Peter Valentovič s Jihočeskou filharmonií v dílech slavných Čechů
Koncert bez sólistů, zato dvakrát. Jihočeská filharmonie, jež v posledních dnech vzbudila pozornost zprávou o Aleně Hron, jež orchestr coby šéfdirigentka povede od sezony 2024/25, zve na abonentní koncert k poctě jubilujícím českým tvůrcům. Český koncert k výročí skladatelů se uskuteční 6. a 7. března od devatenácti hodin v kostele sv. Anny. Diriguje Peter Valentovič a příznivci filharmonie mohou navštívit také veřejnou generální zkoušku, jež se uskuteční 6. března dopoledne od deseti hodin.

Na programu koncertů bude Předehra pro orchestr, H 345 Bohuslava Martinů (letos 65 let od úmrtí), dále Serenáda pro smyčce Es dur, op. 6, populární, mladistvá kompozice Josefa Suka (150 let od narození) a druhou polovinu koncertních setkání obstarají díla Antonína Dvořáka (120 let od úmrtí) Serenáda pro dechy, violoncello a kontrabas d moll, op. 44 a Slovanský tanec č. 10 e moll, op. 72.
Peter Valentovič patří k mladší generaci dirigentů, přičemž působí i jako klavírista, zejm. partner renomovaných pěvců. Dirigování Valentovič vystudoval na Universität für Musik und darstellende Kunst ve Vídni u Leopolda Hagera a na pařížské Conservatoire National Supérieur ve třídě Zsolta Nagye. V roce 2003 byl korepetitorem v pařížských operních domech Opéra Bastille a Théâtre du Châtelet, kde spolupracoval i s Johnem Eliotem Gardinerem, působil rovněž jako sbormistr a dirigent Opery Kapské Město v Jižní Africe, kde svůj repertoár rozšířil o tituly jako Nabucco, Sedlák kavalír, Gianni Schicchi, Sen noci svatojánské, Rusalka a Porgy and Bess, ale i o mnohá symfonická díla a oratoria. Následoval post dirigenta ve Státní opeře Istanbul. V roce 2004 poprvé dirigoval Slovenskou filharmonii a pravidelně hostuje ve Slovenském národním divadle v Bratislavě a Státní opeře v Košicích. V sezoně 2014/2015 spolupracoval se sopranistkou Pretty Yende ve vídeňském Konzerthausu, kde dirigoval orchestr PKF – Prague Philharmonia. Na podzim 2016 také řídil Orchestr a Sbor pražské Státní opery na měsíčním turné po Japonsku, kde v titulní roli Belliniho Normy zářila Edita Gruberová.
Foto: archiv Petra Valentoviče
Příspěvky redakce
- Česká klasická hudba v nových rozměrech na Expu 2025. S Českou filharmonií nebo Ivem Kahánkem
- Dětský sbor Kantiléna odlétá na americké turné
- Stamicovci a horna Nicolase Rameze
- Královský ohňostroj odpálený Collegiem 1704
- Atrium Žižkov doznalo akustických změn a přivítá ‚obývákový‘ koncert
Více z této rubriky
- Česká klasická hudba v nových rozměrech na Expu 2025. S Českou filharmonií nebo Ivem Kahánkem
- Dětský sbor Kantiléna odlétá na americké turné
- Stamicovci a horna Nicolase Rameze
- Královský ohňostroj odpálený Collegiem 1704
- Atrium Žižkov doznalo akustických změn a přivítá ‚obývákový‘ koncert
- Komorní únor v Žilině ve znamení opery i masopustu
- Mladí houslisté si zasoutěží na pražském Gymnáziu a Hudební škole
- Olga Bezsmertna předstoupí před SOČR
- Moderní Rusalka zpátky v Berlíně Pod lipami, nová Rusalka v Marseille
- Nové obory na ostravské Fakultě umění