Pavel Svoboda: Stěžejní pro mě v čele pardubické filharmonie bude kontinuita
„Nikdy jsem nebyl ´jen´ koncertní varhaník.“
„Nepodbízivý crossover mimo běžné prostory je prezentací orchestru pro potenciální nové posluchače.“
„Filharmonie se ´domů´ vrátí v březnu 2020.“
Varhaník Pavel Svoboda je výkonným umělcem, absolventem pardubické konzervatoře a pak pražské AMU, též pedagogem této školy, ale také uměleckým ředitelem hudebního festivalu v Dobrušce. Od ledna 2020 bude po Jarmile Zbořilové novým ředitelem Komorní filharmonie Pardubice. V rubrice RozhovorPlus zmiňuje dvaatřicetiletý hudebník současnou podobu abonmá, začínající rekonstrukci Domu hudby i budoucí hledání cílové skupiny například také na Univerzitě Pardubice.
Čím jste v konkursu podle Vás zabodoval? Zcela převratnou koncepcí? Nebo naopak vyjádřením nutnosti udržení návaznosti na dosavadní směr umělecké a organizační práce?
Kontinuita je stěžejní, zejména když organizace dobře funguje. A to je případ Komorní filharmonie Pardubice. Současně je ale nezbytné připravit se na budoucí výzvy a inovovat. Zkrátka vize.
Ujmete se funkce k 1. lednu 2020. Budete do té doby už chystat další sezónu?
Ano, se současným vedením filharmonie, které je velmi profesionální, jsem v kontaktu a budu se podílet na sezóně 2020/2021. Rád bych zde poděkoval současné paní ředitelce Jarmile Zbořilové, která je respektována orchestrem i zřizovatelem. Velmi se těším na spolupráci.
Bude pokračovat trend viditelné přítomnosti filharmonie ve městě, to znamená mimo jiné i open air a cross-over koncertů?
Určitě. Nepodbízivý crossover mimo běžné prostory je krom jiného prezentací orchestru i klasického abonmá pro potenciální nové posluchače.
Jak to vypadá se sálem – Sukovou síní? Orchestr tam hrál letos na jaře naposledy na několik dlouhých měsíců. Kdy bude otevřen a s jakými změnami?
Rekonstrukce Domu hudby v Pardubicích je samozřejmě provozně i ekonomicky náročná, a to nejen pro orchestr. Je to ale i velká příležitost. Nejsem dosud obeznámen se všemi detaily, ale filharmonie se „domů“ vrátí v březnu 2020.
Předpokládáte nějaké zcela nové formáty koncertů?
Stávající řady považuji za krásně vyvážené a velmi úspěšné. V budoucnu se logicky nabízí cílová skupina na Univerzitě Pardubice, kde studuje asi osm tisíc studentů.
Zůstanete výkonným umělcem?
Ano, to byla má podmínka, přestože pozice ředitele vyžaduje prioritu.
A zůstanete uměleckým ředitelem Mezinárodního hudebního festivalu F. L. Věka v Dobrušce?
Musím pochopitelně omezit řadu činností. I ty, které dělám intenzivně ve svém volném čase, to znamená členství ve správních radách, spolek ProVarhany sa podobně. Rád bych to ale nejdříve projednal s kolegy a s lidmi, kterých se to týká a kteří tomu také dávají svůj volný čas….
Jste absolventem AMU u Jaroslava Tůmy, laureátem mezinárodních soutěží… Teď se vydáváte jiným směrem. Neměl jste dostatek příležitostí hrát?
Nikdy jsem nebyl „jen“ koncertní varhaník. Vždy mne bavilo tvořit i jinak a vymýšlet projekty. Jaroslav Tůma mne toho naučil opravdu mnoho, varhany mám moc rád a nechci je opustit. Budu si ale muset vybírat. Koncertů jsem zahrál spousty po celém světě, samozřejmě to byl i důsledek cen ze soutěží, což není na věky. I proto jsem cítil, že tuhle výzvu a zkušenost chci udělat, soustředit se na jednu věc a k tomu občas hrát na varhany. Děkuji a přeji hezké léto všem!
—————
Komorní filharmonie Pardubice, která oslavila v právě uzavřené sezóně půlstoletí a jejímž šéfdirigentem je Stanislav Vavřínek, bude od ledna příštího roku pracovat pod vedením nového ředitele. Na základě výsledků konkursu se řízení příspěvkové organizace města ujme Pavel Svoboda a vystřídá tak Jarmilu Zbořilovou, která byla v letech 2011 až 2013 pověřena řízením filharmonie a od roku 2014 zastává funkci ředitelky.
„Doufám, že se nám společně s kolegy za dobu mého působení podařilo udržet i při poměrně zásadní průběžné generační obměně jak v orchestru, tak v managementu vysokou prestiž celé organizace a přitom příjemnou tvůrčí a kolegiální atmosféru tak zásadní pro správné fungování každé umělecké instituce. Jedním z mých stěžejních osobních záměrů bylo docílit, aby mnohem více lidí všech věkových kategorií začalo orchestr vnímat jako nedílnou součást městského a regionálního kulturního života i jako skvělého reprezentanta toho nejkrásnějšího zvuku Pardubic i Pardubického kraje daleko za jejich hranicemi. Zájem dětí a mládeže o programy, které pro ně připravujeme, dokazují správnost cesty při formování dalších posluchačských generací. Všem lidem v Komorní filharmonii děkuji za to, že na kus své cesty, kdy jsme tvořili jeden tým, budu vždycky ráda vzpomínat. Do dalších let přeji celému orchestru i svému nástupci jen to nejlepší a těším se na shledanou na koncertech,“ hodnotí své devítileté působení u orchestru Jarmila Zbořilová, která vedení města již předem avizovala, že se konkursního řízení pro další funkční období nezúčastní.
Náměstek primátora Jan Mazuch uvedl, že konkurs vyhlásilo město s téměř půlročním předstihem, aby byl dostatek času najít takového nástupce, který bude mít manažerské schopnosti, zkušenosti v oboru a jasnou představu o tom, jak s Komorní filharmonií nadále pracovat. „Díky práci Jarmily Zbořilové si Komorní filharmonie Pardubice drží výtečnou pověst nejen v republice, ale i v zahraničí,“ konstatoval.
Pavel Svoboda začal přípravu na svou kariéru na pardubické konzervatoři. Od té doby stihl nasbírat řadu profesních zkušeností, ať už jako umělecký ředitel festivalu v Dobrušce, nesoucího jméno F. L. Věka, či jako dramaturg Kruhu přátel hudby Opočenská beseda. Jako vynikající varhaník bude mít k muzikantům jistě blízko, soudí Jan Mazuch. Svoboda studoval také na univerzitě v Berlíně a v roce 2017 získal magisterský titul na Hudební a taneční fakultě AMU v Praze, kde v současné době zastává funkci vedoucího oddělení a dokončuje doktorské studium. Je laureátem Mezinárodní hudební soutěže Pražské jaro z roku 2013 a neméně prestižní mezinárodní soutěže Johann-Sebastian-Bach-Wettbewerb v Lipsku z roku 2016.
Ve své nové funkci bude cílit nejen na kontinuitu. „Komorní filharmonie Pardubice je instituce s dlouhodobým plánováním a dobře funguje, proto je kontinuita stěžejní. Současně je ale nezbytné připravit se na budoucí výzvy a inovovat. Zmínil bych systematickou práci s abonenty a partnery, vícezdrojové financování a rozvoj koncertní činnosti KFP na prestižních pódiích u nás i v zahraničí,“ nechal se slyšet Pavel Svoboda.
Foto: archiv Komorní filharmonie Pardubice, Jan Ježdík
Příspěvky od Petr Veber
- Když Královna noci řve vzteky
- To nejlepší na závěr koncertu. Pánové Špaček a Sekera v Lednici
- Česká hudba i Alinde Quintet bez hranic
- Johannes Brahms dvakrát jinak
- Vokální kvinteto z Lipska jako eso festivalu Lípa Musica