Třináctá koncertní sezona Brno Contemporary Orchestra se nese v duchu Auskultace, tedy vyšetření poslechem. Pod rouškou medicínské inspirace se orchestr noří do hudební diagnostiky srdce, plic, žaludku, hlasu, ale i samotného poslouchání. A bude hledá odpovědi na otázky, zda se dá lékařská diagnostika propojit s hudbou. Listopadový pořad souboru nese název Pneumo a uskuteční…
Marie Magdalena Fuxová znovu na Bílé Hoře. Připomene i jubilujícího Schulhoffa
Po kompletním provedení Biberových Růžencových sonát z poloviny srpna připravila houslistka Marie Magdalena Fuxová pro návštěvníky kostela Panny Marie Vítězné na Bílé Hoře v Praze houslový recitál. Ve čtvrtek 29. srpna se od půl sedmé večer zaměří především na tvorbu skladatelů dvacátého a jednadvacátého století. Houslistka Pražákova kvarteta a Pro Arte Tria Marie…
Brno Contemporary Orchestra v nové sezóně nabídne hudbu z medicínského hlediska
Na závěrečném koncertu dvanácté koncertní sezóny, který se uskutečnil 28. května, představil Brno Contemporary Orchestra své plány pro tu příští. Ta se ponese v duchu Auskultace, tedy vyšetření poslechem. Pod rouškou medicínské inspirace se orchestr ponoří do hudební diagnostiky srdce, plic, žaludku, hlasu, ale i samotného poslouchání. A bude hledat odpovědi na otázky,…
Debut Pražského jara. Úspěch dirigenta Jiřího Habarta a skvělý violista
„Partituru perfektně ovládal i se všemi jejími nuancemi a rytmickými nástrahami.“
„Korunou jeho debutu se staly Tance z Galanty Zoltána Kodályho.“
„Sólista přišel na pódium ležérně a jen v černobílém svetru.“
Poprvé v Rudolfinu a hned s Prague Philharmonia. Takový byl úspěšný debut dvaatřicetiletého dirigenta Jiřího Habarta na Pražském jaru. Je zajímavé, že tento rodák z Frýdku-Místku vyrůstal v Litomyšli a tam také prošel hudební průpravou na Základní umělecké škole Bedřicha Smetany. A další už profesionální školení absolvoval výhradně na Moravě: na Vejvanovského konzervatoři v Kroměříži a na brněnské Janáčkově akademii múzických umění.
Jiří Habart: Koncert na Pražském jaru je nejhezčím dárkem
„Bez dobré agentury nemáte moc šanci se dostat do zahraničí.“
„Absolvovaným soutěžím vděčím za mnohé.“
„Snažil jsem se vybrat věci, které všichni dobře znají, ale možná nikdy neměli možnost je slyšet naživo.“
Dirigentu Jiřímu Habartovi se v posledních měsících dařilo. Mezi nejvýznamnější úspěchy patří účast na prestižní anglické soutěži Donatella Flick LSO Conducting Competition, kde se umístil v první trojce. Nejen o tom, jak mu tato zkušenost otevírá dveře nebo kde se vidí za pár let, ale především o svém blížícím se debutu na Pražském jaru povídal v prostorech Rudolfina, kde se v úterý 21. května představí společně s Prague Philharmonia a violistou Sào Soulezem Larivièrem.
Jan Bartoš zahraje v Košicích
Další koncert cyklu A se udá v košickém Domě umění. 11. dubna bude sólistou přední český klavírista Jan Bartoš, Státní filharmonii diriguje Aleksandar Marković. A klavír bude hlavním „protagonistou“ týž den také v Žilině při koncertu zvaném Sólo pro dva Steinwaye. Sloboda a útlak – smrť a vykúpenie je názvem košického pořadu. Koncert je věnovaný smutnému…
Katarzyna Tomala-Jedynak: Janáček nám nabízí autentické city a nádhernou hudbu
„Se vší odpovědností mohu prohlásit, že Výlety páně Broučkovy jsou nejobtížnější operou, jakou jsem kdy dirigovala.“
„Janáčkova hudební řeč je zcela nenapodobitelná. Přesně díky tomu je jedním z nejzajímavěhších hudebních tvůrců dvacátého století.“
„Janáčka polská divadla moc často ještě nedávají. Doufám, že se to změní.“
Teatr Wielki v Poznani připravil na dnešní večer polskou premiéru Výletů páně Broučkových od Leoše Janáčka. Režisérem inscenace, koprodukce s Grange Park Opera v Surrey na jihu Anglie, je Brit David Pountney, diriguje Katarzyna Tomala-Jedynak. Ta v rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz přiznává, že dílo neznala, že však Janáčkovu hudbu miluje. Jsou v ní podle jejích slov autentické city, nádherná hudba a pravdivost. Právě proto operní tvůrci tak dychtivě sahají po jeho dílech, je přesvědčena.
Pohledem Petra Vebera (52)
Klasici aneb Kdo se tam dostane
„Klasikem je Smetana, i když zaznívají hlasy, že inscenovat jeho opery je kvůli jejich příběhům obtížné a že na ně lidé ani nechtějí moc chodit.“
„I když pro odezvu poměrně širokého publika nějaké silné podněty jejich hudba tak snadno nenabízí, tak třeba ještě jejich čas přijde…?“
„Kdo další vstoupí po slavné české skladatelské čtveřici a několika jejich souputnících s fanfárami na pomyslný Olymp, nebo se tam, což je pravděpodobnější, tak nějak nenápadně objeví?“
Debaty a úvahy o tom, kdo ze žijících nebo nedávno zesnulých skladatelů se jednou stane klasikem, kdo se dostane do kánonu uznávaných za ty nejvlivnější a nejdůležitější, tedy i nadále hrané, jsou ošemetné. Vzpomeňme na autory minulosti, objevené až mnohem později, ale i na oslavované…
Tomasz Konieczny: Smetana byl ve své době avantgardním umělcem
„Před pětadvaceti lety o mně Jiří Kout v Lipské opeře řekl něco, co pro mne tehdy byla abstrakce: ‚Tento wagnerovský hlas musí být hned angažován.‘“
„Soutěže jsou bohužel důležité. Říkám ‚bohužel‘, protože ve skutečnosti pěvecké soutěže ze srdce nenávidím.“
„Wagner se pro mne stal životní náplní. Takže Bayreuth nemohu minout.“
Polský barytonista Tomasz Konieczny není českým divákům neznámý. Pamatovat si ho mohou třeba z Wagnerova Parsifala, v němž účinkoval roku 2011 v pražském Národním divadle. Mezitím se ve světě etabloval jako žádaný představitel barytonových rolí německého repertoáru. V těchto dnech se pohybuje mezi Lipskem, kde vystupuje jako Wotan ve Wagnerově Valkýře, a Brnem. V moravské metropoli zkouší krále Vladislava v nové inscenaci Smetanova Dalibora.
Vilém Vlček vítězem mezinárodní violoncellové soutěže Krzysztofa Pendereckého
Český violoncellista Vilém Vlček na soutěži v Krakově získal první cenu a zároveň cenu za nejlepší provedení koncertu Krzysztofa Pendereckého. Kromě finanční odměny ze soutěže věnované Krzysztofu Pendereckému odváží i četná pozvání k hostování s polskými orchestry, jako jsou např. NOSPR v Katowicích, Krakowska Filharmonie, Sinfonietta Cracovia a další. Violoncellová soutěž Krzysztofa Pendereckého se koná každých pět…
ČRo D-dur: Pendereckého nedožité devadesátiny a Tannhäuser z Bayreuthu
„Středeční večer připomene nedožité devadesátiny Krzysztofa Pendereckého bohatým výběrem jeho skladeb. Zazní nejen tři jeho díla odkazující na válečné události.“ „Dále poslouchejte Symfonii č. 3 Gustava Mahlera s Bostonským symfonickým orchestrem a Seiji Ozawou a také s Jessyí Norman v altovém sóle.“ „Víkendová Návštěva bude v sobotu a v neděli dopoledne patřit nahrávkám Pražského komorního orchestru, který…
ČRo D-dur: Nahrávky Pierra Bouleze a Straussova Láska Danaina
„A ve 14:10 je na programu jedna ze skvostných nahrávek mladého Krystiana Zimermana, Brahmsův Klavírní koncert č. 2 B dur“ „Středeční večer pravidelně patří koncertům z nabídky Evropské vysílací unie. Tentokrát to bude Orchestr italského Švýcarska pod taktovkou nejvýznamnějšího polského dirigenta mladší generace Krzysztofa Urbanského“ „O víkendu budeme na návštěvě u Jana…
Milan Paľa zazářil v dvojroli houslisty a violisty na závěr Moravského podzimu
„Slovenský houslista spjatý s Brnem, získal pověst charismatického sólisty se specifickým výrazem, který je schopen plnohodnotně koncertovat na housle i violu.“
„Rytmizovaná plocha orchestru podpořila urputnost houslového zvuku a vrcholila do extáze za acceleranda celého orchestru do efektního závěru.“
„Souhra orchestru a houslí byla stoprocentní a dirigent Lukasz Borowicz dokázal celou hudební masu udržet v pomalu narůstajícím napětí, které plně korespondovalo s gradací houslového projevu.“
Festival Moravský podzim se v Janáčkově divadle v Brně uzavřel 22. října posledním koncertem. Představila se na něm Poznaňská filharmonie, orchestr z města, které má partnerské vztahy s městem Brnem. Sólistou byl Milan Paľa, jenž v jednom večeru vystřídal housle s violou. Zazněly skladby polských skladatelů, Krzysztofa Pendereckého a Karola Szymanowského, ale i brněnské skladatelky Vítězslavy Kaprálové. Dirigentem koncertu byl Lukasz Borowicz, šéfdirigent zmíněného tělesa.
Poznaňská filharmonie s Milanem Paľou jako sólistou na dva různé nástroje
Letošní 52. ročník festivalu Moravský podzim končí. V neděli ho v Janáčkově divadle uzavře Poznaňská filharmonie, která připomene nedožité devadesátiny Krzysztofa Pendereckého, jednoho z nejvýznamnějších autorů druhé poloviny 20. století. Sólista večera Milan Paľa přednese jeho Violový koncert, v druhé polovině pak Szymanovského Houslový koncert č. 2. „Je to naprosto výjimečné. Není zvykem, aby…
Mahlerova Píseň o zemi na úvod sezony košické filharmonie
Košická filharmonie (ŠFK) nabídla svým návštěvníkům bohatý program ještě před oficiálním otevřením pětapadesáté sezóny. Mimořádný koncert Rusalka zaplnil Dům umění a v září se uskutečnil 52. ročník Mezinárodního varhanního festivalu Ivana Sokola a své mimohudební schopnosti předvedli orchestrální hráči v rámci 100. ročníku Mezinárodního maratonu míru. Co však čeká příznivce filharmonie v sezóně 2023/2024?…
Dobromila Hamplová: Kdo poslouchá hudbu, je svým založením duchovní člověk
„Význam kultury je pro společnost nesporný, ale přitom její pozice je velmi křehká.“
„Náš festival se snaží být místem, kde jsou předávána poselství.“
„Festival patří mezi ozdoby města Olomouc a těší se zájmu jeho obyvatel.“
Jubilejní třicátý ročník Podzimního festivalu duchovní hudby Olomouc byl zahájen. V letošním roce organizátoři připravili zážitkovou dramaturgii, která spojuje tradiční duchovní hudbu s mladými interprety, vyhledává zapomenuté skvosty a hledá neotřelé kompozice. O festivalu, který začal 23. září a trvá až do 21. října na různých místech Olomouce, jsme si povídali s jeho paní ředitelkou Dobromilou Hamplovou.
Podzimní festival duchovní hudby byl zahájen neotřelou mší v avantgardním kabátu
„Tíha hudby Te Deum laudamus dolehla na přítomné posluchače.“
„Pečlivě zahraný plačtivý motiv viol doplněný celly představuje vrchol první části.“
„Třicátý ročník Podzimního festivalu duchovní hudby zahájil svou jubilejní cestu nesmírně originálním a neotřelým způsobem přinášeje posluchačům nejen duchovní hloubku, ale i nevšední hudební zážitek, který se zapíše do paměti jako jedinečný a nezapomenutelný okamžik festivalu.“
V sobotu 23. září započal již třicátý ročník Podzimního festivalu duchovní hudby v Olomouci, a to slavnostním zahajovacím koncertem pořádaným ve spolupráci s Polským institutem v Praze a Institutem Adama Mickiewicze k nedožitým devadesátým narozeninám polského skladatele klasické hudby a oper, jednoho z nejvýraznějších představitelů hudební avantgardy druhé poloviny 20. století Krzysztofa Pendereckého. Program tohoto výjimečného večera sestával z Pendereckého duchovních skladeb Missa Brevis a Te Deum, jejichž interpretace se chopila Filharmonie Karola Szymanowského z Krakova a tamní Filharmonický smíšený sbor se sólisty Iwonou Hossou, Annou Lubańskou, Rafalem Bartmińskim a Piotrem Nowackim, pod vedením sbormistra Pietra Piwka a dirigenta Alexandra Humaly.
ČRo D-dur: Slavný i unikátní Karajan. Pak návštěva u Aleny Hönigové
„Pondělí začíná Beethovenovou Devátou symfonií na nahrávce Herberta von Karajana s Berlínskými filharmoniky. Je to nahrávka z roku 1962 a pochází z jeho kompletu všech devíti symfonií, který vešel do dějin gramofonového průmyslu, protože se ho záhy prodalo přes milion kusů.“ „Zvláštní pozornost pravidelně věnuje D-dur nahrávkám ze zdrojů Evropské vysílací unie.“ „Ve 14:54…
Jubilejní ročník olomouckého festivalu duchovní hudby
Podzimní festival duchovní hudby Olomouc vstupuje v letošním roce do svého třicátého ročníku. Jeho koncerty se konají v historicky cenných a akusticky pozoruhodných prostorách spojených s duchovním, společenským a kulturním životem Olomouce. Program letošního ročníku nabízí žánrově i druhově pestrý program složený z duchovní hudby více než šesti století. Akce začíná pozítří a trvá až do 21. října.…
Moravský podzim nabídne alternativní pohled na hudední historii
Program festivalu Moravský podzim nabídne díla spíše vzácně provozovaná. Přinese skladby od baroka po současnost, mnohdy v české či světové premiéře; kompozice dle pořadatelů neprávem pozapomenuté či opomíjené – takové, které by mohly tvořit tzv. „paralelní dějiny hudby“. Od 1. do 22. října na posluchače čeká celkem čtrnáct koncertů. Nejvíce v Besedním…
Monika Jägerová, Tamara Morozová a další na hudebním festivalu v Podkrkonoší
Přiznivce festivalu Podkrkonošské hudební léto v srpnu čeká ještě čtveřice koncertů. 6. srpna se jedná o tradiční poutní koncert v novopackém kostele sv. Mikuláše, volný vstup je na akci 13. srpna s názvem Hudební variace aneb violové hody v kostele sv. Vavřince ve Staré Pace, Ludmila Pavlová (housle) a Indi Stivín (kontrabas) se za použití prvku…
Ohlédnutí za festivalem Forfest Kroměříž 2023
„Je stále ještě nezbytné čelit předsudkům zpochybňujícím oprávněnost vstupu zobcové flétny na koncertní pódium.“
„Zatímco klarinet má své místo na tradičním koncertním pódiu již historicky zajištěno, akordeon o ně musí stále ještě usilovat. Je to ale snažení s nepochybně dobrou perspektivou.“
„Nejen z hudebního projevu, ale i z vystupování interpretů i autora toho večera v Kroměříži u svatého Mořice přímo vyzařovala radost, životní optimismus a opravdová zbožnost.“
V Kroměříži v tuto dobu již postupně doznívá letošní ročník Forfestu, mezinárodního festivalu současného umění s duchovním zaměřením. Byl zahájen již v březnu a potrvá až do září. Je sestaven nejen z koncertů, ale i z poslechových pořadů, setkání, kompozičních kurzů pro mladé skladatele a výstav. Své vyvrcholení má koncem června, kdy se v kroměřížských kostelích a koncertních sálech setkávají interpreti jak domácí, tak i zahraniční.
V zajetí Kristiny Fialové. Lady Viola si na Janáčkově festivalu sáhla na dno
„Způsob, jakým fenomenální violistka zahrála takto posluchačsky a hráčsky náročný program, si zaslouží hluboký obdiv a respekt.”
„Excelentním způsobem si poradila s formulací jednotlivých vět. Vždy sebevědomá, striktní a asertivní.”
„Fialová nepochybně patří mezi nejlepší světové violistky, v Ostravě o tom podala jasnou, aktuální a nezapomenutelnou zprávu.”
Říká se jí první dáma české violy nebo „Lady Viola“. Violistka Kristina Fialová včera ukázala, že každý nástroj lze zbavit ustálených klišé, když na něj hraje opravdový umělec. Její sólový recitál nabídnul Mezinárodní hudební festival Leoše Janáčka v úterý 6. června. Spolu s charismatickou violistkou se do Ostravy ve své hudbě vrátili také skladatelé, kteří měli k tomuto městu vždy blízko: Paul Hindemith a Krzysztof Penderecki. Fialová zahrála v Kostele sv. Václava jeden z nejobtížnějších recitálů, které je možné vymyslet, a navíc se musela vypořádat s nečekanými komplikacemi. Ty však zdolala s elegancí a ukázala, proč patří mezi umělci klasické hudby na přední místo.
Janáčkův festival už zítra zahájí čerstvě osmnáctiletý Daniel Matejča
V Ostravě začíná Mezinárodní hudební festival Leoše Janáčka. Koncertní i doprovodný program začíná už ve čtvrtek 1. června a potrvá celý měsíc. Festival letos mění prostředí koncertů a přidává novinky. Například uvede skladbu Paula Hindemitha, poněkud opomíjeného a ve své době zatracovaného německého skladatele antiromantické „hudby nové věcnosti“. Interpretkou Hindemithovy Sonáty pro sólovou violu…
ČRo D-dur: Velikonoce s klasikou. Od Bacha po Pendereckého
„I když existují snímky Matoušových pašijí s velkými sbory, vybíráme originální snímek Paula McCreeshe, ve kterém zpívá sborové scény jen osm zpěváků.“ „Jasné velikonoční téma má také víkendová Návštěva u evangelické farářky Anny Pokorné.“ „Ve středečním programu nelze přehlédnout záznam pondělního koncertu SOČRu a jeden z nejodvážnějších dramaturgických počinů nového šéfdirigenta Patra Popelky –…
Rachmaninovova Druhá a juniorský klavírista
„Dílo vzniklo na objednávku Chopinovy mezinárodní klavírní soutěže. Premiéru mělo v roce 2015 a svým názvem evokuje Chopinův kompoziční zájem o polonézu, která zazněla hned po skladbě Pendereckého.“
„Konečně po přestávce přišlo klíčové dílo večera Symfonie č. 2 e moll Sergeje Rachmaninova.“
„Zdálo se tedy, podle značného ohlasu publika, že Rachmaninovova Druhá se vydařila.“
Ke svému dalšímu abonentnímu koncertu, který proběhl 20. března ve Dvořákově síni Rudolfina, pozval Symfonický orchestr Českého rozhlasu jako sólistu s hostujícím dirigentem Markem Šedivým teprve sedmnáctiletého interpreta. Byl jím slovensko-australský klavírista Ryan Martin Brandshaw. Ryan, student vídeňské Universität für Music und darstellende Kunst, jak praví oficiální materiály, je laureátem osmnácti mezinárodních soutěží a jeho umělecký životopis je v tomto ohledu vskutku imponující.
SOČR s Ryanem Martinem Bradshawem a Markem Šedivým
Klavírista Ryan Martin Bradshaw, vítěz rozhlasové soutěže Concertino Praga z roku 2021, zahraje v doprovodu Symfonického orchestru Českého rozhlasu s dirigentem Markem Šedivým Andante spianato a Velkou brilantní polonézu Fryderyka Chopina. Celý večer otevře polonéza dalšího klasika polské hudby Krzystofa Pendereckého. Koncert uzavře Druhá symfonie Sergeje Rachmaninova. Hudební večer se bude ve Dvořákově síni…
ČRo D-dur: Dětské sbory a hudba 20. století, včetně výročí Sergeje Rachmaninova
„Hurníkovu Kantátu Missa Vinea Crucis natočil jeden z našich nejlepších dětských sborů Jitro.“ „Pilným skladatelem pro dětské sbory je Jiří Teml. Jeho skladby často uvádí další špičkový dětský sbor s dlouhatánskou tradicí – Kühnův dětský sbor.“ „Celý svět si zejména v těchto dnech připomíná dvojité výročí Sergeje Rachmaninova – 150 let od narození…
ČRo D-dur: První týden roku
„Věděli jste, že první učitel hudby Antonína Dvořáka, pomocný učitel a regenschori ve Zlonicích Antonín Liehman, byl docela pilným skladatelem?“ „Opera Dianin strom od Vicente Martína y Soler na libreto da Ponteho měla premiéru v roce 1787. Pokud se s ní chcete seznámit, musíte si na ni vyhradit noční čas.“ „Úplnou raritou jsou…
České doteky hudby ještě se třemi koncerty
Letošní, čtyřiadvacátý ročník mezinárodního festivalu České doteky hudby do Tří králů nabídne ještě tři koncerty. V tomto ročníku dostávají posluchači velký prostor pro poznání hudby zemí Visegrádské čtyřky. Ve zbylých koncertech se tak mohou těšit na díla Suchoně, Moyzese, Dohnányiho, Góreckého, Pendereckého, Kilara, Szymanowského, Bartóka a Liszta, z Čechů na Dvořáka, Martinů, Temla,…