KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Dvořákovo Requiem jako duchovní svátek v Janáčkově divadle

„Orchestr Janáčkovy opery pod vedením svého nového šéfdirigenta Roberta Kružíka interpretaci věnoval maximální soustředění.“

„Sbormistr Pavel Koňárek si rozuměl s dirigentem – reakce sboru byly dokonale sladěné s orchestrem i s charakterem skladby.“

„Situaci zachránila litevská sopranistka Aistė Piliba.“

Podzimní koncerty souboru Janáčkovy opery se již staly tradicí. Tentokrát v Janáčkově divadle ve středu 12. listopadu k sychravému podzimu dobře ladilo Requiem, op. 89 Antonína Dvořáka, kdy spolu s orchestrem a sborem Janáčkovy opery vystoupili sólisté opery – Jana Hrochová, Peter Berger, Jan Šťáva a s nimi litevská sopranistka Aisté Piliba, která zastoupila nemocnou Pavlu Vykopalovou. Liturgický text nepotřeboval žádné další dokreslení, jeho provedení bylo šéfdirigentem Robertem Kružíkem dokonale propracované. Byl to večer neokázalý, přesto se silným a přesvědčivým poselstvím.

Číst dál…

Stabat Mater po brněnsku ve Slovinsku, v Chorvatsku i v Brně

Filharmonie Brno a Český filharmonický sbor Brno zase jednou spojí síly a chopí se díla českého klasika. Tentokrát však nikoli „svého“ Leoše Janáčka, nýbrž ve světě nejhranějšího českého autora Antonína Dvořáka. Konkrétně je aktuálně na stole repertoárový kus všech tuzemských profesionálních hudebních souborů, totiž zejména o Velikonocích provozovaná kantáta Stabat Mater, op. 58. Dílo bude k mání nejen…

Číst dál…

Dvořákovo Requiem zazní v Brně pod taktovkou Roberta Kružíka

Janáčkova opera Národního divadla Brno uvede ve středu 12. listopadu v Janáčkově divadle Dvořákovo Requiem. Koncert navazuje na tradici velkých vokálně-instrumentálních děl, v nichž se sbor a orchestr souboru představují mimo operní jeviště. Dirigentem večera bude nový šéfdirigent Robert Kružík, čerstvý držitel Ceny sira Charlese Mackerrase. Podzimní koncert Janáčkovy opery brněnského Národního divadla…

Číst dál…

Má smysl oživovat, co je mrtvé?

„Problém Ostrčilovy opery začíná již u volby libreta.“

„Je nepochybné, že Robert Jindra je v Národním divadle člověk na svém místě a jeho hudební nastudování mělo vysokou úroveň.“

„Režie Jiřího Heřmana nesla typické znaky rukopisu tohoto tvůrce, včetně postupů, které se v jeho inscenacích často opakují – pomalu se z nich stává klišé.“

Národní divadlo uvedlo po 102 letech od premiéry operu Otakara Ostrčila Legenda z Erinu. Hudebního nastudování se chopil Robert Jindra, režie Jiří Heřman. Uvedení vyvolalo řadu polemických otázek.

Číst dál…

Carmen v kroměřížském Skleníku slavila úspěch

„Carmen se hrála jen se třemi hlavními postavami.“

„Štěpánka Pučálková strhla pozornost publika sametovým hlasem; nevadily jí žádné dynamické polohy.“

„Don José zde nepoužil nůž, ale černý šátek, kterým Carmen uškrtil; následně ji vzal do náručí a ještě chvíli něžně s pláčem objímal.“

Do zahrad a na zámek v Kroměříži hudba patří neodmyslitelně. Hudební festival Hudba v zahradách a zámku uspořádal 8. července ve Skleníku Květné zahrady už předposlední koncert a Filharmonie Bohuslava Martinů, kterou dirigoval Konstantin Ilievsky, doprovodila koncertní provedení opery Carmen Georgese Bizeta. Orchestr spolu s pěvci Štěpánkou Pučálkovou, Barborou Pernou a Peterem Bergerem připravil luxusní zážitek.

Číst dál…

Traviata i Prodaná nevěsta pod hvězdami na Špilberku

Letní večery pod hvězdami, výjimečné pěvecké výkony a nezaměnitelná atmosféra historických hradeb – to je Léto s operou na hradě Špilberk, tradiční festival, který i v roce 2025 promění brněnskou dominantu v otevřenou scénu pro největší operní tituly. Janáčkova opera Národního divadla Brno zde nabídne tři stálice světového i českého repertoáru: Verdiho Nabucca, Smetanovu Prodanou…

Číst dál…

Památky UNESCO rozezní hudba. Kroměřížský festival a jeho 26. ročník

Mezinárodní hudební festival Hudba v zahradách a zámku Kroměříž se letos koná již pošestadvacáté. Pokračuje se tak v pořádání koncertů v nevšední atmosféře památek zapsaných na seznam dědictví UNESCO. Festival nabídne šest koncertů v časovém rozpětí od 10. června do 20. července. Ten zahajovací se uskuteční za zvuků zlínské Filharmonie Bohuslava Martinů s přispěním dvojice tuzemských…

Číst dál…

Manon Lescaut jako padlá žena hnaná okolnostmi. Režie Sláva Daubnerová

Státní opera se vrací k jednomu z nejoblíbenějších děl operní literatury, k Pucciniho Manon Lescaut. Nová inscenace v režii Slávy Daubnerové a hudebním nastudování Simoneho Di Felice se svých premiér dočká 27. a 29. března. Tvůrci podle jejich slov zkoumají situaci, ve které se Manon ocitá, přičemž neopomínají společenský kontext. Režisérku Slávu Daubnerovou (KlasikaPlus.cz s ní v blízké…

Číst dál…

Petr Popelka roste. Verdiho Requiem s krásnými okamžiky

„Způsob, jakým dirigent vykládal celé dílo, byl opravdu poutavý. Aniž by přeháněl, balancoval mezi okázalostí a ztišeními, mezi naléhavým dramatismem a zbožností, mezi dychtivostí a výbušností emocí a výrazem pokory.“

„Ozdobou provedení byl nejen Pražský filharmonický sbor připravený do skutečně nejjemnějších detailů, ale i orchestr.“

„Nejvyrovnaněji a nejpřesvědčivěji působila mezzosopranistka Lucie Hilscherová.“

Abonentní koncert Symfonického orchestru Českého rozhlasu ve Smetanově síni pražského Obecního domu měl 3. března na programu jediné veledílo. Verdiho Requiem. Sakrální vybočení z jeho oper, ale zároveň přece jen mezi duchovními skladbami všech dob tu, která se nejvíc a neodvratně blíží opeře. Šéfdirigent Petr Popelka nabídl nastudování s mnoha opravdu pěknými detaily, s velkolepou koncepcí a výborně hrajícím orchestrem a skvělým Pražským filharmonickým sborem.

Číst dál…

Verdiho Rekviem, jak ho cítí Petr Popelka

Za „Verdiho nejkrásnější operu“ je někdy v příkré zkratce považována autorova Messa da Requiem. Výrazově široce rozkročená, jakož i rozsáhlá a pro sólově pěvce mimořádně náročná skladba, dnes provozovaná téměř výhradně koncertně, bude znít 3. března ve Smetanově síni Obecního domu pod taktovkou Petra Popelky. Sólové obsazení je česko-slovenské, důležitý part sboru ztvární…

Číst dál…

Vynikající! Zřejmý úspěch brněnské Manon Lescaut

„Orchestr pod vedením dirigenta Ondreje Olose zněl plně a barevně, dařilo se všem nástrojovým skupinám, a to jak intonačně, tak v souhře.“

„Režie se ujal Štěpán Pácl, režisér Činohry Národního divadla Brno, pro kterého to byla první operní zkušenost.“

„Jana Šrejma Kačírková byla herecky přesvědčivá a pěvecky suverénní.“

Janáčkova opera uvedla v pátek 7. února premiéru opery Manon Lescaut Giacoma Pucciniho. Režie se ujal Štěpán Pácl, dirigentem byl Ondrej Olos, autorem scény Dragan Stojčevski a kostýmy vytvořila Linda Boráros. V titulní roli zářila Jana Šrejma Kačírková a rytířem des Grieuxem byl Peter Berger. Představení silné a okouzlující, které jistě přiláká mnoho hudbymilovného publika.

Číst dál…

Předpremiérové kukátko k brněnské Manon Lescaut

Pucciniho Manon Lescaut se 7. února vrací do Janáčkova divadla více než po padesáti letech jako operní režijní debut Štěpána Pácla a v hudebním nastudování dirigenta Ondreje Olose. Tzv. Předpremiérové kukátko, které s předstihem seznámí s některými okolnostmi inscenace, se koná 29. ledna na jevišti Janáčkova divadla a k zhlédnutí je také online. Manon Lescaut byla…

Číst dál…

Cena Antonína Dvořáka v dobrých rukou. Rýsuje se Koskyho české angažmá?

„Velice sympatické a vzhledem k oceňování operního režiséra vhodné bylo sice spíše náznakové, ale bezpečně přítomné herectví vystupujících pěvců.“

„Jan Simon komentoval dosud platný nedostatek, že totiž Kosky doposud v Čechách nerežíroval.“

„Ceremonii následně osvěžilo také důstojné slovo prezidenta České republiky Petra Pavla, které připomnělo světový dosah české klasické hudby.“

První režisér židovského původu, který kdy pracoval na wagnerovském, čili latentně antisemitském Bayreuthském festivalu, byl oficiálně oceněn. Barrie Kosky převzal Cenu Antonína Dvořáka, byť na pažbě dosud nemá zářez ve smyslu v tuzemsku podané režijní kreace. Ocenění, jehož smyslem je vyzdvihnout osobnosti a jiné subjekty za významné zásluhy na popularizaci české klasické hudby tak reflektuje výhradně zahraniční Koskyho činnost. Večer ve Španělském sále televizně přenášený uspořádala Akademie klasické hudby, jejímž hlavním každoročním počinem je festival Dvořákova Praha. Cenu Antonína Dvořáka Akademie uděluje od roku 2009.

Číst dál…

Slavnost k udělení Ceny Antonína Dvořáka. Laureátem Barrie Kosky

Španělský sál Pražského hradu hostí ceremoniál a koncert k předání Ceny Antonína Dvořáka 2024, jejímž smyslem je vyzdvihnout osobnosti, umělecké kolektivy či instituce za mimořádné umělecké počiny nebo významné zásluhy na propagaci a popularizaci české klasické hudby v České republice i v zahraničí. Letošním laureátem je australský operní režisér Barrie Kosky. Během slavnostního večera zahraje…

Číst dál…

Národní divadlo připomíná sto let od smrti Pucciniho

Viva Puccini aneb Století nadčasových operních děl. Pražské Národní divadlo upamatuje v listopadu operní příznivce na sté výročí úmrtí italského skladatele Giacoma Pucciniho. Při této příležitosti bude na scéně Státní opery i historické budovy Národního divadla uvedena neformální přehlídka čtveřice jeho nejznámějších oper.  Turandot, Bohéma, Tosca a Madama Butterfly představují kvarteto inscenací, na nichž Národní divadlo v Praze…

Číst dál…

Koncertní Rusalka v Cedar Rapids vrcholem projektu Ozvěny

U příležitosti dvoutýdenních oslav padesátého výročí založení Národního českého a slovenského muzea a knihovny nazvaných České a slovenské ozvěny v USA bude ve dnech 30. října a 3. listopadu v iowském Cedar Rapids, v prostorách tamního muzea a knihovny, uvedena Dvořákova Rusalka. Koncertní nastudování ve spolupráci s Cedar Rapids Opera návštěvníkům představí výběr ze slavné opery v podání řady českých…

Číst dál…

Velkolepý závěr Podzimního festivalu duchovní hudby

„Premiéra Messa di Gloria v roce 1880 se setkala s velkým úspěchem, ale pak již skladba nebyla za skladatelova života nikdy provedena!“

„Hudba svým výrazem směřuje k emocionálně silným dramatickým příběhům svých nesmrtelných operních postav.“

„Málokdy se podaří, aby všechny složky interpretace oratorního díla dosahovaly tak příkladné spolupráce, vyrovnanosti a kvality.“

Za účasti a s krátkým úvodním slovem arcibiskupa a moravského metropolity Josefa Nuzíka se ve zcela naplněném dómu sv. Václava v Olomouci 19. října uskutečnil závěrečný koncert letošního již 31. ročníku Podzimního festivalu duchovní hudby. V upomínce Pucciniho výročí hráli zlínští filharmonikové a zpíval Český filharmonický sbor Brno se sólisty, ti všichni pod vedením italského dirigenta Paola Gatta.

Číst dál…

Ceny Thálie 2024 uděleny. Šípkovu skleněnou plastiku získali slovenští pěvci

Herecká asociace udělila v sobotu 5. října v historické budově pražského Národního divadla již po jednatřicáté Ceny Thálie. Oceněno bylo dvanáct umělců v jednotlivých kategoriích a dalších deset za celoživotní mistrovství a mimořádné výkony. V oboru opera za loňský rok porotu nejvíce zaujaly výkony slovenských pěvců, sopranistky Soni Godarské a tenoristy Petera Bergera. Tradičně se udělují Ceny…

Číst dál…

Dvořákova Rusalka poprvé v pražském Hlaholu

Spolek Opera lidem přichystal na poslední zářijovou neděli komorní provedení Dvořákovy opery Rusalka ve Spolkovém domě Hlahol. V prostorách pražské secesní kulturní památky zazní oblíbená česká opera historicky poprvé. Odpolední představení s Terezou Mátlovou v titulní úloze začne v patnáct hodin. Reprízu pořadatelé plánují na 13. prosince.  Dvořákova Rusalka není na repertoáru spolku Opera…

Číst dál…

Barrie Kosky držitelem Ceny Antonína Dvořáka

Akademie klasické hudby udělila Cenu Antonína Dvořáka za rok 2024. Jejím držitelem se stal australský divadelní a operní režisér Barrie Kosky. K předání dojde 9. prosince ve Španělském sále Pražského hradu, kde se uskuteční koncert, který průřezově představí hudebními díly Koskyho uměleckou činnost.  „Barrie Kosky patří k nejžádanějším divadelním a operním režisérům na světě.…

Číst dál…

Kostelnička Karity Mattily jako skvělý zážitek. V Národním divadle se ale blýskli i jiní

„Po devatenácti letech končí inscenace opery Její pastorkyňa Leoše Janáčka v Národním divadle.“

„Svou postavu nepodává jednoznačně jako fúrii, která ovládá vesnický mikrosvět a před níž mají všichni respekt a především se jí bojí. Nikoli. Z projevu Karity Mattily vyzařuje širší rozměr.“

„Představení pod cizelérskou a zároveň emotivní taktovkou hudebního ředitele Opery Národního divadla Roberta Jindry se vydařilo skvěle.“

Posledními dvěma představeními končí po devatenácti letech na jevišti pražského Národního divadla inscenace opery Leoše Janáčka Její pastorkyňa, pod níž byli podepsáni režisér Jiří Nekvasil a autor scény a kostýmů Daniel Dvořák. A pro oba večery (11. září a derniéra 16. září) pozvala dramaturgie významného hosta, finskou sopranistku Karitu Mattilu.

Číst dál…

Óda na radost na Špilberku. S dobrým koncem

„Pod zatahujícím se nebem a se zdvihajícím se větrem byla atmosféra na nádvoří poněkud dramatická.“

„První větu zahájil dirigent Leoš Svárovský pevně, se suverénním klidem, který okamžitě přenesl na hudebníky.“

„Náhlé odsazení a vpád tympánů předznamenaly nástup pěvců, z nichž se jako první uvedl barytonista Roman Hoza, který se statečně vypořádal s akustickými podmínkami.“

Festival Špilberk letos nezahájil šťastně, jeho závěrečný koncert se však naopak vydařil. V neděli 25. srpna Filharmonie Brno přednesla Devátou symfonii Ludwiga van Beethovena pod taktovkou Leoše Svárovského, za spolupráce Českého filharmonického sboru Brno, připraveného sbormistrem Petrem Fialou. Plně obsazené hradní nádvoří se na chvíli opět stalo nejlepším brněnským koncertním sálem.

Číst dál…

Festival Špilberk s jihokorejskou KBS Symphony. Vystoupí i jubilant Pavel Černoch

Tradiční hudební open-air festival, který každoročně přináší obyvatelům a návštěvníkům Brna hudební večery na velkém hradním nádvoří, se letos koná v termínu 18. až 25. srpna. Kromě velkých symfonických děl Festival Špilberk nabízí pod letním nebem i spojení s jinými žánry a snaží se klasickou hudbu zpřístupnit těm, kteří by se k ní jinak nejspíš nedostali.…

Číst dál…

Komorní ‚Prodanka‘ nyní na Zámku Kačina

Projekt Opera lidem 6. března uvedl nové nastudování nejslavnější opery Bedřicha Smetany, a to v netradičním prostředí pražského Hlaholu. Prodaná nevěsta se nyní přesouvá na Zámek Kačina u Kutné Hory. V komické roli dohazovače Kecala se 8. srpna opět představí Daniel Hůlka. Od své premiéry roku 1866 v Prozatímním divadle Prodaná nevěsta neopustila jeviště českých divadel a je…

Číst dál…

Operní festival ve finské Savonlinně s Prodanou nevěstou

Soubor Opery Národního divadla nezahálí ani o prázdninách a v rámci Roku české hudby 2024 přijal pozvání na prestižní operní festival ve finské Savonlinně. Třikrát tam provede Prodanou nevěstu Bedřicha Smetany a jednou také galakoncert, jehož hlavní hvězdou bude finská sopranistka Karita Mattila.  Festivalové publikum se na Prodanou nevěstu v režii Alice Nellis pod…

Číst dál…

Janáčkova opera chystá tři letní produkce na hradním nádvoří

Národní divadlo Brno připravuje program i na léto. Diváci se mohou těšit na operu na Špilberku nebo později na baletní představení na Biskupském dvoře. Letní hraní zahájí už 1. července opera Carmen Georgese Bizeta. Další operní produkce až koncem prázdnin. „Teplé letní večery je nejlepší strávit pod hvězdami s hudbou, a proto soubor…

Číst dál…

Koncertní Dalibor v košické opeře vzdal poctu Bedřichu Smetanovi

„Těleso reagovalo citlivě a pružně, zvuk byl kompaktní.“

„Peter Berger je ideálním představitelem Dalibora.“

„Eliška Weissová dala Miladě nejen vznosnost a démoničnost, ale především objemný a barevný dramatický soprán.“

Soubor opery Národního divadla Košice uvedl v sobotu 22. června na scéně historické budovy operu Dalibor Bedřicha Smetany. Uvedla ho jako exkluzivní projekt v koncertním provedení, a to nejen ke dvoustému výročí narození skladatele, ale i ke stému výročí založení košického divadla. Na provedení se podíleli jak hostující umělci, tak domácí pěvci, sbor i orchestr. Výjimečná událost získala pozornost nejen domácího publika, ale i návštěvníků ze zahraničí. Ti všichni účinkující odměnili nadšenými ovacemi.

Číst dál…

Třetí týden Smetanovy Litomyšle

Národní festival Smetanova Litomyšl je ve své polovině a s posledními červnovými dny vstoupí do třetího úplného týdne hlavní festivalové řady. Co si pro návštěvníky pořadatelé festivalu připravili od 24. do 30. června? V úvodu závěrečného červnového týdne zavítá na šestašedesátý ročník litomyšlské přehlídky vlámský Huelgas Ensemble, o jehož koncertech v České republice portál KlasikaPlus.cz…

Číst dál…

Závěr sezony Slovenské filharmonie se nesl v znamení monumentálního Žalmu země podkarpatské

„Holandské klavírne Storioni Trio zaujalo dokonalou súhrou a štýlovo verným prednesom Beethovenovho diela.“

„Suchoňov Žalm zeme podkarpatskej sa v minulosti stal obeťou manipulácií a dezinterpretácií.“

„Daniel Raiskin poňal Suchoňovu kantátu ako silnú a apelatívnu symfonicko-vokálnu fresku.“

Dvojicou abonentných koncertov v dňoch 6. a 7. júna vyvrcholila 75. koncertná sezóna Slovenskej filharmónie. Pod taktovkou šéfdirigenta Daniela Raiskina odznela v prvej polovici koncertu známa predohra Coriolan, op. 62 a Trojkoncert, op. 56 Ludwiga van Beethovena a po prestávke celosezónny koncertný maratón v Redute zavŕšila monumentálna kantáta Žalm zeme podkarpatskej, op. 12 Eugena Suchoňa, jednej zo zakladateľských osobností slovenskej hudobnej moderny. Spoluúčinkoval tenorista Peter Berger a Slovenský filharmonický zbor.

Číst dál…

Slovenská hudba ve Slovenské filharmonii

Dění na počátku měsíce června osciluje ve Slovenské filharmonii mezi recitály a vokálně symfonickými večery. Na varhanní recitál Marka Štrbáka naváže 4. června klavírní recitál mladé Španělky Eugenie Sánchez Durán, který v závěru týdne vystřídá beethovenovsko-suchoňovský program Slovenské filharmonie a filharmonického sboru s tenoristou Peterem Bergerem a Storioni Triem. V neděli 9. června se sborem vystoupí…

Číst dál…