 v Arcibiskupském muzeu ve středu 25. září od devatenácti hodin.
Festival v letošním roce rozvíjí ideu rozšířit dosah svých koncertů i mimo rámec města a jeden koncert, který je k poctě olomouckých biskupů v souvislosti s inaugurací nového arcibiskupa Mons. Josefa Nuzika v tomto roce, umístil do kostela sv. Mořice v Kroměříži. V neděli 29. září zazní Stabat Mater Josepha Haydna, které v díle mistra vídeňského klasicismu zaujímá zcela výjimečné místo. Nastudování se soubory Czech Virtuosi, Českým akademickým sborem a kvartetem sólistů se ujal Stanislav Vavřínek, šéfdirigent Komorní filharmonie Pardubice.
Koncertem ve středu 2. října v Arcibiskupském paláci se dramaturgie festivalu hlásí k letošnímu celorepublikovému Roku české hudby 2024. Klavírní kvarteto Josefa Suka přednese ryze český program z vynikajících děl předních českých skladatelů Bedřicha Smetany, Josefa Bohuslava Foerstera, Josefa Suka a Bohuslava Martinů. Kvarteto doplní svým výstupem sopranistka Alžběta Poláčková.
Koncert 9. října v kostele sv. Michala renomovaného slovenského souboru starých nástrojů Musica Aeterna, který vede houslista Peter Zajíček, bude věnován patronce hudby sv. Cecilii. Společně s pěticí mladých slovenských zpěváků a komorním sborem Vox Aeterna představí toto seskupení mši Alessandra Scarlattiho, která nese jméno zmíněné mučednice.
Hostem letošního ročníku festivalu bude Dubrovnický symfonický orchestr (ten zavítá i na Festival Karla Ditterse, jak KlasikaPlus.cz informovala ZDE), který pod vedením Valentina Egela představí v neděli 13. října v kostele sv. Mořice program složený z hudby chorvatských skladatelů a z výběru duchovních skladeb dalších evropských skladatelů včetně Antonína Dvořáka.
Pravidelnými návštěvníky festivalu jsou i sbory, zvláště dětské a chlapecké, které interpretují vokální hudbu od středověku do současnosti. V působivém prostoru baziliky Navštívení Panny Marie na Svatém Kopečku se v letošním roce ve středu 16. října představí chlapecký sbor Boni Pueri, který představí výběr z vokální hudby od renesance k dnešku. Sbormistrem je Marek Štilec.
Slavnostní závěr festivalu připomene sté výročí úmrtí italského skladatele Giacoma Pucciniho uvedením rozsáhlé Messa a quatro voci (Messa di Gloria) na koncertu v dómu sv. Václava v sobotu 19. října od devatenácti hodin. Dvojici mužských sólistů (Peter Berger, Martin Gurbaľ) doplní znovu Český filharmonický sbor Brno. Hraje Filharmonie Bohuslava Martinů Zlín, kterou řídí italský dirigent Paolo Gatto.
Foto: Facebookové profily souborů, archiv Marlene Lichtenberg, z minulého ročníku festivalu / Tereza Hrubá
Příspěvky redakce
- K České filharmonii přijede debutově Nathalie Stutzmann
- Moravská filharmonie Olomouc nejen s Robertem Kružíkem
- Může duše puknout jako zvon? Odpověď hledá Lieder Society
- Pavel Haas Quartet mezi Schubertiade a Wigmore Hall
- Hudební vzpomínka na moravské skladatele na JAMU