Individualita versus společnost v premiéře juniorského baletního souboru Národního divadla Brno
Venae / Who’s gonna catch me if I fall… / Distant Instant. To je název nového projektu juniorského souboru Baletu Národního divadla Brno, který bude mít jako Program č. 4 premiéru v pátek 1. března v divadle Reduta. Ve své druhé sezóně soubor uvede čtvrtou premiéru, pro níž si vybral témata individuality a společného soužití ve zpracování trojice českých i zahraničních choreografů.
Juniorský soubor Baletu první brněnské scény nabídne návštěvníkům tři původní choreografie, které vytvořili Glen Lambrecht, současný demisólista Baletu Národního divada Brno, a dvě bývalé členky souboru, Kristýna Kmentová a Carolina Isach.
Belgický rodák Glen Lambrecht se ve své choreografii Venae zamýšlí nad omezováním lidské individuality kotvami společenských norem a standardů, kdy se snaha být sám sebou stává odchylkou od normálu. Pro svou choreografii zvolil jako hudební doprovod Druhou symfonii Under the Tree‘s Voices od Ezia Bossa o vztahu člověk a přírody. V kostýmní rovině pracuje v souladu s názvem projektu s inspirací žílami v lidském těle. „Tak, jako kořeny stromů proudí život vzhůru do korun, jsou žíly kanálem života našich srdcí a tím i lidstva,“ upřesnil Lambrecht ke zvolenému tématu.
„Chybovat je lidské, kolikrát padneš, tolikrát musíš i vstát. Kolikrát to ale zvládneš, než ti dojdou síly? Padáš-li sám, taky sám vstáváš. Sami však být nemusíme, pokud si dovolíme přijmout druhé.“ Choreografie Who’s gonna catch me if I fall… Kristýny Kmentové, která v současné době působí na nezávislé taneční scéně jako choreografka i tanečnice, se zabývá problematikou mezilidských vztahů.
Do třetice juniorští baletní umělci zatančí choreografii Distant Instant od rodačky z Valencie Caroliny Isach. Ta vychází z pojmu filozofa Zygmunta Baumana „tekutá modernita“, která popisuje proměnlivé vztahy dnešní společnosti na principu kapaliny. „Kapaliny se pohybují snadno. Tečou, plynou, proudí, prosakují; a na rozdíl od pevných látek je není snadné zastavit – obtékají překážky v cestě, jiné rozpouštějí nebo odnášejí s sebou, další prosáknou skrz ně. To jsou některé z důvodů, proč lze kapalnost či tekutost považovat za vhodné metafory pro zachycení povahy současné, v mnohém ohledu originální fáze dějin modernosti,“ říká Bauman. Carolina Isach zpracovává toto téma s hravostí, mladistvostí i napětím.
Reprízy Programu č. 4 provede Balet Národního divadla Brno 2 ve dnech 5. a 28. března, 2. a 15. dubna, 15. května a 21. června. Krátce po premiéře však soubor čeká dvoutýdenní turné po Jižní Koreji, v červnu navíc zavítá na festival Next Generation do Linbury Theatre v Londýně jako první český baletní soubor v historii.
Foto: ze zkoušky - NDB / Arthur Abram
Příspěvky redakce
- Teoreticko-praktický seminář o zarzuele
- Cesta pod zvukový povrch. Netradiční výchovný pořad v Rudolfinu
- Jiří Rožeň s díly Bedřicha Smetany v göteborské opeře
- Malí velcí filharmonici v Kongresovém centru Zlín
- Košické hudební jaro v novém termínu. Zajímavostí je scénický koncert