Říjnový mimořádný koncert Pražského jara se světovou premiérou a Ensemble Modern
Mezinárodní hudební festival Pražské jaro chystá mimořádný koncert, který se uskuteční v neděli 11. října v pražském DOX+. V podání německého souboru Ensemble Modern zazní světová premiéra díla, které organizátoři objednali u českého skladatele Jiřího Kadeřábka. Zazní rovněž jedno z vrcholných děl francouzského skladatele Gérarda Griseye. Koncert je přeložen z původně plánovaného jarního termínu.
„Považovali jsme za důležité, aby se tento koncert uskutečnil v náhradním termínu. S ohledem na dlouhodobé plánování festivalu i ansámblu nebylo možné vystoupení zařadit na některý z dalších ročníků. Přistoupili jsme proto k volbě tohoto mimořádného koncertu v podzimním termínu. Nechceme totiž, aby publikum bylo ochuzeno o koncert, který považujeme za umělecky mimořádně hodnotný – jeden z nejprestižnějších souborů, jenž ve světové premiéře uvedl díla celé řady renomovaných skladatelů, přijal nabídku, aby nastudoval novou skladbu, která vznikla na objednávku festivalu,“ sděluje ředitel festivalu Roman Bělor a doplňuje: „Uvádění nových skladeb má Pražské jaro ve své DNA od prvních ročníků, a zvláště v posledních letech současné hudbě věnuje značný prostor. Kadeřábek není autorem, který by sázel na osvědčené koncepty, každou skladbu považuje za výzvu vydat se neprobádanými cestami. Máme se tedy na co těšit.“
Jiří Kadeřábek má na svém kontě řadu zahraničních úspěchů a pražskému publiku je znám z provedení orchestrálních děl s BBC Symphony Orchestra (Pražské jaro 2012) či v rámci sezóny Symfonického orchestru Českého rozhlasu. Národní divadlo uvedlo operu Žádný člověk, která připomíná osud sochaře Otakara Švece, autora Stalinova pomníku na Letné. Autor ve své tvorbě rád konfrontuje různé kompoziční přístupy, které v nových kontextech nabývají nových významů, jako tomu je u skladby Nanyin, jež se světové premiéry dočká právě v říjnu: „Před lety jsem absolvoval několik kratších i delších pobytů v Číně. Nejprve jsem se setkal s místní tradiční kulturou, která mě svou bohatostí, jemností i silou výrazu uchvátila – zejména hudební styl Nanyin z jihovýchodní provincie Fujian,“ prozrazuje Kadeřábek a pokračuje: „Na poznávací fázi pak navázala tvorba pro komorní soubor i orchestr tradičních čínských nástrojů, a nakonec účast na zkoušení a provedení těchto skladeb. Z tvůrčího hlediska – a v hlubší rovině jistě i posluchačského – moje skladba Nanyin zhodnocuje a rozvíjí tuto mimořádnou zkušenost. Některé prvky tradiční čínské hudby (zvláště co se týká tónových výšek) přitom do mé tvorby přinesly obohacení a novou cestu, jiné (např. způsob použití hudebních nástrojů) překvapivě podpořily a upevnily moje předchozí směřování.“
Ensemble Modern na Pražském jaru vystoupí poprvé. Ve velkém obsazení vedle světové premiéry skladby Jiřího Kadeřábka představí také Čtyři zpěvy k překročení prahu – jedno z vrcholných děl francouzského skladatele Gérarda Griseye. Ten byl zakladatelem a nejvýznamnějším představitelem skladatelského směru tzv. spektrální hudby. Netušil, že komponuje své poslední dílo, v němž vytvořil svůj monumentální umělecký epitaf. Quatre chants pour franchir le seuil (Čtyři zpěvy k překročení prahu) zhudebňují texty pocházející ze čtyř různých světových kultur. Pojednávají o tématu smrti z různých aspektů. Dílo trvající přes čtyřicet minut se dočkalo řady vynikajících interpretačních ztvárnění, mimo jiné například s Barbarou Hannigan. V Praze ho přednese sopranistka Melody Louledjian a dirigovat bude Michael Wendeberg.
„Ensemble Modern byl založen v roce 1980 členy Junge Deutsche Philharmonie a sídlí ve Frankfurtu nad Mohanem. Je organizován demokraticky, o všech projektech rozhodují sami hudebníci. V současné době má soubor 21 stálých sólistů pocházejících z různých zemí světa. Kromě koncertních produkcí soubor spolupracuje na operních a multimediálních projektech, nabízí mistrovské kurzy a zve mladé skladatele z celého světa na umělecké stáže. Během své kariéry soubor intenzivně spolupracoval nejen se světoznámými skladateli (např. John Adams, George Benjamin, Péter Eötvös, Heiner Goebbels, Mauricio Kagel, György Kurtág, Helmut Lachenmann, György Ligeti, Karlheinz Stockhausen, Steve Reich, Frank Zappa), ale také objevil řadu mladých talentů,“ doplňuje profil tělesa MHF Pražské jaro.
Foto: Fb Melody Louledjian, Wonge Bergmann, Pražské jaro
Příspěvky redakce
- Resistance Now: Svobodná kultura. Evropské kulturní organizace upozorňují na situaci na Slovensku a v Maďarsku
- Důkladná žilinská příprava na vánoce
- Gabriela Beňačková zazpívá na benefici k záchraně svatojakubských varhan
- Obtížné Smetanovo Klavírní trio g moll v podání studentů HAMU
- Varhanní podvečer u Salvátora s Ondřejem Valentou
Více z této rubriky
- Důkladná žilinská příprava na vánoce
- Gabriela Beňačková zazpívá na benefici k záchraně svatojakubských varhan
- Obtížné Smetanovo Klavírní trio g moll v podání studentů HAMU
- ČRo D-dur: Louskáček z Paříže a Martinů z Poličky
- Varhanní podvečer u Salvátora s Ondřejem Valentou
- ‚Čtyřbarevný ohňostroj.‘ Klavírní gala českého mládí v Rudolfinu
- Vasksův houslový koncert zazní v Košicích i v rodné zemi skladatele
- Do Dvořákovy síně za komorním uměním
- Václav Luks a Magdalena Kožená v berlínské Filharmonii
- Smetanova domovina ve Smetanově muzeu