KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Pohledem Petra Vebera (66)
Prague Spring Festival… A příští rok Má vlast s Popelkou?

„Na závěrečný koncert takovéto velkolepé, oslavné vokálně-instrumentální dílo patří.“

„Výsledkem pořadatelského úsilí jsou nezapomenutelné programy, ale čím dál víc i pomyslné investice do budoucnosti.“

„Hostování zahraničních orchestrů je určitě jednou z výkladních skříní Pražského jara.“

Smetanovou síní burácí zvuk vydávaný více než třemi stovkami hudebníků. Vrcholí první část Symfonie tisíců, půlhodinové fortissimo vzývající Ducha Stvořitele. Když už se zdá, že provedení nejde dál stupňovat, přichází poslední akord, aby ukázal, že lze… Osmdesáté Pražské jaro uzavírá třetí červnový den kompozice, ke které se jen těžko dá najít rovnocenný protějšek. A podlahou i tělem každého posluchače jako základ té zvukové masy rezonuje mohutný hluboký tón varhanního pedálu… Zážitek nemající téměř obdoby. Fotografie ze zákulisí nicméně nabízejí i trochu jiný, racionálnější pohled na festival.

Číst dál…

Christian Arming: Návrat do Ostravy je pro mě velkou událostí

„Za vše další vděčím svému hlavnímu mentorovi, kterým byl nenahraditelný Seiji Ozawa.“

„Smetanovu Mou vlast Japonci zbožňují.“

„Janáčkova Sinfonietta a Beethovenův Houslový koncert mají něco společného, proto je správné je provést během zahajovacího festivalového koncertu.“

Žije ve Vídni, diriguje po celém světě. Dlouhodobě je spjat s Japonskem, ale svou první velkou příležitost dostal před devětadvaceti lety v Ostravě. Rakušan Christian Arming, ročník 1971, sice vkročil do letoška v čele Orchestru divadla La Fenice při koncertu v Benátkách 5. ledna, ale ještě víc se těší na svůj červnový návrat do Ostravy. Není divu, vždyť má v tomto městě na co vzpomínat a na co navazovat… 2. června s taktovkou v ruce zahájí Mezinárodní hudební festival Leoše Janáčka.

Číst dál…

Beethovenova Óda na radost jako oslava i memento

Připomínku osmdesátého výročí konce druhé světové války doprovodila na Pražském hradě klasická hudba. Devátou symfonii Ludwiga van Beethovena s Ódou na radost se Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu a Pražským filharmonickým sborem dirigoval Tomáš Hanus.  Beethovenova Devátá symfonie, která je hymnou Evropské unie, je díky textu Schillerovy Ódy na radost, zhudebněné v poslední větě,…

Číst dál…

Na Pražském hradě zazní v Den vítězství Beethovenova Devátá

Hudební rozměr dá oslavám osmdesátého výročí konce druhé světové války pořádaným v Den vítězství, tedy 8. května, pod hlavičkou Pražského hradu slavnostní koncert ve Španělském sále. Jeho součástí bude od osmé hodiny večerní provedení Symfonie č. 9 d moll Ludwiga van Beethovena.  Oficiální program prezidenta republiky Petra Pavla při příležitosti osmdesátého…

Číst dál…

K dvacetinám stanice D-dur koncert, nahrávky, noty a výstava

Koncert Symfonického orchestru Českého rozhlasu ohlášený na 16. června do pražského Rudolfina bude věnován dvacátému výročí stanice D-dur, která posluchačům nabízí čtyřiadvacet hodin denně klasickou hudbu. Vysílá od 1. května 2005, tedy nepřetržitě už dvě desetiletí.  Šéfdirigent Petr Popelka s rozhlasovými symfoniky v pondělí 16. června provede Bartókův Koncert pro orchestr, neoklasický…

Číst dál…

ČRo D-dur: Stanice slaví 20. výročí zahájení vysílání

„Večerní program ve středu vybíráme z nabídky Evropské vysílací unie, dokonce ze sezóny Berlínských filharmoniků, které řídí Marek Janowski.“

„Ve čtvrtek 1. května je výroční den, kdy si stanice D-dur připomíná dvacet let od svého vzniku. Nabídne rekonstrukci prvního dne vysílání.“

„Víkendová dopoledne budou patřit blokům Hudba a válka. Hostem bude Miloš Štědroň.“

Stanice D-dur Českého rozhlasu vysílá výhradně klasiku, a to nepřetržitě. Ve všední dny „od čtyř do osmi“ je v projektu Klasika na dosah prostor dokonce pro nenápadné vzdělávání. Stanice s hudebním názvem je synonymem pro „samou hudbu“, pravidelně proto nahlížíme do jejího vysílání. Co tedy D-dur nabízí v týdnu od 28. dubna do 4. května?

Číst dál…

SOČR k vašim službám! Posluchači Ježkárny zaslouží absolutorium

„Daniel Žižka se dopracoval ke strhujícímu podání.“

„Matyáš Papp. Jméno, které si zapamatujme.“

„Designovaný šéfdirigent Janáčkovy opery Robert Kružík ten večer přišel skutečně sloužit.“

Symfonický orchestr Českého rozhlasu se vrátil do středověkých prostor Betlémské kaple, aby poskytl platformu studentům studujícím na škole, která, jak už její název napovídá, klade důraz na umění z opačného konce hudební periodizace. Výrazní představitelé Konzervatoře a VOŠ Jaroslava Ježka se za doprovodu filharmonického tělesa nabídli 24. dubna, kdy koncertní večer se vší žádoucí elegancí řídil dirigent Robert Kružík.

Číst dál…

SOČR hostí mladé z ‚Ježkárny‘

Konzervatoř a Vyšší odborná škola Jaroslava Ježka má mezi pražskými hudebními školami pevné místo, příznačná je pro ni otevřenost k novým uměleckým směrům. Pod pedagogickým vedením uměleckých osobností se posluchačům otevírá obzor světa jazzu, popu, rocku, muzikálu a dalších žánrů. Je přirozené, že SOČR, flexibilní těleso otevřené žánrovým výletům, nabízí nejlepším ze studentů…

Číst dál…

SOČR představil 99. sezónu. Uvede Brahmsovy symfonie i muzikálové hity

Symfonický orchestr Českého rozhlasu chce ve své 99. koncertní sezóně uvést program, který se posluchačům „vryje do paměti“, a bude tak předzvěstí jubilejní 100. sezóny. Na zahajovacím koncertě nabídne Čajkovského, Prokofjeva či Strausse. V průběhu sezóny pak představí několik premiér i renomovaných zahraničních hostů. Na závěr abonentní řady pak uvede čtveřici Brahmsových symfonií.…

Číst dál…

Čtyřiadvacátá Lípa Musica bude hledat naději a lidskost v hudbě

Hudba, humanita, to je motto letošního ročníku Mezinárodního hudebního festivalu Lípa Musica, jehož hlavní koncertní řada se uskuteční mezi 5. zářím a 1. listopadem. Společně s novým uměleckým garantem, violoncellistou Tomášem Jamníkem, s nímž umělecká rada festivalu sestavila letošní program, se přehlídka v kontextu osmdesátého výročí konce druhé světové války a současně i aktuálně probíhajících konfliktů…

Číst dál…

Velikonoce s Novákem a Kinským na Novém zámku v Kostelci nad Orlicí

Program zaměřený na nadcházející velikonoční svátky přichystali také Kinští, majitelé Nového zámku v Kostelci nad Orlicí. Velikonočně dekorovaný zámek přivítá návštěvníky na speciálních komentovaných prohlídkách představujících sváteční život šlechty v období biedermeieru. Koncertním bonbonkem bude vystoupení klavíristy Matyáše Nováka s hrabětem Františkem Kinským, které bude na programu v neděli 13. dubna od sedmnácti hodin…

Číst dál…

Písně manželů Mahlerových v inspirativním podání Belly Adamové a SOČRu

„Adamova dostala možnost předvést opojné hloubky svého rejstříku, jimiž je pověstná.“

„Ač Alminy písně vykazují bezespornou kvalitu a zasluhují si místo na repertoárech umělců, kvalit a geniality písní jejího muže přece jen nedosahují.“

„Zemlinského symfonie se vyznačuje silným vlivem Johannesa Brahmse – chvílemi jsem měl až dojem, že musel tomuto svému vzoru koukat při komponování přes rameno.“

Symfonický orchestr Českého rozhlasu spolu s hostujícím dirigentem Gregorem Mayrhoferem uvedl 9. dubna v Betlémské kapli koncert s názvem Písně Almy a Gustava M., přičemž v druhé části koncertu orchestr zahrál Zemlinského Symfonii č. 1 d moll. Písně manželů Mahlerových zazněly v podání mezzosopranistky Belly Adamové.

Číst dál…

Anděl pro Cappellu Mariana 

Druhé kolo hlasování České hudební akademie o nominovaných na čtyřiatřicáté Ceny Anděl 2024 určilo trojice postupujících ve všech patnácti kategoriích. Na poli klasické hudby se do finále probojoval soubor Cappella Mariana, tenorista Pavel Černoch a rozhlasoví symfonikové s Petrem Popelkou. Ze slavnostního předávání cen na pražském Výstavišti z nich vzešlo 5. dubna vítězně uskupení…

Číst dál…

Bella Adamova v další koncertní úloze, tentokrát písních manželů Mahlerových

Písňový dialog Almy a Gustava Mahlerových doplněný symfonií Alexandera Zemlinského nabídne Symfonický orchestr Českého rozhlasu v Betlémské kapli. 9. dubna tam coby sólistka vystoupí v poslední době značně aktivní mezzosopranistka Bella Adamova a provedení odřídí německý dirigent Gregor Mayrhofer. Mladá mezzosopranistka Bella Adamova je těžko nepřehlédnutelnou osobností na rozhraní žánrů, jako interpretka se vzrůstající…

Číst dál…

Bella Adamova: Umělkyně nepotřebují kvóty ani lítost, ale rovné příležitosti

„Schopnost mít vibrato pod kontrolou je takový identifikátor kvality hlasu.“

„Nejsem velkým zastáncem tematizování ženských skladatelek, ač si uvědomuju, že jistá forma historického ospravedlnění je na místě.“

„Nechci naši práci dělat na autopilota, proti tomu bojuji v sobě i kolem sebe – je to jediná zbraň, kterou my umělci máme proti nevyprodaným sálům.“

Naše přední koncertní mezzosopranistka Bella Adamova se narodila v Grozném v Čečensku a vyrostla v Praze. Své hudební znalosti získala mj. na školách v Kolíně nad Rýnem, Hannoveru, Londýně či Basileji. Během dubna ji čeká několik důležitých koncertů: na začátku měsíce vystoupí na koncertu s Collegiem Colloredo v rámci koncertní řady Collegia 1704, načež ji čeká vystoupení ve Žďáru nad Sázavou, na festivalu Opera se představí v pásmu Písně mrtvých duší a 9. dubna debutuje se Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu, s nímž uvede písně Almy a Gustava Mahlerových.

Číst dál…

SOČR zahraje české filmové melodie pro Zlín Film Festival 

Hudba k českým filmům i pohádkám bude předmětem koncertu, který mají Pražští rozhlasoví symfonikové na programu ve čtvrtek 27. března od večerní půl osmé ve Smetanově síni pražského Obecního domu. Ve vokálně-symfonické podobě zazní mimo jiné melodie z dílny Zdeňka Lišky, Petra Hapky, Luboše Fišera nebo Jiřího Šusta. SOČR posílí Dětský pěvecký sbor…

Číst dál…

ČRo D-dur: Páté výročí odchodu Pendereckého a bachovský víkend

„V úterý je vzácná příležitost slyšet Sedmou symfonii Gustava Mahlera pod taktovkou Libora Peška s Českým národním symfonickým orchestrem.“

„Ve středu začíná speciální blok k pátému výročí úmrtí Krzysztofa Pendereckého, jednoho v nejvýznamnějších polských skladatelů druhé poloviny 20. století.“

„V neděli zazní v dopoledním čase nedělní bohoslužby vzorové provedení Mše h moll Johanna Sebastiana Bacha pod vedením Reného Jacobse.“

Stanice D-dur Českého rozhlasu vysílá výhradně klasiku, a to nepřetržitě. Ve všední dny „od čtyř do osmi“ je v projektu Klasika na dosah prostor dokonce pro nenápadné vzdělávání. Stanice s hudebním názvem je synonymem pro „samou hudbu“, pravidelně proto nahlížíme do jejího vysílání. Co tedy D-dur nabízí v týdnu od 24. do 30. března?

Číst dál…

‚Standing ovation‘ pro Adama Znamirovského

„Elias Grandy vstoupil na pódium se zářivým úsměvem a do dirigování Ouvertury Grażyny Bacewicz se pustil s plnou vervou.“

„Magnetem večera bylo druhé číslo programu: Rapsodie na Paganiniho téma Sergeje Rachmaninova.“

„Adam Znamirovský vládne jedinečnou technikou, která se mnohdy zdá být až na hranici lidských možností.“

Na svůj předposlední koncert řady „R“, který se 17. března odehrál v pražském Rudolfinu, angažoval Symfonický orchestr Českého rozhlasu renomovaného německo-japonského dirigenta Eliase Grandyho. V náročném programu zazněla díla Grażyny Bacewicz, Sergeje Rachmaninova a Sergeje Prokofjeva. Sólovou roli přijal teprve patnáctiletý pianista Adam Znamirovský.

Číst dál…

Žák ZUŠ sólistou u rozhlasových symfoniků

Až v roce 2010 se narodil pianista, kterého ke spolupráci přizval Symfonický orchestr Českého rozhlasu. Adam Znamirovský, před dvěma lety vítěz soutěže Concertino Praga, má možnost vystoupit před početným publikem v Dvořákově síni Rudolfina. Stane se tak 17. března a na programu budou díla Grażyny Bacewicz a Sergejů Rachmaninova s Prokofjevem. Koncert živě vysílá Český…

Číst dál…

Rozhlasoví perkusionisté aneb Škoda rány, která padne vedle

„Koncert se nahrával a současně šel rovnou do vysílání.“

„Hráli přesně, v dokonalé souhře.“

„Každý úder měl svoji hodnotu.“

Nejprve na vysvětlenou, aby nedošlo k omylu. Nejedná se o žádné propojení rozhlasového vysílání s překonanými domácími výchovnými metodami minulosti, ale o seriózní koncert jedné ze sekcí Symfonického orchestru Českého rozhlasu. Uskutečnil se za přítomnosti početného publika v pondělí 10. března v nahrávacím studiu Českého rozhlasu v Praze na Vinohradech. A nebyl by to zkušený management hudební redakce, aby z příležitosti nevytěžil maximum. Koncert se nahrával a současně šel rovnou do vysílání, takže na stěnách studia mezi zvukovou izolací svítila nepřetržitě červená světla. Jak přítomným návštěvníkům koncertu, tak i rozhlasovým posluchačům koncert průvodním slovem přiblížil redaktor Lukáš Hurník a k mikrofonu přizval i protagonisty večera, přítomného autora první skladby a sólové interprety.

Číst dál…

Jan Sedláček: V Americe jsem se našel. Dvořáka tam skutečně berou za svého

„Každá hudba by měla člověkem nějak otřást a nenechat ho chladným.“

„Na Dvořákovu Třetí jsem myslel už jako student Pražské konzervatoře. Vždy se mi moc líbila a bylo mi líto, že se tolik nehraje.“

„Pracovat s Leonidem Grinem bylo naprosto skvělé, takže momentálně sháním finanční prostředky, které by mi umožnily studovat u něj pravidelně.“

Oblibenou diváckou platformou i zásadní příležitostí pro mladé dirigenty je Debut Pražského jara. Při osmdesátém ročníku tuzemské největší klasickohudební přehlídky tentokrát dostane příležitost Jan Sedláček, který má přes status studenta pražské HAMU na kontě už také některé úspěchy včetně asistence nejslavnějšímu českému dirigentovi Jakubu Hrůšovi. V rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz Sedláček odpovídal zejména na otázky týkající se důležitého koncertu – uskuteční se 28. května v Obecním domě s rozhlasovými symfoniky –, ale zmínil také svoji nedávnou americkou zkušenost.

Číst dál…

Petr Popelka roste. Verdiho Requiem s krásnými okamžiky

„Způsob, jakým dirigent vykládal celé dílo, byl opravdu poutavý. Aniž by přeháněl, balancoval mezi okázalostí a ztišeními, mezi naléhavým dramatismem a zbožností, mezi dychtivostí a výbušností emocí a výrazem pokory.“

„Ozdobou provedení byl nejen Pražský filharmonický sbor připravený do skutečně nejjemnějších detailů, ale i orchestr.“

„Nejvyrovnaněji a nejpřesvědčivěji působila mezzosopranistka Lucie Hilscherová.“

Abonentní koncert Symfonického orchestru Českého rozhlasu ve Smetanově síni pražského Obecního domu měl 3. března na programu jediné veledílo. Verdiho Requiem. Sakrální vybočení z jeho oper, ale zároveň přece jen mezi duchovními skladbami všech dob tu, která se nejvíc a neodvratně blíží opeře. Šéfdirigent Petr Popelka nabídl nastudování s mnoha opravdu pěknými detaily, s velkolepou koncepcí a výborně hrajícím orchestrem a skvělým Pražským filharmonickým sborem.

Číst dál…

Verdiho Rekviem, jak ho cítí Petr Popelka

Za „Verdiho nejkrásnější operu“ je někdy v příkré zkratce považována autorova Messa da Requiem. Výrazově široce rozkročená, jakož i rozsáhlá a pro sólově pěvce mimořádně náročná skladba, dnes provozovaná téměř výhradně koncertně, bude znít 3. března ve Smetanově síni Obecního domu pod taktovkou Petra Popelky. Sólové obsazení je česko-slovenské, důležitý part sboru ztvární…

Číst dál…

SOČR s operou Porgy a Bess nezdolal vlastní laťku

„Dramaturgie operu ‚vykuchala‘ na hodinový výtah, z nějž se vytratila velká část děje, a místo koncertní verze tak šlo spíše o sled ‚šlágrů‘.“

„Dobrou volbou byl brazilský basista Matheus Franca, který v interpretaci hezky propojil klasickou techniku s jazzovými prvky.“

„Orchestr vzbudil rozpačitě se nabízející otázku: Proč?“

Symfonický orchestr Českého rozhlasu uvedl ve středu 19. února v Betlémské kapli zhruba hodinový výběr z opery George Gershwina Porgy a Bess. Dílo v podání tohoto tělesa vzbudilo před šesti lety nadšení, úspěch se však zopakovat nepodařilo. Celý večer působil spíše jako vzdělávací program pro školy.

Číst dál…

AudioPlus | Adam Znamirovský: Hledám v hudbě příběh

Symfonický orchestr Českého rozhlasu si za sólistu v Rachmaninovově Rapsodii na Paganiniho téma pro abonentní koncert 17. března vybral mladičkého pianistu Adama Znamirovského. Od sedmi let vyhrává ceny na národních i mezinárodních soutěžích a chystá se na Pražskou konzervatoř. Mimořádný patnáctiletý talent z Chodova na Karlovarsku dojíždí od pěti let každý týden do ZUŠ…

Číst dál…

Zhodnocení Roku české hudby 2024 očima jeho koordinátorů

Rok české hudby 2024 se stal celospolečenským fenoménem, který zasáhl široké publikum v Česku i v zahraničí. Během roku 2024 se uskutečnilo 1400 akcí, které pořádalo 344 subjektů ve 262 městech. Hlavním tématem bylo dvousté výročí narození Bedřicha Smetany pod hlavičkou přidruženého projektu Smetana200, Smetanova Prodaná nevěsta pak byla nejhranějším titulem. Za „ohlédnutí“…

Číst dál…

Válečné rekviem a oratorium Eva. Mantinely dvaadvacátého Svatováclavského hudebního festivalu

Svatováclavský hudební festival se letos v září uskuteční podvaadvacáté a i nadále zůstane tradičním festivalem zaměřeným na hudbu starších stylových období, v jehož dramaturgii mají své místo vokálně-instrumentální projekty, autentická interpretaci staré hudby i crossovery. Pořadatelé mezi 2. a 28. září do Moravskoslezského kraje pozvou mimo jiné houslistku Isabellu Faust, cembalistu Mahana Esfahaniho, basistu Luigiho…

Číst dál…

Gershwinova opera Porgy a Bess rozezní Betlémskou kapli

Řada koncertů Pražských rozhlasových symfoniků zasazená do prostor Betlémské kaple na pražském Starém Městě bude pokračovat ve středu 19. února od půl osmé večer. Dramaturgie tělesa na program zařadila výběr z první americké opery. Ukázky z Porgy a Bess s kvartetem zahraničích sólistů, Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu a Kühnovým smíšeným sborem nastuduje bulharský dirigent Vladimir Kiradjiev. …

Číst dál…

Užší nominace na Ceny Anděl pro Cappellu Mariana, Pavla Černocha a SOČR

Druhé kolo hlasování České hudební akademie o nominovaných na čtyřiatřicáté Ceny Anděl 2024 určilo trojice postupujících ve všech patnácti kategoriích. Na poli klasické hudby se do finále probojoval soubor Cappella Mariana, tenorista Pavel Černoch a Pražští rozhlasoví symfonikové s Petrem Popelkou. Jména vítězů, vzešlých ze závěrečného hlasovacího kola, budou vyhlášena v rámci slavnostního předávání…

Číst dál…

Faun v zimě, vlídné Slovácko a rozpačitý výkon sopranistky

„Není divu, že na soutěži Neue Stimmen zaujala Olga Bezsmertna nejen porotce, ale i vedení Vídeňské státní opery krásným, velkým a sytým přírodním materiálem a přirozenou muzikalitou.“

„Už tenkrát se ale dal v jejím zpěvu vycítit určitý sklon k tvrdosti a tlaku na hlas… Obávám se, že za ty roky se jí vývoj k lepšímu zatím příliš nedaří.“

„Nejlépe se mi nakonec poslouchala poslední skladba Slovácká suita od Vítězslava Nováka se svou nekomplikovanou vlídností a přímočarou sdělností.“

Koncert Symfonického orchestru Českého rozhlasu konaný 10. února v Obecním domě přinesl francouzsko-německo-český program a také první pražské vystoupení ukrajinské sopranistky Olgy Bezsmertné. Za dirigentský pult se postavil hlavní hostující dirigent tělesa Robert Jindra.

Číst dál…