Brno Contemporary Orchestra v nové sezóně nabídne hudbu z medicínského hlediska
Na závěrečném koncertu dvanácté koncertní sezóny, který se uskutečnil 28. května, představil Brno Contemporary Orchestra své plány pro tu příští. Ta se ponese v duchu Auskultace, tedy vyšetření poslechem. Pod rouškou medicínské inspirace se orchestr ponoří do hudební diagnostiky srdce, plic, žaludku, hlasu, ale i samotného poslouchání. A bude hledat odpovědi na otázky, zda se dá lékařská diagnostika propojit s hudbou a zda vůbec umíme poslouchat…
V příští sezóně uvede soubor Brno Contemporary Orchestra (BCO) sedm projektů převážně v netradičních prostorách, které nejsou primárně určeny pro provozování hudby. Zatímco v minulé sezóně těleso dramaturgicky pracovalo s objektivizací subjektivních zážitků z četby literárních děl, v té příští se přikloní k exaktnímu lékařství. „Auskultace je termín i metoda, kterou jsme si vypůjčili z oblasti lékařské diagnostiky. Tam je striktně exaktní, ale v oblasti uměnovědné se nám ‚vyšetření poslechem‘ i ‚místa poslechu‘, navíc bez fonendoskopů či stetoskopů, jeví jako mimořádně poetické. Větší a větší podíl na hudbě je přikládán umění poslechu, kdy místo expertů požadujeme nadšené panice, kteří chtějí slyšet nové, a ne se utvrzovat ve starém. Umění poslechu, posluchačům a jejich vyšetřování bude věnována třináctá sezóna Brno Contemporary Orchestra,“ upřesnil neotřelý dramaturgický záměr Viktor Pantůček, dramaturg souboru.
Novou sezónu zahájí brněnský soudobý orchestr 18. září v brněnské kapli sv. Anny, nedaleko transplantačního centra. Program příznačně nazvaný Kardio nabídne posluchačům biometrickou kompozici Rudolfa Drozda, Pátou symfonii Galiny Ustvolské, Osudová dramata člověka Miloslava Kabeláče a excentricky minimalistickou kompozici Michaela Gordona s názvem Tou Shalt! / Thou Shalt Not!. Říjnový Neuro program BCO vznikl ve spolupráci s Expozicí nové hudby, edukačním centrem Filharmonie Brno a pěveckým sborem Láska opravdivá. Věnovat se bude 150. výročí ohluchnutí Bedřicha Smetany, kdy u této příležitosti těleso uvede tři různé podoby skladatelovy Mé vlasti a kompletní provedení jeho mužských sborů. V listopadu vystoupí BCO v Orlovně na Mendelově náměstí v koncertu s podtitulem Pneumo, který připomene čtyřicet utopených dětí ve válečném roce 1944 na Mendelově náměstí. Ve spolupráci s Divergent Connections Orchestra zazní světová premiéra skladby pro dlouhý nádech a výdech Adriana Demoče a divergentní dýchání od vedoucího tělesa Pavla Zlámala. Premiérový titul doplní na programu skladby Krzystofa Pendereckého a Pierra Bouleze, sólistou bude klarinetista Marek Švejkar. Prosincový program v podobě „předvánoční besídky“ s programem v americkém duchu zasadil BCO do prostor tuřanské Sokolovny.
Rok 2025 zahájí BCO v jídelně Masarykova studentského domu s programem Gastro, jehož podtitul zní ještě přiléhavěji Večeře pro Magdalénu Dobromilu Rettigovou. Na koncertě zazní unikátní Večeře ve Francii žijícího Ondřeje Adámka, lidovky a písně od Beatles v transkripcích italského skladatele Luciana Beria a ve světové premiéře jednohubky Iana Mikysky. V březnu navštíví BCO nově zrekonstruovanou Smuteční síň na brněnském Ústředním hřbitově v programu Audio. Program návštěvníkům nabídne Knihu chvění Petera Grahama, klavírní koncert Petra Bakly v podání Miroslava Beinhauera a kompozice Jürga Freye. Koncert je věnován stému výročí narození architekta a urbanisty Bohuslava Fuchse.
Závěr sezóny brněnského orchestru Fonio je naplánován opět na 28. květen a příznivci soudobé hudby jej budou moci zažít v prostorách Vily Stiassni, tedy Vládní vily. Pod názvem se bude skrývat hudební zachycení pěti prezidentů na pět písmen během posledních padesáti let. Prezidentskou charakteristiku si orchestr vetkl takto: „normalizační misofonie, devadesátková eufonie, pragmatická kakofonie, samolibná autofonie až po afonii, tedy hlas, který není příliš slyšet“ a doprovodí ji skladbami Denisova. Wolfe, Zappy, Romitelliho, Kagela, Borowského, Henze, Langa a dalších autorů.
Foto: Jan Mikolášek, Pixabay / Nelson García Bedoya
Příspěvky redakce
- Padesát newyorských let Petra Kotíka a Philipa Glasse s účastí Prague Philharmonia
- Klavírista Martin Kasík otevře letošní část komorní sezóny v Brně
- Narozeninový koncert Evy a Radima Krestových
- Marie Šumníková sama s Chopinem na pódiu olomoucké Reduty
- Ricardo Marinello dvakrát v Česku
Více z této rubriky
- Padesát newyorských let Petra Kotíka a Philipa Glasse s účastí Prague Philharmonia
- Klavírista Martin Kasík otevře letošní část komorní sezóny v Brně
- Narozeninový koncert Evy a Radima Krestových
- Marie Šumníková sama s Chopinem na pódiu olomoucké Reduty
- Ricardo Marinello dvakrát v Česku
- Nevšední Hudba ve foyer libereckého Šaldova divadla
- Dvořákovy zářezy do hudebních dějin po pardubicku
- Federico Colli a jeho pražský recitál
- To nejlepší z Čajkovského při švýcarském miniturné olomouckých filharmoniků
- S orchestrem Slovenského rozhlasu vystoupí koncertní mistr Vídeňských symfoniků