KlasikaPlus.cz© - portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Poznaňská filharmonie s Milanem Paľou jako sólistou na dva různé nástroje english

Letošní 52. ročník festivalu Moravský podzim končí. V neděli ho v Janáčkově divadle uzavře Poznaňská filharmonie, která připomene nedožité devadesátiny Krzysztofa Pendereckého, jednoho z nejvýznamnějších autorů druhé poloviny 20. století. Sólista večera Milan Paľa přednese jeho Violový koncert, v druhé polovině pak Szymanovského Houslový koncert č. 2.

Je to naprosto výjimečné. Není zvykem, aby jeden umělec prováděl dva sólové koncerty za večer a co víc – na dva různé nástroje,“ upozornil dramaturg festivalu Vítězslav Mikeš. Paľa tak potvrzuje svoji pověst fenomenálního virtuosa, který těžko snese srovnání s houslisty své generace.

Večer otevřou Pendereckého Tři kusy ve starém slohu z jeho scénické a filmové hudby. Kromě árie obsahují dva menuety z filmu Rukopis nalezený v Zaragoze. Následuje Adagietto z opery Ztracený ráj, které evokuje atmosféru první milostné noci v Rajské zahradě. Následně zazní zmíněný Violový koncert, který se řadí k nejhranějším dílům svého druhu 20. století. Po sólistovi žádá jak vyspělou techniku, tak i krajní výrazové nasazení. „Teprve čas ukáže, jestli Penderecki vstoupí do dějin jako Beethoven přelomu tisíciletí. Rozhodně už teď je jasné, že patří k těm, kdo nejvíce ovlivnili podobu hudby sklonku 20. století. Obohatil ji o nekonvenční zvuky, volil emocionálně působivé vyjadřovací prostředky, vědomě do své tvorby zahrnoval duchovní, sociální a politický rozměr,“ uvedla hudební publicistka Wanda Dobrovská.

Vlivy lidové hudby jsou společným jmenovatelem druhé poloviny programu. Otevře ji Suita rustica Vítězslavy Kaprálové, která vznikla v roce 1938 na objednávku vydavatelství Universal Edition. Posluchači v ní zaslechnou celkem šest lidových písní, v každé ze tří vět autorka užila dvě písně kontrastního charakteru. Také Karol Szymanowski ve svém Druhém houslovém koncertě cituje folklorní zdroje, i když ne přímo konkrétní písně, ale spíše generuje vlastní „imaginární folklor“. Sólový part je místy kořeněný interpretačními manýrami lidových houslistů z polské Vysočiny.

Poznaň, stejně jako Lipsko, jehož rozhlasový orchestr hrál na festivalu Moravský podzim před týdnem, je partnerským městem Brna. V Brně se představí se svým šéfdirigentem Łukaszem Borowiczem.

Foto: Vojtěch Kába, archiv orchestru

KlasikaPlus.cz

Redakční články v rubrikách AktuálněPlus a VýhledPlus



Příspěvky redakce



Více z této rubriky