Koncerty 99+1 v Obecním domě budou asi 499+1
Čtyři koncerty cyklu nazvaného 99+1 přivedou na pódium Smetanovy síně postupně harfistku Kateřinu Englichovou, houslistu Jaroslava Svěceného, trumpetistu Jana Hasenöhrla a varhaníka Aleše Bártu. Do znovuotevřeného pražského Obecního domu mají přilákat publikum poté, co se zmírňují hygienické restrikce spojené s jarní pandemií. Konají se 10. a 17. června a 1. a 8. července, tedy vždy ve středu v 19:09, devět minut po sedmé večer.
„Koncerty jsme připravili ze zoufalství, že ve Smetanově síni potkáváme v poslední době jen pavouky,“ žertoval na dnešní tiskové konferenci ředitel Vlastimil Ježek. Zároveň upozornil, že název improvizovaného cyklu, mající znamenat v souladu s vládními opatřeními otevření sálu pro stovku lidí včetně sólisty, už mezitím neodpovídá skutečnosti: mohl by znít 499+1. A není podle jeho slov vyloučeno, že se v druhé části termínů Smetanova síň, sál s kapacitou 1250 míst, otevře až pro tisícovku lidí. Prozatím jsou akce povoleny se stále povinnými rouškami, ale už bez původně nařízených rozestupů mezi diváky.
„Žijeme, znovu otvíráme a těšíme se, že se budeme potkávat při živých koncertech, ne jen při streamech jako v týdnech od poloviny března,“ pokračoval Ježek. Koncerty pořádá Obecní dům pro všechny, kterým po měsících nucené přestávky živá hudba chybí. Za jednotné vstupné nabídnou programy intimnější setkání s významnými českými sólisty a jejich interpretačním uměním a jako bonus bude návštěvníkům po koncertu na hodinu zpřístupněno celé reprezentační patro Obecního domu, včetně Primátorského sálu, vyzdobeného Alfonsem Muchou. Posluchače také čeká setkání s dirigenty, kteří v tomto sále v posledních letech zahajovali Pražské jaro a kteří se zasloužili o Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK, ve Smetanově síni po léta hrající; jde o figuríny rozesazené v auditoriu.
„V tomto projektu nejde o peníze – po měsících úplného uzavření celého Obecního domu se do něj s našimi vzácnými přáteli, skvělými interprety klasické hudby, především snažíme vrátit život,“ uvedl ředitel. Vedení Obecního domu se zároveň rozhodlo formou padesáti volných vstupenek na každý z koncertů symbolicky poděkovat pražským sociálním pracovníkům z terénních služeb a dobrovolníkům pražského Magistrátu za jejich podíl na zvládnutí koronavirové krize v české metropoli.
Každý ze čtyř sólistů má v záloze příběh. Jaroslav Svěcený koncertoval ve Smetanově síni poprvé už v jedenadvaceti a na podzim, o čtyři desetiletí později, tam oslaví narozeninovým galakoncertem kulatiny. Kateřina Englichová na tomto pódiu vystoupila naposledy jako host jubilejního koncertu Spirituál kvintetu… Jan Hasenöhrl je vedle dráhy trumpetisty už celé čtvrtstoletí ředitelem Českého národního symfonického orchestru, jediného soukromého tělesa svého druhu v tuzemsku, které ve Smetanově síni má své abonentní programy. A v případě Aleše Bárty se mohou posluchači těšit na to, že v secesním sále rozezní tamní jen občas sólově slýchané varhany.
„V této chvíli je to o českých posluchačích, o Pražanech,“ poznamenal Vlastimil Ježek na adresu publika a dodal, že se uvidí, co bude, až se otevřou hranice pro turisty…
Foto: Obecní dům
Příspěvky od Petr Veber
- AudioPlus | Pavel Smutný: Vytěžme z Roku české hudby maximum
- Káťa expresionistická a expresivní. Drážďanský Janáček podle Calixta Bieita
- Ivo Kahánek: Smetana není vedle Liszta žádnou popelkou
- AudioPlus | Martin Smolka: Hudba už nejsou melodie a akordy, které se někam odvíjejí
- Jiří Bělohlávek a Česká rapsodie vlastence Bohuslava Martinů