35. ročníku Festivalu Krumlov se uskuteční v rozmezí 17. července a 8. srpna 2026. V Jihočeském kraji se v tomto termínu uskuteční celkem čtyřiačtyřicet koncertů či jiných vystoupení, tři skladby zazní ve světové premiéře a představí se stovky umělců, včetně zahraničních. Vše se odehraje v duchu hlavního tématu Labyrint příběhů, s nímž festival oslaví půlkulaté narozeniny. Hudební události v šesti…
Dvořákova kantáta Stabat Mater s Kněžíkovou a Pavlů ve Švýcarsku
Dvě přední české pěvkyně, sopranistka Kateřina Kněžíková a mezzosopranistka Ester Pavlů, se koncem listopadu představí švýcarskému publiku v sólových partech kantáty Stabat Mater od Antonína Dvořáka. Uvedena bude ve Villars-sur-Glâne v nastudování Prague Symphonic Ensemble. V závěru roku obě interpretky čeká angažmá v novém nastudování opery Rusalka v produkci Nouvel Opéra Fribourg. Ve Villars-sur-Glâne, v těsné blízkosti…
Verdiho Requiem v Rzeszówě s českou mezzosopranistkou Ester Pavlů
Česká mezzosopranistka Ester Pavlů se představí v sólistickém obsazení Verdiho Requiem, které zazní v pátek 24. října v Koncertním sále Podkarpatské filharmonie v polském Rzeszówě. Na pódiu se spojí Symfonický orchestr Podkarpatské filharmonie a sbor Opery a filharmonie Podlasie pod vedením renomovaného dirigenta Davida Giméneze. Podkarpatská filharmonie v Rzeszówě uvede v rámci své abonentní řady dílo Messa da…
Plácido Domingo historicky poprvé v Rudolfinu. V doprovodu SOČRu
Jedna z největších osobností světové opery se vrací do České republiky. Po loňském vystoupení v rámci Festivalu Krumlov se španělský pěvec a dirigent Plácido Domingo, který je i ve svých čtyřiaosmdesáti letech stále aktivní, postaví na pódium Dvořákovy síně pražského Rudolfina. Stane se tak 16. října. Jeho pěveckými partnerkami budou sopranistka Adriana Kučerová a mezzosopranistka Ester Pavlů. Hraje…
Ester Pavlů debutuje na scéně Královské opery ve Stockholmu v roli Amneris
Česká mezzosopranistka Ester Pavlů vystoupí 9. října na scéně Královské opery ve Stockholmu v roli egyptské princezny Amneris ve Verdiho Aidě. Příležitosti se české pěvkyni, která aktuálně Amneris zpívá i na scéně Janáčkovy opery v Brně, dostala jako záskok. Po vystoupení v Lotyšské a Litevské národní opeře se dalším zahraničním působištěm české mezzosopranistky Ester Pavlů…
Ani se nechtělo domů… Liteňská Letní noc v zámeckém parku
„Závěrečný koncert pěveckého masterclass ‚Letní noc‘ s operním, operetním a poprvé i muzikálovým repertoárem připravila režijně i dramaturgicky prof. Helena Kaupová.“
„První část koncertu ‚Evropský operní a operetní svět‘ zahájila sopranistka Eva Hartová a postavu loutky Olympie z Hoffmannových povídek zvládla bravurně.“
„Vanesa Soares úžasně zazpívala Summertime z první jazzové opery Porgy a Bess.“
Areál zámku Liteň obohatila nově otevřená sala terrena. V sobotu 6. září se stala báječnou kulisou závěrečnému koncertu Letní noc 12. ročníku Interpretačních pěveckých kurzů. Slavnostní koncert se stal vrcholem Festivalu Jarmily Novotné 2025, když atmosféru navodili mladí pěvci s doprovodem smyčcového kvarteta a klavíru. Ředitelka občanského sdružení Zámek Liteň Ivana Leidlová tak naplňuje základní myšlenku festivalu: vzdát hold a připomínat odkaz velké osobnosti, pěvkyně Jarmily Novotné, která na zámku Liteň bydlela se svým manželem Jiřím Daubkem až do emigrace před druhou světovou válkou. Cílem je rovněž renovace celého zámeckého areálu a jeho zpřístupnění veřejnosti.
Hradec Králové umí slavit. Velkolepá a důstojná pocta Soně Červené na břehu Labe
„Myslím, že Soňu Červenou by asi nejvíce potěšil obrovský zájem místního publika.“
„Z detailních záběrů videokamery na šéfdirigenta Kaspara Zehndera bylo patrné, jak přesně a citlivě vede svými gesty sólisty i členy doprovodného tělesa.“
„Dámě i oběma pánům to pár metrů od labských vod v jejich rolích nadmíru slušelo. Všichni dali do svých výkonů maximum.“
Filharmonie Hradec Králové zahájila ve středu 27. srpna svou 48. koncertní sezonu. Učinila tak velkolepě koncipovaným a široké veřejnosti zdarma přístupným open air koncertem na náplavce na Eliščině nábřeží, který se stal poctou Soně Červené při příležitosti blížícího se 100. výročí jejího narození. Rodina slavné operní pěvkyně byla s městem významně spjata, ona sama Hradec milovala a na místním hřbitově v Pouchově je pochována.
Královéhradecká filharmonie složí poctu Soně Červené
Letošní sté výročí narození operní pěvkyně Soni Červené si jako téma pro svůj srpnový Open air koncert pro Hradec zvolila Filharmonie Hradec Králové. Na Eliščině nábřeží odehraje ve středu 27. srpna program, který propojí svět muzikálu, kabaretu a opery. Za řízení Kaspara Zehndera se královéhradeckému publiku představí pěvci Ester Pavlů, Michal…
Plácido Domingo zazpívá na podzim v Praze
Jedna z největších osobností světové opery se vrací do České republiky. Po loňském vystoupení v rámci Festivalu Krumlov se pověstný španělský pěvec a dirigent Plácido Domingo, který je i ve svých čtyřiaosmdesáti letech stále aktivní, postaví na pódium Dvořákovy síně pražského Rudolfina. Stane se tak 16. října letošního roku. Jeho pěveckými partnerkami budou sopranistka…
Festival Krumlov ve finále. Poslední slovo bude mít Carmen
Jednatřicátý kalendářní týden bude posledním v programu čtyřiatřicátého ročníku Festivalu Krumlov. Ten ozvláštní novinka v podobě festivalového dne v Kaplici, na řadu přijde komorní večer s Triem Incendio nebo mladí laureáti soutěže Virtuosos ve spolupráci s houslistou Janem Mráčkem. Tečku za letošní přehlídkou udělá v sobotu 2. srpna operně-baletní inscenace Carmen s pěvci Ester Pavlů, Svatoplukem Semem a Josephem…
Joseph Calleja: Dnes by Don José chodil na terapii
„Bizet uměl pro zpěváky psát velice dobře, tedy přesně věděl, jak využít hlas a jak vyjádřit charakter postavy skrze hudbu.“
„Kdyby mi přišla nabídka zazpívat si Prince v Rusalce, přijal bych ji s radostí.“
„Soutěže samotné se zásadně nezměnily – pořád jde o tvrdý boj, jenže dnes je soutěžících víc a příležitostí méně.“
Maltský tenorista Joseph Calleja, často přirovnávaný k pěveckým legendám zlatého věku jako Gigli, Björling nebo Caruso, patří k nejvýraznějším lyrickým tenorům současnosti. Na světových operních jevištích debutoval už v devatenácti letech a jeho kariéru odstartovalo vítězství v prestižních soutěžích, včetně Operalie Plácida Dominga. V Praze v minulosti vystupoval několikrát, nyní se do naší země vrací, aby vystoupil na Festivalu Krumlov jako Don José v Bizetově Carmen po boku Ester Pavlů a Svatopluka Sema a s choreografií Jiřího Bubeníčka. Orchestr Prague Philharmonia bude 2. srpna řídít Tomáš Brauner.
Krumlovský festival nabídne barokní hudbu i nečekaná spojení
Letošní 34. ročník Mezinárodního hudebního festivalu Český Krumlov, který se bude konat od 11. července do 2. srpna, přivítá mnohé známé, renomované i slavné umělce. Vystoupí legendární houslový virtuos Maxim Vengerov, mistr kytary Pablo Sáinz-Villegas, gospelový sextet Take 6 s deseti cenami Grammy, violoncellista Tomáš Jamník, houslový virtuos Jan Mráček a mnozí další…
Když umělá inteligence rozhoduje o osudu. Světová premiéra opery Oracle
Česká mezzosopranistka Ester Pavlů se představí v roli Phoebe ve světové premiéře opery Oracle britského skladatele Davida Buckleyho, autorem libreta je Stephen Plaice. Premiéry se uskuteční 21. a 22. června v divadle Équilibre ve švýcarském Fribourgu v rámci inovativního projektu Episodes pořádaného Nouvel Opéra Fribourg. Opera Oracle se zabývá tématem umělé inteligence a komercializace věštění.…
Karneval zvířat u Šimona a Judy a ostatní červen s FOK
Děti a rodiče mohou oslavit Den dětí 1. června návštěvou představení Karneval zvířat v kostele sv. Šimona a Judy. Členové Pražských symfoniků s klavíristy Stanislavem Gallinem a Karlem Vrtiškou pod vedením režiséra a herce Filipa Jeviče na podkladu kompozice Camilla Saint-Saënse připravili pořad plný hudby, poezie, humoru a fantazie. Dále je v kalendáři orchestru dvojice uvedení pořadu La…
Beethovenova Óda na radost jako oslava i memento
Připomínku osmdesátého výročí konce druhé světové války doprovodila na Pražském hradě klasická hudba. Devátou symfonii Ludwiga van Beethovena s Ódou na radost se Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu a Pražským filharmonickým sborem dirigoval Tomáš Hanus. Beethovenova Devátá symfonie, která je hymnou Evropské unie, je díky textu Schillerovy Ódy na radost, zhudebněné v poslední větě,…
Ester Pavlů jako Amneris v Rize a Carmen v Bratislavě
Česká mezzosopranistka Ester Pavlů zamíří na přelomu listopadu a prosince na zahraniční operní scény. Nejprve bude debutovat v inscenaci Verdiho Aidy jako Amneris v Lotyšské národní opeře a baletu v Rize, a poté zavítá do Bratislavy, kde v Bizetově Carmen vystoupí v titulní úloze. Carmen čeká Ester Pavlů i v příštím roce znovu v Rize. V sobotu 30. listopadu vystoupí mezzosopranistka Ester…
Humpolecké varhany v kostele sv. Mikuláše slaví dvacetiny
Letošní rok je tomu již dvacet let, kdy byly vysvěceny varhany v humpoleckém kostele svatého Mikuláše. Tento královský nástroj od té doby přispívá nejen ke kráse liturgie, ale také vychoval řadu varhaníků, hostil varhanní kurzy, soutěže, festivaly a při četných koncertech přivítal mnoho interpretů z domova i ze zahraničí. Výročí realizace výstavby oslaví koncert…
Poněkud nudná Fibichova Šárka v Národním divadle
„Dirigentu Jindrovi se podařilo vytvarovat mnoho hezkých hudebních míst a všechny nástrojové skupiny profiloval tak, aby se vzájemně nekryly.“
„V samopalech na jevišti problematika inscenace věru nevězí.“
„Zejména ve třetím dějství jsem měl pocit, že Fibich při komponování koukal Wagnerovi přes rameno.“
Opera Národního divadla vypustila 7. listopadu do světa nové nastudování nejznámější Fibichovy opery Šárka. Ta v podstatě začíná tam, kde Smetanova Libuše končí – dějově a dá se říci i hudebně. Libreto ve staročeštině napsala Anežka Schulzová, vycházela v něm ze čtyřdílné epické básně Šárka Jaroslava Vrchlického z roku 1874. Opera měla světovou premiéru 28. prosince 1897 v Národním divadle v Praze v režii Adolfa Krössinga a pod taktovkou Adolfa Čecha. Aktuální nastudování z dílny hudebního ředitele operního souboru Národního divadla, dirigenta Roberta Jindry, režíroval umělec německé národnosti Kay Link.
Ester Pavlů: Šárka byla láska na druhý pohled
„I když je Vlasta obsahem menší role nežli třeba Carmen nebo Santuzza, mám pocit, že v ní dokážu ukázat vše, co umím.“
„Jen pěvec, který umí dokonale ovládat svůj hlas, zvládne správně interpretovat i písňový repertoár.“
„Charles Spencer má na Dvořáka svůj vlastní názor nezatěžkaný naší hudební tradicí.“
Ester Pavlů je jednou z našich předních dramatických mezzosopranistek. V této sezóně nově vystoupí na své domovské scéně v Národním divadle v Praze v roli Vlasty v novém nastudování Fibichovy Šárky, načež ji zde můžeme slyšet i jako Carmen, Santuzzu (Sedlák kavalír) a Cizí kněžnu (Rusalka). Mimo to často vystupuje v lotyšské Rize a častá je i její spolupráce s našimi orchestry. Se Symfonickým orchestrem hl. m. Prahy FOK přednese na konci sezóny Berliozův mistrovský písňový cyklus Letní noci. Písním věnovala i své první profilové CD, které nedávno natočila s pianistou Charlesem Spencerem. O rozhovor jsme ji požádali po návratu z USA, kde vystoupila v Kennedyho centru ve Washingtonu na recitálu se slovenským pianistou Róbertem Pechancem.
Národní divadlo na jeviště vrací Fibichovu Šárku. Přináší téma ženské emancipace
Po více než pětačtyřiceti letech uvádí Národní divadlo operu Zdeňka Fibicha Šárka. Hudebního nastudování se ujal hudební ředitel Opery Národního divadla Robert Jindra, který ke spolupráci přizval německého režiséra Kaye Linka. Premiéry se uskuteční 7. a 9. listopadu 2024. „O Šárce a jejím uvedení v Národním divadle jsem dlouhá léta přemýšlel, proto jsem šťastný,…
Pavlů a Pechanec míří do Washingtonu
Česká mezzosopranistka Ester Pavlů a slovenský klavírista Róbert Pechanec představí 25. října od osmnácti hodin na scéně Millennium Stage v Kennedyho centru program, v němž zazní Dvořákovy Písně milostné a Cigánské melodie spolu se sugestivními skladbami Mikuláše Schneidera-Trnavského. Jejich repertoár zahrnuje také výběr z Berliozova písňového cyklu Les nuits d’été, árie z Bizetovy Carmen i jednu z Verdiho…
Skvělé finále Tristana a Isoldy na počátku 98. sezóny SOČRu
„Děj třetího dějství Wagnerovy opery Tristan a Isolda ztvárnil orchestr s ideálně vypracovaným a vzrušujícím ponorem do autorovy vize.“
„Tenorista Michael Weinius ztvárnil Tristana se vší úctou k jeho úloze.“
„Bernhard Hansky zpíval roli Kurwenala, jako by to byl jeho nejoblíbenější part.“
Symfonický orchestr Českého rozhlasu pod taktovkou svého šéfdirigenta a uměleckého ředitele Petra Popelky uzavřel koncertní provádění opery Tristan a Isolda. Stalo se tak v pondělí 7. října ve Dvořákově síni Rudolfina, které slyšelo třetí akt opery. Na pódium se vrátili Michael Weinius a Elisabeth Teige, pěvci hlavních rolí z provedení prvního jednání v roce 2023…
Dvořákova Rusalka poprvé v pražském Hlaholu
Spolek Opera lidem přichystal na poslední zářijovou neděli komorní provedení Dvořákovy opery Rusalka ve Spolkovém domě Hlahol. V prostorách pražské secesní kulturní památky zazní oblíbená česká opera historicky poprvé. Odpolední představení s Terezou Mátlovou v titulní úloze začne v patnáct hodin. Reprízu pořadatelé plánují na 13. prosince. Dvořákova Rusalka není na repertoáru spolku Opera…
Vzácné okamžiky s Plácidem Domingem na Festivalu Krumlov
„V čele Prague Philharmonia stanul narychlo zaskakující Tomáš Brauner.“
„Domingovo pojetí árie Nemico della patria je po výrazové stránce mistrovské.“
„Slova závěrečné písně ‚Nezapomeň na mě‘ nejlépe vyjádřila nezapomenutelnost a výjimečnost setkání s pěveckou legendou.“
Vytrvalý déšť, který se v sobotu 13. července spustil hodinu před operním galakoncertem, sice múzám evidentně nepřál, nedokázal však odradit tisíce návštěvníků z různých koutů Čech a Moravy, kteří si do Českého Krumlova přijeli poslechnout operní legendu Plácida Dominga. V jihočeském městě to byla již třetí pěvcova návštěva. Předcházející se uskutečnily v letech 2011 a 2021. I když byli organizátoři na mokrou variantu dobře připraveni (každému návštěvníku poskytli deky a jednorázovou pláštěnku), vydatný šumavský déšť,…
Antonín Dvořák, Ester Pavlů a Miroslav Konvalina v Iowě
Národní české a slovenské muzeum a knihovna ve státě Iowa na americkém Středozápadě oslavuje padesát let. Ve stotřicetitisícovém městě Cedar Rapids patří k v turistické sezóně k nejvyhledávanějším atrakcím. Oslavy doprovází výstava děl Alfonse Muchy a tamní opera chystá ve spolupráci s muzeem pro podzimní uvedení Rusalku – nejslavnější z oper Antonína Dvořáka. Skladatel v roce 1893 v Iowě…
Oslava stovky let Krušnohorského divadla v Teplicích
Týden po sobě se v teplickém Krušnohorském divadle uskuteční dva orchestrální koncerty tamní Severočeské filharmonie. Na tom prvním 11. dubna se pod taktovkou Chuheie Iwasakiho představí sólisté, flétnista Petr Pomkla a harfistka Kateřina Englichová. Na druhém, mimořadném vystoupí pod Norbertem Baxou sólově trojice pěvců Jennifer Davis (soprán), Ester Pavlů (mezzosoprán) a Štefan Margita…
Tristan a Isolda podle Popelky a SOČRu s trumfy světové pěvecké scény
„Ricarda Merbeth nasadila od počátku silně exponovanou polohu otevřeného, kovově podbarveného sopránu s velmi širokým vibratem.“
„Magnus Piontek, jako král Marke, vládl podiu basem výtečné kvality.“
„Ester Pavlů zpívala s nádherně zřetelnou výslovností.“
V pondělí 25 . března pokračoval ve Dvořákově síni Rudolfina projekt dirigenta Petra Popelky a Symfonického orchestru Českého rozhlasu druhým dějstvím dramatu Richarda Wagnera Tristan a Isolda. Celé dílo je rozloženo do tří let, první dějství provedl orchestr 3. dubna roku 2023. V titulních rolích letos vystoupili tenorista Bryan Register a sopranistka Ricarda Merbeth a abonentní publikum nešetřilo ovacemi. Koncert byl vysílán přímým přenosem na rozhlasové stanici Vltava.
Pokračování seriálu s Tristanem, Isoldou a Rozhlasovými symfoniky
Symfonický orchestr Českého rozhlasu s šéfdirigentem Petrem Popelkou uvádí operu Tristan a Isolda Richarda Wagnera. Koncertní provedení druhého dějství se udá 25. března v pražském Rudolfinu. Generální zkouška je k dispozici veřejně den předtím dopoledne. Petr Popelka se rozhodl během prvních tří sezon v pozici šéfdirigenta Symfonického orchestru Českého rozhlasu postupně uvést tři jednání opery…
Mezi mytickým a skutečným. Rusalka Národního divadla nepohoršuje ani nenudí
„Skutr Rusalke ponecháva nadprirodzené aj rozprávkové aspekty.“
„Kreácia, ktorú na prvej premiére vytvorila Kateřina Kněžíková, bola podľa mňa po všetkých stránkach mimoriadna.“
„Tomáš Netopil viedol orchester skôr k lyrickému pojatiu, v ktorom sa detaily nestrácali pod nánosmi prehnaného výrazu.“
Sólistka stojí na forbíne, v rukách drží svietiacu „návnadu“: jeden z režijných leitmotívov inscenácie, s jej „Bůh tě pomiluj“ sa zaťahuje opona – a Národní divadlo má novú Rusalku. Záver je pre toto naštudovanie vlastne veľmi príznačným. Hudobne aj scénicky sa vyhýba pátosu, zostáva tajomne symbolický, akcentuje rozhodnutia postavy. A tak, ako celé tri hodiny predtým, je jedným z jeho nosných elementov samotná Kateřina Kněžíková.
Slovenská filharmonie s Jurajem Valčuhou se zasloužili o vrchol sezony
„Tretia symfónia Gustava Mahlera je dielom výnimočného poslucháčskeho účinku.“
„Juraj Valčuha s chirurgickou presnosťou modeloval i najmenšie detaily symfónie.“
„Orchester pod dirigentovými rukami hral ako z veľkej knihy.“
Koncertná sezóna Slovenskej filharmónie pokračovala minulý týždeň v Redute dvomi koncertmi (29. februára a 1. marca), na ktorých pod taktovkou dirigenta Juraja Valčuhu zaznela monumentálna Symfónia č. 3 d moll Gustava Mahlera. Spoluúčinkovala ženská časť Slovenského filharmonického zboru (zbormajster Jan Rozehnal), Bratislavský chlapčenský zbor (zbormajstri Magdaléna Rovňáková a Gabriel Rovňák) a mezzosopranistka Ester Pavlů.





























