Víkend s Růžencovými sonátami u pražských benediktínek
Kompletní provedení Růžencových sonát Heinricha Ignaze Franze Bibera připravila houslistka Marie Magdalena Fuxová spolu s cembalistkou Helene Lerch na třetí srpnový víkend do kostela Panny Marie Vítězné na Bílé Hoře v Praze. Prvních deset sonát barokního komponisty zazní v sobotu 17. srpna od patnácti hodin a v neděli 18. srpna pak zbývajících pět od čtvrté hodiny odpolední.
Cyklus Růžencových sonát významného barokního skladatele Heinricha Ignaze Franze Bibera, rodáka ze Stráže pod Ralskem, uvede v autentické interpretaci s použitím skordatur houslí, tedy speciální techniky přeladění strun za účelem dosažení specifické barvy tónu a možnosti nezvyklých harmonických souzvuků, houslistka Marie Magdalena Fuxová. Společně s cembalistkou Helene Lerch v rámci dvoudenního projektu zazní toto unikátní dílo v plném rozsahu, tedy všech jeho patnáct částí věnovaných stejnému počtu růžencových tajemství na pražské Bílé Hoře, v benediktinském mariánském kostele. Interpretačně náročné dílo vzniklo kolem roku 1676 v Salcburku a bylo věnováno tamnímu knížeti a arcibiskupovi Maxmiliánu Gandolfu, hraběti z Kuenburgu. Poté upadlo na řadu let v zapomnění a zpět na koncertní pódia se navrátilo až počátkem dvacátého století.
Prvních pět sonát reflektuje pět tajemství radostného růžence. Tato tajemství pojednávají o počátcích spásy člověka v Ježíši Kristu, jde o události bezprostředně předcházející Ježíšovu narození a poté o epizody z Ježíšova dětství. Ty společně s druhou pěticí věnovanou bolestným růžencovým tajemstvím, tedy Ježíšovu utrpení, umělkyně uvedou první koncertní den. Třetí pětice růžencových tajemství bývá označována jako slavný růženec, pojednává o Ježíšově triumfu, seslání Ducha Svatého a Mariině oslavení. Na programu budou v neděli 18. srpna.
Marie Magdalena Fuxová pochází z hudební rodiny a již od dětství vítězila na mnoha domácích i zahraničních houslových soutěžích. Po absolutoriu na Janáčkově konzervatoři studovala na pražské HAMU u prof. Ivana Štrause a dále u řady předních českých i světových houslistů včetně Michaela Frischenschlagera ve Vídni, Charlese Avsharian nebo Ruggiera Ricciho v USA. Fuxová působila jako členka Pavel Haas Quartet, nyní vystupuje s Pražákovým kvartetem a je pedagožkou na Gymnáziu a Hudební škole hl. m. Prahy a spolupracuje s Dubajskou národní konzervatoří. Fuxová si ke spolupráci přizvala německou cembalistku a varhanici Helene Lerch. Ta studovala historické klávesové nástroje u Bradforda Traceyho na Hochschule der Künste Berlin a u Colina Tilneyho v Torontu. Následovalo postgraduální studium u Tona Koopmana a Tini Mathot na Koninklijk Conservatorium v Den Haagu. Od té doby Lerch hojně koncertuje jako sólistka a hráčka continuo v Německu i v zahraničí. Jako cembalistka a varhanice hrála v barokních operách a orchestrálních projektech, na festivalech a mezinárodních turné mimo jiné s Akademie für Alte Musik Berlin, Deutsche Kammerphilharmonie Bremen, Lautten Compagney Berlin, Münchener Kammerorchester, SWR Sinfonieorchester Baden-Baden & Freiburg, Dresdner Barockorchester nebo Parnassi musici.
O den později obě umělkyně vystoupí s výběrem z Biberových Růžencových sonát také v rámci Fatymského kulturního léta zaměřeného na duchovní hudbu, které se koná ve Vranově nad Dyjí. Koncert se 19. srpna uskuteční od sedmé hodiny večerní v tamním kostele.
Foto: Facebook Marie Magdaleny Fuxové
Příspěvky redakce
- Skupina Clarinet Factory slaví
- Světoznámá Karita Mattila ozdobí derniéru pražské Její pastorkyně
- Hudební promenáda zahradním labyrintem s Ensemblem Castelkorn v druhém týdnu SHF
- David Mareček jmenován ředitelem Pražského filharmonického sboru. Na dobu neurčitou
- Kontratenorista Franco Fagioli středem pozornosti ve vršovickém Vzletu
Více z této rubriky
- Skupina Clarinet Factory slaví
- Světoznámá Karita Mattila ozdobí derniéru pražské Její pastorkyně
- Hudební promenáda zahradním labyrintem s Ensemblem Castelkorn v druhém týdnu SHF
- Kontratenorista Franco Fagioli středem pozornosti ve vršovickém Vzletu
- Dětství jako inspirační zdroj umělce. Konference v Nelahozevsi nejen o Dvořákovi