Český dirigent Tomáš Hanus se na podzim příštího roku ujme pozice hlavního hostujícího dirigenta Islandského symfonického orchestru, kde bude působit v sezónách 2025/2026 a 2026/2027. Během každé sezóny bude orchestr dirigovat na dvou koncertech v Eldborgu. „Tento orchestr je tak výjimečnou skupinou talentovaných lidí, kteří skutečně spojují své vysoké dovednosti a odborné znalosti s vášní…
Nahlédnutí pod pokličku brněnských Výletů páně Broučkových
Takzvané předpremiérové kukátko k brněnské inscenaci Janáčkovy opery Výlety páně Broučkovy se uskuteční v pátek 18. října od osmnácti hodin v digitáriu Hvězdárny a planetária Brno. Těšit se lze na setkání s režisérem Robertem Carsenem, dirigentem Markem Ivanovićem, sólisty a dalšími členy inscenačního týmu. Opera bude mít premiéru 1. listopadu v Janáčkově divadle a slavnostně zahájí devátý ročník…
Tancem pro život. Národní divadlo Brno podpoří Masarykův onkologický ústav
V sobotu 12. října bude Janáčkovo divadlo v Brně hostit baletní benefici. Již podruhé se na scéně Národního divadla Brno představí tanečníci z předních evropských divadel, aby podpořili Masarykův onkologický ústav. V letošním roce baletní večer s názvem Tancem pro život nabídne vyváženou kompozici ukázek klasického, neoklasického a současného baletu. V první polovině diváci zhlédnou klasická pas…
International Opera Awards 2024 uděleny. Úspěch slaví Arnheiður Eiríksdóttir
Ve středu 2. října se v Bavorské státní opeře v Mnichově udílely letošní International Opera Awards. Úspěch pro Českou republiku vybojovala původem islandská mezzosopranistka Arnheiður Eiríksdóttir působící v pražském Národním divadle, a to jako „vycházející hvězda“ – v kategorii Rising Star. České operní domy své nominace ve vítězství neproměnily. International Opera Awards byly založeny v roce 2012…
Markéta Cukrová: V operním cirkusu se snažím zůstat sama sebou
„Spolupráce se Simonem Rattlem byla skvělá – končili jsme naprosto zamilovaní do jeho pichlavého humoru, ale i zkušeností a neomezené muzikality.“
„Opera je syntetické umění, v němž je vše. Vnímám ji jako završení.“
„Je to legrace, že v divadle se bavíte genderovým zmatkem ve čtyři sta let staré opeře, a pak vylezete na ulici, po které prochází Prague Pride, a jste pohoršeni.“
Psát perex k rozhovoru s pěvkyní Markétou Cukrovou není příliš vděčný úkol. S jejím jménem se sice pojí celá řada hezky formulovaných a publiku již dobře známých superlativů, jedinečnou osobnost pěvkyně však mohou vystihnout jen omezeně. Navíc se jakákoliv slova na úvod zdají být trochu zbytečná: umělkyně je totiž zároveň velmi inteligentní a podnětnou respondentkou. Setkání s ní jsou tak vždy příležitostí nahlédnout do mimořádně otevřeného uvažování osobnosti, která je konzistentní v pohledech na umění i na svět kolem sebe, která je vždy autentická a trefná. A která při bourání stereotypů klidně stihne i pět operních premiér v sezoně.
Stoletá liška Bystrouška v novém liščím i divadelním rouše
„Propojení zvířat a lidí na jednom jevišti připravovalo nejednu bezesnou noc kostymérům a scénografům.“
„V průběhu hry upletená dlouhá šála paní Revírníkové oddělila čas žití a odcházení.“
„Skutečnými královnami představení byly dvě hlavní protagonistky, Liška Bystrouška Kateřiny Kněžíkové a Zlatohřbítek Václavy Krejčí Houskové.“
Příhody lišky Bystroušky dne 21. září uvedlo Národní divadlo Brno jako jednu ze vzpomínek na jejich premiéru 6. listopadu roku 1924. Současné představení v brněnském Janáčkově divadle se vzácnými hosty, manžely Kateřinou Kněžíkovou v roli Lišky, Adamem Plachetkou v roli Revírníka a jejich dcerou Adélkou v roli Malé Bystroušky, je jednou z repríz původní inscenace z roku 2018.
Baletní Cyrano z Bergeracu v Brně. V pojetí Jiřího Bubeníčka
Národní divadlo Brno uvádí baletní představení Cyrano de Bergerac. Titul světoznámého veršovaného dramatu z pera Edmunda Rostanda ztvárnil neméně slavný český tanečník a choreograf Jiří Bubeníček. Premiéra se koná 27. září v Janáčkově divadle. Známý příběh je nejen o hluboké lásce, ale především o protikladu vnitřní a vnější krásy. Nehezký a hrdý Cyrano, obhájce cti a lásky s bohatou…
Stoletá Liška. Do Brna zavítají manželé Plachetkovi
Janáčkovo divadlo bude 21. září dějištěm operní vzpomínky. Janáčkova opera Příhody lišky Bystroušky totiž měla v Národním divadle Brno premiéru před rovnou stovkou let, přesně 6. listopadu 1924. Reprízy inscenace z roku 2018 se umělecky zúčastní mimořádní hosté: Adam Plachetka jako Revírník a Kateřina Kněžíková jako Liška. Každá Janáčkova opera je solitér a Příhody…
Nominace na Ceny Thálie 2024 vyhlášeny
Ve čtvrtek 5. září 2024 vyhlásila Herecká asociace nominace na Ceny Thálie za rok 2024. K vyhlášení letošních dvou desítek laureátů a udělení cen dojde za rovný měsíc, tedy 5. října v historické budově Národního divadla v Praze. Letošní 31. ročník Cen Thálie opět ocení výjimečné umělecké výkony v činohře, v opeře, v oboru baletu, tance a pohybového…
International Opera Awards 2024 s českými zástupci ve čtyřech nominačních kategoriích
International Opera Awards udělované pod hlavičkou Opera Magazine již od roku 2012 ozdobí v letošním roce čtyřnásobná česká účast. O vítězství se v příslušných kategoriích utká Národní divadlo v Praze, Národní divadlo moravskoslezské se svým smetanovským cyklem, Národní divadlo Brno s premiérovým titulem Here I am, Orlando a o titul Rising star pak v Čechách působící islandská mezzosopranistka…
Operní open-air otevře sezónu v Brně
Národní divadlo Brno si pro zahájení nové sezóny připravilo operní koncert. Ve čtvrtek 5. září v osmnáct hodin ožije piazzetta před Janáčkovým divadlem open-air vystoupením souboru Janáčkovy opery. Na programu, kterým sólisty, sbor a orchestr Janáčkovy opery povede Marko Ivanović, budou ukázky z operních i činoherních inscenací divadla včetně chystaných premiérových titulů. Speciální program…
Brněnský Balet pod hvězdnou oblohou
Národní divadlo Brno připravilo program i na léto. Opera Carmen a janáčkovský pořad se už uskutečnily, nyní se diváci mohou těšit na baletní představení na Biskupském dvoře. V nabídce bude 17., 18. a 19. července oblíbený titul Romeo a Julie a barvitý Baletní koktejl dva dny následující, vždy od čtvrt na devět a pod souhrnným názvem BaLéto. Balet…
Jak se prodávala nevěsta v Litomyšli
„Režisér vzpomínal na své zážitky z moravského Horňácka, na vesnické způsoby či muzicírování a děj tedy přenesl tam, časově do období masopustu.“
„Panovalo značné horko, je tedy třeba obdivovat všechny maskované účinkující, že zvládli v těchto podmínkách podávat výborné výkony.“
„Hudební složka představení byla vynikající.“
Dne 29. června bylo v rámci festivalu Smetanova Litomyšl provedeno jedno z nejznámějších Smetanových děl, opera Prodaná nevěsta. O produkci se postaral sbor, orchestr a balet Národního divadla Brno a komparz. Inscenaci v režii Ondřeje Havelky řídil dirigent Jakub Klecker.
Janáček 170. Oslava skladatelových narozenin také v Brně
Mezinárodní hudební festival Leoše Janáčka už narozeniny svého skladatele oslavil 29. června v jeho rodných Hukvaldech, na 3. července oslavu chystá Národní divadlo Brno. Akce Janáček 170 se uskuteční na piazzettě před Janáčkovým divadlem. Návštěvníci se můžou těšit na celodenní zábavný program, koncerty či nahlédnutí do tajů opery Její pastorkyňa. Nebude…
Třetí týden Smetanovy Litomyšle
Národní festival Smetanova Litomyšl je ve své polovině a s posledními červnovými dny vstoupí do třetího úplného týdne hlavní festivalové řady. Co si pro návštěvníky pořadatelé festivalu připravili od 24. do 30. června? V úvodu závěrečného červnového týdne zavítá na šestašedesátý ročník litomyšlské přehlídky vlámský Huelgas Ensemble, o jehož koncertech v České republice portál KlasikaPlus.cz…
Balet brněnského divadla se chystá na prestižní Grange Festival
Balet Národního divadla Brno se v červnu chystá na zahraniční zájezd do Velké Británie. Hlavní soubor vystoupí 6. června na festivalu The Grange v hrabství Hampshire. Prezentovat se bude komponovaným večerem, který se skládá z několika vystoupení jak klasického, tak neoklasického baletu. Juniorský soubor NdB 2 se zase představí na festivalu The Next…
Restaurace místo baletní školy v Janáčkově divadle? Divadlo omezí výuku
Spolek Brno kulturní upozornil na rozhodnutí Rady města Brna, které obsahuje záměr nabídnout prostory bývalé restaurace Bohéma v Janáčkově divadle ke komerčnímu pronájmu. Národní divadlo Brno však v poslední době investovalo do vybudování vlastního edukačního centra, které by v prostorách restaurace sloužilo jako dlouho očekávaný prostor pro Baletní školu Ivo Váni Psoty. Alternativní…
Jenůfa v Římě. Inscenačně i výstavně
Teatro dell’Opera di Roma pokračuje v inscenování oper Leoše Janáčka v koprodukci s londýnskou Královskou operou v Covent Garden. Tříletou sérii završilo 2. května uvedení inscenace Její pastorkyně. Tu doplňuje navíc i výstava na téma tohoto Janáčkova titulu, kterou připravilo Turistické informační centrum města Brna a Moravské zemské muzeum ve spolupráci s Velvyslanectvím České republiky v Římě. Po…
Coco Chanel. Baletní premiéra v Brně
Příběh vizionářské kreativity, která změnila způsob ženského oblékání. Coco Chanel jako nebojácnost, dravost a risk, stejně jako vkus, filozofie a značka. Současný balet Mária Radačovského je o ženě, která zásadně ovlivnila svět módy. Premiéra se koná 3. května v Mahenově divadle. Druhá, jarní premiéra sezony 2023/2024 završuje desetileté působení uměleckého šéfa Mária Radačovského v čele…
Brněnská Rusalka iluzí zbavená. Je strhující
„Nová inscenace Rusalky na scéně Janáčkovy opery především není pohádkou pro děti.“
„Čeká-li někdo na kultovní árii Ježibaby Čurymury fuk, nebo na komické duo Hajný + Kuchtík, nedočká se.“
„Lesní žínky jsou tak jediným odlehčujícím prvkem inscenace.“
Opera Rusalka Antonína Dvořáka je českým hudebním klenotem. Operní režiséři nepřestávají hledat její účinný výklad. David Radok na brněnské scéně sáhl Rusalce až na dno duše a zbavil ji pohádkového nimbu. Tragická láska v neutrálních kulisách a podaná mistrovskými pěveckými i hereckými výkony, je kruté psychodrama. Nádherná Dvořákova hudba pod taktovkou Marka Ivanoviće je stále stejně nesmrtelná a sdělná.
Peter Berger: Pěvecké umění je pomíjivé, jeho účinek nezměřitelný
„Potkal jsem Rusalky, které bych na svůj zámek nikdy nezval, a přesvědčení umřít kvůli nim se nedostavilo vůbec.“
„Každý hlas prochází vývojem a jakýkoliv nepřirozený zásah mu může uškodit. V lyrico-spinto repertoáru se cítím komfortně“
„Nesmírně se těším taky na velkolepé Verdiho Requiem s dirigentem Petrem Popelkou.“
Peter Berger patří k pilířům opery Národního divadla v Brně a jako tenorista je nepostradatelným představitelem všech milovnických rolí. V poslední době se zapsal do historie divadla jako interpret Smetanova Dalibora, nyní zpívá roli Prince v Dvořákově opeře Rusalka.
Collegium 1704 v Janáčkově opeře jedním z bodů příští sezony Národního divadla Brno
Národní divadlo Brno spustilo předprodej na příští sezonu. Spolu s tím jsou zveřejněny opěrné body připravovaného programu, portál KlasikaPlus.cz tedy informuje o plánech souborů operního a baletního. Janáčkova opera chystá čtyři premiéry, z toho jednu janáčkovskou a jednu ve spolupráci s barokním orchestrem Collegium 1704 Václava Lukse. Součástí příští sezony operního souboru divadla je v podzimní části…
Předpremiérové seznámení se s brněnskou Rusalkou
Janáčkova opera chystá novou inscenaci opery Rusalka Antonína Dvořáka. Ve středu 27. března od osmnácti hodin je možné nahlédnout do příprav spolu s inscenačním týmem a sólisty. Režisérem je David Radok, dirigentem Marko Ivanović. Tzv. „Předpremiérové kukátko“ je možné sledovat online přes YouTube stream. Režisér David Radok představí Rusalku jako osudové drama…
Derniéra Řeckých pašijí v Brně
Brněnská inscenace Řeckých pašijí si před prvním uvedením zažila takříkajíc „covidové peklo“; nyní se její čas nachýlil. Premiéra se uskutečnila 5. listopadu 2021, derniéra díla Martinů v režijním pojetí Jiřího Heřmana se koná 24. března v Janáčkově divadle. Diriguje budoucí šéfdirigent Janáčkovy opery Robert Kružík, který dílo také hudebně nastudoval. „Kněz Grigoris…
Režie Roberta Carsena a Clause Gutha na festivalu Janáček Brno. Hostem i Christian Thielemann
Závěr Roku české hudby v moravské metropoli bude patřit mezinárodnímu a opernímu bienále Janáček Brno. Motto devátého ročníku festivalu, které zní Bez hranic!…, inspirovala Janáčkova opera Výlety páně Broučkovy, kde se hlavní hrdina vydá na Měsíc i na cestu časem do 15. století. Janáček Brno se uskuteční ve dnech 1. – 24. listopadu.…
Individualita versus společnost v premiéře juniorského baletního souboru Národního divadla Brno
Venae / Who’s gonna catch me if I fall… / Distant Instant. To je název nového projektu juniorského souboru Baletu Národního divadla Brno, který bude mít jako Program č. 4 premiéru v pátek 1. března v divadle Reduta. Ve své druhé sezóně soubor uvede čtvrtou premiéru, pro níž si vybral témata individuality a společného…
‚Bude se jmenovat Bedřich.‘ Přehled akcí v den Smetanova výročí
Druhý březen je ústředním dnem letošního Roku české hudby. Je datem narození klíčové postavy českých hudebních dějin, totiž Bedřicha Smetany. Příležitost k oslavě je letos tuze se nabízející, Smetana totiž „slaví“ rovné dvousté narozeniny. A instituce napříč republikou 2. březen 2024 berou vážně – KlasikaPlus.cz přináší přehled všeho významného. Vyvalte sudy, narodil…
Csilla Boross: Janáčkova opera je místem mého uměleckého zrození
„Milada je heroina, která má nádherné zpívání.“
„A víte, že je to moje první role v češtině? Ale je to taková podivná čeština.“
„V Melbournské opeře jsem byla Amelií z Verdiho Maškarního plesu, za ni jsem v roce 2014 získala prestižní cenu Green Room Award.“
Csilla Boross je maďarská sopranistka, kterou ocenilo české operní publikum zejména v roce 2009, kdy ji vidělo jako Čo-Čo-San v Pucciniho opeře Madama Butterfly v Janáčkově divadle. Za ztvárnění této postavy dostala v roce 2010 Cenu Thálie; následně se jí otevřely dveře na světová jeviště. Nyní se vrací na brněnskou scénu k souboru Janáčkovy opery jako Milada ve Smetanově opeře Dalibor.
Tomáš Hanus v Brně aneb Světový Smetana
„Málokdo asi zpochybní Hanusův zásadní podíl na tom, že inscenací Dalibora nejde o povinný hold klasikovi, ale o vydařený pokus upozornit na to, že stojí za to se Smetanou zabývat.“
„Na jevišti režisér Pountney zpřítomnil téměř ´tristanovskou´ lásku až za hrob i praktiky prohnilého režimu a silně otevřel otázku, kdo je padouch a kdo hrdina – a jestli lze být obojím současně.“
„Tomasz Konieczny přinesl do interpretační tradice postavy krále Vladislava nejvíc nového: obdařil ho hlasem, který nezapře jeho velké wagnerovské kreace na světových pódiích.“
Druhý únorový večer patřil v brněnském Národním divadle premiéře Smetanova Dalibora – a na Moravě tak za přítomnosti předsedy vlády oficiálně začal Rok české hudby opravdu impozantně. Koprodukce s Velšskou národní operou přinesla v režii Davida Pountneyho odvážný, podnětný, provokativní…
Tomáš Hanus: Smetanův čas je teď
„Smetana skládal na německý text. Ten byl podařenější než český překlad a to je dosud kámen úrazu, protože řada míst v češtině nezní přirozeně.“
„Operní divák může být někdy stejný jako fotbalový fanoušek, který ví, jak to mělo být, kdo měl komu přihrát a nakonec za všechno může trenér.“
„Zahrajeme tedy část původního Smetanova závěru – Dalibor umírá krátce poté, co byl vyřčen ortel a není to výmysl této inscenace.“
Dirigent Tomáš Hanus patří mezi žáky Jiřího Bělohlávka, kteří úspěšně reprezentují českou hudbu v zahraničí. Po začátcích v Brně zakotvil jako šéf opery ve velšském Cardiffu. V letošním Roce české hudby po letech opět diriguje v Janáčkově opeře v Brně, tentokrát Smetanovu operu Dalibor.




























